Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vika opettajassa vai lapsessa?

Vierailija
15.02.2012 |

Mitä ihmettä tehdä, kun 4 luokkalainen tyttö ei näytä oppivan koulussa yhtään mitään. Tilanne muuttui viime syksynä kun "sai" uuden opettajan. Esim. matikankirjaa tarkastaessani huomasin, että on täynnä virheitä eli ilmeisesti opettaja ei seuraa lainkaan mitä oppilaat tekevät. Joudun itse opettamaan ennen kokeita lapselle kaikki asiat niin englannissa kuin matikassakin. Kokeista saa sitten yleensä täydet kympit, joten ymmärryksessä ei kai(?) ole vikaa.

Opettajalta olen hienovaraisesti tiedustellut, että keskittyykö tyttö tunnilla opetukseen vai tekeekö omia juttuja. Open mukaan mitään ongelmaa ei ole ja tyttö ei häslää omia juttujaan tunnilla, eli ainakin näennäisesti seuraa opetusta.

Tuntuu kyllä todella hölmöltä, että vanhempana joudun tekemään opettajan työn. Tästähän kuienkin maksetaan opettajalle.

Miten tällaisessa asiassa voisi edetä ja selvitellä missä vika?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tunneille saa mennä seuraamaan - sillähän se selviäisi. Voisit myöd ehkä jutella muiden vanhempien kanssa heidän kokemuksistaan.

Vierailija
2/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omasi ainoa, joka on kuutamolla? Opettaako sama opettaja kaikki aineet? Yleensä opettaja ei ehdi jokaisen kirjaa siinä 45 minuutissa tarkistaa kun opettamiseenkin menee aikaa. Usein 4.luokkalaiset tarkistavat itse tarkistuskirjasta ja kysyvät apua niihin tehtäviin, jotka meni väärin.

Jos todella olet sitä mieltä, ettei opettaja hoida työtään niin ole ihmeessä yhteydessä rehtoriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei matikantehtäviä ole lainkaan tarkastettu ja virheitä oli hänenkin lapsella todella paljon. Opettaja muistaakseni sanoi, ettei ole vielä kerennyt ja nimen omaan painotti, ettei olekaan vanhempien tehtävä. Mutta en yhtään liioittele, että tyttöni ei tunnu oppivan koulussa yhtään mitään. Näkyy erityisesti enkussa ja matikassa. Vertailupohjaa löytyy, kun isompia sisaruksia on kaksi ja ihan eri meininki.ap

Vierailija
4/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope tarkista, ovatko tehtävät oikein, se on jo lapsen vastuulla, ope tarkistaa ainoastaan, onko tehtävät tehty. Näin sen kait jo tuossa vaiheessa kuuluukin olla.

Eli opeta nyt ainakin lapselle tuo läksyjen korjaaminen...

Vierailija
5/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aika monta opettajaa on nähty.

Selkeästi on laatueroja opettajissa. Meillä on ollut myös sellaisia opettajia, että jouduin käymään koko luokan lapsen kanssa läpi kotona. Opetus oli todella heikkoa. Muuten ope oli tosi kiva. Kuria ei saanut pidettyä, mutta keksi kaikkea hauskaa, retkiä yms.

Joku opettaja ei itse osaa englantia ja kielten opetusessa on todella isoja eroja riippuen alakoulun opettajasta. Jos on tosi tuuri niin saattaa saada kieliä opettamaan yläkoulun aineenopen kutosella ja se on todella luxusta.

Vierailija
6/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnilla omia juttujaan. Kyllähän tyttö itsekin stressaa kun kokeisiin pitää sitten opetella niin paljon asioita. Opettaja ei niin kuin sanoinkin ole huomannut, että keskittmiskyvyssä olisi ongelmia.

vaikealta tuntuu lähestyä opettajaa tällaisella asialla. En kauhean hyvin tunne vielä muiden lasten vanhempiakaan (muutettiin syksyllä), mutta tytön paras kaveri pärjää ihan hyvin äitinsä mukaan.

Ai niin ja tarkastuskirjaa ei kuulema ole käytössä, kysyin tytöltä asiaa.

Vierailija
7/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan opettajan työt. Päätettiin nyt miehen kanssa, että aletaan aina uuden asian tullessa (erityisesti matikassa) itse tarkistamaan että on sisäistänyt asian ja tarvittaessa opetetaan sitten itse. Opettaja on muuten kyllä mukavan tuntuinen, mutta tiettyä huolettomuutta näkyy kyllä esim. asioiden tiedottamisessa jne.

