Lomien kertyminen, kuka tietää? Olen nyt ensimmäistä kertaa saamassa lomaa lomana
enkä rahana. Ja yleensä olen siis ollut töissä muiden kesälomina. Eli miten tämä menee pääpiirteittäin, alakohtaisia eroja lienee, mutta.. Eli kun minulle kertyy se 2 päivää kuussa, niin onko se sitten sellaista, minkä käytän kesällä? Vai onko se touko-syyskuun välissä pidettävä loma eri juttu, ja voin käyttää nämä kertymät sitten muulloin?
Yritin googlata, mutta en saanut tolkkua..
Kiitos!
terv. entinen opiskelija ja kesätyöntekijä
Kommentit (7)
Lomaa kertyy kaksi päivää kuussa, ja nämä kertymät ovat juuri niitä vuosilomapäiviäsi milloin ne sitten haluatkaan pitää.
Kesällä 6 pv on yhtä kuin viikko lomaa koska lauantaitkin lasketaan.
Yleensä kertyy 2,5 päivää lomaa, josta tuo 0,5 kerryttää talvilomaa.
Ja tämän kopsasin SAK:n sivulta, pätee ainakin kunta- ja valtion hommissa AKAVAlaisillekin.
lomanmääräytymisvuosi on 1.4.-31.3., jolloin tulevaa lomaa kartutetaan
lomakausi on 2.5.-30.9., jolloin osa lomasta on annettava
Eli nyt saat pitää ensi kesänä ne lomat, jotka olet ehtinyt tienata maaliskuun loppuu mennessä. Huhtikuusta alkaen kerrytät seuraavan kesän lomia. Sitten kun on täyden vuoden lomat, niin sittenhän sitä jää pidettäväksi vähän talvellekin, useimmat ainakin niin haluavat tehdäkin ja monissa työpaikoissa taitaa olla vaatimuskin, ettei maks 7-8 vko olla kesällä pois.
Kesällä 6 pv on yhtä kuin viikko lomaa koska lauantaitkin lasketaan.
Yleensä kertyy 2,5 päivää lomaa, josta tuo 0,5 kerryttää talvilomaa.
Meillä kuntapuolella ja nykyisin valtion puolellakin yksi täysi viikko lomalla = viisi lomapäivää. Mutta eri työehtosopimuksissa voi olla kaikenlaista muuta, joten en yksityisten sopimuksista voi mennä mitään sanomaan.
Kesällä 6 pv on yhtä kuin viikko lomaa koska lauantaitkin lasketaan. Yleensä kertyy 2,5 päivää lomaa, josta tuo 0,5 kerryttää talvilomaa.
Muistaakseni esim kaupan TES:in mukaan ensimmäisenä vuotena kertyy 2 lomapäivää kuukaudessa, seuraavina 2,5. Eli ensimmäisenä työssäolovuotena ei vielä ansaita talvilomaa.
Jossain googlaamassani sivussa sanottiin niin hassusti, että työntekijälle on annettava lomaa (olikohan 20 pvää) touko-syyskuun välillä ja sitten erikseen alettiin puhua näistä kertymisistä, joten aika sekaisin menin :)
Mutta eipä ole hurjasti lomia tosiaankaan...syksystä lähtien olen ollut nykyisessä paikassa töissä ja ensimmäinen loma on siis ensi kesänä ja se on vajaa kaksi viikkoa :/ Seuraava loma sitten seuraavana kesänä! Huh! Ottaen huomioon, että minulla ei ikinä elämässäni ole ollut oikeata lomaa, siis teini-iän jälkeen.. Onneksi palkantonta saa :)
on se jonka pidät lomakaudella eli touko-syyskuussa palkallisena. Jos sulla ehtii kertyä täydet lomat, sulla on viikko talvilomakaudella pidettäväksikin. Ei ole enää mitään muita lomia ;)