8v riehuu, hajottaa tavaroita, lyö, potkii, huutaa, kieltäytyy tekemästä läksyjä.
Mitä sille voi tehdä? Suuttuu kun pakotetaan tekemään jotain mitä ei halua. Kaikki mahdolliset arestit ja porkkanat on kokeiltu. Sanoo vaan että mitä välii kun tulee rangaistus.
Uhkaa kostaa jos otan takavarikkoon jonkun tavaran, tänään uhkasi hajottaa mun tietokoneen. Ja vois kyllä tehdä sen suutuspäissään.
Ja ei ole vapaan kasvatuksen tuotos tämä lapsi, samaa on vaadittu kuin sisaruksiltaankin, jotka käyttäytyvät ihan normaalisti.
Kommentit (85)
minkä ikäisiä ja kuinka monta sinulla on?
Ei tietenkään! Enkä missään niin väitä.
Mutta LUOVUTTAAKO lapselle kun se uhmaa vastaan?
Niinkuin se että lapsi vaan kirkkain silmin sanoo että hän sitten kostaa, niin antaako periksi? Kymmenen pistettä ja papukaija merkki lapselle jos mamma antaa periksi. TUO on omaa vikaa.
Meillä saisi arestia jos uhkaa.
Ei silloin mitään lämpöä anneta vaan tilannetta kohdataan ja lapsen pitää tajuta ettei ketään uhata tai tavaraa hajoteta.
Ap tässä näyttää käyvän jotain sotaa ja hän varmasti antaa periksi ja hellii lastaan..
Mä pistäisin pillit pussiin ja jos lapsi oikeasti hyppelee seinille eikä tajua arjesta mitään niin jotain terapiaa se tarttee.
Onko aina ollut samaa vai jotain tapahtunut? Ehkä tuohon olisi voinut puuttua aikasemmin jos lapsi tekee tuota vuodesta toiseen.
21
hän saatta tehdä esim. 3 laskua aukeaman tehtävistä, ja loput jää kotiin. ei ole opettamisen ammattilaisetkaan löytäneet keinoja.
sitten tehdään kotona ne ja kotiläksyt, taisteluiden ja tiukan kontrollin kautta pahimmillaan menee monta tuntia, kun muut oppilaat on tehneet kaikki lisätehtävät ja timanttikirjat ja vaikka mitkä koulussa.
ei se ole vallankäyttöä, kun lapsi ei siitä itsekään nauti, ettei asiat etene. eikä ihme, että sitten tulee raivarit.
en ole ap.
Ei mitään.
Puheterapiassa yksi käynyt mutta ei silloinkaan ollut arki hukassa noin paljon.
4 lasta iältä 7-0- v. ja kaikilla omat tempperamenttinsa.
Voisiko kysymyksiinikin vastata?
Ap ei tainnut sanoa että lapsella on joku diagnoosi? Mutta joskus voi vanhempi olla lapamato ja antaa lapselle periksi, ei Nannyssäkään ole lapsilla diagnooseja! Ne on hulvattomia koska ne voi olla!
Että antoiko ap rikkomisuhassa lapselle periksi vai miten toimi? Aika oleellista miten itse käyttäytyy.
Tottakai lapsi tekee noita juttuja jos sillä saa periksi. Ei se mikään tyhmä varmasti ole.
21
Niin, mutta sinun lapsella on diagnoosi?
Puhutaanko nyt ADHD lapsista ja heidän koulun käynnistä vai lapsista jotka tekee koulussa muttei kotona?
21
Niin, mutta sinun lapsella on diagnoosi?
Puhutaanko nyt ADHD lapsista ja heidän koulun käynnistä vai lapsista jotka tekee koulussa muttei kotona?
21
Lukee vastauksessa nro 6
Se kai jo tarkoittaa, että on ihan eri asia kuin terve lapsi joka kiukkuaa kotona läksyistä.
Se on ihanaa, että sinä tiedät noin paljon kaikista lapsista tuolla kokemuksella :)
ihanko neljä lasta, joista vanhin on 7-v...
