Maanantaita Joulumuoreille!
Mä valvoskelen täällä keskellä yötä, kun ei anna supistukset nukkua:/. Kahdentoista aikaa käytiin nukkumaan (normaalisti aiemmin, mutta mua ei nukuttanut, omituista...) ja kahden maissa katoin kelloa, kun vähän väliä havahduin jomottaviin supistuksiin.. aloin kellosta katsomaan ni niitähän tuli 3 min välein, ja olivat toisaan kipeempiä kuin mitä ollu aiemmin, ainakaan tällaset mitkä tullu perättäin ni ei ole aiemmin noin kipeitä ollut... Nousin sit sängystä kun ei enää tuntunut hyvältä makailla... No tässä istuessa ei tunnu supparit niin kipeiltä, ja tulee n. 3-5 min välein.. Eli jos ne tästä nyt loppuvat pikkuhiljaaa, ainakin siltä tuntuu, eikä ne ole koventuneet ainakaan... Höh, Toisaalta olisin jo valmis lähtemään sairaalaan, mutta saishan tuo vielä viikon pysyä mahassa, ni sit olis jo melkein 38 rv täynnä! Kiva kun miehellä one ensi vko (taas...) iltavuoro, ni eipä meikäläinen paljoo päiväunia saa nukuttua, kun poika ei niitä enää nuku. tai sit jos nukkuu, ni sit menee illalla vasta kymmenen jälkeen nukkumaan:/. Eli olis kiva jos sais sit näin yöllä nukuttua!!! Toivottavasti ei nyt monta yötä mene tälleen kärvistellessä!!!
Mites onko muille sanottu että ekan syntymä kestää puolet kauemmin ku seuraavan? ja onko pitänyt paikkaansa? kun pojan syntymä kesti 3h 25 min, ni pelottaa jos tää meinaa tulla sit vielä puolet nopeempaa, ni kuinka sitä ehtii sairaalaan... ei meillä ole matkaa kyllä ku n.15 min, mutta sitä enne täytyy saada pojalle hoitopaikka... ja kun näitä suppareita nyt on tullu pitkin matkaa, ni jos ne onki hyvinki kypsentänyt tuota tilannetta tuolla alapäässä, ni ei välttämättä tarvi niitä tod. kipeitä supistuksia tulla kauaakaan... Eikä kehtais kuitenkaa turhan aikasii sinne sairaalaan mennä odottelemaan... Pojasta mentiin yöllä vähä enne yhtä ja syntyi vasta illaalla klo:20.25, vaikka synnytksen kestoksi sit laskettiinki toi 3h25min (laitettiin alkamaan siitä millo alkoi tosi kipeet supistukset). Ja toisaan pojan kaa oltiin tällasista supistuksista oltu sairaalassa jo (ainakin oman muistikuvan mukaan!) monta tuntia... No mutta nyt en kyllä aio siellä melkein vuorokautta etukäteen maata!!!
Hm, nyt ei osaa muuta kirjoittaa kun näistä supistuksista, kun noi tuntuu koko ajan vaivaavan!! Menis nyt ohi tai pahenis, ni tietäis mitä tapahtuu!! Eipä kai mitään, eiköhän nää vaivaa mua vielä kaks viikkoa LA:n jälkeenkin!!!
T:H-H rv 36+5
Kommentit (29)
En ole jaksanut aikoihin kirjoitella vaikka reteesti ollaankin jo äippälomalla.
Huomasin tossa, että sulla BOJO taitaa olla sama laskettu aika kun mulla? 17.12?
Mulla on tasan viikon päästä se synnytystapa-arvio. Kaksi edellistä ovat syntyneet alakautta, mutta tämä todennäköisesti ei. Niin, että hyvä vaan Tikru, ettet kerro sitä kauhujuttua sektiosta, pelottaa ihan sikana jo muutenkin...=(
Nukkuminen myös pätkittäistä, mutta onneksi saan unen päästä aina suht hetikohta kiinni. Eilen ehtoolla tuli selanen puolen tunnin supistus, joka vaan kiristi ja kiristi...ei loppunut ollenkaan. Mulla oli samanlainen ton toisen tytön raskaudessa ja kävin polillakin. Eipä siinä kummempaa, kunhan totesivat supistusherkäksi kohduksi. Se kesti kyllä monta päivää silloin.
Eipä kummoisia. Joululahjat on melkein kaikki jo ostettu ja paketoitukin. Ensi sunnuntaina tarttee vielä poiketa Pirkkahallissa kädentaidon messuilla ja ostaa sieltä loput.
Käry 35+2
Mua jännittää ettei vaan lipsahtais viikolla yli ja jouluaatolle. Kaikki muu kävis ; ) Oon nimittäin itte ihan jouluhullu (tänäänkin pyörin jo hypistelemässä joulukoristeita - perinteenä on ostaa jotain uutta kotiin joka joulu ja nyt etsiskelen ikkunaan kynttiläsarjaa, ei sellaista perinteistä " kolmimallia" joka nousee siitä keskeltä vaan sellaista aika pelkistettyä, jossa kynttilät ois kaikki samassa rivissä) ja toisaalta jouluaatto vois olla vähän kurja synttäripäivä lapselle.
Mulle iski paniikki tosta sun joululahjakommentista - mä en oo muuta kun ostanu esikoiselle yhden paketin ja lähinnä yrittänyt listailla mitä muille pitäisi hankkia. Taidanpa tehdä mietintätyötä tämän viikon ja ens viikolla ryhdistäytyä asian tiimoilta. Varsinkin kun ei yhtään pysty ennustamaan koska tämä kakkonen syntyy.
Hiljasen viikonlopun jälkeen onkin pitkä pino!!
Täälläkin on valvottu useampi yö. mutta ei supistelujen eikä vessareissujen takia vaan kurkku on kipeä. Päiväsaikaan ei tunnu kuin karhealta mutta yöllä menee aivan tukkoon. Ärsyttävää. Varsinkin kun kuutamokin alkaa valvottaa. on nätin siniset silmänaluset Lahjalla..
Näin toissayönä unta että medän vauva syntyy tänään.... Ei ollut kyllä enneuni vaikka onhan tässä vielä tietysti vuorokautta jäljellä..
Siinä missä teillä toisilla alkaa nyt supistelemaan niin meikällä rauhottuu sillä rintamalla.. Arvasinkin, näinhän se meni viimenkin.
Neuvolassakin kävin. painosta ei puhuta ääneen.. Yli menty jo siitä mitä kahdesta ensimmäisestä on tullut koko raskausaikoina... Vissiin vanhaan tarttuu ihra paremmin..
sf-mitta oli 33cm ja sitten ultrattiin.. Ei tehty painoarvioita mutta pää mitattiin. Mulla viikkoja nyt 35+3, pää vastasi 37 ja rapiat.. Eli kaksiviikkoa edellä. Niin oli tuolla esikoisellakin, että ihan normaalia meikäläiselle.
kateltiin jalkoväliäkin ja kyllä tämä jännäksi menee, sanoi, että ei osaa sanoa onko turvonneet häpyhuulet vai kivespussit kun asento oli sellanen huonohko tuohon tirkistelyyn. Toisaalta kyllä me lääkärineuvolassa lekurin kanssa oltiin yhtä mieltä pippelistä. Mutta säilyypä nyt jännänä synnytykseen saakka!!! Tosin, tulee vaan mieleen kun sellaisiakin lapsia toisinaan syntyy joilla ei ole selvää sukupuolta ollenkaan.. Ainahan jonkun kohdalle sellaistakin sattuu, ja pitäähän jotain murehtimista meikäläisellä aina olla.
Soitettiin Kokkolaankin ja pääsen kokoarvioon ensi viikon perjantaina elikkäs 25.11. Keskusteltiin terkan kanssa vielä tuosta synnytyssairaalastakin, että pitääkö kuitenkin vaihtaa Ouluun vauvan sydänjutun takia kun siellä on paremmat lastensydänlääkärit, liekö Kokkolassa ollenkaan. Käski kysyä sitten synnytystapa-arviossa mitä mieltä lääkäri on tuosta asiasta..
Semmottia, meikä ei haaveilekaan synnyttävänsä vielä viiteen- kuuteen viikkoon jos ei käynnistetä tms. Mutta eiköhän teistä muista kohta joku poksahda!! tuntuu kyllä tosi jännältä ajatella, vaikka en odotakaan mitään tapahtuvaksi vielä, että kuitenkin se päivä kun vauva oikeasti syntyy, on tosi lähellä. Miltähän se tuntuisi taas herätä keskellä yötä sänky märkänä tai sitten alkaa laskea supisteluja. se olisikin uutta, kuinkahan edes osaisi lähteä oikeaan aikaan kun kumpikaan synnytyksistä ei ole alkanut supistelemalla ja matkaakin on se 100 km ja jos menisin Ouluun, 150..
Lahja rv 35+3
Jospas miekin jaksaisin pinoutua.
Ei ihmeempää kirjoitettavaa kylläkään ole.
