ARVIOSI: JOS hölkkäisi 5 x viikossa 30-45min, putoaako paino ja missä ajassa?
Ruokavalio olis sama ( tai ehkä söisi vähän vähemmän hiilareita; esim. 8 leipäpalan sijasta vain 4/vrk ).
Mitä arvoisitte, putoaako paino ja jos putois, niin missä ajassa ja paljonko? Entä mitä muita muutoksia tapahtuisi vartalossa; kiinteyttääkö juoksu vain jalkoja vai muualtakin?
Olen 174cm ja painan nyt 72kg, 38v, enkä ole ikinä lenkkeillyt.
Kommentit (23)
Vierailija - 12.02.12 07:38 (ID 14277282)
Ei kannata
No tod näk ei putoa. Liikunnan vaikutus on 20, ruuan 80%, kun painonpudotuksesta puhutaan.
Juoksen itse maratooneja (takana nyt 12 viim. 4 vuoden aikana) ja tällä hetkellä juoksen 4 - 6 krt/viikko, n 7 - 8 h viikossa. Silti painan 5 kg enemmän kuin ekalla maratoonilla:D
[/quote]
Tosin en ole kyllä ikinä nähnyt pulskaa maratoonaria - että oot varmaan todella laiha joka tapauksessa. Ihan näin näkemättä sanon, että ottaisin sun vartalon:)
putoaisi, jos muu liikunta ei vähenisi eikä kalorit lisääntyisi.
Ei kovin asiantunteva mutu-arvioni (liikun itse paljon ja olen pariin otteeseen laihduttanut ns. normaalipainon sisällä):
paino putoaisi, mutta varsin hitaasti. Alussa voisi olla pieni spurtti, esim. -3kg ekan kuukauden jälkeen. Sen jälkeen luulen, että painonlaskua tapahtuisi ehkä 1kg/kk.
30 min hölkkä kuluttaa todella vähän kaloreita. Jos luulet voivasi innostua juoksusta (mikä onki todella hyvä laji), niin aloita jonkun aloittelijalle sopivan juoksu-ohjelman mukaan ja kun olet saanut vähän juoksukuntoa niin sitten vähän pitempiä ja tehokkaampi lenkkejä harvemmin kuin 5x/vko, ja lihaskuntoa kannattaa toki myös treenata.
Mä treenaan seuraavasti: 2x/vko lajitreeni 60min, joka lähinnä intervallitreeniä, 1x/vko nopeatahtinen juoksulenkki n. 60 min ja 1x/vko palauttava juoksulenkki (hitaampaan tahtiin n. 60 min, voi olla myös hiihtolenkki) ja voin syödä lähes mitä tahansa lihomatta (mikä nyt ei tietenkään pitäisi olla se ns. ultimate tavoite, mutta näin näyttää olevan. Pyrin toki myös terveelliseen ruokavalioon).
Vartalon kiinteytymisestä en osaa sanoa.
kilo läskiä lahtee, kun energiavajausta on 7000 kcal. Se on tosiseikka. Liikunta kuluttaa, samoin se, että liikunnan jälkeen on aineenvaihdunta jonkin aikaa nopemapaa. Ja lihasmassa (sitten ku sitä on kertynyt) kuluttaa enemmän kuin vastaava määrä läskiä.
Se, jos vajeen syö pois pullalla ja kaakaolla ei ole liikunnan vika. Yleensä tehokkain strategia on panna ruokavalio balanssiin (ei liho eikä lahdu) ja tehdä vaje liikunnalla. Tai samahan se, miten tuon ajattelee, mutta noin se varmaan useimmille uppoaa.
Ap:n 2.5 h hölkkää kuluttanee 72-kloisella jotain reilut 1000 kcal viikossa. Kuussa läskiä lahtee vajaa kilo. Jos jättää pullan päivässä pois, saa toiset 1000 kcal viikossa vajetta, ja 2 kg kuussa on noin lähellä normaalipainoa aika hyvä vauhti.