Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäinen on NUORI äiti?

14.11.2005 |

kyselee 23v mamma jota tuntuu moni tuttu pitävän nuorena äitinä... tuntuu joskus jopa vähän ikävältä kun tuttavat on 25-30v, saman ikäisiä lapsia heillä ja siis en ole nokkiini ottanut ja ymmrrän kyllä mutta kovin usein saa kuulla " kun sä oot niiin nuori" ja että " mä olin ihan kauhuissani kun kuulin et oot raskaana" ... " kiva" kuulla tommosta.

kyllä mä sen kestän ja huumoria löytyy sanoo takasinpäinkin mutta kovin vähissä on ikätoverit. Ei ikäero sinällään ole haitta, mutta joskus...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..nuoreksi äidiksi käsitetä kaikki alle 25 -vuotiaat. On kyllä hullua että nykyään ajatellaan että vasta 30-40 vuotiaana on hyvä tulla vanhemmaksi, että sitten on ' ehtinyt elääkkin' , vaikka paras synnytysikä tosiaan on 21. Itse olen 21 v. nuori äiti, sillä nuori vielä olen, mutta mielestäni olen kyllä ' ehtinyt elääkkin' ja nähdä maailmaa, en kaipaa sitä aikaa kun lasta ei vielä ollut. Olen oikein tyytyväinen ja onnellinen elämästäni, enkä siitä mitään vaihtaisi. En edes huonoja kokemuksia.:)

Iida-Ilona ja tyttö

Vierailija
2/25 |
24.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain oman ekan lapsen 21-vuotiaana ja toisen vuoden sen jälkeen. Muakin on sanottu nuoreks äidiks ja jotkut on kauhistellu sitä kuinka nuorena alettiin lapsia tekemään, mutta omapahan oli ratkasu ja vieläkin oon vaan tyytyväinen että nää lapset on tullu tässä iässä. Moni on sanonu että nuorena jaksaa paremmin (esim. mun äiti, joka teki viimeset lapsensa 40v...) ja koska mulla ja mun sisaruksilla on ikäeroa 17 vuotta (oon siis isosisko) niin oli edes jonkunlainen tuntuma noihin lapsiin kun omat synty.

Kauhistelijoille mä oon sanonu että ainaki sain lapsia, jotkut ei saa koskaan.

Koskaan mua ei oo katottu pitkin nenän vartta tms. vaan yleensä kannustavasti hymyilty kun oon lapsineni jossain ollu (en kyllä usein käy missään ku nuorempi on vasta 2 kk...). Mua on kyllä nuoremmaks luultu, viimesin heitto oli rokotusklinikalla missä luultiin että tulin 16-17-vuotiaitten koeryhmään vaikka tulin vauvan kanssa. :)

mun mielestä mä oon nuori äiti, en itekkään vielä kunnolla aikuinen ja ikä" rajat" ois just sen et teiniäiti ois alle 20 ja nuori äiti alle 25.

Hyvää joulua kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei kyllä tunnu niin nuorelta ;o... Minua ei oo kukaan kyllä tässä matkanvarrella ehtinyt kutsumaan nuoreksi äidiksi (tai en ainakaan muista), vaikka monesti varmaan näytän vielä nuoremmalta kuin olen. (Tosin ensimmäisessä neuvolassa silloinen terkka kyseli että en nyt varmasti tullut sitä aborttia hakemaan? Mutta hän nyt ei ollut miellyttävä ihminen muutenkaan)

Enemmän minua hätkähdytti se kun ä-polilla ja synnärillä minua kutsuttiin usein rouvaksi...! Eikä edes olla naimisissa miehen kanssa! Siellä nyt ollaan varmaan ihan yliystävällisiä muutoinkin.

Että kyllä tässä sitä rouvaa ehtii kuulla sitten loppuelämänsä, mutta nuoruus ei enää palaa. Joten ollaan ylpeitä iästämme, sillä kun ei lapselle ole mitään merkitystä, ainoastaan sillä minkälaisia äitejä olemme.