Suppareita tuntuu monella olleen/olevan. Niin täälläkin. On pitkin päivää tullut yksittäisiä kipeitä suppareita joiden ansiosta sitten menee masu ihan ylösalaisin ja vessa tarttee kyllä olla tosi lähellä silloin...=)
Suppareiden lisäksi on vielä kaamea päänsärkykin...
VIOLET:Näitkö vastaukseni vkl:n pinossa?
Minny ja masu 37+4
Hitsi et tekee miele joulutorttuja..... kun tuntuu täällä joku on jo niitä paistellutkin =)
Kerron nyt perjantai kuulumiset, kun olin menossa sinne käännytykseen, mutta poikamme oli päättänyt kääntyä silloin edellisenä yönä =)noloa mutta helpottavaa.
Kohdunkaulaa oli jäljellä enään 1cm mutta kohdunsuu oli silti kiinni vielä.
Paino-arviokin tehtiin ja arvio oli 3100-3600g, hui!
Esikoinen oli kyllä iso 4625g mutta olin kyllä hieman toivonut että pienempi poitsu olisi syntynyt, saa nähä...
Täälläkin on supistellut mukavasti mutta kipeiksi ei ole vielä ryhtyneet =( alaselkä kyllä vihottelee...
No nyt täytyy taas lähteä laittamaan puhtaat vauvan vaatteet lipastoon, olen ainakin sitten valmiina jos lähtö tulee.
Jaksamisia meille möhömahoille, loppurutistukset vielä
Myy81+junior36+0
En näköjään ole ainoa jota noi supistukset vaivaavat;)
Meillä olikin tapahtumarikas vkonloppu; mä vietin la- illan ä-polilla! Mulla oli tullut 2h kivuttomia supistuksia (mutta tuntuvia), joten päätin soitella synnärille ja he käskivät käymään. Siellä sit makailin käyrillä ja ei meinannut saada kunnon sydänkäyriä kun olivat vauvat just sillon vilkkaimillaan:/ Joten piti kutsua lääkäri katsomaan ultralla et miten ne siellä oikein köllivät ja kyl olikin sit sellasessa asennossa et en ois itekkään ikinä arvannut:O Nyt on a-vauva oikean kyljen puolella ihan mun selkärankaa vasten pää alaspäin ja b-vauva tuossa a:n päällä osittain ja keskellä masua pää ylöspäin:O Siis kyl ihmeen limittäin ja lomittain ja sikinsokin, vasemmalla puolella ei siis ole kun käsiä ja jalkoja:)
Sit lääkäri katsoi kohdunsuun ja ei ollut muutosta eli pehmennyt on, mut edelleen reilusti kaulaa jäljellä (ultralla katottuna 4,5cm) ja sisäsuu kiinni. Lääkäri tuumas et tosi korkeella on kun ei meinannut " päästä käsiksi" ja voi vitsi kun SATTU!!! Onneks se ultralla kattominen ei satu, jos perjantaina lääkäri sitä taas tutkailee kun on tuo normaali seuranta ultra.
Sit meninkin takas käyrille ja saatiin komeet sydänkäyrät ja supistuksia piirtyi 3min välein (kotona ne tulivat 10min välein) ja tulivat pikku hiljaa kipeemmiksi, joten sain supistustenesto lääkettä, jonka jälkeen loppuivat kun seinään ja pääsin kotiin:)
Nyt tulee aina välillä samanlaisia supistuksia, mut joka kerta on onneks lakannut itellään! Jos taas alkaa säännöllisinä ja ei lepo auta niin eikun synnärille:/
Sit eilen vietettiinkin rauhallisissa merkeissä isänpäivää, mun vanhemmilla käytiin syömässä.
Tänään aamulla oli neuvola jossa kaikki oli ok (justhan kaikki oli tutkittu;))
Sf-mitaksi sai jopa 45cm!!! Hieman oli taas proteiinia pisussa, mut painett oli ok (120/72). Sykkeet saatiin hyvin kuuluun kun nätin mistä käyrät oli la otettu;)
Nyt odottelenkin perjantainn ultraa ja sit viikon päästä pe on neuvola! Nyt saakin joka viikko jossain ravata;)
Nyt meen löhöileen, kun ei tää istuminen oo yhtään kivaa!
