Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies reissutöissä/vuorotöissä, itse myös matkatyössä. Miten lapsenhoito onnistuu?

Vierailija
04.02.2012 |

Yritämme lasta.

Lähimpään päiväkotiin noin 50 km. Aukioloaika ilmeisesti 6.30-17.30.

Mies kulkee täällä hetkellä töissä toisella paikkakunnalla, on viikot poissa. Kohta "pääsee" vuorotyöhön (kaksi/kolmivuoro?), ja tulee olemaan enemmän kotona.

Itse teen työtä yleensä etänä 1-2 pv/vko, ja matkustan toisilla paikkakunnilla 3-4 pv viikossa. Noin kerran kuussa joudun olemaan yötä työmatkalla, koulutusten tai pitkän kotimatkan vuoksi.

Työpäivän pituus ja työhönlähtöaika vaihtelee päivittäin. Välillä teen 6 h/pvä matkoineen, välillä 12-13 h/pv.

Työkaveri vei äitiysloman päätyttyä lapsensa vuoropäiväkotiin, koska on yksinhuoltaja, ja joutuu matkustamaan useamman yön kestäviä työmatkoja.

Itse en haluaisi niin pientä laitttaa hoitoon, enkä isommallekaan pitkiä päiviä, enkä varsinkaan haluaisi olla öitä erossa.

Miten vastaavanlaisessa tilanteessa olette pystyneet järjestämään lastenhoidon?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä olet ajatellut, että itse hoidatte sen lapsenne pienenä? Vai teettekö jalosti "tulevan veronmaksajan" laitokselle?

Vierailija
2/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vielä olette yrittämisvaiheessa niin pistätte kaiken irtonaisen säästöön ja tämän turvin voit olla kotona lapsen kanssa ainakin siihen saakka, kun lapsi täyttää kolme. Teillä on kummallakin niin epäsäännöllinen työ, jotta silloin kun lapsi on pieni niin on järkevää hoitaa kotona.

Meillä mies on vuorotöissä ja minä olen päivätöissä ja meillä olisi ainakin hirveä suunniteleminen jos minäkin tekisin vuorotöitä. Toki saisin mielenkiintoisempia töitä, mutta niin kauan kun lapsi on pieni mennään näin.

Mitäs sitten kun lapsi sairastaa?. Sitäkin kannattaa miettiä, koska usein lapsi sairastaa ensimmäisen vuoden. Meillä oli tosi rankka eka vuosi, kun oltiin itsekin sairaina koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "niin pientä?" Kai sinä olet ajatellut, että itse hoidatte sen lapsenne pienenä? Vai teettekö jalosti "tulevan veronmaksajan" laitokselle?

pienellä sitä 10 kk ikäistä lasta, siinä vaiheessa kun vanhempainvapaa loppuu.

Olen ajatellut, että hoitaisimme mahdollisimman paljon lasta kotona, olemalla vuorotellen töissä.

Itse olin ajatellut, että voisin siirtyä tekemään osa-aikaista työtä, 60-80 % normaalista työajasta, sekä yrittää lisätä etätyönä tehtävän työn osuutta (mutta onnistuuko lapsenhoito samalla?).

Ap

Vierailija
4/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tilanteessanne suosittelen, että kun vielä olette yrittämisvaiheessa niin pistätte kaiken irtonaisen säästöön ja tämän turvin voit olla kotona lapsen kanssa ainakin siihen saakka, kun lapsi täyttää kolme. Teillä on kummallakin niin epäsäännöllinen työ, jotta silloin kun lapsi on pieni niin on järkevää hoitaa kotona.

Meillä mies on vuorotöissä ja minä olen päivätöissä ja meillä olisi ainakin hirveä suunniteleminen jos minäkin tekisin vuorotöitä. Toki saisin mielenkiintoisempia töitä, mutta niin kauan kun lapsi on pieni mennään näin.