Vierailija
8/39 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi on ryhmässä! ja koulussa edetään ryhmän keskitason mukaan. Toki opettaja eriyttää,mutta millään ihmeen ilveellä ope ei ehdi esim. matikan tunnilla käymään 25 kirjaa läpi.Se,että kyseenalaistat luokanopettajan pätevyyden esim matematiikan opettajana, on tämän hetken trendi. Tottakai oma kullannuppusi tarvitsee jo alaluokalla aineenopettajaa,jotta SINUN lapsesi mahdollisimman korkeatasoista opetusta. Jos et ole huomannut, niin koulussa myös KASVATETAAN lapsia.Toki jos lapsesi on varsin fiksu ja hyväkäytöksinen, niin luokanopettajakin ehtii keskittyä paremmin itse aiheeseen kuin kurinpitoon.

Nykyään vanhemmat vaativat tolkuttomasti koululta,mutta ovat kyllä itse aina sitä mieltä, että itsessä ja omissa toimintatavoissa ei ole mitään vikaa.

väärään henkilöön. Tässä näkee syyn, miksi en kovin avoimesti uskalla avautua asiasta lapsen opelle. En ole todellakaan vaatinut lapsilleni mitään aineenopettajaa, en kyseenalaistanut pätevyyttä vaan ihmetellyt miksei lapseni yhtäkkiä enää opikaan koulussa mitään. Open mielestä lapsi keskittyy tunnilla ainakin näennäisesti eli pakostakin joudun miettimään paneutuuko ope sitten riittävästi opetukseen. Tytön mukaan tehtäviä ei tarkisteta eli ei ole saanut mahdollisuuttakaan korjata virheitä. Syksyn vanhempainillassa ope sanoi, että ei ole VIELÄ ehtinyt tarkastaa kirjoja ja kielsi vanhempia tekemästä tätä. Tätä ei kuitenkaan ole vieläkään tehnyt. ap

Vierailija
9/39 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan osaa keskittyä, mutta kun open mukaan tyttö on ihan hienosti tunnilla mukana. Oikeasti olisi hienoa, jos pääsisi kärpäsenä katosta seuraamaan opetusta.ap

Vierailija
10/39 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän pointtisi. Opettajat ovat erilaisia ja hoitavat tietysti opetustaan monin eri tavoin. Jos opettaja on luvannut tarkistaatehtävät, hänen pitäisisemyös tehdä. Ihmettelen kyllä sitä, että nelosluokan ope tällaisia on mennyt lupaamaan.

Voit kysyä opettajalta asiaa ihan reilusti, jos opettajalla on homma hallussa, niin hän kyllä järkevän vastauksen antaa.

28 ja kotona kuumeessa oleva ope

Vierailija
11/39 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten, että ope kävisi jokaisen kirjan läpi - oppilaan täytyy itse seurata tarkistusta.

Tuosta kieltenopetuksesta: luokanopen koulutukseen ei kuulu vieraiden kielten opetusta laisinkaan eli esim. englantia saattaa opettaa henkilö, joka ei ole hajuakaan vieraiden kielten didaktiikasta.

Luokanopettajan koulutukseen todellakin kuuluu englannin opetusta, jos valitset sen erikoistumisaineeksesi ja haluat sitä alakoulussa opettaa. Ja kun valitset sen erikoistumisaineeksesi, sinä todellakin saat opetusta myös didaktiikassa. Didaktisia opintoja on kaikkinensa huomattavasti enemmän luokanopettajalla kuin aineenopettajalla, samoin opetusharjoittelua!

PS. Kaupungin kielikokeessa pienten koulujen oppilaat pärjäsivät paremmin kuin suurten koulujen oppilaat. Voit miettiä, kuka opettaa vieraita kieliä isossa koulussa ja kuka pienessä...

ja silti nämä opettavat englantia vailla vieraiden kielten didaktisia opintoja. Nyt puhuttiin ihan perusluokanopesta, ei kieliin erikoistuneista luokanopettajista. Itseasiassa luokanope voi olla esim. englannin kielen aineenope ilman, että on suorittanut mitään vieraiden kielten didaktiikkaan liittyvää.

Itse luokanopen tutkinnossahan ei ole mitään vieraiden kielten didaktiikkaan liittyviä - tai ylipäänsä englantiin liittyviä opintoja (kaikki muut alakoulun oppiaineet kyllä käydään läpi). (pakollista yliopiston englannin kurssia en laske tähän).

