Onko teillä sisällä lämmin näillä pakkasilla?
Muuten kyllä, mutta lattiat ovat kylmät ja joistain nurkista vähän vetää.
20 v. vanhassa rivarissa asutaan
Kommentit (13)
17 - 20 vaihtelee sisälämpö, yläkerrassa 15 joten lapsi tuli alakertaan huoneestaan nukkumaan. Patterit laitettiin päälle vasta vajaa viikko sitten, takalla on pärjätty tähän asti. Ulkona pakkasta -30 astetta monta päivää, joten en ihmettele yhtään tämän yli 50-vuotiaan talon kylmenemistä.
makkari ja olohuone on patterin vieressä välillä jopa kuumia, mutta muu kämppä kylmä. sit kylppäri keskellä ilman mitään lämmitystä on n.15 astetta että ei paljon tee mieli suihkuun :/
lattialämmitys olis ihana ja seuraavaan asuntoon sen kriteeriksi miehelle sanoinkin.
niin lämpeää, nyt on n.20 sisällä lämmintä ja ulkona on -29c. Pellettilämmitys.
makkari ja olohuone on patterin vieressä välillä jopa kuumia, mutta muu kämppä kylmä. sit kylppäri keskellä ilman mitään lämmitystä on n.15 astetta että ei paljon tee mieli suihkuun :/
lattialämmitys olis ihana ja seuraavaan asuntoon sen kriteeriksi miehelle sanoinkin.
eli jääkylmät lattiat ja hetkeäkään et voi olla ilman kunnon tossuja ja kyläileville lapsille ikävää olla lattian tasolla :/
Minä tosin olen tällä hetkellä pukeutunut 2 villapaitaan, t-paitaan, paksuihin sukkahousuihin, collegehousuihin, kahtiin sukkiin ja villasukkiin. Nyt on sopiva. :D Mies tosin heiluu tuolla yhdissä housuissa ja paidassa, joten ehkä minä vain palelen raskauden takia..? Kerrostalossa asumme.
Jahas, löytyi lämpömittari, 24 astetta näyttäis olevan. Nurkista kyllä vetää joten en ihan usko.
lattiat hieman viileät, tarvii villasukat,yläkerrassa joku 18astetta ja alakerrassa niukin naukin 20 nyt.tunnin päästä ehkä jo 22 kun saa pellin kiinni leivinuunista.Huomenna voi aamusta tehä sämpylöitä vielä uunissa :)
Ulkona nyt -25c
On kyllä vedon tunnetta välillä ja lattia kylmä kun ei ole lattialämpöä. Onneks on toi ilmalämpöpumppu.
jonka alla on tyhjää tilaa. ts. talo ei ole maan pinnalla kuten yleensä, mahtuu ryömimäänkin joten kylmät lattiat ovat. Nyt n.+18 astetta olkkarissa.
Kokolattiamatto on jätetty korkkimaton alle, mutta ei siitä apua.
Itse emme rakentaneet tätä, vaan ostimme ja halvalla saimme.takkaakaan tai muuta tulisijaa ei ole, tässä ryynipussia lämmittelen välillä joka antaa lämpöä kivasti kun paikallaan istuu.
Ei tarvitse huolehtia tuuletuksesta , ikkunat ovat jotenkin sellaisia malliltaan, että niistä virtaa kylmää sisälle. N,60 cm:n kokoisia ikkunoita on esim. olohuone-keittiöyhdistelmässä 6 kp, melkein yksi seinä ikkunaa.
Kesällä menettelee hyvin kun näkee kivasti sisäpihalle, talvella vaan kylmää ja kallista lämmitystä.
On onneksi villavaatteita ja ryynipusseja, kuumaa juotavaa ja kotitöitä, jolloin melkein hiki tulee varsinkin imuroidessa.
Joistakin nurkista vetää juu olohuoneessa ja salissa mutta ei se haittaa kun on sukat jalassa.Joissakin osissa taloa on lattialämmitys ja niissä tiloissa on mun makuun jopa liian kuuma..Takkaa on myös ahkerasti lämmitelty joten keskilämpötila talossa lienee 22 astetta
Mies viritteli makkarin takkaan tulet ja leivinuunia on lämmitelty joka toinen päivä sunnuntaista alkaen.
Ulkona -29. Sisällä 22. Makkarissa vielä lämpimämpi.
Etuovi on yksinkertainen, tuulikaappia ei ole mutta ihan lamminta on. Samat pakkaset kuin Suomessakin mutta kai sitten rakennetaan paremmin.
t.usalainen
lattialämpö...