Ilmavaivoja, huutoa, koliikkia... :-/ Mikä neuvoksi?
Heippa!
En ole ehtinyt palstailla kuin kerran synnytyksen jälkeen kun olemme remontin takia asuneet evakossa, missä ei ole ollut nettiyhteyttä. Nyt tuleekin sitten olan takaa kuulumisia.
Eli meidän Milja, 7 vkoa, kärsii aivan tolkuttomista ilmavaivoista. Huutaa niitä useamman tunnin joka päivä, eikä mikään tunnu auttavan. Veimme tytön vyöhyketerapiaan ja kolmen käyntikerran jälkeen tuntui jonkin verran helpottavan, joten lopetimme käynnit. Nyt on sama rumba taas alkanut - eilen isänpäivänä raasu huusi ihan KOKO päivän :-( Olemme yrittäneet seuraavia:
1) Röyhtäyttäminen
- joka syötön jälkeen, paitsi öisin, jolloin nukahtaa rinnalle perhepetiin
2) Se vyöhyketerapia
3) Vauvahieronta
- pari kolme kertaa päivässä hieromme, välillä auttaa, välillä ei
4) Lämmin kylpy illalla
- auttaa kylvyn ajaksi, sen jälkeen taas armoton huuto
5) D-vitamiinitippojen poisjättö
- jätimme muutamaksi päiväksi pois - vaikutti ainakin auttavan. En uskalla kuitenkaan olla antamatta, joten nykyisin annan Jekovittia 3 tippaa päivässä.
6) Itselle ilmaa aiheuttavien ruokien välttäminen
- Eli kaalia, papuja ja herneitä en syö, enkä hiivaista leipää tai pullaa.
7) Annan maitohappobakteeritippoja
8) Disflatylia menee maksimit joka päivä
9) Kanniskelen väliin liinassa, väliin sylissä vatsa alaspäin. Joskus toimii, joskus ei.
10) " Pumppaan" jalkoja masun päälle.
Pitäisikö mielestänne vauva viedä lääkäriin? Saako sieltä jotain stydimpää lääkettä ilmavaivoihin kuin tuo Disflatyl?
Auttakee!!
syyskeiju ja Milja 7 vko 1 pv
Kommentit (16)
Meillä kanssa kärsitään ilmavaivoista ja samat keinot on testattu/käytössä. Meillä ei tosin huudeta tuntitolkulla, mutta paljon kuitenkin.
Meillä huomenna neuvolalääkäri (2kk) ja aioin kysäistä maitoallergian mahdollisuutta....varmastikaan tei ainakaan haittaa ole lääkärissäkäynnistä ja saa itselle ainakin mielenrauhan...mutta kai se vaan niin on, että aika tekee tehtävänsä :)) Toivottavasti pian!!!
Voimia ja jaksamisia.
t.hope-a ja Inka reilut 2kk
Kaikenlaistahan olette kokeilleet. Meillä oli iltahuudot pahimmillaan juuri tuossa iässä. Poika saattoi huutaa 3-4 tuntia putkeen, sitten kun nukahti, niin nukkui yönsä tosi hyvin. Ja huutoa oli joka ilta.
Meillä tuo Disflatyl toi avun heti samana päivänä kun sen aloitimme, mutta kun sitä oltiin käytetty pari-kolme viikkoa, niin huudot lisääntyivät taas ja jätin sen pois vallan, eli näytti siltä, että kun sitä käytti kauemmin (isoimmalla annostuksella mekin), niin se tuntui jo tekevän niitä ilmavaivoja. Tiedä häntä sitten, mutta meillä ei sen jälkeen ole Disflatyliä käytetty.
Iltahuudot meillä loppui kuin seinään tuossa 2kk ikäisenä, eli tuo ikähän, mikä teilläkin nyt meneillään, on sitä kaikista pahinta huutoaikaa.
Itse muuten tuommoisen päivän päätteeksi, että aamusta asti oltiin huudettu, vein pojan lääkäriin - varmistuttamaan, ettei korvatulehdus tms. Joten ei sekään pahitteeksi ole. Meillä tuon huudon taustalla oli todellakin flunssa tulollaan (siis kun huusi ihan koko armaan päivän), mutta ei onneksi sentään korvatulehdusta eikä muutakaan kummempaa, ihan vaan lastenlääkärikin sanoi, että vauvalla on ihan yhtä ällö olo kun kipeeksi tulollaan, kuin meillä aikuisillakin.
että millaista tuo teidän huuto on? Heittäytyykö tyttö kaarelle? Alkaako huuto iltaisin? Kestääkö tuntitolkulla? Eikä auta mikään?
