Helpotus! Sain luottohäiriömerkinnän!
Monta vuotta olen elellyt leväperäisesti ja ottanut tyhmiin asioihin pikavippejä. Olen maksanut kun olen jaksanut, vaikka aina olen jossain vaiheessa maksanut. Aina ikuista murhetta kun palkka menee kokonaan rästien maksuun.
Mutta tänään se tipahti luukusta: maksuhäiriömerkintä kahdeksi vuodeksi! Mitätön summa, jonka olin jo maksanut, mutta piittaamattomuuttani olin lykännyt ja lykännyt maksamista. Ihanaa, en saa enää uusia luottoja tai osamaksusopimuksia! Kahdessa vuodessa saan maksettua tyhmiä lainoja pois kivasti, ja rahaa jää silti. Asunto kuitenkin on, työpaikka on, luottokortti on kahdeksi vuodeksi (aion napsaista sen tosin poikki koska aina on luotto tapissa), puhelinliittymät ja vakuutukset.
Nyt vaan hiljaiseloa ja talouden hoidon opettelua. Ja tämän jälkeen ilmoitan luottokiellon itselleni Suomen Asiakastietoon. Todella kärsin kulutustottumuksistani. Tätä tarvittiin, että pystyin lopettamaan!
Kommentit (9)
Juu, ei sitä asuntoa ensimmäiseksi viedä, vaan sovitaan tosiaan maksusuunnitelma :)
Nyt kun ei uusia luottoja tai pikavippejä saa ja maksaa könttäsummaa ulosottoon on elämä paljon helpompaa, jää rahaa elämiseenkin.
Asunto löytyy, vakuutukset on yms. Niitä nyt vain pidetään yllä, ja muuten eletään tarpeiden mukaan.
Itsellä sama tilanne, tai exän jäljiltä raha-asiat oli kaikki päin persettä + olin ottanut lainaa hänelle avioliiton loppu puolella. Kaameeta kitkuttelua, joka paikasta yritit repiä rahaa laskuihin, yöt valvoin ja tein laskelmia ja aina joku lasku oli myöhässä. Kun se sitten tapahtui, meni luottotiedot ja tuli häiriömerkintä, itkin helpotuksesta. Nyt loppui pelko ja laskeminen.
Käyn töissä ja palkasta maksan edelleen ulosottovelkoja mutta tilanne helpottui niin radikaalisti kun ei ole enää sitä pelkoa ja tuskaa siitä että tuleeko merkintä vai ei.
Ja kyllä, Suomessa pystyy elämään ihan hyvin luottotiedottomana ja maksuhäiriömerkinnänkin kanssa. Tai ainakin minä olen pystynyt.
Olisit saanut itsekin asetettua lainakieltoja itsellesi. Mutta hyvä jos tämä nyt sinua opettaa.
joskus tosiaan tarvitsee vähän tönimistä ennen kuin viisastuu, hyvä että sinulle tuollainen melko pieni töniminen riitti
Tosin asunto lähtee alta, jos on lainarahalla hankittu. Luottokortti lähtee myös ihan ilman kahtialeikkaamistakin. Se luottokieltokin sulla jo on maksuhäiriömerkinnän myötä. Mutta ajattele positiivisesti; sulle jää paljon vähemmän tehtävää :)
muut aiemmin sovitut sopimukset ovat voimassa edelleen. Niitä ei oteta pois. Uusia ei tietysti myönnetä kuin kahden vuoden päästä.
Kyllä se luottokortti vaan lähtee. Tai ei jos et käytä sitä mutta heti kun se vingahtaa, luottokunta kyllä huomaa että sulla on merkintä ja korttisi pyydetään katkaistavaksi. Ei se luottokortti ole mikään kertaluontoinen myönnytys vaan jokainen kortin vingautus on uusi luotto.
Asunto ei lähde mihinkään ELLEI SULLA OLE ULOSOTOSSA toi velka. Silloin lähtee asunto.
Tee nopeasti maksusopimus jälkiperinnän kanssa, maksuhäiriömerkintä pysyy mutta ei tule ulosottojuttuja.
miehellä on vaikka kuinka monta maksuhäiriömerkintää, eikä luottokortti ole lähtenyt mihinkään. Ei luottokuntaa kiinnosta tässä vaiheessa kuin se, että niiden maksut tulee hoidettua.
Eikä asuntokaan mihinkään lähde. Jos jotain menee ulosottoon, niin viimeiseksi ne on asuntoa ja tavaraa sieltä nyhtämässä. Ensimmäisenä tehdään maksusopimus, erät voi olla hyvinkin pieniä. Seuraavaksi peritään suoraan tuloista. Ihan vihonviimesenä käydään käsiksi ihmisen auntoon ja omaisuuteen.
Älkää viitsikö puhua höpöjuttujanne, jos ette mistään mitään tiedä.