Onko kandiopinnot kuinka laajoja/vaiketa (riippuu toki alasta)? ov
Itse en ole yliopistoa käynyt ja ihmettelen nyt vähän kuitenkin, kun tuttava on opiskellut jo yli 10v, eikä vielä kandin papereita ole. Hiljaa hyvää tulee=
Kommentit (8)
Et tiedä selvästikään mitään, joten turhaan rasitat aivojasi ajattelemalla.
Olen itse opiskellut yliopistolla melko pitkään, 9 vuotta, kandin paperit saan samalla rysäyksellä kuin maisterinkin (n.2kk kuluttua). Olen tehnyt töitä ja kaksi lasta opiskelujen ohella.
Parasta vaan kun kukin huolehtii omat opintonsa ja elämänsä niin kuin parhaaksi näkee.
9v, eikä sullakaan etkä vieläkään kandidaatti?? =DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
buhahaa!
Olen itse opiskellut yliopistolla melko pitkään, 9 vuotta, kandin paperit saan samalla rysäyksellä kuin maisterinkin (n.2kk kuluttua). Olen tehnyt töitä ja kaksi lasta opiskelujen ohella.
Itse saan kandin paperit 2 vuodessa työn ohessa (lapsia on myös) ja maisteri tullee 3,5-4-vuoden opiskelulla. Okei, myönnettäköön, että gradua varten otan vapaata 3-4 kk, koska haluan tehdä siitä hyvän.
Not. :DD
Mutta joo totta on, että lapset tms voi vaikuttaa. Tämä tuttuni ei käy töissä, eikä ole perheellinne. Ei kuulemma voi töitä tai lapsia ajatella, kun on nuo opinnot.
Aika vaativaa näemmä.
Not. :DD
Mutta joo totta on, että lapset tms voi vaikuttaa. Tämä tuttuni ei käy töissä, eikä ole perheellinne. Ei kuulemma voi töitä tai lapsia ajatella, kun on nuo opinnot.
Aika vaativaa näemmä.
Mulla vähän sama juttu. Opiskelen hetken, huomaan että paskaahan tämä on ja vaihdan alaa. Kas kummaa, taas samasta tilanteesta löysin itseni, vihaan tuota pääainettani...
Välttämättä millään alan vaativuudella ei siis ole mitään merkitystä. Ihminen voi olla ihan vaan laiskakin, mutta kaikki eivät sitä tietenkään myönnä vaan keksivät tekosyitä.
Ihanneaikataulussa kandin tutkintoon menisi n. 3 vuotta (180 op) ja ylempään korkeakoulututkintoon vielä päälle 2 vuotta (120 op).
Kandiopinnot ovat aika pitkälle niitä perusopintoja. Se voi toisaalta hidastaa valmistumista, kun kandiin kuuluu paljon sellaisia kursseja, joilla ei ole sen mielenkiintoisen pääaineen kanssa juurikaan tekemistä (virkamiesruotsi yms.).
Kanditutkintoon vaaditaan myös kandidaatintyö, jonka varmaan monet pitkään opiskelleet tekevät juuri ennen diplomityötä/gradua, ja jatkavat siinä sitten kandissa aloitettua aihetta.
Tuttavasi opintoja hidastaa varmaan myös vuoden 2005 yliopistouudistus. Vanhassa tutkintosäännössä kandia ei edes ollut, mutta viimeiset vanhan tutkintosäännön mukaan opiskelleet valmistuivat muistaakseni kesällä 2010. Tuttavasi opinnoista osa on varmaan mennyt vanhaksi, mikä hidastaa opintoja entisestään.
Et tiedä selvästikään mitään, joten turhaan rasitat aivojasi ajattelemalla.
Parasta vaan kun kukin huolehtii omat opintonsa ja elämänsä niin kuin parhaaksi näkee.