Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä, palkankorotus?

Vierailija
15.02.2012 |

MMoi,

kysyisin teiltä apua seuraavaan kyssäriin;

Sain elokuussa työkaverikseni (pieneen tiimiimme) talon sisältä pari vuotta vanhemman kollegan (aiemmin olin siis osastollani yksin). Sain samaan syssyyn hyvin pienen palkankorotuksen, ja esimieheni vielä vihjaisi, että enempää tuskin tulen nykyisessä työssäni saamaan. Tässä muutaman kuukauden aikana on selvinnyt, että uudella työkaverillani on reilu 400 € korkeampi palkka (palkka hänellä ollut siis sama viimeisen reilun vuoden). Edessä olisi nyt kehityskeskustelu, jossa olen aikonut asiasta sanoa.. Minulla on nyt kyseisessä pestissä tasan vuosi täynnä, talossa olen ollut 2 vuotta.

Työtehtävämme ovat hyvin samantyyliset, rinnakkaiset (hoidamme eri osastoja). Ja työmäärä on minulle varmaankin tuplasti enemmän, kuin työkaverillani, joka voi rauhassa päivitellä fb-statustaan pitkin päivää (kyllä, tämä harmittaa). Ja useaan otteeseen on esimies toitottanut, että olemme ”samanarvoisia” ja meidän tulisi olla ”backuppina” toisillemme. Kollegani on oikeastaan aika tuulitunneli, ja kun jotain pitäisi saada aikaiseksi niin aika usein menee ensimmäisellä kerralla mönkään.

Eli, voinko pyytää tässä vaiheessa, että palkkaani verrattaisiin tuohon kollegan palkkaan? Vaikka elokuussa asiaa käsiteltiin viimeksi? Voinko perustella asiaa työtehtävillä? Entä työmäärällä? Voinko jossain tilanteessa ottaa esille myös työn laadun?

Olisin kiitollinen vastauksista!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso firma ja paljon tiimejä. Palkka ja nimike eivät ole missään suhteessa työmäärään, työn laatuun, työkokemukseen tai koulutuksen tasoon kokeneemmilla. Vastavalmistuneilla on toki pienempi palkka kuin tosi kokeneilla.

Itse olen samassa tilanteessa kuin sinä. Ja siksi haen koko ajan uutta työtä, mutta valitettavsti työpaikat ei kasva puussa :(

Olen yrittänyt vaihtaa työpaikkaa isossa firmassamme eri organisaatioon, mutta nykyisen organisaation johtaja ei päästä pois mua. Tarvitsee mua (ymmärrän...), mutta toisaalta ei ole valmis korottamaan palkkaa eikä nostamaan titteliä.

Ja meidän työpaikalla tosiaan organisaatioiden johtajat sopivat keskenään työntekijöiden siirtymiset. Ei auta vaikka kuinka salassa yrittäisit hakea uutta paikkaa - HR osasto vuotaa aina tiedon organisaatioiden johtajille.

Aika toivoton tilanne.

Vierailija
2/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkatasa-arvoon ja pyydä esimiestäsi perustelemaan noin suuri palkkaero. Saman arvoisesta työstä tulisi maksaa samaa palkkaa, tästä on olemassa EU-direktiivi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, unohdin äksen mainita, että kerroin pomolleni n. kuukausi sitten, että olen raskaana..(rv 17 nyt) Käsitän, että käytännössä tämä ei saisi vaikuttaa mihinkään, mutta käytännön taso lienee eri...

Ja vielä; olen saamassa tässä kuukauden sisään uusia työtehtäviä toiselta osastolta 8esimieheni hyväksymä käytäntö, haluan kehittää itseäni ja jatkossa mahd. siirtyä näihin tehtäviin), ei mitään "hienoa", mutta vastuullista kuitenkin.

t.ap

Vierailija
4/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pomosi olla nyt varovainen ettei tule syrjintäsyytettä raskauden vuoksi kun sitä

pidetään tosi vakavana rikkomuksena.

Niin, unohdin äksen mainita, että kerroin pomolleni n. kuukausi sitten, että olen raskaana..(rv 17 nyt) Käsitän, että käytännössä tämä ei saisi vaikuttaa mihinkään, mutta käytännön taso lienee eri... Ja vielä; olen saamassa tässä kuukauden sisään uusia työtehtäviä toiselta osastolta 8esimieheni hyväksymä käytäntö, haluan kehittää itseäni ja jatkossa mahd. siirtyä näihin tehtäviin), ei mitään "hienoa", mutta vastuullista kuitenkin. t.ap

Vierailija
5/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pomosi olla nyt varovainen ettei tule syrjintäsyytettä raskauden vuoksi kun sitä pidetään tosi vakavana rikkomuksena.