Aineenopettajilla on paljon harjoittelua auskuvuoden aikana, vuoden aikana ollaan enemmän norssissa kuin yliopistolla. Vastaavasti luokanopettajien harjoittelut ovat melko lyhyitä enkä todellakaan väittäisi, että niitä olisi lopulta niin paljoa enempää, LO-harjoitteluissa kun menee aikaa todella paljon muuhun kuin itse opetusharjoitteluun.

LO-puolella koko homma enemmän leikkiä ja puuhastelua, aineenope puolella ihan oikeaa työtä ja harjoittelua.

Kummastakin kokemusta kun aikoinaan opiskelin.

Korjaan vähän puutteellista tietämystäsi:

Luokanopettajat, jotka englantia alakoulussa opettavat, ovat pääsääntöisesti suorittaneet englannin erikoistumisopinnot, jotka todellakin sisältävät didaktiikkaa!

Opetusharjoittelua yhtä paljon aineenopettajilla ja luokanopettajilla? Ei todellakaan ole! Ota asioista selvää ennen kuin päästelet sammakoita suustasi!

Puuhastelua... kuinka ammatitaidoton ja tietämätön ja katkera (?) on aineenope, joka kutsuu luokanopettajan opintoja leikiksi ja puuhasteluksi!

PS. Suomen Pisa-tuloksista voi päätellä, mitä alakoulussa tehdään. Nehän mittaavaat juuri sitä, mitä luokanopettjat ovat oppilaiden kansas aikaansaaneet. Jos on vuosi toisensa jälkeen maailman huipulla oppimistuloksia, ehkä siellä luokissa tehdään muutakin kuin pientä puuhastelua... Luulisin!

Vierailija
12/39 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

entiseen malliin ja opettaa asiat ennen koetta. Tai sitten voit jättää opettamisen ja antaa tyttösi lukea kokeisiin itse ja saada niitä numeroita, mitä saa. Sanot, että se olisi tyttärellesi stressaavaa saada huonompia numeroita, mutta ehkä se herättäisi open.

Tai sitten sanot ihan asiallisesti opelle, että olet huolissasi, kun tyttösi ei tunnu luokassa oppivan ja joudut opettamaan hänelle asiat itse. Kysy, miksei tehtäviä tarkisteta. Jos ope vetää herneen nenään, voit mennä rehtorille puhumaan. Luultavasti kuitenkaan se ope ei enää ensi vuonna ole lapsesi ope, joten opettajan vaihtuessa saat sitten selville, onko lapsesi oppimisongelma opettajasta kiinni.

Vierailija
13/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan opettajan työt. Päätettiin nyt miehen kanssa, että aletaan aina uuden asian tullessa (erityisesti matikassa) itse tarkistamaan että on sisäistänyt asian ja tarvittaessa opetetaan sitten itse. Opettaja on muuten kyllä mukavan tuntuinen, mutta tiettyä huolettomuutta näkyy kyllä esim. asioiden tiedottamisessa jne.

eli teetättää tehtäviä, kuka tekee kuka ei, tekee miten tekee jne

ope paljon pois, on sairas, tai lapsensa on sairaana......

ikävää....

joten joka päivä katson lapsen läksyt ja tarkistan myös, teetätän lisätehtäviä myöskin, joita löytyy kirjojen takaa..

tarpeenvaatiessa keksin ihan itse tehtäviä

luetutan lasta, eli illalla luetaan kirjaa kimpassa, lapsi ensin, sitten minä, käydään kirjantapahtumia lävitse ja jutellaan, meillä on oikein mukavaa yhdessä.

silti toivoisin, että opetus tapahtuisi koulussa, ainakin pääosin ; )

Vierailija
14/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppitunnilla, joka on siis 45 min pitkä. Ekat 5 minuuttia menee yleisiin juttuihin, samoin lopuista ehkä viisi minuuttia menee keskimäärin läksyjen antamisiin ja muihin ohjeistuksiin. Jäljelle jää 35 tehokasta työaikaa. 10 minuuttia jos menee, vähintäänkin, uuden asian opettamiseen, mutta jos nyt kuvitellaan, että uusi asia on helppo, niin että sen ja esimerkit oikeasti ehtii 10 minuutissa käydä, opelle jää 25 minuuttia kotitehtävien ja uusien tehtävien tarkistamiseen.

