Silmälasiliikkeen myyjä?
Tarvitseeko silmälasiliikkeen myyjällä olla jokin erityinen koulutus? Työpaikkailmoituksessa on vain ne perusjutut, avoin ja iloinen ja pliiplaa, mutta ei mainita mitään koulutuksesta. Sen tiedän että ne optikot ja muut on erikseen mutta mites noi myyjät?
Kommentit (5)
Mä pääsin töihin vaikka en ollut koskaan ees aiemmin käynyt silmälasiliikkeessä, nyt oon ollut 10 vuotta alalla ja työ kyllä opettaa ja opetti.
Onhan niitä jotain koulutuksia tännekin mutta käytäntö opettaa parhaiten, rohkeesti vaan hakemaan paikkaa.
Meillekin vissiin paikka tulee pian auki ;)
Mutta aika paljon joutuu opiskelemaan ja oppimaan juttuja, mm. eri linsseistä, mitä vahvuuksia löytyy missäkin linssin paksuudessa, milloin tarvitaan ohennettua linssiä, kuinka moneen kertaan ohennetaan, PD.n mittaaminen, linssin tilaaminen, lukemattomien yksityiskohtien muistaminen eri linssityypeistä. silmälasien korjaaminen ja taivuttelu (vaatii melkoista sorminäppäryyttä)... Oikeesti tosi paljon opittavaa. Myyjä tekee kaiken saman kuin optikko paitsi ei tarkasta näköä.
Itse olin myyjänä pari vuotta, mutta mulle riitti kun "pakotettiin" myymään asiakkaille linssejä joita he eivät tarvitse, valehtelemaan tuotteen paremmuudesta verrattuna halvempaan (vaikka oikeasti ero olisi todella pienii). Myyntiä kytättiin todella tiukasti, aiheutti stressiä päästä tavotteisiin jotka oli epäinhimillisiä.
Myös optikot itsessään kohtelevat myyjiä alentuvasti ja usein epäkohteliaasti, ja myyjät joutuvat tekemään tuplasti duunia ja saavat kuitenkin aika surkeaa palkkaa.
Eli tiivistettynä.. älä hakeudu alalle, ellei ole ihan pakko.
Niitä on erilaisia liikkeitä, mä olin ensin aivan ihanassa työpaikassa mutta sitten se meni isolle ketjulle jossa oli ns pakkomyyntiä havaittavissa, lähdin sieltä pois koska minusta ei ole väkisin myyjäksi ollenkaan...
Nykyään olen taas mukavassa työpaikassa jossa kaikki ovat saman arvoisia työntekijöitä ikään, koulutukseen tai sukupuoleen katsomatta.
Eikä joka paikassa vaadita opiskelemaan KAIKKIA asioita joita tällä alalla on niin paljon että ei niitä osaa kukaan ulkoa, sitä varten on hintakirjat, tilausohjeet, mittausohjeet yms yms...
että älä ap pelkää, kyllä sä pärjäät, kiva olis tietty tietää et mihin firmaan oot hakemasas...
ja päättänyt sen että kaikkea ei voi eikä pysty osaamaan, eli jos hyväksyy sen niin pärjää pitkälle, koko ajan ala kehityy ja tuotteet kehittyy, tulee uusia ja hienompia linssejä, eri merkkisiä kehyksiä yms yms...
Ja todellakaan EI tarvitse tehdä kaikkea mitä optikko, mutta helpommalla sitä itse pääsee kun opettelee ettei aina tarvitse pyytää toista auttamaan.
Toinen juttu on se että jos teet jotain mitä toinen myyjä ei niin voit hyvin pyytää lisää palkkaa, mä' ainakin pyysin koska valmistin itse laseja niin pyysin lisää palkkaa ja kaikk imyyjät eivät tätä hommaa tehneet vaan se ns kuului muka vain optikolle tai hiojalle.
mitään erikoista koulutusta, työssä oppii.