Se tapahtui - vaihdan ehdokasta
OMG, en olisi ikinä uskonut että minä, vannoutunut kokoomuslainen (siis äänestäjänä), joka EN KOSKAAN äänestä vihreitä. En edes hyvää ystävääni, koska en halua antaa ääntäni Vihreille.
Olen riemuinnut Niinistön menestyksestä ja valmistauduin äänestämään toisellakin kierroksella. Jo ekalla kierroksella tosin puhuin ääneen, kuinka fiksu Haavisto on.
No, keskiviikkona se tapahtui. Käännös. Muutin mieleni ja päätin äänestää Haavistoa. Sittenkin. Syynä pehmeät arvot -mut on justiinsa lempattu pihalle isosta yrityksestä. Töitä olis kyllä, mutta kun yrityksen voittomarginaali on pienentynyt (yritys ei tee tappiota, mutta kun ei tee riittävästi voittoa niin jengi pihalle). Olen parhaassa työiässä (35v), koulutettu ja osaava. Mulle olisi töitä -siis jätän jälkeeni valtavan kasan työtä, joka jää nyt työkavereideni niskaan.
Mutta kun pitää irtisanoa niin pitää irtisanoa.
Mulla on pienet lapset, ihana perhe ja ihan sikana asuntolainaa. Uskon kyllä, että töitä löytyy mutta mua on alkanut ottaa päähän tämä työelämän kovuus ja raakuus. Ärsyttää kun ukot telkkarissa paasaa työurien pidetämisestä ja lässyn ja lässyn ja samaan aikaan porukkaa potkitaan pihalle senku keretään -ei sen takia, että yritykset olisi kaatumassa (jolloin ymmärtäisin) vaan sen takia että TILAPÄISESTI menee huonosti.
Päätin antaa ääneni ehdokkaalle, joka edustaa inhimillisempää maailmaa. Musta tuntuu, että Niinistön arvot on liian kovat ja hänen heikkoudekseen ovat useat hänen kanssaan työskenneelleet sanoneet ihmissuhdetaidot. Että Sauli ei ole hyvä ihmisten kanssa. Ja hitto sehän sen presidentin tehtävä on -tavata ja kokoustaa ihmisten kanssa.
Lisäksi Haavisto puhuu pehmeistä arvoista; suvaitsevaisuudesta, kestävästä kasvusta, inhimillisestä työelämästä... tuskin se tähän hulluuteen saisi muutosta. Mutta ainakin tunnen, että tein hyvän ratkaisun kun sunnuntaina äänestän kakkosta.
Onko muita, jotka olivat vannoneet äänestävänsä Saulia, mutta ovat tässä kampanjan aikana muuttaneet mielensä?
Kommentit (43)
Tervetuloa meidän joukkoon! :)
Olin maanantaina Helsingin jäähallissa Pekan tukikonsertissa ja siellä se yhteenkuuluvuuden tunne oli käsinkosketeltavaa. Hienoa, että meitä on koko ajan enemmän!
Kohti turvallisempaa ja parempaa tulevaisuutta!
Onko muita, jotka olivat vannoneet äänestävänsä Saulia, mutta ovat tässä kampanjan aikana muuttaneet mielensä?
Olin tosin varautunut äänestämään Niinistöä, mutta muutin mieleni jo joulukuussa. Muutama kokoomuslainen kaveri on ihan hiljattain vaihtanut ehdokasta.
niin mekin tehdään. nyt ahneet jakaa osinkoa 900 milj... köyhät kyykkyyn.
Äänestin heti ekana ennakkoäänestyspäivänä, etten vaan mene muotitrendin mukana. Mä en homoa äänestäisi kyllä mistään hinnasta.
Hyvä pyhä turvallinen ja pehmeä pekka. Jep. Ja minulla on hyvä olla ja olen osaltani pelastanut maailmaa.
Lukekaa tämä.
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafoni/somen-presidentti-pekka-haavi…
kun katsoin mtv3:n vaalitenttiä.
Tähän asti on ollu yks hailee kenestä tulee presidentti ja olisin (kai) äänestäny Niinistöä sunnuntina. Mut, tentin aikana Niinistö hiilty aivan järjettömästi sille yleisökyselijälle. Ja hieman aiemmin oli hiiltyny Haavistolle ihan syyttä.
Joo, aukes silmät tosiaan. En missään nimessä halua presidentiksi tyyppiä, joka ei hillitse hermojaan edes tässä vaiheessa. Mistä sitä tietää kelle se seuraavaksi aukoo päätänsä ja raivoo kun palaveeraa muiden maiden johtajien kanssa.