Vierailija
4/25 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18 kun poika synty.Täytän kohta 20 ja hyvin menee!!Perheessämme on myös isi joka on hyväpalkkasessa työssä.Itse opiskelen iltaisin ja hoidan poikaa päivisin kotona.Asutaan kolmiossa ja on uuden karhee auto.Mielestäni olemme hyvät vanhemmat pojalle ja onpa pojasta tullutkin valloittava persoona!!Olen kypsynyt hirveästi äidiksi tultuani.Huono äiti olisi sellainen joka elää vaan sossun tuilla,jonka luuseri äijä heti jättää,ryyppää yms..Jos äiti on itse lapsen saadessaan pahimmassa murrosiässä,säälin mahdollisesti syntyvää lasta=14-16v " äidit"

Vierailija
5/25 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi on kyllä kieltämättä aika hyvä kysymys... joidenkin mielesta nuori äiti on 20-25 vuotias, kun taas joidenkin mielesta se on esim.16vuodesta eteenpäin tiettyyn pisteeseen asti...

olen itsekkin kuullut että minua sanotaan nuoreksi äidiksi eikä teini äidiksi vaikka olenkin vasta 16 vuotias. minun kohdallani odotus on ihan alku vaiheilla... tähänkin varmaan monilla on eri mielipiteensä mutta mina voisin sanoa itseäni ns.nuoreksi äidiksi... positiivisesti ajatellen kaikki olemme nuoria niin kaukan kun meistä siltä tuntuu.... jaksamisia...

Vierailija
6/25 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuri äiti on just 18-25v mutta sitten vaikka niin pahalta se sana kuulostaakin niin teiniäitejä on sitten ne alle 18v mutta ite sain lapsen 19v ja musta olin juuri sopivan ikänen ja ihmettelen että jos 23v ja melkeen " haukkumalla" sanotaan nuoreks äidiks.. toisaalta niitä iki teinejä riittää pikälti yli 20 joten joillekin jotka " vahingossa" tulevat 20-25v raskaaks niin se on kova järkytys ja niiten ajatus maailmaan ei pakolla edes kuulu ajatus äitiydestä... toivotaan että kukaan ei ottanut nokkiinsa :( ;)

mamma ja mico1v2kk

Vierailija
7/25 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vanhempi on jo ihan " normaali" ;D

Vierailija
8/25 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saan aika loukkaantuneita katseita ja vastauksia kun avaan suuni, mutta:

TEINIäiti on teini-ikäinen äiti ja teini-ikä sana tulee englanninkielestä (teenagers= 13-19v)

NUORIäiti sitten sitä vanhempi, kuitenkin alta 25v. Vaan tavallaanhan meistä jokainen on äitinä nuori...

9/25 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kolmatta ja ikää tuli just 22v. :)

-Anu rv37

Vierailija
10/25 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Esimerkiksi minun mielestä jos ei viitsi olla raskausaikaa poissa baareista (vaikka ei joisi), ei ole kypsä äidiksi. Äitinä lapsen etu menee kaiken muun edelle. "

Voisitko kertoa miksi ihmeessä sellainen äiti joka käy baarissa juomatta alkoholia ei ole kypsä äiti??

Itse olen nyt 21-vuotias, lapseni sain 18-vuotiaana, naimisiin olen mennyt 19-vuotiaana. Mielestäni olen nuori äiti mutta kypsä sellainen, vaikkakin kerran raskausaikanani kävin ystäväni seurana baarissa juomatta alkoholia ja yhen kerran kävin mieheni mukana myöskin juomatta alkoholia, enpä ole koskaan ajatellut että se vaikuttaisi kypsyyteeni olla äiti, että esim.olen hakenut mieheni baarista ja ajan kuluksi istunut siellä tunnin kaksi!?!

Vierailija
11/25 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt samaan, olen 22-vuotias ja näytän vielä nuoremmalta.. ikäviä katseita saan jatkuvasti kaupassa jne. Mutta pää pystyssä vaan etiäpäin! Mutta mulla on vaan siinämielessä ikävämpi tilanne että kenellekään tutulla ei ole lapsia.. eli kaverit joilla olisi lapsia ja jotka edes vähän ymmärtäisivät ovat nollassa..

Vierailija
12/25 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos keskimääräinen ikä esikoisen saamiselle on n. 28 vuotta, niin kyllä minä sanoisin nuoriksi äideiksi (meidän tämänhetkisen yhteiskunnallisen mittapuun mukaan) alle 25-v. äitejä.

Teiniäitiä voidaan kutsua myös nuoreksi äidiksi, ilmeisesti tämä on hienovaraisempi ilmaus kuin " teiniäiti" . Toisaalta teiniäidillä tarkoitetaan aina teini-ikäistä äitiä, eli 13-19-vuotiasta. Olen huomannut monissa lehtijutuissa yms, ettei teiniäitiyttä uloteta yli 18-vuotiaisiin. Tämä johtunee siitä, että meillä lain mukaan ihmisestä tulee täysi-ikäinen 18-vuotiaana.

Itse olen tullut raskaaksi 17-vuotiaana ja äidiksi 18-vuotiaana. Teini-ikäni loppuu huomenna ja harkinnassa meillä on pikkukakkonen.

Vierailija
13/25 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä moni kauhistelee, että kun oot noin nuori ja toisten mielestä juuri hyvänikäinen. Osa taas kauhistelee, että mites nyt kun olet niin nuori ja sitten on vielä kaksoset, että voi hyvä tavaton. Hengissä kuitenkin ollaan ja onnellisia.

Vierailija
14/25 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 20v. kun esikoinem synty ja 21v. kun kuopus. Sairaalassa olin niitä nuorimpia äitejä. itse koen että olen ollut ihan sopivan ikäinen kun neitoset on syntynyt ja nyt kuumeilen kolmatta, sitte

Vierailija
15/25 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ehti painaa enteriä...

Niin että tässä kuumeillaan kolmatta. Haluan saada lapset nuorina, kiva kun nelikymppisenä lapset on itekki jo " aikuisia" ja saa rauhassa vanheta ja saada mahdollisia lapsen lapsia...

Vierailija
16/25 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta mielestäni olenkin ihan sopivan ikäinen äidiksi... ne on vaan ne " lähipiirin" kommentit joita ajoittain saa " nuoruudesta" kuulla mitkä pistää toisinaan miettimään...

Vierailija
17/25 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin kesällä naimisiin ja kaikki sanovat minua nuoreksi rouvaksi. Ollaan oltu viisi vuotta yhdessä ja niistä 4 asuttu saman katon alla. Kieltämättä jo ärsyttää valmiiksi jos / kun sanotaan nuoreksi äidiksi.

Minun mielestä iällä ei ole mitään väliä vaan sillä onko kypsä äidiksi. Esimerkiksi minun mielestä jos ei viitsi olla raskausaikaa poissa baareista (vaikka ei joisi), ei ole kypsä äidiksi. Äitinä lapsen etu menee kaiken muun edelle.

Fysiologisesti ideaalinen synnytysikä on 21v (alle 23v). Se on vaan nykyinen kulttuuri niin kieroutunut, että paras äidiksi tulemisikä on jo melkein 40. Hullua!

Mutta kuten näkyy, kyllä minä etsiydyn näille sivuille, jossa lukee nuori äiti. Ehkä se alle 25v. taitaa olla se raja.

Vierailija
18/25 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minua ole sanottu nuoreksi rouvaksi. Ennen lasta meitä sanottiin nuoreksi pariksi, joka ärsytti minua suunnattomasti sillä tunsin oloni vanhaksi. ja tunnen edelleen, olen fossiili ja tyytyväinen sellaisena.

Saattaa olla ettei minua ajatella nuoreksi äidiksi sillä näytän 40-vuotiaalta :D Ja jutut on yleensä sitä samaa luokkaa....

Vakuutuksista ja lainakoroista puhuminen on äärimmäisen mielenkiintoista.

Vierailija
19/25 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan 20 vuotiaana ja nyt oon jo 26 ja ootan toista :D

kyllä sitä aika nuori oli 20 vuotiaana ;)

Vierailija
20/25 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs loukkaus tuo nuori rouva tai nuori pari on? Itse olen 23 v ja mieheni 25 v ja meistä käytetään noita nimityksiä sukulaisten keskuudessa useinkin, enkä ikinä ole ajatellut, että ne olisivat negatiivisia ilmauksia. Olemmehan nuoria ja nuori olen rouvaksikin (mentiin naimisiin kun oli 19 v).

Teiniäiti on tietysti rumempi sana, mutta sellaiseksi minua ei ole koskaan kutsuttu vaikka esikoisen sain 18 vuotiaana. Silloin joskus kulkiessani esikoiseni kanssa joku ohikulkija pysähtyi hämmästelemään, että " oletpa nuorena äidiksi tullut, mutta hienoahan se on!" . Toista lastani odottaessa ja sen jälkeen noitakaan kommentteja tai mitään ihmetteleviä katseita ei ole tullut.

Kätilötkin kehuivat kuinka hyvin kaikki sujuu kun nuorena lapset tekee ja pyytelivät pian palaamaan kolmannen vauvan merkeissä! Esikoisen synnyttyä kätilöt taas tunnustivat pitäneensä meitä erityistarkkailussa perhehuoneessa nuoruutemme vuoksi ja olivat yllättyneitä kuinka luonnollisesti hoidimme vauvaa verrattuna vanhempiin ensisynnyttäjiin.

Ei nuoruudessa ole mitään negatiivista. Silti mielestäni (ketään loukkamatta tai tuomitsematta) alle täysi-ikäisten kannattaisi miettiä muutaman kerran ennen kuin alkavat tietentahtoen lasta odottaa. Alaikäisenä kun mm. ei ole laillisesti vastuussa edes itsestään, jne jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän