Onko kenenkään lapselle määrätty Medikinet-lääkettä (adhd)?
Kokemuksia kaipailen... pojalleni määrättiin, mutta en tiedä vielä aloitetaanko. Sivuoireet pelottaa!
Kommentit (86)
ei kukaan antaisi lääkettä lapselleen jos ei olisi pakko edes kokeilla.
Mun pojalla, vaan koulu päivisin Medikinect pienin määrä ja niin sanottu koulupilleri, auttaa keskittyyn koulussa. Kotona taas normi sähellystä:) On lyhyt vaikutteinen on auttanut paljon! Kesä meni kokonaan ilman. Mun mielestä hyvä lääke.
Mä toivon että olisin itse saanut nuorena lääkityksen, olisi jääneet sekoilut vähemmälle -usein oli pakko rauhoitaa ylikierroksilla käyvää kroppaa alkoholilla, tupakalla, kofeiinilla, ties millä mielialalääkkeillä... Nyt aikuisiällä ADHD-lääkitys, jota ei siis kaiken aikaa tarvitse, mutta tekee elämästä helpompaa. Vihdoinkin voi käydä koulut loppuun, jaksaa kuunnella muita ihmisiä, olla läsnä... ADHD-ihmisellä on päässä 50 TV-kanavaa yhtä aikaa auki, eikä mihinkään pysty keskittymään kunnolla. Lääkitys sulkee muutaman kanavan, ja toimiminen helpottuu. JOs siis lääke toimii optimaalisella tavalla. Toki sama lääke ei sovi kaikille, onhan päänsärkynkin saatavilla monta eri ainetta. Tsemppiä kaikille ADHD-lasten vanhemmille, sekä kärsivällisyyttä.
En tykkää adhd lääkkeistä koska ruokahalu katoaa ja lapsi ei syö ja nukahtaminen vaikeaa. Kokeiltu on, mutta mun lapsella äidinkielenoppimisvaikeus ja siihen liittyvä keskittyminen ryhmässä. Ei kiitos, jos ei ole pakko. Toiset ei pärjää ilman.
Käytän itse kyseistä lääkettä. Unettomuus oli pahin sivuoire, helpotti muutaman päivän jälkeen. Kannattaa kysyä lääkäriltä voisiko siihen käyttää melatoniinia vaikka ensimmäisen viikon ajan.
Nyt ei ole sivuoireita eikä ongelmia.
Moro! Oon lapsi itte viel mut mulle on määrätty medikinet mr 20mg olisko? Nii unettumuutta ja ruokahalua on jos alottaa medikineti n käytön
Lääke ei aiheuta ruokahalua, vaan ruokahaluttomuutta. Siksi on tärkeää syödä kunnollinen aamiainen ennen kuin aamullaottaa se ääkkeen (tai ennen kuin se alkaa vaikuttaa, mihin mnee viitisentoista minuuttia).
Ja unettomuutta se voi aiheuttaa jos lääke otetaan aamulla liian myöhään, eikä sen vaikutus ehdi mennä pois ennen nukkuma-aikaa (normaalisti kyllä ehtii).
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 16:33"]
Tuonne yhteen kommenttiin sanon, ettei tätä lääkettä saa määrätä alle 6 vuotiaille!
[/quote]
Tja, ainakin minä tiedän yhden joka on tuota käyttänyt viisi ja puolivuotiaasta asti hyvin tuloksin.
Itselläni on 8vuotias kehitysvammainen ja keskivaikea autismi ja vaikea ahdh ja meillä ei auta elämäntapa muutokset eli lääkettä tarvitaan. Ja muutenkii on törkeää tuomita lääketiedettä kun lääkkeillä ja rokotteilla on pelastettu paljon ihmisiä ja tuomita heitä jotka sitä tarvitsee.
Meillä kasvaa täällä himpun vajaa 4- vuotias vilkas poika. 1- vuotiaasta asti ollut tosi menevä, ujostelematon (puhua pälpättää vieraille kaupassa, ulkona...) eikä omaa itsesuojeluvaistoa. Nauvolassa käynnit olleet aina sitä, että nostan/ houkuttelen poikaa jatkuvasti pois kielletystä paikasta (tietokoneen johdot, tietokone..) luota tai otan pois kiellettyjä tavaroita käsistä (puntaria joo yrittänyt nakata seinään) neuvolan täti sanonut 3- vuotis neuvolaan asti että on vähän liikkuvaisempi, MUTTA KYLLÄ SE SIITÄ VUODEN PÄÄSTÄ HELPOTTAA!! Ja sit kuitenkin sanonut myös, että yleensähän ne lapset nyt ainakin alkuun istuu ja ihmettelee neuvolassa kun vieraaseen paikkaan tullaan (siis poika aloitti tuon neuvolassa hästäämisen varmaa jo alle vuoden iässä)
Nyt sitten syksyllä päiväkodissa, vaihtoi isompien 3-5 vuotiaiden ryhmään, vasu-keskustelussa kävi ilmi, että poika on alkanut käyttäytyä (myös) piväkodissa hyvin impulsiivisesti ja aggressivisestikin- lyö herkästi ja ottaa toisilta tavaroita, AINA haluaa sen saman mikä toisella on. Pelit ja leikit ei suju, kun ei hahmota pelin kulkua eikä malta oottaa vuoroaan, leikit onnistuu jos joku aikuinen ohjaa vierestä leikin kulkua ja ns. kannattelee tilanteessa. Syödessä voi ottaa toisen lautaselta ja syödä toisten leivät. Haistelee ja maistelee herkästi tavaroita/ asioita.
Tämän tyyppistä käyttäytymistä on myös kotona, sisaruksia on, joten näkyy helposti täälläkin tuo käyttäytyminen. Ja olen pistänyt merkille, että syksyn aikana ehkä huonompaan suuntaan mennyt tuo.
Osaako joku sanoa, voisiko kyse olla mahdollisesti adhd:sta? Ns. Ylinmääräinen Neuvola on tammikuussa ja päiväkodin toimesta saatiin aika myös perhetyöhön. Katsotaan sitten mitä sanovat, adhd kun diagnosoidaan ilmeisesti aikaisintaan 5-6 vuotiaalla, mutta omakohtaisella kokemuksella jos joku osaisi sanoa voiko olla sitä?
Ja neuvola ajan varasin itse, niin täti sanoi, että joo no jos ovat päiväkodissakin jo huolestuneet niin pitää katsoa asiaa eteenpäin.. Siis eikö "pelkkä" vanhemman huolestuminen merkkaa mitään?? Olen siis viimeksi 3- vuotis neuvolassa puhunut kuinka haastava poika on..
Hoitamattomat keskittymishäiriöt ja ADHD vasta niitä ongelmia tuottaakin! Jos lapsellenne on määrätty Medikinet niin aloittakaa se ihmeessä! Aluksi voi olla sivuvaikutuksia, mutta viikossa/parissa se jo tasoittuu. Medikinet on siitä hyvä, että on lyhytaikainen vaikutukseltaan eli auttaa lasta jaksamaan juuri koulupäivän ajan. Itsetunto ja kaverisuhteet paranevat huomattavasti kun koulunkäynti ei ole yhtä sähellystä!
Kaikkia lääkkeitä voi käyttää väärin ja oikein. On ihan eri asia, että lapsi saa sairauteensa lääkärin määräämän annoksen kuin että joku nisti vetää moninkertaista annosta päihtymistarkoituksessa.
Meillä aloitettiin Medikinet 10 mg eilen ja jännittyneenä seuraan miten 11-vuotiaamme reagoi niihin. Pojalla todettiin tarkkaavaisuushäiriö ADD ja haasteena ollut keskittymisvaikeus, mikä on tullut esille erityisesti koulussa ja kotonakin ovat tavarat aina hukassa. Ei pysty keskittymään tunneilla, ei saa tunneilla mitään aikaiseksi, läksyjen teko ei onnistu ja on tullut myös sosiaalisia ongelmia luokkakavereiden kanssa ja siitä huonommuuden tunnetta ja masentuneisuutta. Iloisesta ja reippaasta pojasta on tullut ujo ja arka. Koulu kuormittaa häntä todella paljon. Mielenkiinto koulua kohtaan on hävinnyt ja vatsa on usein "kipeä" aamuisin. Päätös lääkkeen aloittamisesta oli itselleni vaikea, jospa aika auttaisi tai aivojen etulohkot kehittyisivät. Meille ei perheneuvolassa ole toistaiseksi tarjottu muuta tukea kuin nämä lääkkeet. Lääkärin mukaan kun tilanne saadaan lääkkeiden avulla rauhoittumaan, voidaan miettiä myös muita apumuotoja.
TOSI SAMAA MIELTÄ KATTOKAA NY HERRAN TÄHDEN MITÄ
LAPSILLENNE SYÖTÄTTE .HUUMEITA HUUMEITA !!!! RAKASTAKAA JA ANTAKAA AIKAA NIILLE
JA JÄTTÄKÄÄ NY KÄNNYKÄT HETKEKSI EES SIVUUN JA KUUNNELKAA SITÄ
LASTA .NE ON VAAN KERRAN PIENIÄ HYVÄNE AIKA !!!!!
on liika kiireellistä elämää nykyaikana ,eivät kerkee keskittymää
enää lapsiinsa vanhemmat ,on fasebuut ym hömpötykset !!!
LAPSET ON VAAN KERRAN LAPSIA PITÄÄKÖ NIIDEN PIENET
AIVOT PILATA TUOLLAISILLA MYRKYILLÄ ,MIETTIKÄÄ SITÄ !!!
lääkefirmathan porskuttaa kun saavat myrkkyjä myytyä eikö
kukaa tajua sitä !!!!
27:lle tiedoksi, että et taida tietää ADHDstä yhtään mitään.