Mitäs sitten kun lapsi sairastaa?. Sitäkin kannattaa miettiä, koska usein lapsi sairastaa ensimmäisen vuoden. Meillä oli tosi rankka eka vuosi, kun oltiin itsekin sairaina koko ajan.

olenkin jo tehnyt useamman vuoden ajan, kun lapsesta olen haaveillut.

En voi kuitenkaan jäädä aivan täysin kotiin, siihen asti, kun lapsi olisi kolmevuotias. Minulle tuskin olisi sen jälkeen enää töitä tarjolla.

Toisaalta pystyn itse järjestämään ja päättämään päivät, jolloin teen töitä, joten voisin käydä töissä silloin, kun lapsen isä olisi lapsen kanssa kotona.

Ap

Vierailija
5/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpään päiväkotiin noin 50 km. Aukioloaika ilmeisesti 6.30-17.30.

Tämä on minusta iso ongelma, että päiväkoti on niin kaukana. Lapsiraukka joutuisi matkustamaan paljon autossa, ja me joutuisimme ajamaan paljon ylimääräistä ajoa, sillä usein työni ei ole lähelläkään päiväkotia, vaan saatan aamulla joutúa lähtemään aivan toiseen suuntaan töihin.

Vierailija
6/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Muuttakaa lähemmäs päiväkotia

- toinen hankkii säännöllisen ma-pe 8-16 -työn

Vierailija
7/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Muuttakaa lähemmäs päiväkotia

- toinen hankkii säännöllisen ma-pe 8-16 -työn

onnistu. Tätä vaihtoa emme ole edes harkineet.

Meilä on täällä velaton omistusasunto, ja suku tässä lähellä.

Ap

Vierailija
8/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös jättäytyä lapsettomiksi. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
9/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jolla on omia lapsia ja voisi hoitaa yksityisenä perhepäivähoitajan myös teidän lasta?

En kyllä harkitsi lainkaan vaihtoehtoa, että lapsi lähtisi 50 kmn päähän hoitoon, vaika teidän työpaikka olisi siinä vieressä.

Etätyö lapsen kanssa riippuu täysin sun työn luonteesta, omaa työtäni teen kotona 1-2 päivää viikosta, mutta ei kyllä lapsi voi videoita katsella koko päivää. Jo lähden hänen kanssaan ulkoilemaan tms, voin unohtaa työt.

Vierailija
10/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille noin tärkeää, teillä on varmasti hyvät tulot. Voitte siis huoletta palkata hoitajan kotiin, sellaisen, joka hoitaa lasta aina kun teillä on töitä/reissuja.

Vierailija
11/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille noin tärkeää, teillä on varmasti hyvät tulot. Voitte siis huoletta palkata hoitajan kotiin, sellaisen, joka hoitaa lasta aina kun teillä on töitä/reissuja.

... ja joka lopulta muodostuu lapsellenne hänen elämänsä ainoaksi turvalliseksi ja läsnäolevaksi aikuiseksi, jolle lapsi kokee olevansa tärkeä. Toivottavasti maksatte riittävän hyvää palkkaa, että hoitaja jaksaa pysyä lapsen elämässä vuodesta toiseen.

Vierailija
12/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme menivät vuoropäiväkotiin 2 ja 4-vuotiaina. Hoitopäiviä oli alkuun kuussa noin 6-7, nyt on 12-16 kun ovat jo 4 ja 6v. Alkuun sumplimme miehen kanssa niin että olimme tosi harvoin yhtä aikaa töissä, mikä mahdollisti sen että hoitopäivät olivat yleensä klo 12-16.00.

Mä itse asiassa suosittelen vuorotyötä pikkulapsiperheille, uusi tilanne on meillä syksyllä edessä kun esikoinen aloittaa koulun.

Vierailija
13/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no löytyykö sukulaisista ketään hoitajaksi sopivaa. Joku jolla on omia lapsia ja voisi hoitaa yksityisenä perhepäivähoitajan myös teidän lasta?