Ja suurin osa vastaajista puhuu ADHD lapsista. Terveistä ei taida puhua kovinkaan moni tässä ketjussa.
Lääkekokeilun jälkeen ei ole pakko jatkaa lääkitystä.
Ihan saa itse päättää jatkosta.
Minun lapseni raivarit alkoi juuri 2v. ja jatkuu edelleen, kun lapsi on 8v.
Vain lääkitys lopettaa noi raivarit.
T.Edellinen.Ps. Haluan vai auttaa, mutta ei se minulta ole pois, jos et sitä apua halua.
Meillä menee lääkkeen kanssa ihan kympin arvoisesti.
Alustavasti näin onkin sovittu yksityisen neurologin kanssa. Vakuutus ei korvaa kuntoutusta, joten tässä vaiheessa vaihdamme kunnalliselle puolelle, jossa ei toistaiseksi hoitosuhdetta. Kuntoutukseen on vaikea päästä ja lähete pitää saada kunnan lääkäriltä. Jotenkin ajattelin että nämä kokeilut pitäisi seurata saman tahon puolesta.
ap
Mitä sille voi tehdä? Suuttuu kun pakotetaan tekemään jotain mitä ei halua. Kaikki mahdolliset arestit ja porkkanat on kokeiltu. Sanoo vaan että mitä välii kun tulee rangaistus.
Uhkaa kostaa jos otan takavarikkoon jonkun tavaran, tänään uhkasi hajottaa mun tietokoneen. Ja vois kyllä tehdä sen suutuspäissään.
Ja ei ole vapaan kasvatuksen tuotos tämä lapsi, samaa on vaadittu kuin sisaruksiltaankin, jotka käyttäytyvät ihan normaalisti.
kaikista nynyajan paineista, ehkä hän ei ole päässyt omiinkaan tavoitteisiin esim kaverien kans. nämä voivat luoda suuria paineita. en usko että hänessä on mikään vialla. mullakin on riehuva eskarilainen ja 3 muuta muksua.joku voi olla hänelle myös tosi kade ja suututtaa päivittäöin esim koulussa , pojat eivät hevillä välttämättä kerro asioistaan ,ei ainakaan meillä. täytyy silti olla kiinnostunee oilinen , halatahyvällä hetkellä ja sanoa että rakastan sua joka tapauksessa ja olet esimerkillinen lapsi. keskustellee sillon kun lapsi jaksaa ja jos huutaa käskee vaikka sänkyyn, siksi kunnes rauhoittuu. sano lapselle että maailma ei ole kaatumas ja kaikesta voi keskustella. jos vanhempi ei tue lasta kriisissä niin tää maailma ei ainakaan sitä tee. se vaan lyö ja lyö. lisäksi lapsi oppii pääsemään yli ja osaa toimia esimerkillisesti itse aikuisena . älä missään nimessä ole loukkaantunut häneen vaan tule vastaan ja ole hänen tasollaan, ehkä kaverit jotkut yrittävät esittää liiankin aikuismaista, ja se voi ahdistaa poikaasi joka ehkä haluaa vielä elää lapsuutta tai sitten hänellä on esimurrosikää jo. luulen että hän kuitenkin haluaa keskustella ja huomiota omilta vanhemmmilta tai isovanhemmiltakin vaikka ei aina pysty sitä näyttämään, eivähän aikuisetkaan aina pysty. iloista kevättä
Lapsi ei saa tehtyä kaikkia tehtäviä koulussa eli niitä sitten tehdään kotona.
Ihan olis hauska nähdä et miten nukuttaisit ADHD-lapsen hetkeksi keskellä päivää? Vai minkälaista lepäämistä ajattelit koulun jälkeen?
Oikeesti, ADHD-lapsella nukkuminen on usein huonoa ja lääkkeen kanssa vielä huonompaa.
Ehkä ihan kaikkeen ei tarvitse aina kommentoida jos ei ole omaa kokemusta.
Hei, Ei mitään hätää. Itselläni myös samalla tavalla käyttäytyvä 8 vuotias poika. Olen keskustellut monien samanikäisten lasten vanhempien kanssa ja myöskin useampien lastenpsykiatrien kanssa. Monilla tämänikäisillä on samanlaiset käytösmallit mutta usein esim täällä palstoilla kirjoittelevat vanhemmat eivät uskalla myöntää omalla lapsella olevan samanlaisia käytöstapoja. Tämä on niin kutsuttu esimurrosikä mikä saattaa tulla lapselle juuri 7-8 vuoden iässä iässä. Varsinainen murrosikä tulee usein sitten helpommaksi jos se yhtään lohduttaa. Lisäksi lastenpsykiatrit sanovat että koulun ensimmäinen luokka tuo lapselle niin paljon uusia asioita ja opittavaa että usein juuri purkavatkin paineet kotona vaikka koulussa käyttäytyvät hienosti. Mielestäni paras kommentti mitä lastenpsykiatri on sanonut on se että saa olla tyytyväinen kun lapsi raivoaa kotona vaikka löisikin. Se kuulemma osoittaa sen että lapsi uskaltaa purkaa ongelmat kotona ja tämä on hyvä myös tulevaisuutta varten. Parempi että raivoaa kotona kuin että käyttäytyisi kuin enkeli kotonakin. Nämä niin sanotut enkelilapset on pelotettu tai latistettu niin että odotettavissa heidän kohdallaan on jossain myöhemmässä vaiheessa räjähdys ja voivat helposti sortua tekemään jotain todella kamalaa. Ole siis ylpeä itsestäsi ja lapsestasi. Omasta kokemuksestani voin myös sanoa että uhkailut ei todellakaan toimi tässä vaiheessa. Meillä puhutaan asia läpi kun on rauhoituttu ja silloin poika pyytää anteeksi ja on pahoillaan. Keskustelin pojan kanssa myös sopivasta rangaistuksesta jos raivospäissään heittää,hajottaa tai lyö. Poika keksi itse sopivan rangaistuksen mikä mielestäni oli myös hyvä. Muista itse vain pysyä rauhallisena, äläkä menetä toivoasi. Olet kasvattamassa hienoa lasta.
Niinkuin se että lapsi vaan kirkkain silmin sanoo että hän sitten kostaa, niin antaako periksi? Kymmenen pistettä ja papukaija merkki lapselle jos mamma antaa periksi. TUO on omaa vikaa.
Ei silloin mitään lämpöä anneta vaan tilannetta kohdataan ja lapsen pitää tajuta ettei ketään uhata tai tavaraa hajoteta.
Ap tässä näyttää käyvän jotain sotaa ja hän varmasti antaa periksi ja hellii lastaan..
Mä pistäisin pillit pussiin ja jos lapsi oikeasti hyppelee seinille eikä tajua arjesta mitään niin jotain terapiaa se tarttee.Onko aina ollut samaa vai jotain tapahtunut? Ehkä tuohon olisi voinut puuttua aikasemmin jos lapsi tekee tuota vuodesta toiseen.
21
Missä kohti sinusta vaikuttaa että annan periksi? Ja missä asiassa? Jos toinen ei kirjoita lauseita vihkoon, niin en ala kädestä pitäen sitä hänen puolestaan tekemään. Että joo kyllä, läksyt jäi tekemättä. Opelle meni viesti että ei unohtunut vaan jäi tarkoituksella.
Tuossa mielentilassa niitä eivoi edes tehdä. Aamulla herätin tuntia aikaisemmin, jotta voi tehdä läksyt. Ei tehnyt. Kirkuu suoraa huutoa.
Illalla pissaamisen jälkeen kuivasin lammikon hänen vaatteisiinsa ja aresti jatkui kylpyhuoneessa.
Illalla peittelin sänkyyn ja kyselin ystävällisesti haluaako jutella ym. Ei. Antoi kuitenkin halata. Ilman iltapalaa meni nukkumaan.
Jatkuva kotiaresti päällä muutenkin, eli koulusta suoraan kotiin ja valmiin välipalan jälkeen läksyt. Joskus onnistuu mutta eilen ei.
Tänän piti puhelimen kiinni ja meni kaverilleen. Soitin töistä n.30 kertaa eikä vastaa. Mummo kävi katsomassa eikä lapsi ollut kotona. Isä haki töistä tullessaan kun arvasi kenen luona oli ja taas aresti jatkuu.Läksyt oli tekemättä ( ja on edelleen). Muu perhe katsoo illalla elokuvan ja hän saa tehdä läksyt huoneessaan sillä aikaa.
Haluaisin tietää missa asioissa ajattelet minun luovuttavan?
ap
Rangaistuksia on liikaa. Pika pikaa hellittämään, arestit romukoppaan ja iloista puuhaa keskenänne. Tunnelma teillä alkaa olla varmasti nyt huono ja se on saatava muuttumaan.
Minusta oli väärin pyyhkiä pissat lapsen vaatteisiin. Oikein olii et lapi siivoaa pissat itse kun rauhoittuu.
Tuolla tavalla lapsesta tulee perheen hylkiö ja syntipukki. Se on saatava estettyä.
Ehdottaisin sinulle, että nyt kun alkaa hiihtolomat, laittaisit lapsen lomailemaan vaikka mummolaan. Pieni irtiotto toisistanne olisi varmasti paikallaan.
Muuten vaan et lempeämmät keinot käytöön ja nuo turhanpäiväiset rangaistukset pois, millä ei edes saavuteta yhtikäs mitään kun kaikille riitaa ja pahaa mieltä.
meilläoli tuossa iässä pojalla vähän samanlaista, useasti viikossa raivareita jotka kesti vajaa tunnin. Liittyi usein läksyihin. Hänellä ei tuolloin ollut todettu oppismisvaikeuksia mutta nyt on. Kävin perheneuvolassa vanhempien ryhmässä. Sain siitä kyllä itse tukea, kaikilla oli vähän samanlaisia lapsia. Mielestäni parhaiten toimi se neuvo että joka päivä pyydän lapselta jtoain palvelusta (esim. toisitko mun lasit tai jotain) ja sitten kiitän ja kerron eri tavoin miten iloinen olen kun hän on niin reipas tai auttavainen tai jotain muuta hyvää. Tuossa vaiheessa kun lapsi saa niin kovin vähän positiivista palautetta ja paljon rangaistuksia ja negatiivista. Meillä se meni ohi. ehkä eniten vaikutti se että sanoin meneväni juttelemaan rehtorin kanssa ja että rehtori voi tulla meille selvittelelemään tätä asiaa. Älä välitä noista ihmisistä joilla ei ole tälläistä lasta ja tuollaisella temperamentilla, sisulla ja oppismisvaikeuksilla varustettua. Ne eivät tajua!!! Pidä huolta itsestäsi. Asiat varmaan helpottuvat (nyt meillä raju 13 vuotias, jolla vaikeaa koulussa, mutta käytös ok, hyväkin, lukuunottamatta murrosikää)
Oma lapseni oli ennen aivan samanlainen, ja lopulta se syy löytyi, ns kaverittomuus ja koulukiusaaminen.
Vielä viime syksynä veti kilareita lähes kaikesta, nyt tekee läksytkin hetkessä ja on jälleen oma ihana itsensä. Tarkkaavaisuushäiriötä ja lukihäiriötä on, mutta ongelmat eivät siis ole niistä johtuneet, vaikka niin luulimme mekin ja adhd lääkitystäkin harkitsin vaatia...
Tsemppiä!
Pelkällä käskemisellä ja kurilla ja jäähypenkeillä kasvatetaan aggressiivisia, tottelemattomia lapsia. Parasta olisi että on antaa sekä lämpöä, läheisyyttä, läsnäoloa että jämäkkyyttä ja johdonmukaista ohjausta. Se että käyttää paljon rangaistuksia johtaa usein vaan pelkkään valtataisteluun, eikä se hyödytä mitään.
Tätä tarkoitin, kai mäkin olisin saanut oman lapsen riitapukariksi ja riehujaksi jos olisin aina kiukuttelemassa, pakottamassa ja uhkailemassa.
Mun lapsi käyttäytyy nätisti ja juuri siksi kun
minä käyttäydyn hyvin.
Pelkällä käskemisellä ja kurilla ja jäähypenkeillä kasvatetaan aggressiivisia, tottelemattomia lapsia. Parasta olisi että on antaa sekä lämpöä, läheisyyttä, läsnäoloa että jämäkkyyttä ja johdonmukaista ohjausta. Se että käyttää paljon rangaistuksia johtaa usein vaan pelkkään valtataisteluun, eikä se hyödytä mitään.
Tätä tarkoitin, kai mäkin olisin saanut oman lapsen riitapukariksi ja riehujaksi jos olisin aina kiukuttelemassa, pakottamassa ja uhkailemassa.
minä käyttäydyn hyvin.
minä käyttäydyn hyvin.
tilanteita lopulta yleensä paljonkin, uhmakkuus nousee, mutta sinä ihana, joka käyttäydyt hyvin ja luulet, että siksi lapsikin käyttäytyy nätisti, voinen saada hieman edes hymähtää näin ihanan naiiville kirjoitukselle? Entä perheet, jossa äiti käyttäytyy hyvin, ja muut lapset nätisti, silti yksi ei, vaikka senhän pitäis olla nätisti, esimerkin mukaan... ?
Mä pistäisin pillit pussiin ja jos lapsi oikeasti hyppelee seinille eikä tajua arjesta mitään niin jotain terapiaa se tarttee.Onko aina ollut samaa vai jotain tapahtunut? Ehkä tuohon olisi voinut puuttua aikasemmin jos lapsi tekee tuota vuodesta toiseen.
21
Missä kohti sinusta vaikuttaa että annan periksi? Ja missä asiassa? Jos toinen ei kirjoita lauseita vihkoon, niin en ala kädestä pitäen sitä hänen puolestaan tekemään. Että joo kyllä, läksyt jäi tekemättä. Opelle meni viesti että ei unohtunut vaan jäi tarkoituksella.Tuossa mielentilassa niitä eivoi edes tehdä. Aamulla herätin tuntia aikaisemmin, jotta voi tehdä läksyt. Ei tehnyt. Kirkuu suoraa huutoa.
Illalla pissaamisen jälkeen kuivasin lammikon hänen vaatteisiinsa ja aresti jatkui kylpyhuoneessa.
Illalla peittelin sänkyyn ja kyselin ystävällisesti haluaako jutella ym. Ei. Antoi kuitenkin halata. Ilman iltapalaa meni nukkumaan.
Jatkuva kotiaresti päällä muutenkin, eli koulusta suoraan kotiin ja valmiin välipalan jälkeen läksyt. Joskus onnistuu mutta eilen ei.
Tänän piti puhelimen kiinni ja meni kaverilleen. Soitin töistä n.30 kertaa eikä vastaa. Mummo kävi katsomassa eikä lapsi ollut kotona. Isä haki töistä tullessaan kun arvasi kenen luona oli ja taas aresti jatkuu.Läksyt oli tekemättä ( ja on edelleen). Muu perhe katsoo illalla elokuvan ja hän saa tehdä läksyt huoneessaan sillä aikaa.
Haluaisin tietää missa asioissa ajattelet minun luovuttavan?
ap
Hyvänen aika, et anna iltapalaa ja pyyhit pissat lapsen vaatteisiin?
Uskomatonta käytöstä lapsen vanhemmalta.
Ja arestia?
Lapsesi tulee vihaamaan sinua ja tuo menetelmä
on auttamattoman huono ja nurinkurinen.
Ajatteletko koskaan miltä lapsesta tuntuu?
Mitä vaurioita teet lapsellesi ilmeisesti joka päivä..
minä käyttäydyn hyvin.
Tuohonkin tarvitaan diagnoosi varmasti, miksi päivällä ei voi levätä hetkeä että läksyt tehdään samana päivänä? Kyllä se ADHD- lapsi tekee koulutunnillakin varmasti tehtävät?
21