Vatsa/yrjötauti käytäntö teillä?
Pyydättekö ihmisiä kylään vaikka tauti on jollain perheenjäsenellä tai ollut päivän parin sisään?
Pidättekö huolta hygieniasta niin, että yritätte välttää itse tartutaa jos lapsi kipeä, miten?
Kommentit (9)
ainakin viikon pitäisin varoaikaa ennen kuin kutsuisin ihmisiä kylään, ne sitkeimmät pinnoilla elävät bakteerit ovat yleensä nimenomaan vatsatautia aiheuttavia, eikä kotiaan saa niistä kuitenkaan mitenkään kokonaan vapaaksi.
Yritetään välttää tartuntaa pesemällä käsiä ja kasvoja koko ajan ja yrittämällä olla koskettelematta kasvoja käsillään. Puhdistetaan ovenkahvoja ym. pintoja välillä ja ollaan varovaisia.
Taudinaiheuttajat huuhtoutuvat parhaiten käsistä kun niitä pesee lämpimässä vedessä saippuan kanssa vähintään 20 sekuntia kerrallaan.
jos jollakulla perheessä on ollut tauti. vatsatauti tarttuu vielä parin viikon päästä pinnoilta.
tottakai pidetään huolta hygieniasta joka tapauksessa vaikka kukaan perheessä ei olisikaan sairas. Käsienpesu on tärkein keino.
loppumisesta parin päivän päästä meille SAA tulla kylään, mutta ihan omalla riskillä sitten.
Kun muksu oli pienempi ja oksennuksia joutui siivoilemaan sieltä sun täältä ei käsien peseminen ja paikkojen desinfiointi aina riittänyt - oksua kun meni esim. kynsien alle kun yöllä päällensä oksentanutta lasta pesi ja lakanoita raivasi. Mutta nyt kun lapsi ollut 4- 5-vuotias ja oksentaa sankoon niin pari viimeisintä kertaa ovat vanhemmat oksutaudilta välttyneet.
ja perheen sisällä yritetään rajata tartuntaa esim. niin, että sairas käyttää vain omaa vessaansa.
on päällä niin ei tietenkään kutsuta, jos jo mennyt ohi niin toki voi tulla. En noudata mitään erityistä varavaisuuta jos tauti on meillä, taudin jälkeen pesen vessan ja desinfioin kahvat yms. Liika hygieenia kostautuu - meillä tauteja yleensäkin hyvin vähän ja jos on niin hyvin lyhytkestoisina. Usein lapset yöllä oksentavat pari-kolme kertaa ja sillä se on ohi. Seuraava päivä "saikkua" ja sitten taas koulun.
herranjestas! eikai kukaan täysjärkinen pyydä ihmisiä yrjötaudissa käymään!!
Meidän lapset ja aikuisetkin sairastavat mahataudin aina niin lievänä, että en edes tiedä koska meillä on yrjötautia ja koska ei. Samalla tavallahan se tartuttaa silti, oli oireet lieviä tai vaikeita. Jos minulla on yhtenä päivänä maha kipeä ja vähän paha olo, tai lapsi käy kerran töräyttämässä löysät kakat ja jatkaa sitten menoa, niin vaikea siinä nyt on kolmeksi viikoksi eristäytyä.
Meidän taipumuksemme lieviin tauteihin kaiken kaikkiaan liittynee jotenkin siihen, että olen lastenklinikalla töissä ja raahaan siedätysannoksia kaikista mahdollisista taudeista kotiin ihan jatkuvalla syötöllä.
Mulla on yksi ystävä, joka kutsui meidät lasten kanssa luokseen syömään ja leikkimään. Lasten leikkiessä (molempien nuorimmaiset 1v taaperoita jotka tunkivat kaikki lelut suuhunsa) ja meidän jutellessa vielä ruokapöydässä, kaveri sitten otti puheeksi että "oltiin viikonloppuna kaverilla kylässä ja saatiin sieltä ihan kamala mahatauti. Onneksi noilla ei kestänyt kuin päivän se oksentelu..." Ja siis tästä heidän lasten oksentelusta oli pari päivää siinä vaiheessa kun meidät kutsuttiin kylään. Olisi tehnyt mieli kirkua raivosta :(
Minulle itselleni mahatauti on tosi rankka, sairastan autoimmuunitautia ja niin... No on joka tapauksessa vaikea tauti minun sairastaa - sen enempiä jauhamatta. Esikoinen on myös sellainen, että oksentaa alkuun 2 vrk tosi tiuhaan, sitten alkaa vesiripuli joka kestää viikon. Oksentelua kestää yleensä 6vrk, loppupäässä oksentelukerrat harvenee / vrk. Lienee siis sanomattakin selvää, että me emme oksutautia meidän taloon kaipaa.
Mulla on kertakäyttöhanskat jotka nykäisen käteen kun alan siivota oksennuslakanoita ja pestä ämpäreitä. Oksentelijat ja ripuloijat käyttää vain toista vessaa, toinen on terveille. Pesen kädet saippualla, pyyhin aina puhtaaseen pyyhkeeseen ja lopuksi käytän käsidesiä. Desinfioin ovenkahvoja, vessannuppia ja hanaa. Joskus aikuiset säästyy, ei aina. En huoli meille pariin viikkoon vieraita, ja silloinkin varoitan että mahatautia on ollut.
Hyi mikä tauti, nyt jäätiin just kerhosta pois kun siellä mahatauti jyllää pahana. Pitää parin viikon päästä katsoa jos uskaltaa palata.
pyydetä ketään kylään, jos jollain perheessä on tauti tai tauti on loppunut vain pari päivää aiemmin. Ja hyvällä käsihygienialla koitetaan parhaamme mukaan ehkäistä taudin tarttumista perheen sisälläkin.