En kyllä harkitsi lainkaan vaihtoehtoa, että lapsi lähtisi 50 kmn päähän hoitoon, vaika teidän työpaikka olisi siinä vieressä.

Etätyö lapsen kanssa riippuu täysin sun työn luonteesta, omaa työtäni teen kotona 1-2 päivää viikosta, mutta ei kyllä lapsi voi videoita katsella koko päivää. Jo lähden hänen kanssaan ulkoilemaan tms, voin unohtaa työt.

tälläista vaihtoehtoa meillä ei ole. Lapsen mummit varmaan kuitenkin auttaisivat jonkin verran tarvittaessa, mutta heidän varaansakaan emme voi kovin paljoa silti laskea.

Päiväkotiin en haluaisi lasta viedä alle 3-vuotiaana ollenkaan.

Ap

Vierailija
14/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyttekö molemmat vähentämään työaikaa niin, että olisitte "puoliksi" kotona hoitovapaalla? Tällainenhan on ihan mahdollista, jos vain työ on sen luonteinen, että sen voi yhdistää perhe-elämään.

Tuli kyllä mieleen myös, onko ihan pakko asua juuri tuolla? Jos teillä on velaton asunto, eikö sitä voisi myydä ja ostaa uuden lähempää töitä ja päiväkoteja?

Jos sinne työpaikalle olisi vain se 50 km, niin eiväthän ne sukulaiset kovin kauas jäisi. Alle tunnissahan sinne pääsee kyläilemään. Täällä pääkaupunkiseudulla voi mennä naapurikaupunkiinkin sen verran aikaa, ja silti tuntuu, että asutaan lähellä ;)

Vierailija
15/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyttekö molemmat vähentämään työaikaa niin, että olisitte "puoliksi" kotona hoitovapaalla? Tällainenhan on ihan mahdollista, jos vain työ on sen luonteinen, että sen voi yhdistää perhe-elämään.

Tuli kyllä mieleen myös, onko ihan pakko asua juuri tuolla? Jos teillä on velaton asunto, eikö sitä voisi myydä ja ostaa uuden lähempää töitä ja päiväkoteja?

Jos sinne työpaikalle olisi vain se 50 km, niin eiväthän ne sukulaiset kovin kauas jäisi. Alle tunnissahan sinne pääsee kyläilemään. Täällä pääkaupunkiseudulla voi mennä naapurikaupunkiinkin sen verran aikaa, ja silti tuntuu, että asutaan lähellä ;)

Sitä juuri olen ajatellut, että emme kumpikaan olisi täysin kotona, mutta emme aivan 100 %:n työajalla töissäkään. Itse voisin jäädä vaikka 60 %:n työajalle = 3 pvä/ vko.

Pyrkisimme hoitamaan lapsen (lapset) kotona, ja hätätapaksessa mummot saattaisivat pystyä auttamaan.

Jos meille tulee useampia lapsia, olisinhan siinäkin aina välissä kotona äitiyslomilla ym.

Kai me jotenkin pärjäisimme näin.

Muuttaminen ei toisi työpaikkoja yhtään lähemmäksi, siitä ei siis olisi apua.

Ap

Vierailija
16/16 |
04.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teimme nimenomaan noin, että jaoimme lapsenhoidon ja kumpikin teimme osa-aikaisesti myös muuta. Tosin syyt järjestelyyn olivat eri, mutta olihan siitä sekin hyöty, että molemmilla oli myös omia kuvioita eikä tullut tilannetta, että työssäkäyvä ei ymmärtäisi kotivanhemman arkea ja päinvastoin.

Meillä ainakin toimi ihan hyvin :) Ja lapsestahan saa kotihoidontuen siinäkin tapauksessa.

t. se edellinen, joka ehdotti tätä järjestelmää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi