Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut matikkapäättömät äidit/isät selviätte

Vierailija
08.02.2012 |

lapsen kotiläksyistä? Meillä nelosluokkalainen ja mulla on aina lyönyt tyhjää noi laskut miten ne tehdään, osaan kyllä laskea päässäni vaikka mitä, mutta kaikki nuo kaavat on ihan kuin hepreaa tai jotain...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mies osaa matikkaa keskivertoa paremmin.

Minun ei tarvitse muuta kuin käskeä lasta odottamaan kunnes isä tulee töistä..

Vierailija
2/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on LAPSEN kotiläksyjä. Jos ei osaa niin kysyköön opettajalta, sitä varten niille palkkaa maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsi tekee läksynsä itse, mutta kyllä meillä neuvotaan (tai mies neuvoo)jos lapsi ei jotain osaa tai ymmärrä.

Lisäksi meillä kysellään lapselta aina koealue läpi ennen koetta ja ollaan muutenkin kiinnostuneita myös siitä koulunkäynnistä.

t. 2

Vierailija
4/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsi tekee läksynsä itse, mutta kyllä meillä neuvotaan (tai mies neuvoo)jos lapsi ei jotain osaa tai ymmärrä.

Mutta ei kai sitä voi olettaa että vanhemmat osaa neuvoa joka asian? Kuka osaa? Ei todellakaan mun ranskankielen tai fysiikantaidot taivu omien lasten opettamiseen.

Sinä (tai siis sun mies) olet ilmeisesti niin monilahjakas että pystyt neuvomaan ainetta kuin ainetta. Hyvä. Me ei olla.

Vierailija
5/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on LAPSEN kotiläksyjä. Jos ei osaa niin kysyköön opettajalta, sitä varten niille palkkaa maksetaan.

Fiksu vanhempi neuvoo lastaan!

....Mutta jos on lusikalla saanut ei voi kauhalla vaatia! Ilmeisesti?

Monet tutkimustulokset kertovat siitä, että parhaiten pärjäävät ne lapset, jotka saavat KOTOA tuen kasvulleen ja koulutyöskentelylleen. Useimpien maalaisjärkikin riittää tajuamaan tämän, mutta ei näköjään kaikkien....

Vierailija
6/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nuo matikan kaavat ei vaan mene. Päässä osaan laskea. Ja kyllä mä haluaisin osata neuvoa. En vaan tajua. ap

Vierailija
7/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kykenee auttamaan lasta ainakin alakoulun ajan. Itselläni alkaa tulla tenkkapoota yläasteen 8-9 -luokan matematiikan kanssa, mutta siinä vaiheessa ei ole apua enää kaivattukaan.

Peruskoulun suoritin pitkällä matikalla 9-10:n numeroilla, lukiossa päätin etten olekaan matemaattinen ja lyhyen matematiikan numerot olivat 5-8:n väliltä.

Vierailija
8/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tutkimustulokset kertovat siitä, että parhaiten pärjäävät ne lapset, jotka saavat KOTOA tuen kasvulleen ja koulutyöskentelylleen. Useimpien maalaisjärkikin riittää tajuamaan tämän, mutta ei näköjään kaikkien....

ja myöhemmin opiskelu.

Vierailija
9/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alakoulun läksyistä pitäisi jokaisen aikuisen selvitä,ei ne niin monimutkaisia ole.Koulunkäynti ja kasvatus on yhteistyötä kodin,koulun ja mahdollisten muiden toimijoiden kanssa.Oppilaalle on suuri etu,että vanhempi tukee ja tarvittaessa avittaa koulun kanssa. Jättämällä läksyt tekemättä,kun ei vanhempi auta välittyy viesti,ettei niitä ole tärkeää edes tehdä.Jos lapsi ei osaa pitää ruveta selvittämään mistä se johtuu.Onko oppilas puuhannut tunnilla jotain aivan muuta,kuin seurannut opetusta.Onko hänellä ilmenevässä jotain oppimisvaikeuksia.Häiritäänkö hänen koulun käyntiään.Onko opella väärä käsitys oppilaan taidoista yms

Vierailija
10/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on paljon eroja mitä tukemisella tarkoitetaan.

Lapselle opetetaan tunnilla tapa jolla tehdään, kotona voi vanhempi kytätä taustalla vaikka että läksyjä tehdään, mahdollisesti kysellä kokeissa, teettää lisätehtäviä.

On hienoa että vanhempi tietää lapsensa vahuudet ja heikkoudet mutta jos YHDESSÄ tekeminen on sitä että vanhempi tekee läksyt tavallaan lapsen puolesta niin oppi ei mene jakeluun.

4. luokkalainen on jo melko iso siihen että äiti laskee laskuja vieressä kuten ekaluokkalaisen kaverina.

Osallistuminen voisi olla jo löysempää ja antaa lapselle vastuuta läksyistä ja oppimisesta? Eikä se silti tarkoita ettei ole mukana.

Jos joku aihe on vaikeaa niin sitä voi sitten vissiin yhdessä koittaa ratkoa enempi? Minusta parasta lapsen koulunkäymisessä on se kun huomaa miten lapsi tajuaa jotain.

Vierailija
11/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, noita asioita voi miettiä yhdessä opettajan kanssa.

Voisi koittaa keksiä tapoa joissa tukea opetusta vaikka siellä luokassa.

Häiritseekö lapsi luokassa? Onko lapsi ehkä pihalla tuntiopetuksesta? Auttaisiko tukiopetus?

11

Vierailija
12/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on paljon eroja mitä tukemisella tarkoitetaan.

Lapselle opetetaan tunnilla tapa jolla tehdään, kotona voi vanhempi kytätä taustalla vaikka että läksyjä tehdään, mahdollisesti kysellä kokeissa, teettää lisätehtäviä.

On hienoa että vanhempi tietää lapsensa vahuudet ja heikkoudet mutta jos YHDESSÄ tekeminen on sitä että vanhempi tekee läksyt tavallaan lapsen puolesta niin oppi ei mene jakeluun.

4. luokkalainen on jo melko iso siihen että äiti laskee laskuja vieressä kuten ekaluokkalaisen kaverina.

Osallistuminen voisi olla jo löysempää ja antaa lapselle vastuuta läksyistä ja oppimisesta? Eikä se silti tarkoita ettei ole mukana.

Jos joku aihe on vaikeaa niin sitä voi sitten vissiin yhdessä koittaa ratkoa enempi? Minusta parasta lapsen koulunkäymisessä on se kun huomaa miten lapsi tajuaa jotain.

Mutta vanhempien tukeminen on sitä, ettei heitetä vatuuta oppilaan osaamisesta täysin open niskaan, vaan puhutaan positiivisesti koulusta, opettajista, koulutyöskentelystä ja se, että ylipäätään laitetaan kouluasiat tärkeysjärjestyksessä ykköseksi lapsen elämässä.

Vierailija
13/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonteeltaan hyvin yksityiskohtaista. En ainakaan itse muista jokaista koulumatikan asiaa. Minullakin oli yläasteella matikka 9, mutta ei se sitä tarkoita, että voisin nopealla vilkaisulla heti tietää, kuinka joku ala-asteen matikantehtävä lasketaan. Eikä minusta ne kuulu aikuisilla mihinkään sarjaan "kuuluu osata", aika harvan elämässä joutuu käyttämään niitä kaavoja sellaisenaan. Toki voi tehdä johtopäätöksen siitä, kuinka hyvin on aikoinaan omaksunut matematiikkaa koulussa, pinnallisesti vai syvällisemmin. Itse epäilen, että olen aika pinnallisesti ymmärtänyt asiat.

Vierailija
14/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsi on välkky eikä tarvitse apua. Saa aina täydet pisteet matikankokeista :-) (Toista oli minulla...)

Vierailija
15/15 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olette sentään peruskoulun käynyt???? Herranen aika. Ihan peruskamaa ja jos jotain yksityiskohtaa ei muistaisi, niin siitähän sen voi sisälukutaitoinen vanhempi lukea teoriaosasta. Kehtaattekin tunnustaa olevanne noin tyhmiä. Kyllä kunnialla peruskoulun saati lukion suorittaneen pitää pystyä heittämällä vetämään alakoulun asiat. Ainakin itse pystyn ihan lukiopohjalta tekemään mitä vaan tuon ikäisten tehtäviä. Ja jos nyt en jonkun linnun väriä muista, niin osaan katsoa siitä kirjasta.