Meillä oli ensin tuommoista, hyssyttelin ja lallattelin jne. Aina kun pysähdyin, niin poika suuttui ja huusi uudestaan. Oli semmoisia iltoja, ettei hyssyttelykään auttanut.
Sen olin huomannut, että päiväsaikaankin poika huusi untaan, kuten isoveljensäkin. Sitten tajusin, että kun alkoi muljua silmät illalla, niin veinkin pojan omaan sänkyyn, enkä yrittänyt nukuttaa syliini, kuten olin molemmille isoveljilleen aikoinaan tehnyt. Ja tadaa! Poika halusikin rauhassa nukahtaa itse omaan sänkyyn, eikä olla äidin sylissä, kun äidin sylissä teki mieli katsella äitiä ja kaikkea muutakin ja silti nukutti ja sitten piti huutaa sitä unta vastaan. Mutta omassa sängyssä rauhoittui heti, tuijotti hetken vaikkapa mobilea ja nukahti. Ilman huutoa. Ja kun tuon olin tajunnut, niin siitä lähtien meidän iltahuudot oli historiaa.
Nyt poika on 11-viikkoinen ja tuntuu, että on ollut ihana iäisyys tätä ihanaa iltarauhaa. Voihan se olla, että oli niitä pahoja ilmavaivoja, voihan sekin olla, että oli koliikkia, voihan sekin olla, että oli tosiaan sitä ns. huutoikää (jostakin luin että 6-viikon tienoilla on ns. huutoikä)... Tai sitten voisiko tosiaan olla, että monta viikkoa poika yritti huudollaan äidille kertoa, että laske nyt äiti minut omaan sänkyyn, haluan nukahtaa sinne ihan itse rauhassa...?
Kukapa senkin tietää...
- Unna ja Miro -
Siis jätät omasta ruokavaliostasi pois munan, kalan, vehnäjauhot ja pähkinät.
Meillä ainakin keskimmäisen lapsen kohdalla muna aiheutti vihreän kakan, oli siis allerginen.
Mullakin kyssäri. Ollaan käytetty vain Cuplatonia, onko Disflatyli reseptivapaa?
kahvin ja teen, kannattaa kokeilla jos niitä nautit!
Jaksamista, tuo on raskasta kun tuntuu ettei saa pienen oloa millään helpommaksi!
Mitä kaikkea kannattaa jättää koliikkidietissä omasta ruokavaliosta pois?
Disflatyli on reseptivapaa.
Disflatyl on reseptivapaa, mutta lieneekö ihan vielä saatavilla? Noin kuukausi sitten kun vastaus oli vielä apteekeissa " ei oo" ja saavat lisää kuulemma vasta joulukuussa. Tämän hetken tilannetta en tiedä.
Cuplatonia itse käytin esikoisella ja keskimmäisellä ja sen ongelmahan on se, että sitä on annettava jokaisella syötöllä - myös yöllä - jotta se auttaisi.
Diflatylin etu on se, että sitä annetaan 2-3 kertaa päivässä 10-15 tippaa kerrallaan. Eli yön saa sitten olla tipoilta rauhassa, joten yösyöttö on helpompaa, kun ei tarvitse laskea tippoja ja sen takia laittaa valoja.
Meillä Disflatyliä annettiin aamuin, päivällä ja illalla ensin tuo 15 tippaa, sitten tiputin pikkuhiljaa siihen, että 10 tippaa kahdesti päivässä. Sitten lopetin kokonaan, kun lopulta tuntui tekevän niitä ilmavaivoja.
Nyt poika on hidastanut kakkatahtia - ennen kakkasi joka päivä, nyt joka toinen päivä ja jos ei meinaa kahden päivän välein kakata, niin annan Diflatyliä, niin kakka tulee jo samana iltana - näyttää siis meillä auttavan kakan tuloonkin.
Eilen sit lopetin kalan, munan, pähkinän ja vehnäjauhon käytön ja siirryin tavallisesta maidosta Hylaan. Tänään on Rikulla ollut paljon vähemmin vatsanväänteitä.
Jossain tv-ohjelmassa mainittiin että koliikkivauvoilla oireet vähenivät kun imettävä äiti itse lopetti kalan, munan vehnäjauhon ja pähkinän käytön.
En kyl muista missä ohjelmassa tuo oli.
Eikä se välttämättä tarkoita että on allergia, jos tuo auttaa.
Vauvan suolisto ei vaan ole vielä valmis noihin aineisiin.
Niitä voi sit pikkuhiljaa myöhemmin lisätä taas yksi kerrallaan ruokavalioon, niin vatsaoireiden aiheuttaja selviää.
Meillä myös koliikki, joka on hieman helpottanut, vauva nyt 10 viikkoa vanha. Toisille vauvoille tulee ilmaa niistä maitohappobakteeritipoista (rela), ainakin meillä tuli. Vyöhyketerapeutti suositteli jättämään ne pois ja kokeilemaan DDS Junior nimistä maitohappobakteeria, saa luontaistuotekaupasta ja joistain apteekeista. Minä annan sitä kaksi kertaa päivässä ja se on tuonut meille helpotusta. Lisäksi olen siirtynyt laktoosittomiin maitotuotteisiin. Jos huuto meillä ei muuten lakkaan, niin laitamme vauvan lakanaan ja keinutamme sitä yhdessä mieheni kanssa, siinä vauva yleensä rauhoittuu heti, kannattaa kokeilla. Toisille ei myöskään se disflatyl sovi, joten kannattaa kokeille cuplatonia. Voimia ja jaksamista, kyllä se jossain vaiheessa helpottaa. Me muuten kävimme lääkärissä, ihan varmuuden vuoksi, ettei kyseessä ollut esim. korvatulehdus. Lääkäriltä sai hyviä vinkkejä joita ollaan kokeiltu ja saatu jotain apua niistäkin.
Hei!
Meillä on tytöntypykkä kohta 4 vkoa ja samantyyppisistä vatsavaivoista ollaan kärsitty etenkin iltaisin ja aamuisin, suora itku ei ole kestänyt tuntikaupalla, mutta välillä tulee kohtauksia, joissa pitää koko ajan hyssytellä, laulaa ja kanniskella, jotta tyttö pysyisi rauhallisena. Samalla ulos tule ilmaa tai kakka, joten selkeästi masuvaivojansa itkeskelee. Ja monet samat konstit ovat meillä käytössä: vauvahieronta, ruokavalio (olen itse maidottomalla sekä jättänyt tietysti pois kaikki aikuisellekin ilmavaivoja aiheuttavat kaalit jne., ja seuraavaksi ehkä kokeilen noita munaa tms., jotka Urkki luetteli, kunhan maidosta saan kokemusta) ja maitohappobakteerit. Cuplatonia on hankittu, mutta juuri tuon käytön hankaluuden vuoksi koitan ensin muilla konsteilla.
Tosin lääkäriystäväni mukaan nuo äidinmaidon kautta oireilevat allergiat kuten maitoallergia vain hyvin harvoin oireilevat näin nuorilla kuin meillä, mutta vauvelin vatsavaivat ovat kyllä äidille niin tuskallisia, että kaikkea, mikä ei haittaakaan tee (kunhan muistaa itse syödä riittävästi kalkkia jne.) varmaan koitetaan, kunhan saisi näitä mahdollisia syitä suljettua pois.
Tuli näiden lisäksi mieleen se, että meillä on myös ilmennyt uusi ongelma imemisotteessa -tyttö ei haluaisi avata suutaan riittävästi vaan imeskelee nänniä- ja sitä kautta on mennyt syötön yhteydessä ilmaa tytön vatsaan. Huomaisin sen nännien kipeydyttyä uudelleen ja lueskelin imetystukilistan artikkeleita ja nyt koitan korjata sitä asiaa, josko osaltaan auttaisi. Kannattaa lukea esim. artikkeli http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php , jossa asiaa käsitellään. Ainakin yksi asia, jonka voi näiden muiden ohella tarkistaa, onko se teillä kunnossa.
Koliikista ja ilmavaivoista tuntuu tosiaan olevan yhtä monta mielipidettä kun on niitä, joilta kysyy, joten toivotaan vaan, että kaikkia meidän vauvojamme auttaisi jokin konsti -ja kertokaahan tällä palstalla, jos joku konsti toi avun, niinkuin jollakin oli kahvin ja teen lopetus!
Jaksamista kaikille itkuisten vauvojen äideille, on ollut todella helpottavaa lukea, että muillakin on näitä vaivoja ja niistä on selvitty -kaipa se aika viimeistään tuo avun!!
En nyt ehdi enempää kirjoittaa, koska tyttö huutaa kuin palosireeni. Seuraava kysymykseni onkin " huudattamisesta" eli kuinka kauan vauvan voi antaa huutaa yksinään? Ennen vanhaanhan niitä huudatettiin tunti tolkulla, mutta itse olen kuullut, ettei vauvan saa koskaan antaa huutaa yksinään. Poden huonoa omatuntoa vessassa käymisestäkin - syömään tai suihkuun en todellakaan ehdi, puhumattakaan nyt mistään muusta. Siis " huudatan" maksimissaan 5 minuuttia, kun tuntuu että enemmästä saapi raukka traumoja...
Taidan laittaa tästä oman aloituksen, niin saan vastauksia :-)
En osaa omakohtaista neuvoa antaa mutta tämä keskustelu sattui silmääni kun tulin " salaa etukäteen" kurkkimaan vauvapuolelle..
Kävin päivällä itseäni hoidattamassa vyöhyketerapeutilla ja raskaana kun olen niin vauvoista oli puhetta.
terapeutti on ennekin sanonut, että koliikki johtuu aikalailla siitä, että sitä " pikikakkaa" on jäänyt suolenmutkaan ja kun se saadaan liikkeelle ja pois vauvan elimistöstä niin yleensä olo helpottaa. Se on siis hänen kokemuksensa.
Tänään oli vielä puhe kun hoitoon oli tulossa vajaa kuukauden vanha vauva jolle oli alkanut tulla masuvaivoja kun D-vitamiini aloitettiin. Olivat vaihtaneet D-vitamiinin normaaliin kalanmaksaöljyyn ja vauvalle on alettu antaa vettä maidon lisäksi, ei nyt iso annosta mutta jonkin verran kuitenkin ja nuo ovat jo auttaneet itkuisuuteen. Lisäksi käy siis vyöhyketerapiassa. Sekään ei ole mikään kertalaakista apu vaan tarvii sinniä. Eka kerta auttaa varmasti jo jonkin verran mutta säännölliset käynnit on tärkeitä.
Omaa kokemusta ei siis ole, omat kaksi ensimmäistäni ovat säästyneet mahavaivoilta mutta jos tämä kolmonen on toisenlainen ja ilmavaivoja yms ilmaantuu niin varmasti ainakin kokeilisin noita keinoja.
Lahja
ja jos annat vastiketta vauvalle, niin peptidituttelia. Täällä on helpottanut kummasti. Voimia!! On tosi raskasta kuunnella huutoa tuntitolkulla.
kuulostaa hassulta, mutta voi auttaa... lue lisää täältä: http://www.nordqvist-tee.net/e-cat/?sid=&mother=0&group=00000009&level=1
tsemppiä!
Kiitos tosta rooibos-tiedosta. Tykkään tosta teestä, mutta oon tosi varovaan juonut ku oon miettinyt sen vaikutusta vauvalle. Kivi putosi sydämeltä! Jos tosiaan yhtään auttaa niin saattaa kannattaa jättää kaikenlaista pois omasta ruokavaliosta esim ruisleipä, kahvi, maitoproteiini..Meillä mun ruokavaliolla jäi useampi vatsavaiva vähemmälle.Tuli sitä tarpeeksi jo huudettuakin....
Hei!
Meillä on nyt 10 viikkonen poika ja on tässä jo useamman viikon ajan kärsinyt välillä tosi kovistakin ilmavaivoista. Ja kaiken lisäksi kakka on ollut jo 3 viikon ajan pelkästään vihreää (odottelemme että lääkäri ottaisi meidät joskus vastaan). Vyöhyketerapia auttoi meille myös jonkin verran. Lisäksi vyöhyketerapeutti suositteli että jättäisin itse kaikki maitotuotteet pois ruokavaliostani sekä kaiken makean, siis kahvipullat sekä myös esim. jogurtin (sisältää tosi paljon sokeria). Pikkuisten vatsa ei välttämättä pysty käsittelemään mahdottomia sokeriannoksia. Reilu viikko olen ollu nyt paastolla, iltaitkut on ollut nyt poissa neljä päivää, mutta kakka tosiaan edelleen täysin vihreää (kyseessä ei ole mikään etu/takamaitojuttu). Jännityksellä odottelen joka ilta tuleeko itkukohtaus, mutta toivottavasti " diettini" puree ja pikkusen olo helpottuu. Mutta esikoisen kanssa kävimme läpi lähes neljän kuukauden iltahuuto -rutiinin, mutta onneksi aika on kuultanut jo muistot.
Voimia toivotellen Nokialta.