Luokassa voi olla 25 oppilasta, joten tämä tarkoittaisi minuuttia per oppilas. Siinä ajassa ope ei tarkista läksyjä, ja tunnilla tehtäviä tehtäviä, joten läksyt tarkistetaan yhdessä, ja oppilaan vastuulla on tarkistaa omat virheet. Sitten jää ehkä puoli minuuttia per oppilas sen tunnin tehtävien katsomiseen, ja voitte ehkä kuvitella, että siinä puolessa minuutissa ei ihmeitä tehdä.

Jos olette viisaita vanhempia, tarkistatte kotona ne läksyt, niin minä omilleni teen. Ja sanotte, että tunnilla on seurattava, ja korjattava itse ne virheet. Ope ei millään pysty huomioimaan jokaista luokan oppilasta tunnissa yhtään sitä puolta minuuttia pidempään. Jos tunnilla ei tehdä yhtään mitään muuta kuin töitä, eli ope ei opeta ollenkaan, ei silloinkaan jää per oppilas edes sitä kahta minuuttia. Miettikääpä sitä.

Vierailija
15/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerta lapsi klaaraa kokeissa niin eoella siinä mielessä ole syytä huoleen. Sinä tenttaat ja opetat missä virheet havaitset. Eli lapsi ei siltä osin jää kiinni.

Ota yhteyttä opeem ja unohda toviksi kotona se "open" rooli. Katsokaa sitten uudestaan tapahtuuko muutosta.

Vierailija
16/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkanmaksun perusteena ovat pidetyt oppitunnit, MUTTA...

Ei se merkitse sitä, että työt loppuvat siihen. Jos tunnin aikana ei ehdi kaikkien oppilaiden tehtäviä tarkistaa, ope voi kerätä kaikkien vihot tai kirjat silloin tällöin tarkistettaviksi. Se vie aikaa isossa luokassa tunnin tai pari, mutta siinä ainakin selviää se, että kuka on tehnyt tehtävät oikein ja kuka ei.

Sitäkin sattuu, että kaikki kirjan tehtävät niin tunnilla kuin kotona on tehty oikein, mutta kokeesta saa vain 6. Silloin ihmettelin oppilaalle ääneen, että oliko joku erityinen syy, että koe meni huonosti, vaikka oikeasti osasi paljon paremmin.

Vierailija
17/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten, että ope kävisi jokaisen kirjan läpi - oppilaan täytyy itse seurata tarkistusta.

Tuosta kieltenopetuksesta: luokanopen koulutukseen ei kuulu vieraiden kielten opetusta laisinkaan eli esim. englantia saattaa opettaa henkilö, joka ei ole hajuakaan vieraiden kielten didaktiikasta.

Vierailija
18/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalaisen ope ilmoitti, että hän ei tarkista ovatko tehtävät lapsilla oikein, hän vain tarkistaa, että ne on tehty.

Vierailija
19/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkanmaksun perusteena ovat pidetyt oppitunnit, MUTTA...

Ei se merkitse sitä, että työt loppuvat siihen. Jos tunnin aikana ei ehdi kaikkien oppilaiden tehtäviä tarkistaa, ope voi kerätä kaikkien vihot tai kirjat silloin tällöin tarkistettaviksi. Se vie aikaa isossa luokassa tunnin tai pari, mutta siinä ainakin selviää se, että kuka on tehnyt tehtävät oikein ja kuka ei.

Sitäkin sattuu, että kaikki kirjan tehtävät niin tunnilla kuin kotona on tehty oikein, mutta kokeesta saa vain 6. Silloin ihmettelin oppilaalle ääneen, että oliko joku erityinen syy, että koe meni huonosti, vaikka oikeasti osasi paljon paremmin.

sitten jälkikäteen käy ne vihot läpi, ja oppii virheistään? Minä en, kyllä sen palautteen pitää tulla suoraan oppilaalle, vielä yläkoulussakin. Ja siihen on liian vähän aikaa, ei se vanhemman aika hukkaan mene.

Vierailija
20/39 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope laittoi lapset ihan itse tarkistaan läksynsä, eli open vastauskirjasta menivät lapset vuoronperää katsomaan onko oikein vai väärin : )

sitten merkkasivat merkin perään ja korjasivat väärät vastaukset,

tarpeen vaatiessa pyysivät apua.

sillä aikaa toiset teki siis uusia tehtäviä ja /tai monisteita tms.

kyllä aika vaativaa on ehtiä matikantunnin aikana tarkistaan jopa 30 oppilaan kirjat !

mutta vanhemmat olkaa tarkkaavaisia itse, tarkkailkaa mitä lapsenne osa mitä ei

auttakaa ihan itse tarpeenvaatiessa, ja ajoissa et ei lapsi tipu kärryiltä !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi