Vanhin poika, loput tyttöjä
Meillä on nyt yksi poika (vanhin) ja tyttö. Ikäeroa vähän päälle pari vuotta. Seuraava on tuloillaan kesällä ja on tytöksi ultrassa veikattu. Ikäeroksi tulee se samainen vähän päälle kaksi. Tämän lapsukaisen olisi tarkoitus se viimeinen. Miten tälläinen jako vaikuttaa sisarusten suhteisiin. Jääkö ainukainen ja vanhin poika ulkopuolelle? Mitä kokemuksia teillä on.
Kommentit (14)
Isoveli tutustuttaa kaverinsa pikkusiskoille ja näin heillä helpompi saada mieluinen poikaystävä. Usein tytöt poikaystäviä nuorempia.
Ikäeroa vanheman ja nuoremman välillä,8 vuotta. Me nuorimmat tytöt leikittiin paljon yhdessä. Vanhin veli ja sisko olivatpaljon yhdessä isompana kavereidensa kanssa. Itselläni oli päin vastoin kolme tyttöä ja sitten iltatähti. Ei ne silloin lapsina olleet hirveästi yhdessä, johtuu siitäkin oli suuri ikäero. Pojalla oli paljon ikäisiään kavereita.
Miten poika voisi jäädä ulkopuolelle jos ette häntä sinne laita?
Vanhempien osaltaan myös auttaa sisarsuhteita niin, että ei tule jakoa tyttöjen ja poikien välille.
Mä en kyllä voi edes tajuta, mistä sulle tuollaista edes tulee mieleen? Sorry.
Että juuri tällä tavalla minä haluaisin asioiden olevan, että vanhin on poika ja muut tyttöjä. Oppii poika vähän vastuuta ja pitämään huolta nuoremmistaan.
Joo, mulla on traumoja siitä että ite olin vanhin ja tyttö ja muut oli poikia.
kuin sukupuolella. ota se asenne, että lapsista tulee toivottavasti läheisiä, ja yritä edesauttaa sitä (olemalla tasapuolinen, huomioimalla kaikki omina persooninaan ja antamalla lasten leikkiä ja setviä pulmia myös vain keskenään). tutkimusten mukaanhan tyttö+tyttö-parit ovat läheisimpiä, seuraavaksi tyttö+poika ja viimeisenä poika+poika, eli hyvät tsäänssit teillä saada läheinen sisarussarja;) niin ja kuten musta muutenkin lasten kanssa aina, älä jaottele heitä millään lailla sukupuolten mukaan. jos kaikki pitää miettiä tyyliin poikien sauna ja tyttöjen ilta, ei mikään ihme, jos poika jää ulkopuoliseksi.
Kiitos kannustavista vastauksista. Juu, olen todellinen tasa-arvon kannattaja mutta itse ainukainen, eli vähän pihalla. Tyttö tykkää leikkiä kovasti autoilla ja junilla, nyt on tullut vähän kiinnostusta pehmoleluihin ja nukkeihin. Kivasti nuo sisarukset tuntuvat leikkivänkin, ja paljon riitelevänkin. Tyttö ei jää mitenkään alakynteen vaan tiukka persoona. Yhden vanhimman pojan, joka jo aikuinen, tiedän joka valittelee, että siskokset eivät koskaan pidä yhteyttä. Olisi tosiaan kiva kuulla positiivisia tapauksia, ja parhaani yritän :)
tytöt 7 ja 5 v. Tytöt pitävät selvästi enemmän yhtä, leikkivät paljon hoivaleikkejä ja muita roolileikkejä, poikaa kiinnostaa lähinnä vain urheilu ja omat kaverit.
Kiitos kannustavista vastauksista. Juu, olen todellinen tasa-arvon kannattaja mutta itse ainukainen, eli vähän pihalla. Tyttö tykkää leikkiä kovasti autoilla ja junilla, nyt on tullut vähän kiinnostusta pehmoleluihin ja nukkeihin. Kivasti nuo sisarukset tuntuvat leikkivänkin, ja paljon riitelevänkin. Tyttö ei jää mitenkään alakynteen vaan tiukka persoona. Yhden vanhimman pojan, joka jo aikuinen, tiedän joka valittelee, että siskokset eivät koskaan pidä yhteyttä. Olisi tosiaan kiva kuulla positiivisia tapauksia, ja parhaani yritän :)
Varmaan jos tilastoja katsot, niin siskokset ovat keskenään läheisimpiä, sitten veljekset ja sitten sisko-veli - parit. Mutta sinun kasvatuksestahan se myös lähtee - eli kasvatatko lapset yhdessä vain erillään.
Nimierkillä oma tyttöni ja poikani ovat taas leikkineet monta tuntia lähes sovussa ja vaikea kuvitella tiivimpää sisarusparia. Saa nähdä miten aikuisena käy.
tapahtuu eriytyminen sukupuolen mukaan.
Minä olin lähienen leikkikaveri veljeni kanssa alle kouluikäisenä mutta kouluiässä hädin tuskin siedimme toisiamme.
muutama vuosi väliä ja vielä tyttö. Vanhin siis poika.
On lasten luonteista kiinni myös ketkä lyöttäytyy yhteen enemmän, kuka jää "ulkopuolelle".
Sinänsä ihan sama, koska sieltä tulee mitä tulee ja sen kanssa sitten eletään. Ikä määrittää paljon
Mutta isommat poika ja tyttö leikkii paljon yhdessä ja on yhteisiä kavereita. Pienin lähinnä häiriköi leikkejä. Pienin ihailee siskoaan ja veli on useimmiten "tyhmä". Vaikka veli kohtelee hyvin ja isosisko pomottaa pikkusiskoa. Mutta tyttö siis ihailee isoa tyttöä, joka haluaisi olla rauhassa ja veli ihmettelee, miksei hän kelpaa kaveriksi pienelle (leikillään ehkä ihmettelee) ja on toisaalta mielellään rauhassa pienimmän häiriköinnistä.
Minusta tuo vanhin, poika, on parhaassa asemassa. Keskimmäinen turhautuu eniten. Pikkusisko roikkuu perässä ja isoveli on taas taidoiltaan "paras" lapsista, kun nyt kerran vanhin on. Pienintä ottaa pannuun, kun jo huomaa, että isommat tekee isompien juttuja (saa liikkua yksin) ja hän ei vielä.
Ihanaa tuo minusta on, että on "erityyppisiä" lapsia, sukupuolia, ikäjakaumaa. Se on sitä elämää sitten, että mikä ketäkin minäkin hetkenä harmittaa. Ei ole arki harmaata ainakaan.
Älä ainakaan ole huolissasi vanhimman, poikasi asemasta. Ylpeä isoveli hänestä varmaan tulee siskoilleen, pian hän huomaa, että on ihan hienoa olla vanhin. Ja meillä tosiaan keskimmäinen tyttö saa loistaa jatkuvasti pienimmän ihaillessa. Ja pienin saa paljon huomiota, kun on, no, se pienin vauveli..
Kiva kuulla että kaikille löytyy joku "erikoisasema". Ja sittenhän sen näkee, tosiaan omia persooniaan varmasti kaikki :) Varmaan luonnollista sellainen että eri ikävaiheissa joku kiinnostaa ja joku ei. Aikuisenakin voi sitten olla eri juttu.
Ap
Pienempänä (alle kouluikäisenä) nuo kaksi vanhinta olivat paljon yhdessä. Pienimmästä ei ollut heille niinkään iloa, tosin isommista oli pienimmälle. Mutta ikäero vaikutti.
Sitten kun esikoinen meni kouluun, niin kaipasi enemmän kavereiden seuraa. Siitä alkoi eriytyminen ja nyt tosiaan tuntuu että vanhin poika kaipaa eri asioita kuin tytöt. Erityisesti perheen reissuissa huomaa että poika kaipaa aikuista seuraksi niihin juttuihin mistä tykkää ja joissa tytöistä ei ehkä ole niin seuraa (lentopallo, pingis, jalkapallo yms. liikunnallinen aktiviteetti).
Tytöt vuorostaan ovat enemmän yhdessä, vaikka kummallakin on kotosalla omia kavereitakin hyvin. Jotenkin tytöillä tuntuu olevan enemmän yhteisiä juttuja, vaikka luonteiltaan ovatkin erilaisia. Nuorin muistuttaa enemmän veljeään kuin siskoaan. Mutta tyttöjen meno on meillä rauhallisempaa ja viihtyvät paikallaan tehtävissä puuhissakin, mutta pitävät ääntä enemmän.
Meillä poika tosiaan on välillä se tyttöjen touhuista ulkona. Mutta osin voi johtua meidän keskimmäisen lapsen luonteesta, joka on aika ymmärtäväinen pikkusiskoa kohtaan. Tai sitten kahden vanhemman keskinäinen kilpailuasetelma, kun keskimmäinen tuntee olevansa samalla viivalla vanhimman kanssa, voi vaikuttaa että ymmärtämystä toiselle ei aina löydy. Joskus myös tuntuu että vanhin ja nuorin ovat liian samanlaisia, että yhteiselo pidemmän päälle sujuisi.