Niin, unohdin äksen mainita, että kerroin pomolleni n. kuukausi sitten, että olen raskaana..(rv 17 nyt) Käsitän, että käytännössä tämä ei saisi vaikuttaa mihinkään, mutta käytännön taso lienee eri... Ja vielä; olen saamassa tässä kuukauden sisään uusia työtehtäviä toiselta osastolta 8esimieheni hyväksymä käytäntö, haluan kehittää itseäni ja jatkossa mahd. siirtyä näihin tehtäviin), ei mitään "hienoa", mutta vastuullista kuitenkin. t.ap

voisi itsekin heittäytyä hankalaksi... :)

Vierailija
6/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tajuaa homman nimen.

i]

saa pomosi olla nyt varovainen ettei tule syrjintäsyytettä raskauden vuoksi kun sitä pidetään tosi vakavana rikkomuksena.

voisi itsekin heittäytyä hankalaksi... :)

Vierailija
7/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei ole hyötyä ja se asettaa vain sinut huonoon valoon. Toki voit pyytää palkkaan, mutta perustele pyyntösi omilla ansioillasi.

Vierailija
8/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omilla asioilla, älä vaan vertaa kollegaan. Perustelet omat vahvuutesi ja nythän on hyvä sauma, kun saat uusia tehtäviä. Niiden peruteella kehitä aukoton korotuspyyntö, josta ei voi kieltäytyä. Tuo palkkahan sinulla on äitiysloman jälkeen ja kivempi olla uusi palkka valmiina kuin alkaa heti palattua ja takaisin perehtyessä pyydellä.

Tule kertomaan, miten kävi.

Vierailija
9/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana se, että esimieheni ei oikeasti näe tarvetta korottaa palkkaani omien työtehtävieni perusteella. Uudet työtehtävät eivät todellakaan olisi hänen mielestään tuon ~400 arvoisia.

Voisinko siis tehdä näin; perustelen joo edelleen nykyistä osaamistani ja tulevia uusia työtehtäviä, ja lisäksi otan mukaan myös sen tiedon, että olen perillä kollegani palkasta --> en siis sanoisi mitään hänen työpanoksestaan tms, vaan ainoastaan sen että meillä "rinnakkaisina kollegoina" lienee ihan kohdillaan olla palkatkin samalla tasolla? Onhan tämä aika lailla motivaatioonkin vaikuttava tekijä -miksi minun työni olisi niin paljon arvottomampaa?

Kollega ollut talossa n. 2,5 vuotta, lähtöisin eri osastolta ja palkka ollut jo kättelyssä lähes tuota luokkaa, on siis saanut reilu vuosi sitten pienen korotuksen joka siis on tuo nykytaso.

Vierailija
10/13 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta palkanlaskijana tiedän, että usein korotukset ovat pienempiä nykyään, ja koska jo alkujaa teidän sopparit ovat eritasoisia, niin ei ne tasaannu nytkään... Se myyntityö pitää tehdä hyvin, ennen työsopparin allekirjoittamista, sen jälkeen se on vielä vaikeampaa, mutta koettaa kannattaa kyllä. Siellä kehityskeskustelussa ei kyllä kuulu puhua palkasta, eli kannattaa varata aika palkkaneuvotteluun, mikäli esimies ei siis siinä yhteydessä asiasta suostu puhumaan. Satasen voisit varmaan saadakin?

Vierailija
11/13 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Hyvin meni, pitkään asiasta sitten väännettiin, mutta sain sen 300 enempi --> ei siis ihan sitä mitä voisi olla, mutta koen että tämä on ihan hyvin, varsinkin kun miettii esimiehen vastaanpyristelyä.. .:)

Vierailija
12/13 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Hyvin meni, pitkään asiasta sitten väännettiin, mutta sain sen 300 enempi --> ei siis ihan sitä mitä voisi olla, mutta koen että tämä on ihan hyvin, varsinkin kun miettii esimiehen vastaanpyristelyä.. .:)

Hieno juttu! Naiset on vaan liian taipuvaisia myymään itseään liian halvalla. Odotan itse tietoa saanko uuden tehtävän nykyisessä yrityksessä, ja aion pitää kiinni palkkatoiveestani, joka nostaisi palkkaani 400€.

Paljonko uusi palkkasi on, Ap?

Noustaan miesten tasolle!

Vierailija
13/13 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Hyvin meni, pitkään asiasta sitten väännettiin, mutta sain sen 300 enempi --> ei siis ihan sitä mitä voisi olla, mutta koen että tämä on ihan hyvin, varsinkin kun miettii esimiehen vastaanpyristelyä.. .:)

Hieno juttu! Naiset on vaan liian taipuvaisia myymään itseään liian halvalla. Odotan itse tietoa saanko uuden tehtävän nykyisessä yrityksessä, ja aion pitää kiinni palkkatoiveestani, joka nostaisi palkkaani 400€. Paljonko uusi palkkasi on, Ap? Noustaan miesten tasolle!

No en kehtaisi sanoa kokonaispalkkaani :) Jotenkin palkka on aiheena ollut minulle todella kiusallinen, ja voin siis sanoa ettei summa nyt kovin suuri ole...

...2800..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi