Voiko raskaudenaikaisesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta olla jotain haittaa sikiolle? Jostain luin, etta saattaisi aiheuttaa mm. sikion kuurotumisen.
Onko täällä ketään, jolla raskauden aikana olisi löydetty kilpirauhasen vajaatoiminta? Kuinka nopeasti saitte tyroksiini-lääkityksen?
t. Minna
Kommentit (9)
Odottelen juuri muiden kokeiden vastauksia.
Olen kanssa ollut ihan sairaalloisen väsynyt. Neuvolassa koetin kovasti painottaa väsymystä, sanoin ettei tunnu normaalilta jne., mutta eipä terkkaa kiinnostanut.
Vasta työpaikkalääkäri kiinnitti asiaan huomiota, kun sanoin, että kurkkuun sattuu. Näytin kohdan, jossa pala tuntuu ja lekuri sano, että on justiin kilpirauhasen kohdalla ja lähetti kokeisiin.
Sinulla on tosi hyvät kilpirauhasarvot. Normaali on normaali, hyvää ei saa paremmaksi eikä noita mitenkään hoideta. TSH-arvo 0,9 kertoo, ettei aivolisäkkeesi juuri joudu tekemään edes töitä kilpirauhasen toiminnan eteen. Käsien vapina ei myöskään ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oire.
Yleisesti, TODELLINEN kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä sikiölle hyvin haitallista. Lähinnä se vaikuttaa sikiön kasvuun, ja myös jonkin verran syntyvän lapsen älykkyyteen. Mitenkään älyllisesti kehitysvammaisia näistä lapsista ei yleensä tule, mutta esim. oppimisvaikeuksia voi olla. Niinpä kilpirauhasen vajaatoiminta raskausaikana pitää aina tehokkaasti hoitaa.
Tuo sinun arvosi 0,002 on tietenkin TSH-arvo eli kilpirauhasen säätelyhormoni, ei varsinainen kilpirauhashormoni T4v, jonka viitealue on jossain siellä 11 ja 24 välillä muistaakseni. Ole siis huoletta, tuo ei välttämättä ole merkki mistään poikkeavasta. Vasta se varsinainen kilpirauhasarvo ratkaisee. Yleisesti matala TSH-arvo liittyy ennemminkin liikatoimintaan kuin vajaatoimintaan.
Viittaako tuo pelkkä yksittäinen tsh-arvoni siis sittenkin liikatoimintaan..? Sehän on kuulemma paljon huonommin hoidettavissa kuin vajaatoiminta.
Toki on myös mahdollista, että kyseessä on hyvin harvinainen vajaatoiminnan tyyppi, jossa ongelma on siellä itse aivolisäkkeessä eikä kilpirauhasessa. Voi myös olla, että T4v on normaali, jolloin siis ei mitään huolta. Mutta se T4v-arvo kyllä sitten näyttää mistä on kyse.
Onpas " mukavaa" , jos tässä joutuu vielä johkin kilpirauhasleikkaukseen. Vaarassa ovatkin sitten vaan äänihuulet.. Voi jestas. No, pääasia kai, että saavat hoidettua.
Luulin koko ajan, että minulla on vajaatoiminta, mutta liikatoiminnastahan tässä todellakin on kyse.
Kyllä pistää vihaksi tuollaiset vastaukset! Ap:lle ja muille jotka asiasta haluavat oikeata tietoa niin suosittelen menemään esim. kilpirauhasfoorumin sivuille. Sieltä löytyy paljon tietoa sairaudesta ja kysymyksiin vastataan asiallisesti. Haulla löytyy tietoa raskaana olevien jutuista yms. Ja asiaan perehtyneen lääkärin juttusilla suosittelen käymään!
Itse sain " lääkityksen" kun T4V arvoni oli 10 ja TSH alle 2. Tuolloin olin järettömän väsynyt, kädet vapisi välillä, en hikoillut, hiuksia lähti, paleli jne. Jos tuo TSH on hyvä, lähes olematon niin voi olla kyseessä aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. Mulla on vielä sen asian puoleen tutkimukset kesken. Sain keskeytyneen keskenmenon kun tämä tauti oli vasta todettu. Todennäkösesti sikiö kuoli juuri siksi että tuo T4V oli liian matala... Suositus olisi että T4V olisi lähempänä 20 kuin 10.
Tarkoitukseni ei ole pelotella mutta jos arvot ovat juuri ja juuri viitearvojen sisällä mutta oireita on vaikka muille jakaa niin silloin yleensä sairastaa vajaatoimintaa!
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
mulla on ollu 10 vuotta kilpirauhasen vajaatoiminta eikä sen kans ollu ongelmia raskausaikana eikä myöhemminkään.
mulla oli 11 ja se toinen 0.9.
10 on se alaraja eli aika alhaalla se on mullakin..
Itse olen puolivälissä raskaana. Mistä arveltiin tai siis minkä takia sulta otettiin nuo kokeet?
Mulla itsellä kädet tärisee kuin haavan lehdet. Ja julmetun väsynyt olen.
Se mua tässä mietityttää kanssa kun luin juuri tuosta kansiosta minkä neuvolasta sai raskauden alkuvaiheessa, että näillä viikoilla kilpirauhasen toiminta pitäisi olla 20 % korkeammalla kuin tavallisesti!!!! Ja mulla on silti noin matalalla?????
Täytyy keskustella varmaan neuvolassa asiasta..