Miksi siivooja on joidenkin mielestä muita alempiarvoisempi ihminen?
Niin ettei voi edes tervehtiä? Moni katsoo vaan nenänvartta pitkin eikä tervehdi, ja kohtelee kuin ilmaa, tai jopa tiuskii.
Itse pidän työstäni, ja tuollainen dissaaminen tuntuu pahalta. Rahoitan ko. työllä elämääni opiskelun aikana.
Itse arvostan siivoojia/siistijöitä/hoitoapulaisia tms. mitä nimikkeitä niitä nyt onkin. Surullista että jotkut pitävät siivoojia suunnilleen yhteiskunnan pohjasakkana, tyhminä ja yksinkertaisina ihmisinä joita ei tarvitse edes tervehtiä. :-(
Kommentit (35)
Mikä estää sanomasta "hei" esim. työpaikan käytävällä, vaikket toisen nimeä tietäisikään?
Oisit nyt paremman tekosyyn keksiny
Ei se ole tekosyy vaan todellinen syy, miksi siivoojia ei tunneta eikä noteerata. Siivoojat, toisin kuin firman omat työntekijät, vaihtuvat ilman mitään ilmoitusta. Eivät esittele itseään eivätkä käytä nimilappuja. Eivät kerro etukäteen, kun lopettavat. Vaikea siinä on olla kovin sosiaalinen ilman, että vaikuttaa kuulustelijalta. Tervehdin tietysti, jos naama ehtii tulla tutuksi ennen vaihtumista, muttei se ole sama kuin tuntea nimeltä tai vaihtaa kuulumisia.
kyllä niin pelottavia ettei niitä edes kukaan uskaltaisi tervehtiä =D Ja n eie muuten tasan tervehdi itsekään ketään. Sellaisia vanhempia naisia jo.
Muuten tuosta kouluttautumisesta ym..itse viime syksynä kun valmistuin, (en siivoojaks tmv.) Niin käytännössä kyllä vaan menin siivoojaksi.
Lähetin hakemuksen ja 2 päivän päästä olin hommissa.
siihen joutuvat todella huonoälyiset.
Minä kyllä tervehdin siivoojia. Ei siinä mitään. Luulen vaan monen ajattelevan noin.
Yritin yks päivä selvittää siivoojalta, että onko hän siivonnut viereisen miesten vessan jo kun naisten vessaa oli siivoamassa. Miesten vessa oli varattu ja pappa oli siellä joku aika sitte käynyt ja oli hukannut lasit. Epäilin, että josko olis sinne tippunu...
Ei kuulkaa ollutkaan niin helppo selvitää tätä asiaa!! Ensinäkään se siivooja ei tervehtinyt vaikka kolme kertaa yritin (luulin jo ettei puhu suomea) Sitten se ihmettelee, että miksi minä olisin käynyt miesten vessassa jne... Onneksi se vessa siinä vapautui ja käväisin katsomassa. Ei ollu lasit siellä...
Eli johtuiskohan tästä, ettei heitä tervehditä eikä kohdella niin kuin normaalia ihmistä. Koska he eivät tervehdi takas, eivätkä ole normaaleja!
Onpa sulla ollut laaja ja kattava otanta siivoojista, niin että voit tehdä hyvin tuollaisia yleistyksiä kaikkien siivoojien toimintatavoista ja normaaliudesta. Jatka samaan malliin vaan.
Vain ja ainostaan heidän. :)
Te teette tärkeää ja arvokasta työtä.
Nro 19 edusti otsikossa mainitsemaani ihmistyyppiä erinomaisesti. :D
Eikä myöskään vastata selkeään kysymykseen?
Minun mielestä tämä siivooja oli varsin tyhmä ja antoi itsestään vielä tyhmemmän kuvan.
Noin muuten, minulla on kyllä muutama opiskelukaveri jotka siivosivat opintojen rahoittamiseksi. Ihan fiksuja maistereita heistä valmistui :)
Toinen jatkoi vielä vuoden valmistumisen jälkeekin ko ei muuta hommaa löytynyt. Edelleen on ihan fiksu, mutta hän myös tunnistaa näitä siivojia, joiden ansiosta hietä ja sitä kautta heidän työtä ei pidetä kovin kovassa huudossa... ja kuulema vaan pahentunut muutaman vuoden sisällä... siis, että niitä työkavereita joilla ei ollut ehkä kaikki kotona oli aina vaan enemmän.
On ihana vakisiivooja töissä, tottakai häntä tervehdin siinä missä muitakin työpaikallani töissäolevia ihmisiä, joskus rupatellaankin kun hän on niin kiva ja pirtsakka persoona...Ihan pulassa oltais kyllä ilman siivoojia. Eron huomaa silloinkin, kun oma siivooja on lomalla ja tuuraaja hoitaa hommat. Paikat repsottaa, hommia ei ole tehty kunnolla, roskiksiin on laitettu liian pienet pussit, jolloin pussi tippuu sisään ja roskis täytetään ilman pussia jne..
