Onko reilua pomolta?
Pomolle selvisi puolivahingossa tuossa loppuvuodesta että olen hakenut muita työpaikkoja.
Hän kysyi multa suoraan olenko etsimässä uutta työtä: Vastasin että lähetin hakemuksen muutamaan tarkistaakseni markkina-arvoni, mutta en ole vaihtamassa työtä.
Vastaukseni oli osittain totta, osittain ei.. Eli olen kyllä miettinyt että jos saisin paremman työn vaihtaisin: Mutta vain jos siis saan todellakin kaikinpuolin paremman työtarjouksen.
Pomo sanoi, että jos etsin uutta työtä ja olen vaihtamassa minun pitäisi kertoa mahdollisimman ajoissa hänelle, että osaisi varautua.
Eikai kukaan kerro töissä että hei by the way, olen tässä alkanut hakea muita työpaikkoja?
No, nyt olen sellaisen unelmatyön saanut. Hain tammikuussa vähän ohimennen yhtä työtä, haastattelujen jälkeen sen työn sitten sain.
Irtisanon maanantaina itseni, ja tiedän että pomo tulee ihmettelemään miksen kertonut heti että hain tuota työtä. Joutuu nyt kuukaudessa järjestämään tilalleni uuden..
Olenko kohtuuton, olisiko pitänyt kertoa tosiaan heti silloin kun pomo kysyi että kyllä hiukan sillä silmällä uusia duuneja katselen? En tiedä miten esimiehen suhtautuminen olisi muuttunut, mutta ei kai kukaan etukäteen aikeistaan kerro, jos mitään varmaa ei ole?
Kommentit (7)
Edellytänkin alaisiltani, omanarvon tuntemista, eteenpäin pyrkivää asenetta ja rohkeutta omien unelmien toteuttamiseen.
Esimiehenä on osattava varautua ennalta arvaamattomiin ja arvattaviin asioihin ja yksi niistä tosiaan on, että jokaisella alaisellani on oikeus irtisanoutua työstään, ei siihen erikeseen varautua.
heti kun pomo kysyi että ehkä mahdollisesti etsin uutta työtä. Mutta kun tilanne oli se että se uusi työ olisi voinut tulla vastaan vasta vuoden päästä: Olisiko pomo mahdollisesti silloin ajatellut että kappas, tuo ei pääse muuallekaan töihin joten sitä voi kuormittaa/kohdella miten päin tahtoo.
Kun en oikeasti ole mitenkään aktiivisesti työtä etsinyt, lähettänyt 3 hakemusta joista olisin kahteen haastatteluun päässyt, toisen haastatteluajan peruin, ja ilmoitin ettei kuitenkaan kiinnosta ja tämä toinen oli sitten se haaveileman unelmatyö.
Eli ainakin yhden vastauksen perusteella esimiehellä on oikeus vaatia että mikäli alainen on aikeissa alkaa etsiä uutta työtä, siitä on informoitava heti, eikä vasta sitten kun irtisanoo itsensä?
En voi uskoa että tää mun uutinen tulee kovin suurena yllätyksenä kuitenkaan.. Pomolla ei ole hajuakaan miten ihmiset sitoutetaan työhönsä. Palkka on oikeasti surkea, ja pomon mielestä yhteiset firman kustantamat baari-illat korvaa huonon palkan.
No, jäänpä odottelmaan maanantaita.
ap
Olisi kohtuutonta vaatia sellaista. Sitä varten on olemassa irtisanomisaika, että järjestellään työt.
Ei esimiehesi voi mitenkään odottaa, että etukäteen kerrot aikeistasi hakea muita töitä. Kukapa niistä etukäteen huutelisi!
Olen ollut yrityksissä, joissa on suuri vaihtuvuus. Ei siellä kukaan ole mainostanut, että haku on päällä. Irtisanoutuvat sitten, kun on tärpännyt ja tämä on ihan normaalia.
Johan se sotkee töiden tekemistä, jos kaikki tiedottavat meneillään olevista työnhakuprosesseistaan! Aiheuttaa turhaa epävarmuutta, keskimäärin työnhaku vie kuitenkin vähintään pari kuukautta per henkilö ja joillain vuosia. Eihän siitä ole mitään järkeä tiedottaa, töitä tehdään kunnes irtisanoudutaan ja sen jälkeen ratkaistaan asia parhaalla mahdollisella tavalla.
Älä siis ap turhaan murehdi, ihan ok olet toiminut ja jos esimiehesi muuta kuvittelee niin hän on väärässä.
jokaisesta lähetetystä hakemuksesta! Kiva jos ei mitään saa niin pomohan päättelee, että tuohan on ihan kelvoton tyyppi, eikä ainakaan palkankorotusta tarvi, koska ei pääse mihinkään muuallekaan...
Oikein toimittu ap!
Ja onnea uuteen työhön!
Itse olisin kertonut ja esimiehenä olisin toivonut, että minulle olisi kerrottu. Nyt olet päinvastoin antanut ymmärtää, että et ole vaihtamassa työtä. Antaa sinusta epärehellisen kuvan. Voit tarvita entisen pomosi suosittelua tuleviin työpaikkoihin hakiessasi, joten kannattaisi pitää välit hyvinä.