Työsopimuksessa lukee, että en saa irtisanoutumiseni jälkeen mennä töihin
kilpailijalle puoleen vuoteen! Mitä ihmettä. Olen näköjään lukenut huonosti työsopparini aikoinaan. Ikinä ei ole ollut puhetta mitä tapahtuu jos menen kilpailijalle. Kyse ei ole mistään asiantuntijatyöstä mitä teen, joten ihmetyttää moinen klausuuli. Voiko työnantaja tosiaan kieltää minua menemästä sinne minne haluan?
Kommentit (16)
Vai kuvitteletko ettei se sopimus koske sua koska luit sen vähän huonosti?
Ei kukaan työnantaja ala moista käräjille viemään, juuri tuon Suomesta puuttuvan lainsäädännön vuoksi häviäisivät ja toiseksi se on turhanpäiväisen kallista puuhaa. Käräjien alkamisen odottelukin vie jopa vuoden ajan, joten olet silloin ehtinyt jo olla aika pitkään kilpailijalla. Joten ei entisellä työnantajalla ole mitään mahdollisuuksia moista sanktioida sulle.
tuo on aika yleinen juttu asiantuntijasopimuksissa
Jos nyt ottaisin riskin ja menisinkin kilpailijalle, niin pitäisikö minun etukäteen kysyä mitä saan rangaistukseksi? Tuskin voivat todellisuudessa estää minua menemästä. Vai joudunko vankilaan jos menenkin kilpailijalle?
vaikka olet allekirjottanut. Ne vaatimukset lukee laissa, eikä todellakaan riitä, että sopimuksessa lukee niin...
Mutta työnantajat voivat myös keskenään tehdä sopimuksia, etteivät palkkaa toisten työntekijöitä töihin. Miehen työkaveri oli hakenut kilpailijalle niin hänelle oli sanottu suoraan, että eivät ota, koska firmat ovat näin sopineet. Eikä ole mitään erityisosaamista vaativaa hommaa.
Yleinen ehto asiantuntijoilla ja olen törmännyt tuohon ehtoon muuallakin. Se ei tietääkseni kuitenkaan ole välttämättä ihan yksiselitteistä onko ehto laillinen (riippuu paljon työtehtävästä), joten ota yhteyttä liittoosi.
tuo on aika yleinen juttu asiantuntijasopimuksissa
Tuohan sanoi, ettei kyse ole asiantuntijatehtävistä. Tässä on varmaankin allekirjoitettu S-ryhmän sopimus jossa kielletään hakeutumasta Keskolle puolen vuoden sisään.
Joka tapauksessa ne sopimukset kannattaa lukea ennen allekirjoittamista...
entisen työnantajan velvollisuus on näyttää, miten se sun kilpailijalle meno on ollut heille taloudellisesti haitaksi. Et tietenkään vapaaehtoisesti ala mitään korvauksia makselemaan, ettäs tiedät!
kuitenkaan ikinä kieltänyt eikä sillä olisi käsittääkseni edes ollut oikeutta kieltää. Tai jos ne sellaista tekisivät, niin niiden pitäisi maksaa sinulla ainakin se puolen vuoden palkka.
Älä turhia murehdi asiasta, ole niin kuin et olisi edes huomannut koko asiaa, ei sitä todellakaan tarvitse miettiä esim. työpaikkaa vaihtaessasi.
Niin ja itse olen siis vaihtanut työpaikkaa, samoin moni muu entinen kollega, eikä kukaan ole pitänyt mitään karenssia eikä entinen työnantajakaan siitä edes maininnut mitään.
Jos nyt ottaisin riskin ja menisinkin kilpailijalle, niin pitäisikö minun etukäteen kysyä mitä saan rangaistukseksi? Tuskin voivat todellisuudessa estää minua menemästä. Vai joudunko vankilaan jos menenkin kilpailijalle?
jonkun puolen vuoden palkan tai jotain sitä suuruusluokkaa. Tiedän yhden tapauksen, jossa sellaisessa tehtävässä ollut, jolla tuo ehto oli pätevä, otti ja lähti (eli ei ihan rividuunari, muttei firman ylintä johtoakaan). Menivät tietääkseni oikeuteen saakka ja jotain joutui korvaamaan. Tarkkaa summaa en tiedä, mutta joidenkin kuukausien palkoista tietääkseni puhuttiin.
Mutta jos tosiaan olet ihan perustyöntekijä, tuskin työnantaja lähtee vetämään asiaa käräjille ja jos vetäisi, erittäin todennäköisesti häviäisi.
Yksi työkaveri meni kilpailijalle, eikä siitä mitään seurauksia tullut. Hän oli näyttänyt sopparinsa ko. kilpailijalle ja ilmeisesti sopivat, että jos seurauksia tulee, niin uusi työnantaja maksaa.
On täysin laillinen pykälä, kannattaisi lukea ne paperit ennen kuin laittaa nimeään alle. Omassa firmassani ihan vakiokäytäntö. Sanktiona joutuu maksamaan edelliselle firmalle puolen vuoden palkan, jos tätä rikkoo. Usein kierretään sillä että uusi firma maksaa sen 6kk liksan edelliselle työnantajalle. Tämä tietenkin riippuu siitä miten kovasti uusi firma sinut leipiinsä haluaa.
että kotisiivousfirman työsopimuksessa lukee, että siivooja ei saa työsuhteen päättymisen jälkeen tehdä kahteen (2) vuoteen siivouksia entisille asiakkaille :) ? Asiantuntijatehtävä, liikesalaisuudet..?
ota yhteyttä ammattiliittosi lakimieheen ja keskustele hänen kanssaan. Hän osaa neuvoa juuri sinua.
Huomaa, ettei av:lta kannata kysyä mitään vähääkään juridiikalta haiskahtaavaa.
Kannattaa googlettaa esim. työsopimus ja kilpailukielto, niin saat tarkempaa tietoa. Kilpailukieltosopimus on sallittu vain erityisen painavasta syystä (tyypillisimmin silloin, kun työtehtävät liittyvät tuotekehitys- tai tutkimustoimintaan JA työnantajalla on sellaista toimintaa tai osaamista, jota kilpailijoilla ei ole.)
Vaikka olisit allekirjoittanut sopimuksen, on se kilpailukiellon osalta mitätön, mikäli työnantajalla ei ole näyttää ko. erityisen painavaa syytä.
Kannattaa ottaa yhteyttä liittoon ja kysyä sieltä.
Taitaa olla, sillä suurin syy taitaa olla estäminen etteivät yhtiösalaisuudet vuoda toisiin yrityksiin.