Päiväkoti ei ole sitä varten että te käytte Ikeassa ilman lapsia! :)
Se on sitä varten, että voitte käydä TÖISSÄ tai OPISKELEMASSA. Tai sitten lastensuojelua tai maahanmuuttajien kotouttamista.
Teidät jotka käytätte päiväkotia lomailuun omista lapsistanne mä sijoitan tuohon jälkimmäisen kastiin.
Kommentit (29)
kun isompi on eskarissa, ja ihan teen mitä lystään sen neljä tuntia...
Lapsella on oikeus subjektiiviseen hoitoon, siis ei lähdetä siitä ajatuksesta että hoito on helvetin esikartano vaan sinne on tehty hoitosopimus ja siihen ei kuulu syyt miksi lapsi on hoidossa -koska syitä ei tarvitse olla- ja pekkaspäivänä saa vanhempi käydä hierojalla tai kaupassa, pankissa yms. ilman että raahaa lapsiaan mukanaan.
Tätä on ymmärrettävästi eräiden vaikea tajuta. Ehkä he vie lapsiaan lahkeissaan joka paikkaan kunnes lapsi 15- vuotias?
niin minä haen lapsen vasta kauppareissun jälkeen.
Hallitus on ottanut käsiteltäväkseen subjektiivisen hoito-oikeuden ja sen rajaamisen tulevaisuudessa :)
Ollaanko me nyt tehty väärin kun emme kuulu mihinkään noista ap:n mainitsemista ryhmistä ja lapsi on puolipäiväisenä pk:ssa? Kun ilmeisesti lääkärin ja puheterapeutin suositukset päiväkotiin menosta eivät ole tarpeeksi hyvä syy.
eli noin 4 kuukautta vuodessa ja hoitopäivä max 7 tuntia, joten tuskin meitä ruvetaan ahdistelemaan...
me asumme kaukana kaikista tukiverkoista (matkaa n. 600 km lähimpiin). Käytännössä ainoa keino saada olla kahdestaan miehen kanssa on ottaa 0,5-1 vapaapäivää töistä ja viedä lapsi silloin normaalisti hoitoon. Koska kuitenkin olemme kaiken muun ajan lapsen kanssa, emme vie esim. kesällä hoitopaikan ollessa kiinni mihinkään varahoitoon vaan lapsi on silloin lomalla niin en usko että nuo satunnaiset päivät lasta pilaavat. Saati sitten ne kerrat kun käy töistä tulon ja lapsen hakemisen (normaali aikaan) välillä esim. kaupassa tai pankissa.
kun mun kaikki seitsemän lasta on virike hoidossa;)
4 niistä on siis vaan 5 kertaa/viikko se 8 h ne kolme pienintä on taas 3 päivää/viikko ja vaan 6 h mutta kyllä sillä aikaa kerkee ihan hyvin suorittaa viikkon shoppailut, sitten onkin niin ihanaa kun koko perhe on kotona v. loppuna ja tehään yhdessä jotain kivaa tai käydään jossain yhdessä :)
mukaan, jos menen Ikeaan hakemaan tavaraa asiakkaalleni! Ei lapseni kärsi siitä, että äiti on käynyt päivällä Ikeassa. Lapseni on muutenkin suht lyhyttä päivää vrt. 8.30- max 15:00.
jos menen Ikeaan lasten kanssa...
Se on sitä varten, että voitte käydä TÖISSÄ tai OPISKELEMASSA. Tai sitten lastensuojelua tai maahanmuuttajien kotouttamista. Teidät jotka käytätte päiväkotia lomailuun omista lapsistanne mä sijoitan tuohon jälkimmäisen kastiin.
maahanmuuttajat?
MIkäs sun jälkimmäinen kastis oli?
Noh ne maahanmuuttajat ja lastensuojelun asiakkaat.
Tosin sukulaiseni kans käydään shoppailemassa vaikka kuopus pk:ssa, on kuntoutuksellisista syistä 3 päivää viikossa (saa siellä mm. fysiot. ja toimintat.) joten joskus niinpä päivinä shoppaillaan.
no saako lapsen tuoda päiväkotiin, jos on pakottava meno vaikka notaarin luona. Tai jos on menossa hammaslääkäriin viisaudenhampaita poistattamaan?
Tai mistä sinä niin olet päätellyt? oletko itse töissä vai kotona?
Ja kukahan sitten noin on tehnyt? Tai mistä sinä niin olet päätellyt? oletko itse töissä vai kotona?
http://www.hs.fi/kotimaa/TS+P%C3%A4iv%C3%A4hoitolapsille+halutaan+lakii…
vaikka päätöstä (ennaltaehkäisevästä) työstä ei olisikaan tehty.
Vanhemmilla on oikeus käyttää subjektiivista hoito-oikeutta tähänkin.
Se, että äiti pääsee esim huonekalukauppaan yksin ilman suurempia lastensuojelupäätöksiä ym byrokratiaa, saattaa olla tekijä, joka loppujen lopuksi säästää. Jos vanhempi saa joskus tarvitessaan omaa aikaa, niin vanhemmuutta jaksaa pitää paremmin yllä.
Ja sehän oli ope, joka joskus viettää ilman lapsia päivän asioita hoidellen siinä toisessa ketjussa. Jotenkin minusta olisi paljon turvallisempaa saada lapselleni opettaja, joka pitää itsestään huolta ja ajoittain viihtyy myös itsekseen. Kuinka paljon lapseni opettaja jaksaisi tarvitessa tukea lapsia oppimisvaikeuksissa ym, jos häneltä odotettaisiin koko ajan lasten kanssa olemista. Eli luulen, että tässä tapauksessa olisikin yhteiskunnan etu, oppilaiden etu ja oppilaiden perheiden etu, että ope saa nollata aivonsa muutamana päivänä, ilman että tarvitsee muutamaan hetkeen vahtia/valvoa/ohjata/neuvoa/opettaa yhtään ketään.
T: opettajavanhempien tytär
Se on myös ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä, vaikka päätöstä (ennaltaehkäisevästä) työstä ei olisikaan tehty.
Vanhemmilla on oikeus käyttää subjektiivista hoito-oikeutta tähänkin.Se, että äiti pääsee esim huonekalukauppaan yksin ilman suurempia lastensuojelupäätöksiä ym byrokratiaa, saattaa olla tekijä, joka loppujen lopuksi säästää. Jos vanhempi saa joskus tarvitessaan omaa aikaa, niin vanhemmuutta jaksaa pitää paremmin yllä.
Ja sehän oli ope, joka joskus viettää ilman lapsia päivän asioita hoidellen siinä toisessa ketjussa. Jotenkin minusta olisi paljon turvallisempaa saada lapselleni opettaja, joka pitää itsestään huolta ja ajoittain viihtyy myös itsekseen. Kuinka paljon lapseni opettaja jaksaisi tarvitessa tukea lapsia oppimisvaikeuksissa ym, jos häneltä odotettaisiin koko ajan lasten kanssa olemista. Eli luulen, että tässä tapauksessa olisikin yhteiskunnan etu, oppilaiden etu ja oppilaiden perheiden etu, että ope saa nollata aivonsa muutamana päivänä, ilman että tarvitsee muutamaan hetkeen vahtia/valvoa/ohjata/neuvoa/opettaa yhtään ketään.
T: opettajavanhempien tytär
Olen siltä osin samaa mieltä, että tavallaan nykysysteemissä on kyse ennaltaehkäisevästä lastensuojelusta. Mutta kun niin monet vanhemmat käyttävät järjestelmää aivan väärin ja eivät anna lapsilleen ollenkaan lomaa, täytyy järjestelmää muuttaa. Hakekoot ne, jotka ympärivuotisen hoidon lapselleen tarvitsevat sen sitten lastensuojelun kautta. Ei tällainen peli vetele, että lapset kärsivät ilman kesälomia vain sen takia, että vanhemmat haluaa pitää kivaa keskenään ilman lapsia, kun järjestelmä sen mahdollistaa.
t:ap
onko vanhempi töissä vai kaupassa vai siivoamassa kotia tai vaikka lepäämässä kotona sillä aikaa kun lapsi on hoidossa, kunhan on myös se kotiarki ja lomat päivähoidosta olemassa. Miksi lapsen pitäisi edes tietää, että missä se äiti tai isä tarkalleen ottaen käy hoitopäivän aikana. Minusta on suorastaan älytöntä ja neuroottista sellainen ajattelu, että vanhempi ei voisi edes pistäytyä kaupassa töistä palatessa ennen lapsen hakemista, vaan lasta täytyy sen hoitopäivän päätteeksi vielä roudata ruuhka-aikaan ruokaostoksille. Ja todellakin, jos minulla olisi mahdollisuus valita vienkö lapsen tuttuun hoitopaikkaan pariksi tunniksi, vai otanko mukaan tulostavoitteelliselle ostoskierrokselle ja venytän sitä ostosreissuun varattavaa aikaa vähintään tuplasti, niin veisin lapsen empimättä hoitoon sen ikea-maratonin ajaksi, keräisin reipasta aikuisen kävelyvauhtia edeten ostokset, veisin kotiin ja hakisin lapsen hoidosta. Olen silti käynyt Ikeassa lastenkin kanssa, ja se on ihan mukavaa. Mutta sillä reissulla ei kyllä tehdä mitään pikkutarkkaa keittiösuunnitelmaa tai vertailla kymmenen eri sohvan valmistusmateriaaleja, vaan otetaan muutama pikkuesine reitin varrelta mukaan ja käydään syömässä.
Se mikä tuossa uutisessa oli tosi surullista, on että a) on vanhempia jotka eivät näytä hahmottavan lapsiaan osana perhettään, tai joille oma lepo on niin paljon tärkeämpi kuin lapsen lepo, tai jotka eivät pysty pitämään lomaa edes lastensa vuoksi, b) päivähoitopaikka on yhtä kuin suuri ryhmä, melua ja hälinää, ja siellä lapsen pitäisi sitten kuitenkin viettää iso osa elämästään ja kasvaa kunnolliseksi ihmiseksi ja kaikista surullisin asia: c) jotkut lapset ovat hoidossa kuntoutumassa, jotta voivat taas yöksi mennä kotiinsa kärsimään.
http://www.adressit.com/allekirjoitukset/paivahoitolapsille_lomaoikeus/