Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pef-mittaukset ja astmatutkimus

Vierailija
13.02.2012 |

Paljonko suurin piirtein pitäisi olle vaste avaavalle lääkkeelle pef-mittauksissa, että todettaisiin atma?

Meidän poika ei saa vastetta kuin parista nejään kymmenystä, yhdessä mittauksessa lääkkeen jälkeinen luku meni jopa alle sen "ennen lääketta" -luvun. Vain jonkun kerran ero ollut isompi. Kumpikaan lukea ei välttämättä (yleensä) yllä vertailuarvoon.

Mistä muusta huono keuhkokapasiteetti voi johtua, kuin astmasta? Syksyllä oli pitkä yskä, mutta enää ei ole yskinyt useampaan kuukauteen. Voiko se vielä huonontaa noita tuloksia ja aiheuttaa vinkunaa keuhkoja kuunnellessa? Vai onko tässä syytä pelätä jotain pahempaa?

Joo, lääkäriaika on perjantaina ja kai se silloin katselee noita lukemia, mutta mietin vaan itsekin, kun se on kuitenkin arvauskeskus...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta astma kai todetaan jos ero arvoissa 15 %.

Vierailija
2/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astman toteamiseen ja diagnosiin vaaditaan myös keuhkokuva, verikokeita ja spirometriatutkimus Pef mittaukset viedään taulukkoon ja sen avulla lääkäri tulkitsee niitä.

Terv sh joka töissä arvauskeskuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mistä tuo sitten johtuu? Reippaasti alle ciitearvojen mennään. Puhallustekniikka ei ole hanskassa, sekin on kyllä selvä, mutta joku siellä keuhkoissa myös vinkuu. Kyseessä 14v poika, joka ei tupakoi.

Vierailija
4/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tutkittu/seurattu jo 5 vuotta mutta ei ole löytynyt syytä alentuneeseen keuhkokapasiteettiin.

Astmalääkkeet auttavat jonkun verran mutta ei niin paljon kuin "oikeassa astmassa" pitäisi.

Vierailija
5/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä hoitoa?

Vierailija
6/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mistä tuo sitten johtuu? Reippaasti alle ciitearvojen mennään. Puhallustekniikka ei ole hanskassa, sekin on kyllä selvä, mutta joku siellä keuhkoissa myös vinkuu. Kyseessä 14v poika, joka ei tupakoi.

eli onko saanut ohjausta ? vai onko ert.nuori?

jos kuitenkin polttaa salaa ?

onko sydän tutkittu ? moni sydäsairasu johtaa keuhkojen vajaatoimintaa, oireet kuten astmassa.

sama kävi mulla, henki ei kulkenut, ei jaksanut jne astmana hoidettiin, olikin sydämenvajaatoimntaa.

sama voi olla munuaisongelmissa, eli onko mitään muuta tutkittu ??

kertyykö nesteitä ?

onko lihava????????????

aina ei ole astma, vaan muut syyt !!!

Vierailija
7/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä menee Symbicort, joka auttaa vähän.

Diagnoosi oli pitkään "hengenahdistus" mutta nyt saan Kela-korvaukset lääkkeestä astmadiagnoosilla, vaikkei varsinaisesti astmaa olekaan.

eikö sulla sitten 5 ole mitään diagnoosia?Entä hoitoa?

Vierailija
8/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä menee Symbicort, joka auttaa vähän. Diagnoosi oli pitkään "hengenahdistus" mutta nyt saan Kela-korvaukset lääkkeestä astmadiagnoosilla, vaikkei varsinaisesti astmaa olekaan.

eikö sulla sitten 5 ole mitään diagnoosia?Entä hoitoa?

Vierailija
9/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie aikansa että tekniikka on kohdallaan.

Vierailija
10/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sai ohjausta, mutta rehellisesti sanottuna, ei se puhaltaminen silti minulle itsellenikään helppoa ole. On erityisnuori, mutta ei älyllistä ongelmaa.

Haistaisin sen. Ei polta.

onko sydän tutkittu ? moni sydäsairasu johtaa keuhkojen vajaatoimintaa, oireet kuten astmassa.

sama kävi mulla, henki ei kulkenut, ei jaksanut jne astmana hoidettiin, olikin sydämenvajaatoimntaa.

Ei ole. Vain kuunneltu päältä stetoskoopilla tavallisen lääkärintarkastuksen yhteydessä. Mitään ongelmaa tässä suhteessa ei ole epäilty.

ei ole epäilty eikä tutkittu

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

ylipainoa on vähän, mutta ei merkittävästi, sanoo lääkäri

niin aivan, niitä kyselinkin

Vierailija
11/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunnan puutteesta! Astmaatikolle on erityisen tärkeää harrastaa liikuntaa ja pitää keuhkot kunnossa.

Terveisin astmaatikko, jonka pef-arvo 720

Vierailija
12/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä eivät kaikki opi hetkessä.

Pyydä lapselle lähete erikoissairaanhoitoon. Oma tyttäreni on ollut keskussairaalan lasten- ja nuortenpoliklinikan seurannassa astman toteamisesta alkaen.

Jos vinkunoita kuuluu kyse on astmasta.

Onko mykoplasma poissuljettu?

Vierailija
13/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös bronkoskopia, TT, niissä ei löytynyt kuin lieviä tulehdukseen viittaavia merkkejä.

Nyt ei enää tutkita, vain seurataan, koska selitystä ei yksinkertaisesti nykykeinoin löydy.

5

Vierailija
14/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhallustekniikka on kaiken a ja o. Meillä tyttö 6v teki juuri pef-mittauksen, tulos vaihteli hurjasti sen mukaan, miten lapsi jaksoi siihen keskittyä. Lääkäri totesi, että koska oskillometria- ja spirometriatutkimuksen meni tosi hyvin, niin ei anna kovin paljoa painoarvoa vielä tälle pef-mittaukselle. Jos kyseessä jo esim. 10v lapsi niin pef on varmaan luotettavampi. Ehdottomasti varaisin ajan astma/keuhkolääkärille, joka teettää teillä myös nuo ed. mainitut mittaukset. Astmaa ei diagnosoida "yhtäkkiä", meilläkin oli alkuun infektioastma ja nyt sitten tutkitaan että onko muuttumassa ns. normaaliksi astmaksi.

Vierailija
15/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sai ohjausta, mutta rehellisesti sanottuna, ei se puhaltaminen silti minulle itsellenikään helppoa ole. On erityisnuori, mutta ei älyllistä ongelmaa.

onko sydän tutkittu ? moni sydäsairasu johtaa keuhkojen vajaatoimintaa, oireet kuten astmassa. sama kävi mulla, henki ei kulkenut, ei jaksanut jne astmana hoidettiin, olikin sydämenvajaatoimntaa.

Ei ole. Vain kuunneltu päältä stetoskoopilla tavallisen lääkärintarkastuksen yhteydessä. Mitään ongelmaa tässä suhteessa ei ole epäilty.

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

onko sydän tutkittu ? moni sydäsairasu johtaa keuhkojen vajaatoimintaa, oireet kuten astmassa. sama kävi mulla, henki ei kulkenut, ei jaksanut jne astmana hoidettiin, olikin sydämenvajaatoimntaa.

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

kertyykö nesteitä ?

ei niin että huomaisi

onko lihava????????????

Vierailija
16/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä just pef-mittaukset menossa. Viime viikolla alkoi. Mulla menee niin, että kun pef-arvo laskee tonne 300 hujakoille, on jo kova hengenahdistus ja yskittää taukoomatta (näin käy öisin ja sitten kipin kapin ottaan Ventolinea). Ventolinen ottamisen jälkeen (15-30min) arvo nousee 480-500. Yskittämään alkaa kun arvo laskee tonne 400 paikkeille. Avaavaa joudun ottamaan 6-8 kertaa/vrk.

En tiedä miten spirometriasta selviän kun ennen sitä pitää olla 12h ilman avaavaa lääkettä :O

Vierailija
17/17 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä just pef-mittaukset menossa. Viime viikolla alkoi. Mulla menee niin, että kun pef-arvo laskee tonne 300 hujakoille, on jo kova hengenahdistus ja yskittää taukoomatta (näin käy öisin ja sitten kipin kapin ottaan Ventolinea). Ventolinen ottamisen jälkeen (15-30min) arvo nousee 480-500. Yskittämään alkaa kun arvo laskee tonne 400 paikkeille. Avaavaa joudun ottamaan 6-8 kertaa/vrk. En tiedä miten spirometriasta selviän kun ennen sitä pitää olla 12h ilman avaavaa lääkettä :O

asutko hometalossa ?? onko sulla kotieläimiä ??

selvä tapaus olet, astma varmasti on...

mulla oli noin myös, et arvot nousi tosi paljon lääkkeellä, mut samoin oli eläinallergiaa

oireet helpotti . kun altistuseläimille loppui, käytin myös antihistamiinia.

meillä itselä ei ole koskaan ollut kotieläimiä, altistus tuli työn myötä .

hoitava astmalääke toi avun ja tarpeen vaatiesa otan antihistamiinia, avaavaa tarvitan harvoin. oireet on liki poissa.