Vuokranantajasta kysymys.
Miten vuokranantaja suhtautuu jos vuokralle hakija on työtön? Onko heti no-no. Saako vuokranantaja edes kysyä mitä mahdollinen tuleva vuokralainen tekee elääkseen?
Kommentit (5)
Ei kuulu vuokranantajalle. sä itse päätät mitä tietoja annat.
on työtön, mutta saa jotain tukiaisia joten vuokranmaksu on taattul. ja aina maksettu, jopa etuajassa.
meidän talossa taas on ollut vuokralaisia jo yli 10 v, välillä työssäkäyvinä, välillä äitiyslomilla, välillä ties mitä. vuokrat on maksettu melkein aina ajallaan, joten aivan sama.
mutta olishan se mukavaa, että kaikilla olis töitä :)
Ei kuulu vuokranantajalle. sä itse päätät mitä tietoja annat.
mahdollisen vuokralaisen luottokelpoisuuden. Enkä todellakaan vuokraa asuntoa kellekään joka ei kerro missä työskentelee ja onko vakituinen tai määräaikainen työsuhde etc.
Olennainen kysymys on, onko vuokralaisehdokkaalla sellaiset tulot, etttä järkevästi ajatellen pystyy maksamaan tämän asunnon vuokran ja lisäksi elämään niillä. TÄmä on oleellinen kysymys, koska jos vuokralainen ei pysty maksamaan vuoriaan, ne jäävät minun tappiokseni ja koska jos hän ei loppujen lopuksi ole tyytyväinen omaan tilanteeseensa asunnossa - kuten väistämättä käy jos vuokran jälkeen ei riitä rahaa ruokaan - hän lähtee nopeasti pois ja etsii halvemman asunnon ja mulle jää vaan kuluja uuden vuokralaisen etsimisestä. Työttömyys voi toki vaikuttaa tähän. lisäksi mä haluan, että vuokralainen maksaa itse vuokransa, vaikka saisi asumistukeakin - se on osa elämänhallintaa. Jos osa vuokrasta tulisi suoraan sossusta, pidän sitä sen merkkinä, että ihminen ei itse hallitse omaa talouttaan. Haluan asioita (vain) vuokralaisen itsensä kanssa.
Joidenkin tahojen mukaan vuokranantaja ei saa kysyä, mitä vuokralainen tekee elääkseen. Toisaalta vuokranantajan ei myöskään tarvitse vuokrata asuntoaan kenellekään, jos ei huvita. Mua ei huvittaisi vuokrata asuntoani sellaiselle, joka ei näin yksinkertaista asiaa voi kertoa, vaan salailee jo lähtökohtaisesti. Sanoisin, että vaikkka joutuisit kertomaan itsestäsi huonoja asuntoja, on parempi kertoa ne ja vaikuttaa luotettavalta, kuin salailla tai valehdella. Olen esimerkiksi vuokrannut asunnon luottotiedottomalle ihmiselle, joka kertoi konkurssistaan, nykyisestä työpaikastaan, velkajärjestelystään ja asunnontarpeestaan suht. avoimesti ja jonka tiedot nopealla tarkistuksella tsekkasivat tosiksi. Ts. tyyppi vaikutti luotettavalta kaikesta huolimatta.