Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veroasiaa kotihoidontukea saaville, kommentoikaa pliis!

Vierailija
12.02.2012 |

En ole tähän mennessä toimittanut Kelaan minkään valtakunnan verokorttia ja vanhempainvapaa on jo ollut ja mennyt ja kotihoidontukeakin olen saanut jo kuukausia. Veroa siitä kuitenkin on napattu ihan kelpo määrä, joku lakisääteinen?? Ehkä 20%. Nyt teen myös vähän töitä ja tarvitsin verokorttia ja täytin netissä muutosverokorttihakemuksen. Sieltä ollaan nyt lähettämässä kelaan suoraan uutta verokorttia myös, ihan olemattomalla prosentilla, 3,5%. Nyt huolestuin, että näppäilinköhän jotain väärin, vai kuinka tää nyt näin meni. Samoja kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ottaa automaattisesti 20% jos sinne ei toimita erillistä korttia etuuksia varten. Työnteko tiputtaa kotihoidontuenkin verotusta koska saat työtuloista vähennyksiä.

Vierailija
2/11 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ottaa automaattisesti 20% jos sinne ei toimita erillistä korttia etuuksia varten. Työnteko tiputtaa kotihoidontuenkin verotusta koska saat työtuloista vähennyksiä.

kiitos vastauksesta. Mulla on kuitenkin ihan reilusti vähennyksiä kun on ensiasunnon lainaa ja työmatkavähennyksiä. Jes, täähän olikin mukava juttu, kotihoidon tukea alkaa tipahtaa nyt sitten tilille 55 e kuussa enemmän kuin tähän asti! Vau.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kelan etuuksia varten ei tilaa erillistä verokorttia, etuuksista verotetaan normaali veroprosentti + 2 % yksikköä, mutta kuitenkin vähintään 20 %.

Progressiivinen verotus puolestaan toimii siten, että työnteko eli verotettavien tulojen kasvu kasvattaa verotusta. Ei suinkaan vähennä...

Ap:n tämän vuoden veroprosentti on määräytynyt automaattisesti edellisvuoden tulojen perusteella ja nyt kotihoidontuella tulot eivät tänä vuonna vamrasti ole yhtä suuret (varsinkin jos työtuloja on vain vähän kasvattamassa verotettavan tuen määrää). Ap on varmaankin ilmoittanut muutosverokorttia varten paljon aiempaa vuotta alaisemmat tulot ja siksi myös hänelle laskettu uusi veroprosenttikin on pieni.

Samoin luonnollisesti sellaiset vähennykset, joita ei ole aiemmin verotuksessa huomioitu, alentavat veroprosenttia.

Vierailija
4/11 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alat tekemään töitä eli saat tuloja, verotetaan tukea vähemmän eli saat enemmän käteen? Miksi saa kelalta enemmän kun tienaa? Mä lasketutin tukea varten verokortin, pros.on 17. T. En tajua

Vierailija
5/11 |
12.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alat tekemään töitä eli saat tuloja, verotetaan tukea vähemmän eli saat enemmän käteen? Miksi saa kelalta enemmän kun tienaa? Mä lasketutin tukea varten verokortin, pros.on 17. T. En tajua

Vierailija
6/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden veroprossan kun kävin satunnaisesti tekemässä töitä ja varo% tippui huomattavasti. Työssäollessa saa vähennyksiä, toisin kuin pelkällä kelan tuella ollessa.

Vierailija
7/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA jos olet ollut niin laiska ettet ole KELAAn toiminttanut verokorttia niin he ottavat 20 pinnaa. Jos olisit toimittanut sinne verokortin niin olisit päässyt maksamasta ollenkaan veroja kotihoidontuestasi.

Ja nyt, kun olet KUITENKIN JO maksanut sen 20 pinnaa niin se vähentää työverotuksen prosenttiasi.

Vierailija
8/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne verovirastoon, ne tekee ihan oman verokortin sinne kelaan ja merkitsee sosiaalietuuksiin niin kela ei laita mitään päälle.

Itsekkin olin kotihoidontuella niin maksoin veroa

aina noin 10 % ilman palkkatuloa.

Vierailija
9/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan veroa, ei se ole verotonta tuloa.

Vierailija
10/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa-aikatöitä kotihoidontuen ohella ja tajusin vasta loppuvuonna muuttaa veroprosenttia palkasta ja kotihoidontuesta(koko alkuvuoden siitä meni tuo 20 %) ja palkasta, joku normaali. sain loppuvuodeksi 5,5& molempiin. ja nyt sain aika lailla saman kun kun otin muutoskortin jo heti alkuvuodesta. kuulostaa sulla aika pieneltä, mutta en voi millään tietää esim. minkä verran aiot ansaita ja muita tulo-menoihisi vaikuttavia asioita. mutta jos tiedät tulosi ja menosi niin soita siihen verotoimiston verokorttipalveluun niin se virkailija osaa kyllä ainakin laskea sen oikein. itse tein samoin kun olin epävarma

Vierailija
11/11 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden veroprossan kun kävin satunnaisesti tekemässä töitä ja varo% tippui huomattavasti. Työssäollessa saa vähennyksiä, toisin kuin pelkällä kelan tuella ollessa.

vaan se, että alkuvuonna on ollut liian korkea veroprosentti. Alkuvuonna liikaa maksetut verot alentavat loppuvuoden veroprosenttia.

Itselläni oli tästä johtuen kotihoidontuen veroprosentti loppuvuoden 0.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi