Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäistä voi "pitää nälässä", kun ruoka ei kelpaa?

Vierailija
01.02.2012 |

Lapsi on nyt 1v8kk. Syö aamuin ja illoin puuroa, joka maistuu lähestulkoon aina hyvin. Välipala (yleensä joku hedelmä tai marjoja ja jogurttia, joskus karjalanpiirakkaa tai leipää) menee myös hyvin.

Mutta itse ruoka ei maistuisi. Tätä on jatkunut nyt pari viikkoa. Tulee kyllä kiirenvilkkaa ruokapöytään, napsii ruoasta muutaman lusikallisen, ja toteaa "kiitos!" ja haluaa pois pöydästä. En ole tehnyt asiasta hirvittävän suurta numeroa, olen yrittänyt syöttää vielä edes muutaman lusikallisen, mutta harvoin syö. Sitten kuitenkin jo tunnin päästä ruokailusta lapsi pyörii keittiössä, kiipeää tuoliinsa ja hokee "nam, nam, nam", eli nälkäiseltä vaikuttaa. En ole näissä tilanteissa mitään kuitenkaan antanut, korkeintaan sitten vähän aikaistanut seuraavaan syömishetkeä. Mutta onko se väärin, onko lapsi vielä liian pieni ymmärtämään, että ruoka-aikana syödään? Miten tässä pitäisi toimia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puuron kanssa tarjolla mitä? Kuulostaa, että tykkää sokerista (jugurttia). Jos ruoka-ajalla ei syö, niin söiskö sitä samaa ruokaa vähän myöhemmin vai onko se pahaa? Toisaalta ei kannata opettaa siihen, että saa mitä haluaa ja milloin vain. Jos tietäsit miten paljon niitä lapsia on, jotka eivät edes maista ruokaa, niin et olis ihmeissäsi.

että vähemmän pitäis antaa puuroa?? kyllä mä annan tytön syödä edes sitä, kun maistuu. puuro kun kuitenkin on ihan terveellistä.

ja tuosta sokerista...tyttö ei juurikaan sokeria saa, hyvin harvoin vain jossain kylässä/juhlissa saattaa saada maistaa keksiä/pullaa/jäätelöä. Jogurttiakin on katsos sokeritonta ;)

Enkä mä mitään ihmettele, tiedän, että on aivan normaalia tällainenkin, mietin vain, miten olisi paras toimia...

ap

Vierailija
2/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen ja saattaa tosiaan välillä mennä montakin viikkoa ihan naurettavan pienillä ruokamäärillä ja ruokailu on juuri tuollaista "tunnin välein pöytään". Hirveellä kiireellä pöytään ja kaksi lusikallista menee alas, ennen kuin alkaa repiä ruokalappua veke ja huutelee kiitosta. Ei muuta kuin ihan rauhallisesti lapsi veke pöydästä ja sitten tunnin päästä uudestaan sapuskaa tarjolle. Paras on tosiaan päästää lapsi ihan hyvällä tuulella pois, eikä päästää ruokahetkiä negatiivisiksi pakottamisen, pakkosyöttämisen tai pöydässä istuttamisen myötä.

Kannattaa pitää monipuolista ruokavaliota yllä ja tarjota ruokaa eri muodoissa. Jos peruna maistuu, niin sitä voi antaa muussina, sosekeittona, lohkoperunoina tai kuutioina, eli vaihtelee sekä muotoa, että ruokailutyyliä (lusikalla/sormiruokana). Syököön sitä mikä kelpaa, kunhan on järkevästä ruuasta kyse.

Meillä muuten vaikuttaa tulossa oleva flunssa ruokailuhaluun dramaattisesti. Jos pari päivää ennen rään valumista tulee ruokailustoppi ja sitten jos nenä on tukossa, ei ruoka maistu niin lainkaan. Onneksi nuo vähäisen ruuan kaudet ovat ohimeneviä, mutta voivat kyllä helposti kestää parikin viikkoa. Ei huolta, tarpeeksi nestettä ja ruokahetket iloisina, niin kyllä se ruokahalu taas jossain kohti kasvaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en anna leipää ennen kuin ruoka on syöty. Myöskään mahdollista jälkiruokaa ei saa, jos ei tavallinenkaan ruoka maistu. Jos ruoka ei maita, niin ok ja 2,5h:n päästä on välipala.

Laita niin pieniä annoksia, että lapsi jaksaa syödä. Jos annos on liian iso, voi lapselle tulla toivoton olo, eikä viitsi edes yrittää syödä kaikkea. Lisää pyytäminen tuo ainakin omille lapsilleni ilon tunteen.

Vierailija
4/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että antaisin sitä samaa minkä on edellisenä ruoka-aikana jättänyt syömättä.

Näin monesti joudunkin tekemään kun meilläkin tyttö 4v ei aina suostu syömään ruoka-aikana mitään, mutten sitten kuitenkaan viitsi pitää nälässä kun on niin pieni muutenkin ikäisekseen. Lämmitän sitten sitä mikä ruuasta jäi, yleensä laitan lautasella jääkaappiin odottamaan jos ei ruualla maistu.

Vierailija
5/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut enemmän ja vähemmän johdonmukaisesti. Varmaan saan pyyhkeitä, mutta olkoon.. ei sinun tarvitse toimia samoin :)

Lapsi on nyt 1v 10kk ja tuota syö-ei syö-kautta on jatkunut nyt toista kuukautta...

Toisinaan syö nätisti keittiössä pöydän ääressä, toisinaan ei. Osaa itse hakea leipää leipälaatikosta, mutta olen pääasiassa antanut sieltä ottaa. Jos nyt kuitenkin menee ihan överiksi, niin estän. Maitoakin joisi loputtomiin, mutta jos ruoka-aika lähenee niin yritän hillitä sen kittaamista.

Monesti jos on selkeästi nälkäinen, mutta ei vain malta syödä käytän surutta televisiota hyväksi. Syötän olohuoneessa puuroa tai voileipää, että kiukkuaminen ja turhautuminen menee ohi.

Harvemmin nirsoilee itse ruualle, joten on hyvä syömään kaikenlaista. Ennemmin vain seikkailisi ja puuhastelisi.

no tästä ei oikeastaan ollut sinulle konkreettista apua, mutta ehkä haluan sanoa, että ei tuosta kannata ottaa pulttia. Hätä keinot keksii, jos on niin nälkä että kiukuttaa (meillä tuo töllö). Jos ei muuten vaan maistu, niin seuraavalla kerralla sitten.

:)

Vierailija
6/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sama ruoka jää odottamaan nälkää. Usein jää ihan pöytään ja lapsi käy sen siitä pistämässä poskeensa kun nälkä tulee. Toki laitan jääkaappiin jos on jotain nopeammin huonoksi menevää. Välipalaa en tarjoa jos lounaskin on syömättä ja enkä usein muutenkaan elleivät lapset sitä pyydä. Kun ovat syöneet välipalan, ei ruoka taas meinaa maistua. Itselläni on samanlainen hidas aineenvaihdunta, syön tyypillisesti vain aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Hyvin kasvavat lapset näinkin.

Vierailija
7/17 |
02.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä tuota pöydästä poistamista vähän yli 2-vuotiaalle, jos käytös oli aivan kamalaa tai ruoka ei mennyt millään alas tai jos kieltäytyi totaalisesti syömästä itse, ja annoin ruokaa vasta seuraavalla ateria-ajalla. Syötin kyllä ja ns. annoin armoa käytöksen suhteen jos lapsi oli todella väsynyt tai oli syystä tai toisesta "pakko" saada ruoka alas (esim. oltiin menossa kylään). Tuota pienemmänkin joskus poistin pöydästä, mutta sitten annoin kyllä jotain syötävää vähän ajan päästä (esim. banaanin).

En tiedä missä vaiheessa lapsi tajuaa ko. syy-yhteyden. En usko, että 1v8kk vielä tajuaa. Toisaalta, vaikka tajuaisivatkin niin eivät isotkaan lapset silti pysty välttämättä hillitsemään kiukkuaan tai pakottamaan itsensä syömään arveluttavaa ruokaa. Mä poistinkin lapsen pöydästä lähinnä omien hermojen takia ja terveen järjen ohjaamana, kun halusin välttää sitä että ruokailuun yhdistyy kiukuttelu ja harmi, en kasvattaakseni lasta.

