Söitkö paljon salmiakkia ja lakritsia raskausaikana?
Onko salmiakin ja lakun syöminen vaikuttanut lapsen älykkyyteen? Miten hän pärjää koulussa? Onko hänellä käytöshäiriöitä tai ADHD? Onko ongelmia muistin kanssa tai avaruudellisen hahmottamisen kanssa? Vai onko kaikki mennyt siitä huolimatta hyvin?
Kommentit (27)
Lapsella keskiarvo 9,6. Käytöshäiriöitä ei ole.
joten on tullut syötyä joo.
11v ja 9v molemmat luokkansa parhaita, mitä lapsineroja siis olisivatkaan jos en ois mättänyt moista määrää?
En usko että auttoi, niin helvetin pitkälle yliajalle meni molemmilla kerroilla.
alkuraskauden pahoinvoinnin ehkäisemiseksi. Ihan omaa keksintöäni oli. Söin muutaman salmiakkipastillin päivässä. Mitään vahinkoa ei ole lapsille 11 ja 5 v siitä tullut.
Nostan vanhan ketjun koska asia kiinnostaa. Mikä on turvallinen määrä lakua tai salmiakkia? Kiitos tiedosta.
Tarviiko sitä ehdoin tahdoin syödä? Ihme touhua.
Söin reilusti kaikissa kolmessa raskaudessa, nimenomaan salmiakkia söin paljon. Ei silloin mitään rajoituksia ollut, jos verenpaine ei ollut koholla ja mulla oli todella matala aina. Kahdella vanhimmalla keskiarvo päälle ysin, kuopus vasta ekalla, mutta osasi lukea 6-vuotiaana ja matikassa on todella hyvä.
Söin kaikissa kolmessa raskaudessa, silloin ei onneksi vielä tiedetty vaaroja. Lapsilla ei oppimisvaikeuksia, keskiarvot 8-9 välillä. Tarkkaavaisuus äidin luokkaa
Mä söin salmiakkia ihan urakalla, kun odotin toiseksi vanhinta lastamme. En kyllä ole huomannut mitään erityistä, en ainakaan negatiivisia vaikutuksia. Lapsi oppi lukemaan 4-vuotiaana, pärjäsi koulussa loistavasti, sai stipendejä monena vuotena, myös yo-vuotenaan yo-kirjoitusten tulosten ansiosta, kirjoitti loistavin arvosanoin ja opiskelee nyt yliopistossa.
Mun äitini söi PALJON salmiakkia ollessaan raskaana. Siitä on nyt yli kolmekymmentä vuotta, ja minä olen kahden lapsen äiti, korkeakoulututkinto löytyy eikä mitään terveydellisiä ongelmia, niin henkisiä kuin fyysisiäkään. Kiitos kysymästä. Toivottavasti löydetään vielä paljon ruoka-aineita ja asioita, joiden suhteen voitaisiin olla hysteerisiä ja syyllistää raskaana olevia naisia.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:15"]
Tarviiko sitä ehdoin tahdoin syödä? Ihme touhua.
[/quote]
Mulla salmiakki ainakin auttoi matalasta verenpaineesta johtuvaan heikotukseen. Pahoinvointiin ei niinkään, mutta kaupassa käydessäni ym. liikkuessani alku- ja keskiraskaudesta söin jonkun verran, välillä yli suositusten (en kuitenkaan jatkuvasti). Lapset pärjäävät koulussa hyvin eikä ADHD-tyyppisiä ongelmia havaittavissa.
Vähemmän syön raskausaikana salmiakkia kun "normaalisti",mutta viikottain kyllä. Ei ole tietoa vaikutuksesta lapseen,oma verenpaine vaan nousee..
ystävänä laskin tarkkaan,et minkä verran voin/uskallan syödä..koskaan ei määrät ylittynyt!
Ja kaikkia noita ongelmia löytyy, tosin ei ADHD-tyyppistä oireilua, vaan ADD. Hahmottaminenkaan ei hirveän hankalaa ole, mutta silmän ja käden yhteistyö on todella vaikeaa.
Mutta veikkaisin kyllä johtuvan ennemmin keskosuudesta, johon salmiakki ei kyllä liittynyt.
kun ei noiden vaarasta silloin edes tiedetty tai tiedotettu. Ja lapsilla on aspergerin oireyhtymä+toisella lukihäiriö.
Kyllä olen itseäni syyllistänyt vaikka kuinka, nyt kun tietoa on tullut. Vaan eipä tuolle mitään voi.
Ja on huono omatunto. Lapset vasta 1 ja 4 v, joten seurauksista ei vielä tietoa. Mitään hälyyttävää ei ole tähän mennessä ilmennyt ja 4 v jo osaa lukeakin, joten ei liene ihan vähä-älyinen...
oppi lukemaan ja kirjoittamaan ennen eskaria, rauhallinen ja ihana lapsi :)
Eikä tuotakaan ihan joka päivä. Olisiko ollut 150 tai 200 g / vko.
Itselläni hieman ylittyi tuo kerta-annos pari kertaa kuukaudessa. Ihan ämpärikaupalla en sentään herkutellut, mutta silti harmittaa oma itsekurin puute.
t. 6
salmiakkia ei saisi syödä verenpaineen nousun takia, itellä on joka raskaudessa paineet romahtaneet ja salmiakkia on saanut mättää niin paljon kun on ehtinyt... Tosin närästyksen takia ei paljoa voinut niitä(kään) syömään. Ei ole mitään vaikeutta noissa missään pikemminkin päinvastoin, esikoinenkin käy mateemaattispainoiteista luokkaa.
Kysymyksessä on kolme Helsingin yliopistossa tehtyä tutkimusta, joihin osallistui 1049 äitiä. Lapsia seurattiin 8 vuoden ikään asti. Tutkimukseen lähdettiin, koska epäiltiin salmiakin ja lakritsin glykyritsiinihapon estävän istukan suojamekanismin toimintaa. Tämä istukan suojamekanismi estää stressihormonien siirtymistä äidistä vauvaan. Salmiakki ja lakritsi lisäävät kortisolin erittymistä äidillä lisämunuaiskuoresta ja tällöin sikiö altistuu kortisolille normaalia enemmän. Tällöin sikiön lisämunuaisten liikatoiminta saa aikaan lisääntyneen oksitosiininerityksen ja prostaglandiineja muodostuu enemmän. Nämä hormonit saavat kohdun supistelemaan ja maidon herumaan. 8 vuoden iässä runsaasti salmiakkia ja lakritia syöneiden äitien lapsien lisämunuaisten erittämä kortsolipitoisuus oli edelleen koholla. Epäillään, että kortisolieritys ohjelmoituisi lapsella väärin, jos äiti syö paljon salmiakkia tai lakritsia paljon. Älykkyystesteissä havaittiin, että paljon lakritsia syöneiden äitien lapset pärjäsivät tilastollisesti huonommin. Lakritsi poistuu elimistöstä nopeasti noin vuorokaudessa, mutta sen entsyymivaikutusten poistumista pitää odottaa ehkä kaksi viikkoa