Helvetti mua jännittää 2,5v neuvola
Meidän neukku päätti 2v neuvolassa että tulemme 2,5v neuvolaan,koska poikani ei osanut 20 sanaa,ja ei tullut lauseita. Hän sanoi että täytyy tulla kontrolliin. Jännittää ihan sikana mitä ne sanoo.Pojalla tulee sanoja mutta ei vielä kunnon lauseita. Muuten kehitys on ikäisensä tasolla.
Mitä ne tekee ton ikäisille?
laittaa puheterapiaan? Ne ei ota huomioon että lapset kehittyy eri tahtiin? Miksi ei oteta huomioon että jokainen on erilainen? neuvola tädit haluaa vaan tuijottaa nitä sääntöjä mitä niille on opetettu.
Sori ap.n marmatus,mutta vaivaan tällä päätäni...
Kommentit (6)
Hyvähän se on tarkistaa asia. Miksi se sua niin paljon jännittää?
aktiivisesti ehkä juuri 20 eri sanaa, kokonaisuudessaan osaa sitten vähän enemmän. Yleensä tulee max. 2-3 sanan lauseita, pari kertaa sanonut jotain enemmän. Aika ihmeellistä, että ollaan heti tunkemassa johonkin terapiaan.
puheterapeutti sanonut että ijhan turhaa laittaa alle eskari ikäistä puheterapiaan,koska jokainen kehittyyeri taahtia,mutta neuvolatädit haluaa vaan olla nii täsmällisiä että haluavat toimia ohjekirjan mukaan mitä on annettu.
Ainahan se jännittää mua kun on joku uusi asia tai sillee..
Ap
vielä antamaan. Meillä käytiin 2,5v. puheterapeutin arviossa (poika puhui vähemmän kuin sun poikas) ja tilannetta vaan jäätiin seuraamaan, koska kaikki muu oli ok, lapsi ymmärsi puhetta ja leikki ikäisensä leikkejä. Välissä käytiin kontrolleissa ja terapia sovittiin jo alkavaksi, mutta poikapa alkoi sitten puhua juuri ennen. Käytiin kerran (ikää oli tuolloin 3v3kk) ja terapeutti totes ettei tää poika mitään terapiaa tarvi kun höpöttää kuin papupata :)
Ole siis huoleti, hyvähän se on asiat tarkistaa että apua saa ajoissa jos sitä tarvitaan, mutta yleensä ei tarvita. Onneksi mun kokemuksen mukaan puheterapeutit on ihan järki-ihmisiä, ei ne huvikseen ala terapioita pitää. Mulle ainakin sanoi ettei alle 3v:lle kannata terapiaa järkätä kuin poikkeustilanteissa. Hyvin voi odotella 3v:ksi asti ja jopa reilusti yli.
kun lääkäri 1,5 v neuvolassa sanoi, että jos ei 2 ikään mennessä tule 10 sanaa niin tulee lähete puheterapiaan :O Ja kaverini joutui myös 2 vuotiaansa kanssa puheterapiaan.
Ei silti, eihän siitä haittaakaan ole :)