Mikä olisi herkullista mökkiruokaa?
Ollaan lähdössä porukalla viikonlopuksi mökille. Mä haluaisin syödä jotakin yksinkertaista, mutta herkullista. Mitä ehdottaisit? Ei pliis eineksiä.
Kommentit (6)
Niin ostan pakastealtaasta kilon lampaanulkofilettä, sulatan ja marinoin. Jos tänään ostat, sulata hioneenlämmössä sanomalehden sisässä, huomenna illalla tai perjantaina voit marinoida. Marinadiin olen laittanut yleensä öljyä, valkosipulia, yrttejä ja etikkaa tai vodkaa. Paistetaan huoneenlämpöisenä mediumiksimiinukseksi.
Kaveriksi käy peruna missä muodossa tahansa, salaatti, punaviini jne.
tarpeeksi vaan kasviksia ja juureksia sattumiksi ja lihakönttejä ja vaikka linssejä joukkoon niin on sekä hyvää että ulkoilun välilläkin täyttävää ja lämmittävää.
viikonlopun mökkiruokaa salamikiusaus (tai joku muu kiusauskin tietysti käy).
Valmistus kestää korkeintaan viis minsaa ja sitten uunissa kannattaa pitää melkein pari tuntia, olipa perunasipulipussin kyljessä mitä tahansa.
Eli kilo perunasipulisekoitusta, sekaan salamirouhetta, suikaletta tai kuutiota, itse ostan metukkaa ja leikkaan siitä silpuksi. Reilusti vaan tätä.
Vähintään puoli litraa kermaa ja vielä huuhtaiset sen purkin vedellä ja sekaan. Mustapippuria, ja ehkä suolaakin vähän ja uuniin. Nam. Tuhtia ja herkullista. Salaattia kaveriksi, niin ei tule syötyä ihan ähkyyn asti.
Oikea pakkaskelin ruoka!
Jos niin ehdottomasti jotain lihapataa, siihen keittelee sitten vain perunat tai laittaa foliossa uuniperunoita. Aamulla vaan pata uuniin päiväksi niin tulee ihanata.
Itse tein viimeksi mökillä karjalanpaistilihoista vähän erilaisen version, lorautin sekaan tomaattimurskaa, vähän punkkua, chiliä, maustekurkkuja yms. Tuli tosi hyvää kun ruoka sai hautua aamusta asti ja syötiin vasta joskus klo 15.
Meillä syödään mökillä yl. aamiainen myöhään, kun lapset tykkää nukkua pidempään. Siksi aamulla syödäänkin sitten brunssina jolla jaksaa sinne 15-16 asti.
Illalla tehdään monesti kiuasruokaa.
Ei suomalaista perunasalaattia, vaan saksalaista (niitäkin on monenlaisia, itse teen etelä-saksalaista, eli keitettyjen perunoiden, sipuliviipaleiden ja suolakurkunpalojen päälle soosi jossa on lihalientä, sinappia ja öljyä, vähän sokeria ja suolaa, mustapippuria. Silputtu persilja tai ruohosipuli sopii tuohon myös hyvin).
Chili con (tai sin) carne on minusta myös mukavaa ja tuhtia mökkiruokaa, seuraksi patonkia.
Mitkä vaan keitot: sosekeitot, lihakeitot, kalakeitot. Lisäksi tarvitset vain leipää ja maitoa. Kasvikset ja juurekset voi upottaa keittoihin ja keitot voi tehdä vaikka valmiiksi kotona.