Olen jonkun verran samaa mieltä ap:n kanssa. Silti,, en voi mitään, minua häiritsee Haaviston kevyt talousosaaminen.
On aivan samaa diipadaapaa puhua kestävästä kehityksestä yms. pehmeästä kun samaan aikaan ei esitä mitään konkreettista "kestävää" ratkaisumallia tai toimenpiteitä länsimaiseen velkaongelmaan. Mistä säästöt?
kyllä vaihtui ekasta kierroksesta, Niinistöön.
Vaikka pressan työ on sosiaalista niin en epäile etteikö Sauli olis hyvä siinä. Ja arvojen on hyvä olla "kovat" jos vaan ovat oikeudenmukaiset ja tasa-arvon puolella.
Pitää olla tietynlaista Peräänantamottumuutta ja vahvuutta että saa pidettyä tän maan puolia eikä taivu ihan kaikkeen hyväntekeväisyyteen, siitä pisteen Saulille
Päätin, että ekalla kierroksella Haavisto ja tokalla Niinistö.
En ole ikinä äänestänyt Kokoomusta, mutta ajattelin nyt näin tehdä.
Näin gallupluvut ja päätin sittenkin äänestää arvojeni mukaisesti (olen aina äänestänyt vihreitä), sillä Niinistö voittanee enivei. Enpähän ole äänestänyt arvojani vastaan.
Itsekin olen muuten töissä yrityksessä, joka irtisanoi, vaikka tahkoaa loistotulosta. Työkaverini sai kenkää - minä säästyin tässä aallossa.
Aion laittaa äänestyslappuun Haaviston numeron mutta väitän tietyissä piireissä äänestäneeni Niinistöä...en jaksa selitellä läheisilleni valintaani, siksi näin.
Niinistöä, mutta nyt tokalla äänestin Haavistoa ja olen ratkaisuuni tyytyväinen...
Minulle asia ratkesi vähän erikoisemmalla tavalla. Olin nettideitin kautta tavannut miehen joka on yhteiskuntatieteilijä, ja aloimme siinä sitten jutella vaaliasioistakin tietysti. Hän oli Haaviston kannattaja, minä Niinistön.
Keskusteltiin sitten paljon näiden ehdokkaiden ajatuksista ja niiden taustalla olevasta maailmankuvasta, olipa kyse ihmisarvosta tai taloudesta, ja valitettavasti jouduin huomaamaan tehneeni päätelmiäni puutteellisten perustietojen varassa. En ollut oikein kunnolla jaksanut edes seurata mitä se "homo-vihervasuri-haavisto" sanoo, nettipalstoilla vaan kauhistelin että jahaa, ai että mamujenhaalija, haluaa suomen kivikaudelle, haluaa tuhota talouselämän... Minulle kun oli kuitenkin varmaa että äänestän talouden ja hyvinvoinnin puolesta, minkä samaistin Kokoomukseen ja Niinistöön.
Vaan paljon olen oppinut tässä niin talouselämästä ja eri ajattelijoiden opeista siitä, sekä siitä millaista linjaa Suomessa eri puolueet tai henkilöt ajavat; eri valtiollisten organisaatioiden todellisista tehtävistä; globaaleista yhteisvaikutuksista jne. Ja päätynyt sittenkin pitämään Haavistoa parempana, kummallista kyllä, myös niissä talousasioissa.
Minulle asia ratkesi vähän erikoisemmalla tavalla. Olin nettideitin kautta tavannut miehen joka on yhteiskuntatieteilijä, ja aloimme siinä sitten jutella vaaliasioistakin tietysti. Hän oli Haaviston kannattaja, minä Niinistön. Keskusteltiin sitten paljon näiden ehdokkaiden ajatuksista ja niiden taustalla olevasta maailmankuvasta, olipa kyse ihmisarvosta tai taloudesta, ja valitettavasti jouduin huomaamaan tehneeni päätelmiäni puutteellisten perustietojen varassa. En ollut oikein kunnolla jaksanut edes seurata mitä se "homo-vihervasuri-haavisto" sanoo, nettipalstoilla vaan kauhistelin että jahaa, ai että mamujenhaalija, haluaa suomen kivikaudelle, haluaa tuhota talouselämän... Minulle kun oli kuitenkin varmaa että äänestän talouden ja hyvinvoinnin puolesta, minkä samaistin Kokoomukseen ja Niinistöön. Vaan paljon olen oppinut tässä niin talouselämästä ja eri ajattelijoiden opeista siitä, sekä siitä millaista linjaa Suomessa eri puolueet tai henkilöt ajavat; eri valtiollisten organisaatioiden todellisista tehtävistä; globaaleista yhteisvaikutuksista jne. Ja päätynyt sittenkin pitämään Haavistoa parempana, kummallista kyllä, myös niissä talousasioissa.
Hyvä pyhä turvallinen ja pehmeä pekka. Jep. Ja minulla on hyvä olla ja olen osaltani pelastanut maailmaa. Lukekaa tämä. <a href="http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafoni/somen-presidentti-pekka-haavi…" alt="http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafoni/somen-presidentti-pekka-haavi…">http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafoni/somen-presidentti-pekka-haavi…;
ja totesin kirjoituksen todella lapselliseksi ja vääriä yleistyksiä tekeväksi. Koko kirjoituksen sävyä kuvaa hyvin tämä lainaus sieltä:
"Jokainen tietenkin saa lopulta ihan itse päättää, äänestääkö sen mukaan, mikä on järkevää, vai sen mukaan, mikä on omaatuntoa kohottavaa, kivaa, yhteishenkevää tai muodikasta."
Niin. Henkilö siis samaistaa ajattelun ja järkevyyden samaan mielipiteeseen kuin hänellä on (äänestää Niinistöä) ja väärän ehdokkaan (Haaviston) äänestämisen typerään ajattelemattomaan trendin mukana menemiseen. Jostain kumman syystä paljon ns. älymystöä on Haaviston takana, eikä nyt muutenkaan tietenkään tässä mistään kivakiva haahuilusta ole kyse pelkästään.
entistä enemmän kallistun Niinistön kannalle.
Ihan siitä syystä, että Haavisto-hysteria ärsyttää.
mut on justiinsa lempattu pihalle isosta yrityksestä. Töitä olis kyllä, mutta kun yrityksen voittomarginaali on pienentynyt (yritys ei tee tappiota, mutta kun ei tee riittävästi voittoa niin jengi pihalle).
Kiitos kun toit tuon erittäine hienon esimerkin elävästä elämästä esiin. Tuossa on todella hyvä esimerkki siitä, miten yhteiskunnan hyvinvointi ei ole juurikaan liitoksissa siihen, miten hyvin markkinatalous pyörii.
Tuota ajatusta pitäisi miettiä, että tuollaisi yrityksiäkö me haluamme vai sellaisia, joissa kunnioitetaan työntekijää ja maksimoidaan voittoa ihan vähän vähemmän (Haaviston degrowth-ajattelu)?
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että olet ihan tuikitavallinen vihreä, joka on mukana Pekan kampanjassa.
Konstit on monet.
Olen jonkun verran samaa mieltä ap:n kanssa. Silti,, en voi mitään, minua häiritsee Haaviston kevyt talousosaaminen.
On aivan samaa diipadaapaa puhua kestävästä kehityksestä yms. pehmeästä kun samaan aikaan ei esitä mitään konkreettista "kestävää" ratkaisumallia tai toimenpiteitä länsimaiseen velkaongelmaan. Mistä säästöt?[/i
Niinistö korostaa aina talousosaamistaan, mutta TALOUS ei kuulu presientin toimivaltaan vaan on hallituksen ja eduskunnan asia. Presidentti voi kyllä vetää maailmalla vienninedistämismatkoja, mutta varsinainen talouspolitiikka kuuluu valtiosäännön mukaan muille.
Tuossa on todella hyvä esimerkki siitä, miten yhteiskunnan hyvinvointi ei ole juurikaan liitoksissa siihen, miten hyvin markkinatalous pyörii. Tuota ajatusta pitäisi miettiä, että tuollaisi yrityksiäkö me haluamme vai sellaisia, joissa kunnioitetaan työntekijää ja maksimoidaan voittoa ihan vähän vähemmän (Haaviston degrowth-ajattelu)?
Saulin ja Kokoomuksen perusoletus on, että kunhan talouskasvua saadaan aikaan, siitä seuraa automaattisesti hyvinvointia kansalle. Ihmetyttää, että eikö ihmiset nyt ole vieläkään huomanneet että aina kovakaan talouskasvu ei tosiaan hyödytä kaikkia kansanryhmiä, ellei kasvun hedelmiä jaeta oikeudenmukaisesti, ja jos kasvu saadaan liian kovalla hinnalla (esim. yrityksen tulos hyvä koska aina heti kun vähänkin on hiljaista potkitaan porukkaa ulos ja sitten taas palkataan kun tarvitaan, tai työntekijät kiristetään liian tiukoille töissä).
myös yksi käännynnäinen. Mun kokoomuslaiset kaverit on olleet aika hämmästyneitä mun ratkaisusta. Mutta arvot ratkaisi!