Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v tyttäreni luki eilen neljässä tunnissa 250-sivuisen kirjan.

Vierailija
31.01.2012 |

En voi käsittää. Olenko itse todella hidas lukija, kun minulta menisi noin ison kirjan lukemiseen koko päivä, ehkä toinenkin?

Kyseessä oli kuitenkin nuortenkirja, Roald Dahlin Matilda, ei mikään lasten kuvakirja.

Onko lapsella poikkeuksellisen nopea lukutahti, huijaako se (tätä epäilin, mutta osasi kertoa kirjan juonen tarkkaan kysyttäessä) vai lukeeko kaikki noin nopeasti?

Tyttö lukee todella paljon ja hänellä on Asperger.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysillä pelkästään siihen kiinnostavaan, mitä on tekemässä. Häiriötekijät eivät hidasta tai haittaa.

Vierailija
2/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

road dahl on erittäin helppolukuista luettavaa. Kyllä sen hyvä lukija lukeekin tuossa ajassa. Toki siihen voi käyttää kauaemminkin, jos miettii lukuessaan muutakin kuin pelkkää juonta.

Tyttäresi on varmasti hyvä lukija. POikkeuksellisuutta tuo ei vielä osoita. Eikä häntä hyväksi lukijaksikaanosoita niinkään työ nopeus, vaan se, että hän ilmeisesti lukee noita kirjoja vapaaehtoisesti ja paljon muutakin. Lukemisessa on kuitenkin monia tasoja, joita mekaaninen lukeminen ja luetun ymmärtäminen juonen tasolla ovat vasta alkuvaihetta. Tyttäresi varmaan on jo pidemmälläkin, mutta sinä et ehkä osannut sitä kysyä?

Olen itse aika hidas lukija. Luen silti paljon. Hitaus tai nopeus ei ole lukutaidon arviointikriteeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahminut kirjoja lapsesta lähtien. Vanhemmiten olen oppinut lukemaan vähän hitaammin ja huolellisemmin, koska tuollaisella nopealla lukutyylillä kirjasta tulee luettua vain osa, mutta kärsimättömänä tahdon nopeasti saada tietää miten käy ja siksi ahmin vain juonen kannalta oleellisest asiat, ja jos kyse laajasta kirjasta, juonia voi olla useita, ja seuraan niistä vain osaa. Tämän vuoksi olen myös aina lukenut samoja kirjoja moneen kertaan - kun ekalla kerralla lukee kirjaa yhdeltä näkökantilta, seuraavalla kerralla siitä löytää paljon uusia juttuja. Varsinkin aikuisten kirjoista, joita luin jo lapsena, olen myöhemmin nauttinut ihan eri tavalla kuin lapsena, mutta silloin lapsenakin niistä kovasti pidin, luin ne lapsen näkökulmasta ja vain asiat, jotka silloin kiinnostivat (esim. seksikohtaukset on jäänyt täysin väliin monista kirjoista, kun 10 vuotiaana ne ei pätkääkään kiinnostaneet).

Jotain hyötyä tuollaisesta nopeasti lukutavata kyllä on, esim. yliopistossa kun tentiin piti lukea useita kirjoja, ei se ollut kauhean vaikeaa, kun oli jo lapsesta saakka oppinut poimimaan kirjoista vain sen oleellisen.

Nyt aikuisena luen edelleen nopeasti, mutta en enää samalla tavalla ahmi kirjoja kuin lapsena.

Vierailija
4/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut aina paljon. Helposti meni ihan päivän aikana yksi kirja. Nyt minulla onkin monta sataa sivuisia kirjoja, paksuimmassa taitaa olla lähemmäs 900sivua.

En nyt oikeastaan usko, että tyttö välttämättä on jättänyt osan lukematta yms. Hyvin mahdollista on, että on lukenut kirjan huolellisesti kertalukemalla.

Vierailija
5/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikeastaan usko, että tyttö välttämättä on jättänyt osan lukematta yms. Hyvin mahdollista on, että on lukenut kirjan huolellisesti kertalukemalla.

huolellisesti ei kuitenkaan ole vielä sama kuin "pohtien". Ja pohtiminen ei voi olla nopeaa, by definition.

Silti ap:n tytär on minusta hyvä lukija on on täysin mahdollista että jopa parempi kuin minä ap hänet esittää.

Vierailija
6/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten nopea vai normaali aika lukea sivu, en tiedä. En ole ottanut aikaa.

Vierailija
7/7 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi saattaa olla Paavo Väyrynen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme