koulumatkasta, mielipiteitä kaipaan.
Meillä on se tilanne, että olisi mahdollisuus saada lapsi kielikylpyluokalle kouluun, jonne olisi n. 3km matkaa. Lähikoulu olisi 300 m päässä. Tuohon kauempana sijaitsevaan kouluun pääsisi kunnan bussilla, mutta mietityttää miten ekaluokkalainen pärjää.
Mietin tässä sitäkin, että onko tuo kauempana sijaitseva koulu huono kaverisuhteiden kannalta? Kun luokkakaverit eivät asuisi todennäköisesti meidän lähellä.
Onko kenelläkään kokemusta/mielipiteitä?
Kommentit (13)
Ihan turhaa pienen lapsen rasittamista laittaa hänet kulkemaan bussilla eri kouluun kuin kaverit. Kyllä niitä kieliä ehtii oppia myöhemminkin.
Miten itse uskot, että lapsi selviytyisi matkoista?
Positiivista olis se, että olisi koulusta kaverit ja kodin läheisyyden kaverit.
Ja eiköhän siellä koulussa olisi laajalta alueelta oppilaita.
Meillä oma lapsi ei käy lähikoulua vaan paljon kauempana erityikoulua.
Plussaa juuri se, etä on kahdet kaveripiirit.
Matkat onnistuu, kun me vanhemmat kuljetamme. Olemme luopuneet koulukyydityksestä. Se ei toiminut.
En osaa yhtään arvioida miten tuo meidän haaveilija bussimatkasta selviäisi. Koulu on päätepysäkin lähellä, eli ohi ei voi ajaa kuin yhden pysäkinvälin verran. Lapsi on kyllä reipas.
Tällä hetkellä lapsi itse haluaisi kaiketi lähikouluun, kun ei tunne tuota toista koulua ja ajatus kielikylvystä jännittää. Annanko lapsen päättää vai päätänkö hänen puolestaan?
Meidän lapsella on 8km koulumatka ja viemme/haemme itse. Se vaatii tietenkin uhrausta työajoista ym.
Minulla ei ole joustavat työajat (olen terveydenhoitoalalla). Hankalaa järjestää, jos lapsen koulu alkaa vaikka klo. 10.
Kokeen tuloksia odotellaan, mutta uskon että lapseni todennäköisesti läpäisee kokeen...
esikoisen kohdalla, ja päädyttiin lähikouluun, ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä siihen.
ja jäisin vaikka jollekin vapaalle syksystä. Koulumatkaa käytäis yhdessä niin paljon, että oppii. 3 km olis ihan hyvä matka sitte kävellä itsellä takas :)
Jos oot hoitoalalla niin voisitko tehdä vaikka 50 % työaikaa syksyn?
Missähän ne luokkakaverit sitten mahtaisi asua? Kuussa?
Mistä tiedätte, että olisi mahdollisuus? Eikö sinne ole minkäänlaista soveltuvuuskoetta?
Yhtä kaikki tuo kouluhan on lähikoulu. Me kuskataan kahta lasta 15 kilsan päähä kielikouluun, eikä yhtään tunnu raskaalta.
Ja ihan itse ovat kulkeneet sinne alusta asti. Pyörällä, kävellen ja väillä koulukyydillä. Mutta koska kyytiin ei ollut luottamista (tuli kamalan aikaisin/myöhään tai ei tullut lainkaan) lapset stressaantuivat siitä ja halusivat kulkea itse.
Kyllä siellä kielikylpylässä on lapsia varmaan pidemmältäkin kuin ihan siitä koulun ympäristöstä :)
ja olin kyllä hurjan tyytyväinen kouluvalintaan, vaikka koulukaverit olivat sitten ympäri kaupunkia. Kuitenkin kavereita löytyi naapuristakin. Parasta oli se, että koulu pysyi samana, vaikka muutimme kaupungin alueella.
Koulu vaihtui paikkakunnalta muuton vuoksi.