Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaadinko liikaa pojaltani 5v? Hänen pitää itse pakata

Vierailija
27.01.2012 |

tavaransa kun menee etäisälleen. On tehty kuvallinen lista, jonka mukaan laskee tavarat (esim kolmet sukat) ja pakkaa. Kaverini on kritisoinut tapaani. Kuulemma lapseni on huningolla, kun ei äiti edes välitä pakata kamoja ja lapsi joutuu huolehtimaan itsestään itse.

(Jos isällä on jotain erityisesiä toivomuksia, niin sitten katsomme yhdessä esim juhlavaatteet, sukset jne mukaan.)

Mitä mieltä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme me voi tietää onko se liian ankaraa hänelle.

Vierailija
2/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen taas ahdistuu kun ei osaa jaksa ajatella.

Mutta kysyn, eikö isällä ole lapselle edes sukkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli vastuu unohtuneista tavaroista ei ole lapsella.

Vierailija
4/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos siihen menee tuhottomasti aika tai hermot, en laittais pakkaamaan.

Vierailija
5/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsen täytyy aina tehdä se.

Ihan hyvä on kasvattaa lasta omatoimisuuteen ja asioista huolehtimiseen, mutta mielestäni 5v on aika pieni huolehtimaan yksin kassin pakkaamisesta, oli sitten kuvakortit tai ei.

Kysytkö, haluaako pakata?

Ja vastaisin tuohon sukka-asiaan: meillä ei ole mitään isän luona, ei siis mitään lapselle. Kaikki tavarat ja vaatteet ottaa mukaan ja tuo likapyykkinä takaisin. Isä tosin tapaa lastaan niin harvoin, ettei sinne olisi järkeä mitään hankkiakaan - eipä kyllä varmaan hankkisi vaikka lapsi olisi siellä säännöllisesti.

Vierailija
6/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita on hyvä opettaa, mutta 5v on vielä pieni lapsi eikä hänen harteillaan pitäisi olla tuolaista taakkaa. Kuka on vastuussa jos jotain puuttuu? Lapsi vai sinä?

Meidän yksi tuttavaperhe vaati kanssa lapseltaan todella paljon. Kun kakkasi 2 vuotiaana vahingossa housuun sai kamalat huudot ja piiskaa. Kamala marmatus asiasta vieraiden kuullen.

Kerran oli unohtanut sandaalinsa (ainoat) johonkin reissussa ollessaan 5 vuotias. Äitinsä vain husi, et miksi et huolehdi tavaroistasi, kulje sitten paksuissa kengissä kesähelteillä kun et tavaroistasi huolta osaa pitää.

Tässä pari esimerkkiä lievimmästä päästä.

Toisaalta kun lapsi meni kouluun, vanhemmat tiukasti vasrtioivat läksyjä, niitä vedettiin viimeiseen hengenvetoon, kokeista ei saanut tulla 9 huononpaa jne.

Pojan ollessa 10v kaikki legot, pikkuautot yms lelut hävitettiin. SAmoin esim pussilakanat jotka oli vähänkin lapsille suunnattuja. Ne kun kaikkioli lapsille tarkoitettuja.

Lapsi harrastaa kahta urheilulajia ja niissäkin pitää olla paras ja vetää viimeiseen hengenvetoon asti. Äiti totes mulle, ettei viitsi roikkua harkoissa jos ei oteta tosissaan ja vedetä täysillä. Lapsi oli tuolloin 8v.

Kuulostat samanlaiselta kuin tämä perhe.

Vierailija
7/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita on hyvä opettaa, mutta 5v on vielä pieni lapsi eikä hänen harteillaan pitäisi olla tuolaista taakkaa. Kuka on vastuussa jos jotain puuttuu? Lapsi vai sinä?

Meidän yksi tuttavaperhe vaati kanssa lapseltaan todella paljon. Kun kakkasi 2 vuotiaana vahingossa housuun sai kamalat huudot ja piiskaa. Kamala marmatus asiasta vieraiden kuullen.

Kerran oli unohtanut sandaalinsa (ainoat) johonkin reissussa ollessaan 5 vuotias. Äitinsä vain husi, et miksi et huolehdi tavaroistasi, kulje sitten paksuissa kengissä kesähelteillä kun et tavaroistasi huolta osaa pitää.

Toisaalta kun lapsi meni kouluun, vanhemmat tiukasti vasrtioivat läksyjä, niitä vedettiin viimeiseen hengenvetoon, kokeista ei saanut tulla 9 huononpaa jne.

Pojan ollessa 10v kaikki legot, pikkuautot yms lelut hävitettiin. SAmoin esim pussilakanat jotka oli vähänkin lapsille suunnattuja. Ne kun kaikkioli lapsille tarkoitettuja.

Lapsi harrastaa kahta urheilulajia ja niissäkin pitää olla paras ja vetää viimeiseen hengenvetoon asti. Äiti totes mulle, ettei viitsi roikkua harkoissa jos ei oteta tosissaan ja vedetä täysillä. Lapsi oli tuolloin 8v.

Vierailija
8/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka vielä ikätasoisesti vaativia. Tämä vaatimus sitten ilmaistaan suuttumalla, piiskalla. Lapsi näkee ja tuntee, että vanhemmat tosissaan?

Ohikulkija

Miten piiskan antaminen 2vuotiaalle on sama asia kuin kuvallinen lista?

Vierailija
9/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikänen meillä pakkaa lomille mukaan lelunsa ja kirjansa, ei muita. Omaan reppuun.

Vierailija
10/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän viis vuotiaalta noin paljon..

Vierailija
11/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, että miten syytät minua toisten perheitten virheistä. en ole koskaan huutanut, piiskannut tai pahemmin marmattanut lapselle. Vanhemmat lapseni saavat apua kouluunsa ja monesti tuovat koulukaverinsakin meille läksyjä tekemään tai lukemaan kokeisiin, kun täällä kuulemma saa enemmän aikuiselta apua, kuin noissa kodeissa. Leluja ei hävitetä; lasten aivojen kehityshän on riippuvainen leikistä.

ap

Vierailija
12/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tehtiin kärpäsestä iso härkänen. Miten kuvallisista korteista päästään päätelmään, että KAIKESSA pitää olla paras, tai että lasta kuritettaisiin huonosta suorituksesta?

Vierailija
13/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Mutta jos siihen menee tuhottomasti aika tai hermot, en laittais pakkaamaan.

Vierailija
14/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäistä ei voi velvoittaa olemaan täydellisessä vastuussa esim etelänloman vaatteista. Toki olemme käyneet yhdessä läpi sääolosuhteita ja lapsi on saanut miettiä, että millaisia vaatteita tarvittaisiin. Sitten on taas tehty lista yhdessä ja lapsi on tuonut niitä kamoja matkalaukun vierelle. Toki tähän menee paljon enemmän aikaa, kuin että minä vain rysäyttäisin kamat itse laukkuun.

ap

Ton ikänen meillä pakkaa lomille mukaan lelunsa ja kirjansa, ei muita. Omaan reppuun.

Vierailija
15/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti pukee ulkovaatteetkin 5-vuotiaan päälle. muutenkin lellin ja passaan ja hellin. Jokaine tyylillään kuitenkin.

Mutta tuollaisen eroperheen lasta vasta lelliä pitäisikin! Helliä ja lelliä ja hemmotella ja kehua ja paijat ja passata oikein olan takaa. Tuollainen selviytyminen ja sen vaatiminen 5-vuotiaalta saa minut voimaan pahoin. Tuon ikäisen pitäisi opetella käyttäytymään nätisti ikätovereidensa seurassa, syömään siististi ja pyyhkimään peppunsa itse.

Pieni ressu, varmaan hänestä kyllä tulee todellinen selviytyjä. eipä tartte enää ekaluokkalaisena opetella sitomaan kengännauhoja, kun on tehnyt sen jo vuosia itse. Eikä tartte miettiä pärjääkö itse iltapäivät, kun viihtyy loistavasti kotona itsekseen ja matka koulultakin kotiin on vain kilsa tai pari. Reipas lapsi tulossa.

Vierailija
16/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helliminen on eri asia kuin vastuuntunnon opettaminen.

Meillä äiti pukee ulkovaatteetkin 5-vuotiaan päälle. muutenkin lellin ja passaan ja hellin. Jokaine tyylillään kuitenkin.

Mutta tuollaisen eroperheen lasta vasta lelliä pitäisikin! Helliä ja lelliä ja hemmotella ja kehua ja paijat ja passata oikein olan takaa. Tuollainen selviytyminen ja sen vaatiminen 5-vuotiaalta saa minut voimaan pahoin. Tuon ikäisen pitäisi opetella käyttäytymään nätisti ikätovereidensa seurassa, syömään siististi ja pyyhkimään peppunsa itse.

Pieni ressu, varmaan hänestä kyllä tulee todellinen selviytyjä. eipä tartte enää ekaluokkalaisena opetella sitomaan kengännauhoja, kun on tehnyt sen jo vuosia itse. Eikä tartte miettiä pärjääkö itse iltapäivät, kun viihtyy loistavasti kotona itsekseen ja matka koulultakin kotiin on vain kilsa tai pari. Reipas lapsi tulossa.

Vierailija
17/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kykenisi itse pakkaamaan vaatteensa ja tavaransa kun lähtee esim mummolle pariksi päiväksi. Pakkaa kyllä itse omat lelunsa, pelinsä ja kirjansa. On kyllä liikaa vaadittu mun mielestä ap:n pojalta. Sehän on kuitenkin vasta pieni lapsi.

Vierailija
18/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin tekísin sen yhdessä ja jutellen mieluummin, kuin jättäisin lapsen suoriutumaan yksin. 5-vuotias on vielä vähän pieni, ekaluokkalaisena palaisin asiaan ja silloinkin tekisin sen mielelläni yhdessä, koska tulee taas pitkä tauko, kun ei nähdä.

Vierailija
19/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helliminen on eri asia kuin vastuuntunnon opettaminen.

Meidän lellityn 5-vuotiaan näpsäkkä isoveli (8-vuotta) hoitaa jo reippaasti itsensä urheilutreeneihin ja ihan joka kerta ei edes tavaraa häviä. Kyllä näistä lellikeistäkin ihan hyviä vävyjä saattaa syntyä...

t. 19

Vierailija
20/44 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalaisellekin tuottaa tuskaa saada reppuun oikeat tavarat aamulla. kolmasluokkalaiselta onnistuu.

Tai sitten tekisin niin että lapsi pakkais, kehuisin ja sitten tarkistaisin ja laittaisin sinne puuttuvat sen kummempia numeroa siitä tekemättä.

Tai voisko lapsi pakata tietyt, esim. haluamansa lelut ja yökkärin ja sinä loput. 5v on aika pieni.

Miksi muuten juuri etäisälle menossa vaadit niin paljon? Onko sulla agressioita isää / eroa/ koko järjestelyä kohtaan kun vaadit lapselta juuri silloin niin paljon? Pakkaako lapsi omat tavarat kesälomalle lähdetteässä?