Ulkosuomalainen: mikä ärsyttää asuinmaassasi eniten ja missä asut?
Kommentit (18)
Täällä ärsyttää aika moni asia :)
Ihmiset täällä etelässä välillä tosi vanhoillisia, kaavoihin kangistuneita -kun joku asia on niin ollut 30 vuotta, miksi sitä muuttamaan??
Ihmiset puuttuvat toisten ihmsten asioihin herkästi. Auta armias jos kävelet päin punaisia, se huutokuoro takanasi ;) (tosin en kävele)
Tai jos lapsesi itkee vaikka metrossa, heti on joku mamma neuvomassa kovaan ääneen ja paheksumassa miten huono äiti on kun lapsi itkee.
Epäystävällinen käytös on yleistä palveluammateissa. Puhelimessa tiuskitaan ja vittuillaan ihan suoraan, varsinkin kaupungin virstoissa. kaupoissa saa myös epäystävällistä palvelua, yrmynaamoja nää on.
Kaikki on niin takapajuista, varsinkin sähköinen viestintä. Ei tulisi kuuloonkaan että esim. päiväkoteihin voisi ilmottautua netissä. Hahaa, kaikki pitää tehdä kirjallisesti ja henkilökohtaisesti!
Mä en jaksa enää kirjottaa, alkaa oikeen ottaa päähän ;D
- rasistiset ihmiset. Suurin osa ei pidà ulkomaalaisista ja se nàkyy monella tavalla ihmisten kàyttàytymisessà ja arjen asioissa.
- korruptuneisuus, laittomuudet, huijaamiset ja politiikka.
- tuntuu, ettà ihmiset eivàt yleisesti ottaen kovinkaan kouluttautuneita tai sivistyneità.
- kun sunnuntaisin on kaikki paikat kiinni
- Matpakket ja iänikuiset voileivät ja voipaperit niiden välissä
- hintataso
- pienet ruokakaupat
- suppea elintarvikevalikoima
- pahaa suklaata ja pahoja karkkeja
vajaa kymmenen vuotta sitten olen viimeksi käynyt ja silloin oli todella paljon kalliimpi kuin täällä, mutta myös palkat paljon parempia.
Edelleenkin kai palkat parempia, mutta hintataso Suomen luokkaa?
Liikenne. Varmaan 1/3 porukasta on ostanut ajokorttinsa käymättä tuntiakaan autokoulua, ja se näkyy: kaista-ajosta ei tietoakaan, saati kiellettyjen ajosuuntien kunnioittamisesta tms. Yleinen välinpitämättömyys, kansanluonne.
vajaa kymmenen vuotta sitten olen viimeksi käynyt ja silloin oli todella paljon kalliimpi kuin täällä, mutta myös palkat paljon parempia. Edelleenkin kai palkat parempia, mutta hintataso Suomen luokkaa?
Palkat toki parempia, mutta kyllä hintataso on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Käymmekin usein tuossa rajan takana Ruotsissa ruokaostoksilla... sunnuntaisin :D
vajaa kymmenen vuotta sitten olen viimeksi käynyt ja silloin oli todella paljon kalliimpi kuin täällä, mutta myös palkat paljon parempia. Edelleenkin kai palkat parempia, mutta hintataso Suomen luokkaa?
Palkat toki parempia, mutta kyllä hintataso on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Käymmekin usein tuossa rajan takana Ruotsissa ruokaostoksilla... sunnuntaisin :D
kävimme kesällä pohjois-Norjassa ja suunnilleen saman hintaista ruoka ainakin oli:) Kuin myös bensa.
Kaupassa käyminen on jumalaton ohjelmanumero. Jos on vähääkään jonoa, niin se kestää ja kestää...
Kaikenlaisten asioiden hoitaminen viranomaisten ym. byrokratian kanssa on melkoista säätämistä. Tosi paljon riippuu siitä, millainen tyyppi osuu hoitamaan asiaa. Yleensä ensimmäinen kommentti on "mahdotonta", siitä sitten ryhdytään neuvottelemaan. ;) Toisaalta kaikki on myös neuvoteltavissa, toisin kuin Pohjoismaissa (kokemuksena Ruotsi ja Suomi).
ei arsyta mikaan. Olen asunut myos kolmessa muussa maassa eika niissakaan arsyttanyt. Mutta en ole koskaan ajatellut etta joka maassa pitaisi asioiden olla samoin kuin Suomessa tai muuten arsyttaa.
ei arsyta mikaan. Olen asunut myos kolmessa muussa maassa eika niissakaan arsyttanyt. Mutta en ole koskaan ajatellut etta joka maassa pitaisi asioiden olla samoin kuin Suomessa tai muuten arsyttaa.
ei kuulosta normaalilta, ettet reagoi tuon vertaa ympäristöösi.
Byrokratia on järkyttävää ja hoidetaan vanhanaikaisesti. Rakennustekniikka on ihan perseestä eikä yhteenkään raksamieheen voi luottaa.