Olin isossa firmassa siivoamassa,kyllä mulle sanottiin aina hei ja moi ja huomenta jne,osaan itse asiakaspalvelun salan kun oon itse opiskellut sitä koulutuksessani,en ole siivoja koulutukseltani. Koskaan en saanut valituksia,aina kaikki tervehti minua jopa eräs pomokin yritti tehä tuttavuutta,olin siis pidetty siinä firmassa.
Vaihdoin firmaa kun kävi silleen että meillä vaihtu siivouspalvelupäälikkö mies ja hän otti mut silmätikuksi,loukkasin sit jalkani,niin pääsin saikulle ja sain kepit,samana pvänä uusi työantaja soitti ja sain työpaikan jossa olen nyt vakituisena uudella uralla,niin jätin sen siivouspaikan,asiakkaat olivat mukavia,mutta siivosujohto oli ihan vitun urpoo porukkaa.
kun jotkut on vaan typeryksiä eivätkä ymmärrä että siivooja on tärkeä.
mutta ei kannata ottaa liian raskaasti tervehtimisen puutetta, varsinkaan Suomessa. Ensinnäkin ihmiset, varsinkin ajatustyötä tekevät, ovat usein niin ajatuksissaan, että eivät aina edes "rekisteröi", että joku käveli ohi, jos ei ole tuttu. Itse olin töissä, joskus tehtaassa ja siellä saattoi linjalla olevilta kuulla, kuinka joku toimistotyyppi oli taas niin ollakseen, kun ei tervehtinyt. Todellisuudessa nämä kävelivät usein tuotantotilan läpi kesken töiden ja työt rullasivat päässä koko ajan. Monta kertaa päivässä keskeytys ajatustyöstä sen takia, että keskittyisi tervehtimään kaikki ympärilläolijat olisi jo oikeasti häirinnyt työtä. Mutta tätä voi olla vaikea ymmärtää, jos ei ole jatkuvasti montaa asiaa muistettavana ja suunnittele ja mieti asioita kävellessäänkin.
Toisekseen suomalaiset ovat niin töykeitä, että monet eivät tervehdi edes naapureitaan, joten ei sitä kannata kovin henkilökohtaisesti ottaa.
mutta en nyt kovin korkealle nostaisi ammattiryhmää kuitenkaan.
tervehdi muita kuin minua opettavia opettajia tai kurssikavereita, joten ei tule mieleen siivoojia tervehtiä. Tosin joskus olen heiltä neuvoa luokan sijainnista kysynyt ja sen jälkeen kiittänyt avusta, en siis todellakaan katso heitä nenän vartta pitkin. Arvostan siivoojien tekemää työtä, en haluaisi kenenkään heistä ajattelevan minun olevan ylimielinen.
Niin joo, tervehdin aiemmin taloyhtiömme siivoojaa, hän oli todella mukava. Mutta sitten siivooja vaihtui, ja tämä uusi siivooja on niin yrmeä ettei vastaa vaikka häntä tervehtisi, katsoo vain mopinvartta pitkin. Ehkä hän on kokenut ettei ole arvostetussa työssä? Surku.
"Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija"
Jumala arvostaa todella niitä, jotka vaatimattomina ja hiljaisina tekevät työtään muita palvellen ja muiden halveksimina.
Siksi koska siivoojan ammatti oli joskus tietämättömän ihmisen ammatti. Siivoaminen joskus muinoin ei juuri koulutusta vaatinut. 2000-luvulla tietty HIEMAN eri juttu. Siivoojaksi jouduttiin, siihen työhön ei hakeuduttu, tai sitten pesti otettiin vastaan kun muutakaan ei ollut tarjolla. Eli jos olit siivooja, olit joko tietämätön tai epätoivoinen. Kuka sellaisen ihmisen kanssa haluaa olla tekemisissä? Vanhoista tavoista on vaikea luopua.
Yksi syy ohikatsomiseen voi olla itseasiassa ohikatsojan nolostus. Olen kävellyt kuraisilla kengillä koulun käytävillä, vastapyyhityllä lattialla, ilman että itse pyyhin kenkiäni ovensuun mattoon. Kulman takana olikin siivooja mopin kanssa. Kieltämättä hävetti, vaikka en ole varma huomasiko tai välittikö hän. Minä olen kokenut siivoojien katseet joskus vihaisiksi, ikäänkuin syyttäviksi. Vähän kuten vihaisen petoeläimen kohtaisi - on parempi välttää katsekontaktia :D
Ei se ole tekosyy vaan todellinen syy, miksi siivoojia ei tunneta eikä noteerata. Siivoojat, toisin kuin firman omat työntekijät, vaihtuvat ilman mitään ilmoitusta. Eivät esittele itseään eivätkä käytä nimilappuja. Eivät kerro etukäteen, kun lopettavat. Vaikea siinä on olla kovin sosiaalinen ilman, että vaikuttaa kuulustelijalta. Tervehdin tietysti, jos naama ehtii tulla tutuksi ennen vaihtumista, muttei se ole sama kuin tuntea nimeltä tai vaihtaa kuulumisia.