Onko tämä väärä tapa toimia?!
Meillä siis tilanne se, että mies olisi muuttamassa pois minun ja vastasyntyneen vauvamme luota... Tämä on minulle henkisesti raskasta sillä rakastan miestäni suuresti ja haluamme molemmat edelleen pysyä ja elää yhdessä. Mies tulisi kuitenkin jatkossakin viettämään paljon aikaa kanssamme! Tosiasia vain on, ettemme mitenkään pärjää tällä hetkellä yhdessä taloudellisesti. Tapamme hoitaa asioita ovat niin erilaiset.
En olisi muuttanut mieheni kanssa alunperinkään yhteen kirjoille jos olisin tiennyt miten paljon hänellä todellisuudessa on velkoja ulosotossa. Hänen palkastaan menee suuri osa näiden velkojen hoitamiseen ja itse olen vasta äitiysloman alkumetreillä.
Mieheni on saanut nyt pikkuhiljaa minutkin velkaantumaan. Olen aina aiemmin ollut laskujen ja raha-asioideni suhteen hyvin tarkka ja nyt pelkään omien luottotietojeni puolesta.
Lainaa emme halua joutua ottamaan velkojen hoitamiseksi, lisää velkaa tulisi vain... Eikä sen puoleen; miehelleni ei ainakaan sellaista myönnettäisikään.
Mies oli ennen raskaaksi tuloani pimittänyt minulta myös paljon muitakin asioita, jotka olemme nyt saaneet ajan kanssa selvitettyä.
Onko tämä teidän mielestänne väärin, että mies muuttaisi muualle mutta tulee silti ehkäpä ns. "epävirallisesti" asumaan/viettämään aikaa paljon luonamme?
Mitä itse tekisitte tilanteessani? - Tarvitsen neuvoja kipeästi, kiitos!
Kommentit (16)
Mutta jos asumusero tarkoittaa ihan oikeasti sitä, että mies saa asiansa kuntoon eikä vain asu eri osoitteessa rahavirtojen takia, suunnitelma on hyvä.
mutta nyt on pakko kysyä, että kauanko olette tapaileet ennen muuttoa yhteen? ja millainen suhde voi olla, että ei tiedä toisen raha-asioista? siksi kannattaa TUTUSTUA eikä vaan hypätä sänkyyn ja saada vielä vauva ja sitten itkeä..
anteeksi jos loukkasin..
mutta aikomuksemme ei todellakaan ole huijata tukia virastoista itsellemme, jotta voisimme elää leveämmin. Eieiei.
Yksinkertaisesti vain en voi tällä hetkellä elää tuollaisen ihmisen kanssa kirjoilla ennenkuin on hoitanut omat asiansa sotkematta minua niihin mukaan! :/
Pian sen jälkeen muutimme saman katon alle ja todellisuus alkoi selvitä minulle.
Olin aiemmin tiedustellut mieheltä useaan otteeseen mm.raha-asioista ja hän vakuutti kaiken olevan kunnossa. Hän valehteli minulle kaikenlaista höpönlöpöä itsestään päin naamaa... saavutuksistaan, työsuhteestaan yms.
Nyt katuu suuresti näitä valheita, halusi kuulemma vain antaa itsestään todellisuutta paremman kuvan minulle, jotta ei minua menettäisi. Vaikka itse olen sitä mieltä, etteivät ne hänen "valheensa" olisi muuttaneet rakkauttani häntä kohtaan, sen sijaan olisin silloin arvostanut hänen rehellisyyttään, ja olisimme voineet hoitaa yhteiselomme toisin...
Tämä on myös syy miksemme ole naimisiin menneet. Emme siis elä avioliitossa vaan olemme tällä hetkellä ainoastaan avopari!
ihan uteliaisuuttani kysyn, tutullani oli ihan prikulleen samanlainen tapaus, lapsi nyt vuoden eikä mies vieläkään saanut hoidetttua raha-asioitaan, käy toki lasta katsomassa, mutta mutta...
että muuttaisin erilleen ja hoitaisin talousasiani ja antaisin miehen hoitaa omat talousasiansa.
Anna miehen olla isä lapselle, mutta mieti kahdesti haluatko olla nainen tuollaiselle miehelle, joka on sinua tuolla tavalla kohdellut.
Katuminen ei auta. Sinun sinisilmäisyyttäsi ja rakkauttasi on käytetty hyväksi. Varaudu että niin tapahtuu jatkossakin.
Jos voit luottaa sihen et mies hoitaa raha asiat kuntoon eikä tee lisää velkaa kun sinäkään et ole niitä perintäkirjeitä sitten näkemässä niin ei toi niin suuri synti ole.Sinä laitat omat lakisääteiset etuutesi vauvaan ja itseesi.Älä anna miehelle rahaa mihinkään.
Erillään asuessa saathan sinä yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään ja mahdollisen asumistuen vaikka mies "asuisi" teillä jolloin se on pientä huijausta.Elatusmaksusta kannattaa tehdä kirjallinen sopimus.
että ei se mies aio muuttaa tapojaan, asutte sitten yhdessä tai erikseen. Mies kikkii kaikki rahasi jatkossa niinkuin tähänkin asti. Jos et halua luottotiedottomaksi niin teet selvät rajat siitä, että sinä käytät kaikki tulosi vain ja ainoastaan itseesi ja lapseen, mies saa pärjätä omillaan.
Itse elin tuollaisen kanssa neljä vuotta, nyt onnellisesti yksinhuoltajana reilun vuoden vanhan lapsen kanssa asustetaan ja tullaan toimeen erittäin hyvin verrattuna aiempaan elämään miehen kanssa yhdessä.
ja muuten kyllä oikein rakastettava ja aikaansaava mies. Hoitaa vauvaamme rakkaudella ja muistaa huomioida minuakin. Sen takia tämä tilanteemme tuntuukin niin pahalta. :( Haluaisin kovasti hänen kanssaan pystyä elämään yhdessä ihan virallisesti, ja elättelen kokoajan toiveita paremmasta... Mutta viime kuukaudet ovat sen todistaneet, ettei tästä yhdessä asumisestamme mitään tule! :( Ja toki luottamukseni häntä kohtaan on koetuksella hänen valheidensa takia.
Jäähän siitä palkasta vähintään suojaosuus, enkä voi ymmärtää miksei 3 henkilöä pärjäisi rahallisesti vaikka olisi kuinka velkaa ulosotossa...
Jäähän siitä palkasta vähintään suojaosuus, enkä voi ymmärtää miksei 3 henkilöä pärjäisi rahallisesti vaikka olisi kuinka velkaa ulosotossa...
on sellainen joka tekee sitä jatkuvasti lisää? Ei sellaisen kanssa riittäisi monen tonnin tulotkaan. Aina löytyy lisää ja kalliimpia kohteita millä velkaantua.
Ap..
Tuo ei välttämättä ole se ratkaisu.
Olimme vähän vastaavassa tilanteessa, mutta otimme pankista lainaa velkojen ja ulosoton maksua varten, kun ostimme talon.
Lainan maksu on PALJON paremi vaihtoehto, kuin ulosottoon meneminen
Ap..
Tuo ei välttämättä ole se ratkaisu.
Olimme vähän vastaavassa tilanteessa, mutta otimme pankista lainaa velkojen ja ulosoton maksua varten, kun ostimme talon.
Lainan maksu on PALJON paremi vaihtoehto, kuin ulosottoon meneminen
miehesi ei tule muuttumaan, jos sinä mahdollistat hänen elämäntapaansa, ja ainoa pysähdys toimintaan voi olla se, kun sinultakin menee luottotiedot. Silloinkin saattaa löytyä jotain muita tapoja velan tekemiseen.
Jos kyse olisi esimerkiksi nuoruuden hölmöilyistä, joita mies nyt paikkailisi, olisi asia eri, mutta kuulostaa siltä, että velkaa on tehty koko ajan aktiivisesti lisää. Sinä et nyt pysty auttamaan miestä tuossa asiassa, ja sinun pitää keskittyä siihen, että lapsellasi on edes yksi koti, jossa talous on, ehkä niukka, mutta tasapainossa.
Vaihtoehto jota tuumailet on hyvä eli mies omilleen ja hoitaa itse sotkunsa. Sinä pidät oman rahaliikenteesi täysin erillään miehen rahoista ja ETKÄ sorru mihinkään ehdotuksiin jotka lisäävät kulujasi.
toinen vaihtoehto on jonka ystäväni kävi läpi. Hänellekin tuli yllärinä miehen rahasotkut ja vauva oli tulossa. Mies oli valmis muuttumaan joten he tekivät seuraavanlaisesti: 1. pysyivät avoparina 2. miehen palkka tuli suoraan naisen tilille, josta ystäväni antoi käteisenä miehelle "viikkorahan" jolla hoisi tupakit ja kaljat sen semmoiset. Rahasumma oli tarkkaan laskettu ja ydessä sovittu. 3. Menivät velkaneuvojalle ja rahasotkut laitettiin kaikki yhteen läjään ja selvitettiin että kuinka paljon oli velkaa ja minnekin. Isokorkoiset velat maksettiin ensin pois. 4. Miehen luottokortit hävitettiin.
Ensiksi teki tiukkaa mutta mies tiesi että jos ei pysynyt sopimuksessa niin lähtö (=erilleenmuutto)tulisi. Nyt tilanteesta on kymmenen vuotta, menivät pari vuotta sitten naimisiin kun kaikki sotkut olivat poissa ja ostivat talon. Miehen tili menee edelleen naisen tilille koska hän ei halua edes ottaa riskiä että kaikki alkaisi uudestaan. Ei edes halua tietää kuinka paljon heillä on säästössä rahaa, ystäväni ansiosta heillä on nyt kunnon säästötkin joka mahdollistaa koko perheen matkustelunkin ym.
Kysy mieheltäsi kuinka rehelliseen parisuhteeseen hän valmis ja millaisiin tekoihin. Mutta jos on hiemankaan epäröintiä niin muuta erilleen ja heti.
AINAKIN siihen asti kunnes mieheni tilanne/tapa hoitaa asioita olisi mahdollisesti muuttunut parempaan suuntaan.