Rölli-peikko ja tylpykät 33+2
En mä mihinkään nyytinhakureissulle ole lähtenyt, vaikka koko päivän on kyllä hurjaa paineen tunnetta ollut, ja jos kumartelee tms, ni kyllä vihloo ikävästi... ja supisteleekin silloin tällöin, ei kyllä ole niin kipeitä kuin yöllä, muta menkkakipu on jatkuva seuralainen... Ja väsyttää ihan älyttömästi, kun tuli nukuttua vaan se vajaa 3h, kuudesta vähän yli puoleen yhdeksään... Toivottavasti ensi yönä saan nukuttua, ei tätä valvomista jaksa kukaan! poikakin sai tänään kaupassa kunnonm raivokohatuksen, ja mummot kattoi vihaisina, että taas nuori (heh, en nyt taida niin nuori enää olla;)) äiti huudattaa pientä lasta turhaan:/. No, raivokohatus kesti kaupassa puoli tuntia, ja sen jälkeen vielä jatkui kotiin asti, yhteensä se noin tunnin huusi suoraa huutoa!!! No, kait tuosta sen sitketdestä jossain elämän vaiheeessa on hyötyä!!!
T:H-H vieläkin rv36+5
Olipas pitkä pino luettavaa! Ja kovin tutun oloista... Itselläkin yöt menneet ihan pipariksi, vaikka viime yönäkään en käynyt kertaakaan vessassa! Menin kymmenen aikaa nukkumaan, mutta kun tyttö heräsi yöllä puoli kahdelta, en ollut vielä nukkunut silmäystäkään. Joka paikkaa kolottaa ja kääntyminen on kamalaa jne. Kipeitä supistuksia ei onneksi (?) vielä tule kuin kaksi päivässä ja yksi yössä, kivuttomia kyllä riittää.
Tyttö heräsi tosiaan yöllä puoli kahden aikaan ja oli tulisen kuuma. Nukkui sitten kuumelääkkeellä tosi rauhallisesti kahdeksaan. Edelleen on kuumetta, mutta ei mitään muuta, edes nenä ei vuoda, omituinen tauti. Huominen vähän pelottaa, kun aamulla on lääkärineuvola, ja sen rassaamisen jälkeen pitäisi vielä jaksaa viettää koko päivä sisällä tytön kanssa. Miehellä on pitkä päivä, yhtiökokous työpäivän päälle. Toivottavasti vauva ei nyt ihan vielä päätä tulla, vaikka siellä ovella käydäänkin kopistelemassa.
Tuli leivottua pullaa ja sämpylää kun ei päästy ulos. Nyt on ähky olo, kun toki niitä piti maistella. Huomenna neuvolassa vaaka näyttänee totuuden, olisiko kannattanut syöpötellä...
Eipä tässä muuta kuin kivutonta ja huoletonta alkanutta viikkoa kaikille!
T:Emppu&" Nestori"
...suurin osa joulumahoista on ilmeisesti jo mammiksella kun on aikaa roikkua netissä ; )
Vähän vastapainoa teille, jotka nukutte huonosti - täällä nimittäin kyllä uni maittaa: Nukuttiin tänäänkin oikein ratevasti pommiin koko porukka, sitten tulikin kiire saada aamutoimet rullaamaan, jotta mies ehti ysiksi töihin, poika päiväkotiin ja minä puol kymmeneksi hammaslääkäriin. Mä nukun onnellisesti yöt läpensä n 9h yössä, jostain syystä kummassakaan raskaudessa en oo joutunu tohon yölliseen vessassa ravaamiseenkaan.
Esikoinen syntyi nätisti 40+2, mutta nyt kyllä oon tosi ihmeissäni jos sinne asti päästäisiin - jotenkin maha on jo tosi alhaalla, painaa &vihloo jalkojen väliin. Esikoisesta tällainen olo oli vasta joskus viikolla 38. Satunnaisesti supistelee, mutta niiden varaan en laske yhtään mitään - viimeksikin oli aikalailla " hiljaista" kunnes sitten tulikin lähdön aika. Silloinkin supisteli (kivuliaasti ja kivuttomammin) koko päivän aamusta alkaen ja vasta yöllä lähdettiin sairaalaan. Supistuksista muistan saaneeni jonkun ohjeen, että sairaalaan täytyy mennä sitten kun ei enää millään kestä kotona olla. Ja pitää kyllä paikkansa - kotona odottelu, suihkuttelu jne. on kuitenkin paljon mukavampaa kuin useiden tuntien sairaalassa odottelu.
Vähän jännittää miten tämä synnytys lähtee käyntiin ; ) Ja täytyy kyllä ihmetellä niinkuin joku muukin jo tässä pinossa, että kuinka ihmeessä vain yksi jouluvauva on syntynyt - nyt mennään kuitenkin jo marraskuun puolta väliä ; )
B 35+2