ärsyttää monikin asia, vaikka ne asiat on yllättävästi ihan samoin kuin...Suomessa!!
-Ihmisten avoin aggressiivisuus, eli omaa etua ajetaan "hyökkäys on paras puolustus" periaatteella mitättömissä asioissa
-Sääntöjen vaaliminen terveen järjen kustannuksella. Liittyy yleiseen yhdenmukaisuuden vaatimukseen ja tiukkoihin normeihin.
-Vanhanaikaiset tavat ja asenteet, esim. lankapuhelimen puuttuminen kotitaloudesta, mikä on oman sukupolveni suomalaisille tavanomaista on täällä kummastuksen aihe.
-Naapurit ja muut vieraat aikuiset esim. leikkipaikoilla, tuputtavat pienille (1-4v)lapsille karkkia ja muuta makeaa. On olevinaan mukavaa ja vieraanvaraista mutta suomalaisen näkökulmassa ajattelematonta (lapsi tottuu ottamaan ventovierailta namuja) ja hölmöä (pilaa lasten ruokahalut).
Sää, esim tänään: nollakeli ja satoi koko päivän ja oli sumuista ja kadut umpijäässä ja hengenvaarallista. Asun keski-Englannissa. Täällä ei ole kunnon kesää, ei talvea, vaan pitkä syksy.
Talothan (asumme vanhassa talossa kuten lähes kaikki täällä) on jotain niin paskaa, ettei Suomesta edes löydy, hometta kaikki paikat täynnä, ei ilmanvaihtoa lainkaan ja kokolattiamatot. Kiva olla täällä pöly ja homeallergikko :)
Katuremontit: Tie saatetaan avata ja se on siinä ensimmäisen kuukauden niin, ettei sille tehdä mitään.
Ihmiset on kohteliaita, mutta ei niitä oikeasti kiinnosta. Olen jäsen kuntoclubilla ja golfclubilla ja ihmiset katsoo ns ulkomaalaisia pitkään tietyissä piireissä.
Muslmien touhut ja heidän juutalaisvainonsa täällä vituttaa.
Vanhanaikaisuus, mikään ei toimi, kouluun kuskataan viikottain ruokarahaa ja kun kysyin, että voinko maksaa laskulla kerran kuussa tms niin menee kuulemma liian vaikeaksi jne. Sama päiväkodin kanssa.
Olemme asuneetm yös Italiassa ja siellä kusetti ihan kaikki, pahiten minua esim kusetti 65 vuotias mummo :) Täälläkin kun huomaavat, että on ulkomaalainen nainen niin esim autokorjaus saattaa muodostua triplahintaiseksi, ihan merkkiliikkeessä kuten meille kävi. Uusivat puoli autoa vittuillakseen.
Koulut: Laatu on vähintäänkin surkeaa ja jos ei ole rahaa viedä yskityiskouluun niin se kunnan narkkikoulu ei ole välttämättä mikään ihana kokemus olla siellä täysin sekopäisten indies ja muslimilasten seassa, jolla on puukko ja huumeet tuttuja jo 10 vuotiaina. Yksityiskoulut maksaa noin 1100 euroa per lapsi per kuukausi, vähän riippuu.
- Jos joutuu asioimaan jonkun viraston kanssa niin se on aina yhtä helvettiä
- Kesällä täällä Iseo-järven rantamilla on ihan liikaa turisteja
- Laittomien maahanmuuttajien tekemät rikokset ja häirintä (taskuvarkauksia, kotimurtoja, kadulla kulkijoiden ahdistelua tavaran myynnillä)
oikeastaan kaikki väitteesi, paitsi viimeistä (AV toimii hyvin).
- varmat mielipiteet vaikka ei oikeesti tiedetä asiasta mitään
- hilloa leivän päälle
- ihmiset kohkaa että ei lapsille mehua, siinä on liian paljon sokeria, kuitenkin limsa on monella ruokajuomana (ja tosiaan hilloa leivän päällisenä lisäks). Saan siis paheksuvia katseita kun lapseni saavat mehua.
- Kuningasperhettä ei saa haukkua. Mette Marit ei todellakaan osaa aina etikettiä (en osais minäkään) mutta sitä ei saa olla huomaavinaan. Kehutaan sen kolttua sitten senkin edestä.
- sukukeskeisyys. Hyvin usein tunnen itseni ulkopuoliseksi.
- Opettajien huono taso. (täällä alakoulun opet ovat amk-pohjaisia koulutukseltaan). Opiskelu on yhtä pedagogiikkaa eikä aineissa mennä niin syvälle. Enkun opet puhuu enkkua karmeella korostuksella.
- ei ilmaista ateriaa koulussa. Eväslaatikoiden teko joka-aamuista rutiinia..
- se kun av:lle kirjoittaessa varmenne ei ikinä kelpaa. Vain kun tulos on nolla, menee viestit läpi. Siksi kirjotankin harvoin ;)