Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Kuuluuko hampaat huuhdella pesun jälkeen vaiko ei?

Vierailija
09.02.2012 |

Mä olen huuhdellut aina ihan lapsesta saakka, ja niin olen aina kuvitellut muidenkin tekevän. Nyt lähes kolmekymppisenä oon alkanut pohtia, että oisko se huuhtelu sittenkin tarkoitettu jättää tekemättä... ?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hampaita ei tarvitse huuhdella, kuin kevyesti, jos niin haluaa. tarkoitushan on että se fluori jää sinne vaikuttamaan.

t.hammaslääkäri

Vierailija
2/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin fluori saa aikaa vaikuttaa.

Lapsena on huuhdottu kun ei ole hyvänmakuista tahnaa ja se karsea töhnä tuntuu pahalta. ;)

Itse huuhtelen silloin jos käytän suuvettä mutta muuten jätän huuhtomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuitenkin ällöän sen hammaspöpöisen hammastahnan jättämistä hampaiden ja varsinkin kielen pinnoille!!!

Vierailija
4/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja limakalvot eivät tykkää, jos ei huuhdo.

Vierailija
5/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa kuulen, että hammastahna pitäisi jättää suuhun. Johan sitä pakostakin nielee sitten jonkin verran. Se ei varmaan tee hyvää? Ei houkuta muutenkaan ajatus vaahdosta suussa, vaikka miten raikasta olisi.

Todellako hammaslääkärit tällaista suosittelevat?

Vierailija
6/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitäis.

Vierailija
7/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis hampaita ei tarvitse huuhdella, kuin kevyesti, jos niin haluaa. tarkoitushan on että se fluori jää sinne vaikuttamaan.

t.hammaslääkäri

tietenkin huuhdellaan se bakteerinen mössö pois ja halutessaan voi ottaa uutta tahnaa suuhun

Vierailija
8/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin ollut tietoinen siitä, ettei tarvitsisi huuhdella. Mut tuntuu tympeeltä nieleskellä niitä vaahdon jämiä... Mun mies taas ei huuhtele ja sille onkin tullut hampaisiin niitä valkoisia länttejä liiasta fluorista. Ei sillä, että se välttämättä just siitä johtuu, mut vähän pelkään sitäkin kyllä.

Vierailija
9/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuhtelen silleen kevyesti eli niin että kun huuhtelun jälkeen puree hampaita kevyesti yhteen, tuntee sen hammastahnan "narskunnan".

Vierailija
10/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin osittain. Olin jotenkin ajatellut, että tahna on tosi tärkeää saada pois suusta ihan perusteellisesti, koska se on niin haitallista nieltynä.

Ehkä tästä eteenpäin huuhtelen varovaisemmin :)

Kaikkea sitä av:ltä sitten oppiikin.

6

Vierailija
11/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nykyään tosiaan suositellaan ettei kaikkea purskutella pois.

Vierailija
12/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin osittain. Olin jotenkin ajatellut, että tahna on tosi tärkeää saada pois suusta ihan perusteellisesti, koska se on niin haitallista nieltynä.

6

aikuisen ihmisen pitäisi syödä sitä fluorihammastahnaa laimentamattomana vähintään koko tuubi, ennenkun siitä olisi vakavia seuraamuksia. Eli kyllä se perusteellinen syljeskely riittää :)

Vaikka kyllä mä huuhtelen vauvan suun, vaikka käytössä onkin vähempi fluoria sisältävä tahna. Kun en tiedä mitä fluori voi tehdä noin pienelle...

Vierailija
13/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 34v.

Vierailija
14/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullaan sieltä kylppäristä ulos.

Esikoiseni on 11-v ja jo silloin kun hän oli pieni, hammaslääkäri sanoi tästä. Ei ole edes mikään uusi asia. No, kaikki hammaslääkäritkään ei ole kai niin aikaansa seuraavia.

Vierailija
15/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä tietoinen, johdu siitä, ettei hammaslääkärit yleensä enää neuvo aikuisia hampaiden pesussa ja jos tämä neuvo on jäänyt lapsena saamatta, niin mistäs sen olisi sisäistänyt.

Itse muistan kyllä havainnoineeni ko. tapaa jo lapsena amerikkalaisista elokuvista, joissa hampaat pestään ja sit vaan harja hyllyyn ja *tiks* valot pois ja nukkuun.

Itseasiassa vähän aikaa sitten näin jonkun naisnäyttelijän haastattelun (olisko ollu Conanissa) jossa hän kertoi luulleensa lapsena, että hän on itse keksinyt, että hampaat voi myös huuhtoa. Eli jenkeissä lapsille on opetettu, ettei huuhdota jo aika kauan... Hän vaan ei pitänyt tahnan voimakkaasta mausta ja huuhtoi hampaansa ja sitten myöhemmin hänelle selvisi, että jotkut muutkin tekevät niin :O :D

Vierailija
16/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vettä ei oteta suuhun eikä purskutella yhtään..

Näin se tehdään, mutta ällöttää silti..

Vierailija
17/25 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suu on täynnä hammastahnaa.

Vierailija
18/25 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Tästä aikaa nyt viitisen vuotta. Suosittelen jättämään huuhtomatta, ainakin iltaisin.

Vierailija
19/25 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se huuhtelu pitäisi tosiaan jättää tekemättä, mutta mun ainakin on pakko ottaa heti hampaidenpesun jälkeen vettä lasi tai jopa kaksi koska hammastahna kuivattaa suuta niin pirusti. Ei auta sensitivetahnat eikä edes nimenomaan kuivuvalle suulle tarkoitetutkaan.

Anyways, turha ottaa stressia tällaisista pikkuasioista. Elämä menee muuten ihan liian monimutkaiseksi ja ikäväksi. ;)

Vierailija
20/25 |
10.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistaakseni perusteluna oli se, että ei syljetä suusta pois hapaiden omia mineraaleja, joita hiertyy irralleen harjauksen mukana. Vähentää kiilteen eroosiota. Tahna syljetään pois, mutta ei huuhdota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan