Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kutsuttu edes haastatteluun :(

Vierailija
03.02.2012 |

Pitkään olen ollut työttömänä, tahallani jopa. Nyt sitten lopulta hain työvoimakoulutukseen (kun oli lyhyt kurssi tarjolla), ja täytin lomakkeen oikein kahvin voimalla ja listasin kaiken asiaankuuluvan osaamiseni. Meinasi loppua tila kesken kentistä lomakkeessa. Ei mitään hajua moniko oli hakenut (villi arvaus 20-30) mutta 10-12 valittiin kurssille. Haastatteluhan siihen olisi tullut vielä perään hakemuksen lisäksi mutta kun ennaltailmoitettu haastattelupäivä lähestyi, eikä ajankohdasta ollut tietoa, utelin Työkkäristä sitten että "Onko sitä haastattelua ollenkaan" niin sanottiinkin "Ei ole haastatteluaikaa varattu teille". Siinä kohtaa neula raapi äänilevyä mun päässä.

Nyt en tiedä säikähtivätkö hakemustani ja työhistoriaani pahemman kerran, vai oliko metodina ennemminkin että "Valitaan 12 ja haastatellaan VAIN ne, eikä kaikkia hakijoita".

Tietämätön ja taitamaton en yleensä ole mutta nyt on kieltämättä hämmentynyt olo. Ikää 30v ja kurssi tähtäsi elektroniikkalaitteiden kasaamisen koukeroihin. Kolvia olen käyttänyt ennenkin, lukio on suoritettu aikoinaan ja PC:n kasaaminen on tuttua puuhaa, eli en varsinaisesti vierasta teknologiaa.

Nyt en osaa päättää pitäisikö istua seuraavat X vuotta kotona lämpimässä vaikka miten hyvää työtä tulisi vastaan, vai yrittää heti toiselle kurssille. Minä koen, että täysin pätevälle ihmiselle, joka oli valmis kääntämään kelkkansa ja astumaan taas työelämään, pysäytettiin heti alkuunsa. Paha kuvitella minkälaista sakkia sinne otettiin sitten. Olisiko pitänyt antaa lammasmainen ja osaamaton kuva itsestään? Etsivätkö ne säyseitä orjia vai itsenäisiä ihmisiä joilla ei mene heti sormi suuhun? Vai oliko katkonainen työhistoria jonkinlainen hälytyssignaali? Tuntuu, että ne ihmiset jotka käsitteli sen hakemuksen olivat autistisia tai vähintäänkin huumorintajuttomia... Sitten ihmetellään miksi jengi lusmuaa kotona!

Ottakaa opiksi tästä, ja kertokaa sit mullekin mikä se opetus on. Jos on tarvetta vinoilla niin vinoilkaa edes luovasti :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä karman laki puree.

Jos olet tuhattaituri, hae ihan itse se työpaikkasi. Vittuako haet millekään kurssille.

Vierailija
2/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sentään haastatteluun, mutta ei valittu. Kysyin perustelua, ja syy oli se, että asuin toisella paikkakunnalla.

Todellisuudessa kurssi voi olla räätälöity jollekin sisäpiirin porukalle, ja siksi siihen ei ulkopuolisia oteta.

Tiedän kyllä, että harmi on lievä ilmaisu siitä tunteesta, kun suurella työllä ja vaivalla panostaa hakemukseen eikä edes haastatella, olipa kyse työstä tai koulutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsitellä pettymyksiä: vierität syyn muiden niskoille. Tosiasiassa samoille kursseille voi olla hyvinkin tasaväkisiä hakijoita, karsintaa on jotenkin tehtävä. Perusteista saisit varmasti asiallista tietoa valitsijoilta "oppiaksesi vastaisuudessa hakemaan paremmin kursseille/töihin". Syyttely harvoin, jos koskaan, johtaa yhtään mihinkään. Tsemppiä silti, ei yksi takaisku ole mikään tyrmäys, kunhan et vain itse luovuta.

Vierailija
4/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ainoan kerran kun oikein kahvin voimalla kirjoitat sarakkeet täyteen ei heti pyydetäkään haastatteluun, ja sinä tulkitset sen merkiksi siitä että ei enää ikinä kannata mitään edes yrittää tehdä.

Ei ihan aikuisen ihmisen logiikkaa tämä. Ja joo, ei ollut luovaa vinoilua.

Vierailija
5/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä hakemuksessa täytyy vakuuttaa kurssin tarjoaja siitä että olet huippu-valinta kurssilaiseksi.

Se ei riitä, että valmiudet olisivat teknisesti kunnossa. Vaaditaan myös motivaatiota käydä kurssi loppuun.

Haluavat myös tietää miten voisit jatkossa hyödyntää kurssilta saamaasi osaamista, eli miten kurssille osallistuminen edesauttaisi työllistymistäsi omasta mielestäsi.

Vierailija
6/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei tärpännyt, mutta ei ole syytä heittää kirvestä kaivoon. Kurssille on ehkäpä valittu ne, jotka tarvitsevat eniten apua työllistyäkseen. Kursseja varmasti tulee myöhemminkin ja "se oikea" työpaikkakin löytyä ihan äkkiyllättäen. Tsemppiä vaan kovasti, leuka pystyyn ja uutta matoa koukkuun :)))

Vierailija
7/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa missä vika, kun ei tiedä mitä olet hakemukseen rustannut. Tärkeintä ei ole se että rustaat lomakkeen täyteen jotain tekstiä vaan mikä on sen teksisi sisältö.Miksi juuri sinut pitää kurssille valita? Miksi sinulla on motivaatio käydä kurssi? Miten voit hyödyntää kurssia työnhaussasi?

Toisaalta, jos olet pätevä ja etevä niin miksi edes haet kurssille. Miksi et hae työpaikkaa? Niin nyt kuulostaa, että istut pyllyllään kotonasi ja odotat että viranomaiset sinulle kurssin tai työpaikan nokan eteen kiikuttaa.Sinun pitää itse olla aktiivinen. Aika lusmulta kuulostat kirjoituksesi perusteella. Ehkä kannattaisi seuraavaksi hakea kurssille jossa opetetaan hakemusten tekemistä. Onko CV kunnossa?

Vierailija
8/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten niin oudolta kun se kuulostaakin niin sinne otetaan sellaisia jotka ovat juuri hetki sitten joutuneet työttömiks tms...

Mä kävin yhden työkkärin kurssin ja sielä sain sen kuvan että pitkäaikaistyöttömiä ei niille kursseille otettu, enkä voi ymärtää miksi.

Onko se sitten niin että niiden kanssa on jo peli menetetty ja että jos otettais niin nämä ketkä juuri joutuneet työttömiksi olisivat hetken päästä niitä pitkäaikasityöttömiä, en tiedä mutta näin meille kerrottiin että mieluummin valitaan niitä jotka vasta vähän aikaa olleet työttöminä...

Vierailija
9/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit näin: Pitkään olen ollut työttömänä, tahallani jopa. Nyt sitten lopulta hain työvoimakoulutukseen (kun oli lyhyt kurssi tarjolla)

Kuulostaa siltä ettet ole edes kiinnostunut työllistymään. Kursseille yleensä otetaan henkilöitä jotka antavat itsestään sen kuvan että haluavat oikeasti takaisin työelämään, eivät vain katkoa työttömyysaikaan ja takaisin ansiosidonnaiselle.

Vierailija
10/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, jos olet pätevä ja etevä niin miksi edes haet kurssille. Miksi et hae työpaikkaa? Niin nyt kuulostaa, että istut pyllyllään kotonasi ja odotat että viranomaiset sinulle kurssin tai työpaikan nokan eteen kiikuttaa.Sinun pitää itse olla aktiivinen. Aika lusmulta kuulostat kirjoituksesi perusteella. Ehkä kannattaisi seuraavaksi hakea kurssille jossa opetetaan hakemusten tekemistä. Onko CV kunnossa?

* Jos kokisin itseni päteväksi ko. hommaan, en olisi hakenutkaan kurssille. Uskon kuitenkin että korkean teknologian laitteiden kasaamiseen tarvitaan paljon muutakin tietoa kuin kolvin käyttöä. Voisin toki alkaa täällä koneen äärellä opiskelemaankin! Mutta vertauskuvana, astuisin sokkona viidakkoon, kun kurssilla olisi opas joka tuntee viidakon, valmiina opastamaan. Kurssi olisi ollut se alempi rima jonka niin mielellään valitsen. Rahakin olisi ollut pykälää parempi.

* Olenkin lusmu! Tai ainakin olen ollut pitkään. Kuten sanoin, olin ns. kelkkaa kääntämässä.

* En odota että minulle mitään tullaan tarjoamaan. En todellakaan.

* Otin opikseni tästä kerrasta. Seuraava hakemus tulee olemaan täysin erilainen, sitten jos/kun eväänsä pitäisi liikauttaa, eli kun sopivaa kurssia tulee tarjolle. Saa nähdä mikä on asenne sitten.

- AP

Vierailija
11/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, omasta halustasi työttömälle, olisi pitänyt järjestyä lyhyt kurssi kun kerran nyt vaivaudut hakemaan. Vaikuttaa siltä, ettei ainakaan sinnikkyys ja yritteliäisyys ole parhaita puoliasi. Jos olisi, todennäköisesti menestyisit paremmin.

Vierailija
12/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Jos kokisin itseni päteväksi ko. hommaan, en olisi hakenutkaan kurssille. Uskon kuitenkin että korkean teknologian laitteiden kasaamiseen tarvitaan paljon muutakin tietoa kuin kolvin käyttöä. Voisin toki alkaa täällä koneen äärellä opiskelemaankin! Mutta vertauskuvana, astuisin sokkona viidakkoon, kun kurssilla olisi opas joka tuntee viidakon, valmiina opastamaan. Kurssi olisi ollut se alempi rima jonka niin mielellään valitsen. Rahakin olisi ollut pykälää parempi. * Olenkin lusmu! Tai ainakin olen ollut pitkään. Kuten sanoin, olin ns. kelkkaa kääntämässä. * En odota että minulle mitään tullaan tarjoamaan. En todellakaan. * Otin opikseni tästä kerrasta. Seuraava hakemus tulee olemaan täysin erilainen, sitten jos/kun eväänsä pitäisi liikauttaa, eli kun sopivaa kurssia tulee tarjolle. Saa nähdä mikä on asenne sitten. - AP

ja jossain vaiheessa sitä sitten osuu omalle kohdalle se, että saa hakemansa työn/pääsee hakemalleen kurssille.

Itse aloitin n. vuosi sitten työnhaun ja muistan nuo tunteet alkuvaiheessa; teki tosiaan mieli luovuttaa, kun en kerran kelpaa, mutta onneksi en luovuttanut,koska keväällä sain sitten uuden työn, jossa olen viihtynyt erinomaisesti.

tsemppiä sinullekin :)

Vierailija
13/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursseille yleensä otetaan henkilöitä jotka antavat itsestään sen kuvan että haluavat oikeasti takaisin työelämään, eivät vain katkoa työttömyysaikaan ja takaisin ansiosidonnaiselle.

Tästä päästäänkin jännään aiheeseen, eli aneluun missä en ole erityisen hyvä. Kaikki mitä sanoit on hyvää pointtia. Ymmärsin nyt mikä on vika - en osaa ANOA työtä, tai vinkua tarpeeksi vakuuttavasti että tarvitsen sen työpaikan, kun en oikeasti tarvitse. Pitääkö työnhakijan keskimäärin olla epätoivoinen? Se ominaisuus puuttuu minulta lähes kokonaan. Lähtökohtaisesti ainoa mikä minut pitää, ja on pitänyt, sovitussa työssä on työsopimus sekä siinä ja laissa määritellyt sanktiot, jos rikon työvelvollisuuksiani. Jos nämä on määritelty, miksi minun pitää erikseen määritellä työmotivaationi? Hakevatko ihmiset useinkin töihin ja sitten rikkovat työsopimusta? Eikö työsopimus olekaan se nuora millä työntekijä pidetään töissä?

Vierailija
14/14 |
03.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parillekin työkkärin kurssille, jotka oli tarkoitettu amk- tai yliopistotutkinnon suorittaneille.

Molempiin olis pitäny hankkia itse työssäoppimispaikka ennen kurssin alkua, en sellaista saanut niin en päässyt sit kurssille.

Kolmanteen kurssiin olin liian hyvin koulutettu...olisin halunnut mennä sinne kertaamaan opittua kun koulusta on kuitenkin jo 10v eikä alan työkokemusta juuri yhtään. Mut en siis päässyt sinnekään.