pelkään isääni
Mulla on alkoholisti isä, hän asuu yksin ja käyttää viinaa aika rohkeesti on ulkonäöltäänkin aika spurgu.
Kun hän on kännissä niin saattaa soitella monta kertaa päivässä, välillä ihan asiallisia puheluita mutta rasittavaa kun soittaa niin usein ja saattaa venyttää puhelua jopa tunnin ellei yli vaikkei ole edes asiaa, sitten kun on tarpeeks juotu ja ollaan tosi sekasin niin puheesta on vaikee saada selvää ja se puhuukin aika sekavia.
Itsemurha ajatukset on paljon sen mielessä ja puhuu paljon tappamisesta, milloin itsensä milloin vuorossa on puhelin myyjät. Hän on myös sanonut että ei hänellä ole kanttia tappaa itseään mutta pelkään että hän viina ja lääkehuuruissaan menee sekaisin ja tekee jotain jollekkin. Hän on joskus siskolleni sanonut ettei nää mitään syytä miksi pitäisi ampua minua, miestäni ja meidän vauvaa. Ihan kauheeta miten se edes tollasta on ajattellut siis että onko edes ajattellut meidät ampua. Asutaan aika lähellä isääni ja hän on välillä tullut yllätys vierailulle meille, ilmestyy vaan takapihalle, ei siinä mitään silloin hän on yleensä ollut selvinpäin kun sanoin että toivon että hän ei ole humalassa kun tapaa poikaamme.
Isäni on ihan ok selvinpäin mutta pelottaa se kun sillä menee välillä yli ja hän ei edes muista että on soitellut monta kertaa, mitä hän voikaan tehdä tietämättään itse siitä.
Oma mielenterveys on kovilla välillä kun yrittää olla oman isä tukena, mitä voisi tehdä kun isän hoitoon meno ei auta, on hän ollut selvinpäinkin 3kk mutta kun oli vähänkin ylim. rahaa niin se meni viinaan ja siitä se putki taas alkoi.
Jos jollain olis kokemusta tai kannustavia sanoja, otan mielelläni vastaan kaiken avun.
Kiitos jo etukäteen
T.Silja ja kuukauden vanha poika
Kommentit (2)
Koeta muistaa se asia, että et ole vastuussa isäsi elämästä ja tekemisistä etkä voi muuttaa häntä. Vain ja ainoastaan hän itse voi päästä viinasta eroon, jos hän niin päättää.
Al-Anonista voisit saada itsellesi tukea ja pääsisit vaihtamaan ajatuksia muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa? Tarkoitettu nimenomaan alkoholistien läheisille.
Jos pystyt puhumaan näistä asioista isäsi kanssa kun hän on selvinpäin, niin kerro ihan rehellisesti miltä sinusta tuntuu. Sano suoraan että pelkäät ja ettet halua olla hänen kanssaan tekemisissä silloin kun hän on humalassa. Ja että soittaa saa mielellään, mutta ainoastaan selvinpäin.
Jaksamista! Ja muista, että tällä hetkellä oma perheesi ja mielenterveytesi menee selkeästi isäsi ongelmien edelle! Isääsi et voi väkisin " parantaa" , vaikka kuinka haluaisitkin.
Minulla ei ole kokemuksia vastaavasta, mutta mietin mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Mielestäni kannattaisi lopettaa humalaiset puhelut joissa ei ole mitään tolkkua lyhyeen, ja ilmoittaa vain että soittele sitten uudestaan kun olet selvin päin. Voisit ilmoittaa hänelle että haluat olla tekemisissä ainoastaan silloin kun hän on selvinpäin ja humalassa ei tarvitse soitella tai käydä. Ehkä kannattaisi ottaa asenne että sinä et ole vastuussa hänen tekemisistään etkä voi asialle mitään, parasta tukemista olisi ehkä luoda tuollaista " vapaaehtoisen pakon" ilmapiiriä jossa selvinpäin on yhteydenotot tervetulleita mutta humalassa ei ollenkaan. En usko että niitä humalaisen puheita kannattaa kovin vakavasti ottaa, ne on sellaista sekoilua eikä varmasti ole mitään todellista asian kanssa tekemistä, jos jotain uhkaavia juttuja tulee.