Teillä ilmeisesti ei ole kuitenkaan riitaa ruokapöydässä, mikä on hyvä. Olisikohan ruoka-ajoissa rukkaamista, jos lapsi ei kerta kaikkiaan vaikuta nälkäiseltä silloin? Itse myös antaisin välipalaksi ehkä vain hedelmiä/vihanneksia, ja antaisin maitoa aina ruokailun jälkeen.

Vierailija
8/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on kautensa, eikä kukaan kuole nälkään jos taloudessa on jääkaapissa ruokaa. Älä tee numeroa.

Vierailija
9/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene perheneuvolaan tai lastensuojeluun, jos kasvatustaidot on noin hukassa.

Vierailija
10/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa iässä jo tajuaa, että syödä pitää, kun ruoka on tarjolla. Jatkat vain samaan malliin.

Vierailija
12/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan lasta, joka ei suostu syömään lounaalla oikeastaan mitään.

Kerro toki mitä teen.

Vierailija
13/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä ruokaa saa, jos on nälkä. Toisaalta aterialla ei ole pakko syödä, jos ei ole nälkä.

Ruoka on vain ruokaa, ei sen ihmeellisempää. Sillä ei sotketa, sitä ei tuhota, mutta ei se niin pyhää ole, että sen ääreen on pakko tulla, vaikka ei ole nälkä tai ei halua syödä.

Meillä lapset pääsääntöisesti tulevat aterialle ja syövät hyvin. Silti heillä voi 15 min myöhemmin olla nälkä (meillä ei ole jälkiruokakulttuuria) ja he haluavat voileivän. Ja saavat sen (tekevät itse). Tai heille ei ruoka maistu aterialla eikä seuraavalla, eikä mieli tee välipalojakaan.

Elämää se vain on.

Vierailija
14/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä ruokaa saa, jos on nälkä. Toisaalta aterialla ei ole pakko syödä, jos ei ole nälkä. Ruoka on vain ruokaa, ei sen ihmeellisempää. Sillä ei sotketa, sitä ei tuhota, mutta ei se niin pyhää ole, että sen ääreen on pakko tulla, vaikka ei ole nälkä tai ei halua syödä. Meillä lapset pääsääntöisesti tulevat aterialle ja syövät hyvin. Silti heillä voi 15 min myöhemmin olla nälkä (meillä ei ole jälkiruokakulttuuria) ja he haluavat voileivän. Ja saavat sen (tekevät itse). Tai heille ei ruoka maistu aterialla eikä seuraavalla, eikä mieli tee välipalojakaan. Elämää se vain on.

leipää, jos on nälkä. mutta entä jos ei ruokaa syö (ollenkaan), saako silti ottaa leivän 15min päästä? Ilmeisesti myös sinun lapsesi ovat vanhempia kuin 1v8kk? Mitä siis antaisit sen ikäiselle lapselle, kun on nälkäinen tunti ruoan (jota ei juuri ole syönyt) jälkeen? Leipää ei vielä syö niin, että sitä voisi syömiseksi kutsua.

ap

Vierailija
15/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puuron kanssa tarjolla mitä? Kuulostaa, että tykkää sokerista (jugurttia). Jos ruoka-ajalla ei syö, niin söiskö sitä samaa ruokaa vähän myöhemmin vai onko se pahaa? Toisaalta ei kannata opettaa siihen, että saa mitä haluaa ja milloin vain.

Jos tietäsit miten paljon niitä lapsia on, jotka eivät edes maista ruokaa, niin et olis ihmeissäsi.

Vierailija
16/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi on syönyt huonosti ja tulee tunnin päästä pyytämään ruokaa, antaisin hänelle samaa ruokaa kuin mitä hänelle tarjottiin ruoka-aikana. Toista lajia jaa sitten, kun on seuraavan aterian aika.

Vierailija
17/17 |
01.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon kun ruoka-aika,ja jos ei kelpaa,niin anna olla. tietenkin jos itkee nälkää niin sillon antaa tietenkin!

meinasin vaan sitä,että ei kannata tehä tuosta ongelmaa,kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä. mulla kaikki neljällä lapsella on ollut tuossa iässä noita syömättömyys kausia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän