Minkälaisia päiviä pidätte 6-vuotiasta hoidossa, kun itse äitiyslomalla?
Eli siis tilanteessa, jossa esikoinen on jo 6-vuotias, mutta ei vielä eskarissa. Olisiko parempi pitää esim. aamupäivät hoidossa vai niin, että 2-3 kokonaista päivää? Minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?
Vaihtoehtona ei meillä ole se, että ottaisin lapsen kokonaan pois hoidosta ja sitten hän palaisi muutaman kk päästä eskariin.
Kommentit (87)
jäi kotihoitoon. Ehti olla kotona reilu kolme kuukautta, kunnes meni eskariin. Siellä oli vain sen 4h per väivä, minkä eskari kesti.
On oikeasti lapsia, jotka viihtyvät siellä hoitopaikassa. Varsinkin, kun ovat tottuneet 1,5vuotiaasta siellä olemaan. On tutut rutiinit, kaverit ovat tuossa iässä todella tärkeitä.
Miksi tämän kaiken hyvän arjen pitäisi lapsella muuttua vaan sen takia, että on tulossa vauva perheeseen?
Pidä ap ihmeessä lapsi siellä hoitopaikassa. Jatka kokopäiväsopimusta, niin se mahdollistaa juuri sellaiset päivät kuin haluatte. Ei sinne päikkyyn ole mikään pakko mennä, jos ei halua jonain päivinä mennä. Mutta jos lapsi haluaa olla vielä iltapäiväulkoilut tuttujen kavereiden kanssa, niin se on sitten mahdollista. On ihan fakta, että lähileikkipuistot on iltapäivisin ihan tyhjiä joten ihan järjetöntä ottaa lapsi pois kesken leikkien ja lähteä ulkoiluttamaan johonkin tyhjään puistoon yksikseen.
Ja tämä myös eskarissa. Jos teillä taloudellinen mahdollisuus pitää eskarin lisäksi iltapäivät, niin se kannattaa. Mä olen ihan varma, että nämä mammat, jotka huutelee hakevansa heti eskarin jälkeen, istuttaa lapsensa videoiden eteen iltapäiviksi. Ei ne ainakaan missään puistossa ole!
Ja tämä siis jos lapsi itse kokee haluavansa olla hoidossa myös iltapäivät. Ei tietenkään pakotettuna.
Pitää vielä miettiä asiaa.
Joo, tiedän, että työssäkäynti syö äitiyspäivärahaa. Joka tapauksessa vauvalle siis tulossa kahtena päivänä hoitaja ja mietin, olisiko 6-vuotiaalle kivempi olla se aika päiväkodissa samanikäisten seurassa kuin hoitajan ja vauvan kanssa kotona. Mutta ilmeisesti useiden mielestä parempi, että lapsi ei tapaa ikäisiään säännöllisesti ollenkaan, mikä minusta olisi vähän hassu ajatus. Kerhohan olisi hyvä ratkaisu, mutta kun niissä se yläikäraja on 5 vuotta.
Ap
Leikkitreffit ja leikkipuistot ovat ne keino kaveriseuraan. Ja siitä kerhon ikärajastakin kannattaa kysyä, onko se miten tiukka, ainakin meillä joustavat molempiin suuntiin.
Kaksi kertaa päivässä leikkipuistoon, pari kivaa harrastusta viikossa niin avot, lapsella on säännöllistä ikäistään seuraa yllin kyllin!
Leikkitreffit ja leikkipuistot ovat ne keino kaveriseuraan. Ja siitä kerhon ikärajastakin kannattaa kysyä, onko se miten tiukka, ainakin meillä joustavat molempiin suuntiin.
Kaksi kertaa päivässä leikkipuistoon, pari kivaa harrastusta viikossa niin avot, lapsella on säännöllistä ikäistään seuraa yllin kyllin!
Lapset vissiin on erilaisia, mutta siellä leikkipuistossa kun ei vaan oikeasti ole niitä yli 4-vuotiaita kavereita, kun KAIKKI ON PÄIVÄKODISSA tai jossain kotonaan notkuu vaan...
Mutta aika vähään on tyytyväinen 6v, jos nuo aktiviteetit kelpaa.
on aamupäivän joka päivä, noin 3h. Kokeiltiin aluksi 2pv/vk eikä sopinut ollenkaan, ei kuulemma päässyt kaveriporukoihin kunnolla mukaan kun oli ns. "vieraileva" tähti. Nyt käy aamupäivisin leikkimässä ja aina iloisena menee sinne.
jos äidit ei sinne lähettäisi, vai mitä?
Kyse on parista lomakuukaudesta, ei koko elämästä.
mikä siinä on niin käsittämätöntä, että 6-v tarvitsee ikäistään seuraa!? Luuletteko oikeasti, että lapsi nauttii helvetisti kun saa päivät pitkät tuijottaa kun äiti imettää?
Noin vanha lapsi ehdottomasti päiväkotiin, pari päivää viikossa. "Mene sinne päiväkodin pihaan leikkimään vauvan kanssa" -jeesus mitä idiootteja. Kuusivuotias pärjää 6 tuntia ilman äitiä tutussa ympäristössä, ja todennäköisesti myös nauttii siitä täysin rinnoin, tampiot.
pitää kotona pientä esieskaria jne.
Itse tein aikoinani mielestäni virheen, kun otin vuotta ennen eskaria pienestä asti hoidossa olleen lapsen vuodeksi kotiin, kun jäin öitiyslomalle. Lapsi kävi pari kertaa viikossa srk:n kerhossa 2-3 tuntia kerrallaan. Virhe ei ollut siinä etteikö se olisi ollut antoisaa aikaa lapselle ja etteikö lapsi olisi viihtynyt kotona äidin ja vauvan kanssa (tosin ensimmäiset kuukaudet valitti, kun ei päässyt tarhaan), vaan siinä, että sittene skarivuoden koittaessa emme saaneet lapselle enää eskaripaikkaa tutusta tarhasta, missä olivat lähes kaikki muut samaan kouluun menevät laspet eskarissa. Arvatkaa vaan harmittiko! Jos olisin sen osannut ennakoida, olisin pitänyt lapsen päivähoidossa pienimmän sallitun määrän päiviä (10pv/kk) ja antanut lapsen olla "kokopäivähoidossa" ne päivät niin, että olisi kuitenkin haettu ajoissa kotiin.
Suosittelen ap niitä minimipäviä kuukaudessa, vaikka täällä vaahtoavatkin nyt nämä täydelliset äidit. 6-vuotias on ihan eri asia kuin 2-vuotias, kun puhutaan virikehoidosta!
olivat kotihoidossa, jos itsekin olin kotona. Ei tullut mieleenkään viedä lapsia päiväkotiin. Eskarin kävivät eli n.4 tuntia päivässä.
minulla on arkisin aamupäivät eli 3 tuntia!
niin kerran 9-15?
Mutta miten niin ei käy missään?? Tuossahan mahtava tilaisuus lapsen kanssa touhuta ja tehdä, kirjastot, uimahalli, kaupat, koti..
En ainakaan joka päivä veisi. Ja jos käy vaikka kahdesti viikossa niin hyvin ehtii kuudessa tunnissa touhuta. Oisko sulla mahdollisuus mennä vaikka kerran viikossa pk:n pihalle vauvan ja isomman kanssa leikkimään aamupäiväksi? Noiden hoitopäivien lisäksi siis
jos ap on nyt jäämässä äitiyslomalle, vauva syntyy noin kuukauden päästä ja lapsi menee eskariin kun vauva on puolivuotias. Tuskin tässä nyt on se elämän paras vaihe ap:lle osallistua 6-vuotiaan ehdoilla kaikenlaisiin rientoihin?
Meillä on sama tilanne, tosin esikoinen on eskarissa ja sen lisäksi kahtena iltapäivänä päiväkodissa. Kokeilimme pelkkää eskaria mutta poika itse toivoi, että saisi olla joskus myös päiväkodissa -- talvella vastasyntyneen kanssa kun ei ihan hirveästi aktiviteetteja kodin ulkopuolella ole tarjolla... siis uimahallit ovat ihan mahdoton ajatus eikä se kirjastoissakaan istuskeleminen vielä rytmittömän ja tiheästi imevän vauvelin kanssa mitään riemua ole -- saati sitten että siinä saisi esikoisen kanssa kauheasti hänen ehdoillaan puuhailla!
itse pitäisin lapsen hoidossa esim. ti ja ke 9-15 -- ap saisi lepäillä ja mennä vauvan tahdissa tuolloin ja sitten muina päivinä joutuisi sekä esikoinen että vauva hiukan tinkimään... Puolivuotiaan vauvan kanssa on muuten jo ihan eri asia tehdä juttuja ja olla liikenteessä kuin talvella juuri syntyneen...
Joo, siis uimahalliin en itse todennäköisesti voi mennä ollenkaan useaan kuukauteen, mikäli asiat sujuvat samalla tavalla kuin esikoisen kanssa imetyksen, sektion jne. suhteen.
Nyt kai muutenkin puhuttiin siitä päiväajasta, kun olen kotona ja mies töissä, että miten silloin asiat järjestetään? Eli silloin uimahallit, kirjastot ym. eivät ole realistinen vaihtoehto ekan 6 kk:n aikana. Vauvan kanssa olen mielelläni paljon kotosalla tai ihan lähistöllä, esikoinenkin onneksi tykkää kovasti kotona olosta.
Mutta silti tuntuu, että kyllä jotakin muutakin olisi hyvä olla tuon ikäiselle. Varmaan päädytään esim. kahteen kokonaiseen päivään siellä päiväkodissa.
Kiitos kaikille vastanneille!
Ap
Jo avauksesta näki että niinhän sinä teet - koska se on sinulle helpointa - joten mitä helvettiä enää jankkaat täällä!
kantaa tuohon ajan määrään. Sen vain olisin halunnut kertoa, jos molemmat lapset ovat kotona, niin heille syntyy paljon paremmat välit tai siis sisrasuhteet kuin se, että toinen olisi hoidossa. Uskon, että lapsi varmasti nauttisi jos saisi olla kotona ja muistasi sen myöhemminkin.
Toisella lapsella hoitaja ja toinen päiväkodissa...
Itsekin laittaisin koko päiväksi parina päivänä viikossa. Kyllä tuon ikäinen tarvitsee ikäistänsä seuraa. Varsinkin kun on tottunut olemaan päiväkodissa. Se on minusta ihan sanomattakin selvää.
Ja tosiaan, eipä tuolla puistoissa juuri näy mitään 5-6 vuotiaita. Hyvä kun näkee 3-4 vuotiaitakaan. Päiväkodissahan ne ovat tai sitten jumittavat kotona. Että eipä siinä kamalasti tehdä puistotreffejäkään kun ne kaikki ikätoverit ovat siellä päiväkodissa.
Eikä tosiaankaan voi olettaa, että vastasyntyneen kanssa lähdetään venymään jonnekin uimahalleihin. Tai edes kovalla pakkasella ulos. Se 6 kk ikäinen vauva on tosiaan ihan eri kuin joku rytmitön vastasyntynyt.
Ja oon mamiksella.
Otin tarhasta pois kun mamis alkoi vaikka onkin ollut 1,5vuotiaasta tarhassa.Käy nykyään kolmekertaa viikossa kerhossa 9-12 ja se sopii meijän rytmiin kivasti.