Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut yrittäjien puolisot kestätte stressin?

Vierailija
24.01.2012 |

Mieheni ryhtyi yrittäjäksi noin viisi vuotta sitten. Olen ollut ahdistunut, unihäiriöinen, todella stressaantunut ja peloissani siitä lähtien. Elämänilo on tiessään, tilalla on sydämen läpätystä, valvottuja öitä, syviä huokauksia ja PELKO.

En osannut arvata, että stressaantuisin tällä tavalla. Mieheni kestää stressin paljon paremmin ja jotenkin hullua näin päin, koska minulla ei ole mitään tekemistä mieheni yrityksen kanssa. Muuta kuin tietenkin yhteisen talouden kautta.

En oikein tiedä, mitä voisin tehdä tälle. En ole sellaisella alalla, että helposti pääsisin todella hyville tienesteille, vaan ihan sellaista suomalaisten keskipalkkaa tienaan itse.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisi vuotta ap on panikoinut. Kyllä siinä on tilannetaju hukassa ja varsin pahasti.

t. 2

Vierailija
22/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan, olet kontrollifriikki!

t. 2

mutta en pysty, koska minulla ei ole rahaa. Käytän kaikki omat rahani siihen, että perheen asiat ainakin pysyvät kunnossa. Ns. ylimääräiset rahat laitan etukäteen lainanlyhennyksiin, jotta ne ihan sataprosenttisen varmasti tulee maksetuiksi ja jotta JOS tulee miehen firman kanssa joku ongelma, niin onpahan ainakin pankille osoittaa, että kaikki omat lainat on hoidettu sentilleen ja säntilleen.

Tiedän kyllä, että tämä on itseaiheutettu noidankehä. Olen ottanut kaikki perheen asiat hoitaakseni, jotta voisin olla varma, että ne myös on hoidettu. Minun rahani riittävät niihin juuri ja juuri. Ja kun rahaa ei koskaan jää pakollisten kulujen jälkeen mihinkään, eikä minkäänlaista puskurirahastoa ole, tunnen eläväni jatkuvasti kuin kuilun reunalla. Entä jos auto hajoaa, entä jos tulee vesivahinko, entä jos entä jos entä jos... Näitä mietin illalla ennen nukahtamista ja herään yöllä painajaisiin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä enemmän tiedän yrityksen asioista, sitä enemmän stressaan. Jos mies sanoo, että on jotain haasteita, niin saan kahta kauheamman ahdistuskohtauksen. Esim tänä aamuna mies mainitsi, että kassa on miinuksella ja tuntui melkein kuin olisin pyörtymässä. Vaikka tiedän kyllä, että kuukauden päästä tilanne on (todennäköisestikin) jo ihan toinen. En vaan kestä tällaista epävarmuutta. En ole koskaan kuvitellutkaan voivani itse toimia yrittäjänä, mutta en tosiaankaan osannut arvata, että stressaisin sivussa tällä tavalla. ap

[/quote]

ota selvää, kun tiedät mistä johtuu kassan miinus, se tieto vähentää ahdistusta jos selitys on looginen. Näin tietäisit miten yrityksen tulot ja menot on tasapainossa. Ikävä kyllä on myös niitä yrittäjiä, jotka eivät saa pysymään tuloja ja menoja tasapainossa. Meillä keskustellaan mieheni kanssa, vaikka en ole osallisena yritykseen, isoimmista investoinneista ja pohditaa yhdessä rahoitusjärjestelyjä ja työtilanteista yleensäkin.

Se mikä minua auttaa jaksamaan, johtuu varmaan siitä, että olen itse yrittäjän tytär. Vanhempani teki 90-luvun lamassa henkilökohtaisen konkurssin ja siitä selvittiin vaikka vaikeaa oli. Itse olen sen takia kiinnostunut yrityksen asioista, että tiedän missä mennään kun se kuitenkin vaikuttaa meidän perheen talouteen. Minun palkalla just ja just elettäis kun kulutus laitettaisiin minimiin. Nuorena kyllä päätin, että ikinä en niin hullu ole että yrittäjän kanssa naimisiin menisin, mutta näin siinä vaan kävi. En varmaan ymmärtäisi palkansaajamiestä kun miehenmalli kotoa on yrittäjä.

Ota asioista selvää ja keskustele puolisosi kanssa, se helpotaa... Tietääkö miehesi stressisi määrää?

T. Se joka 6-vuotta yrittäjän vaimona

Vierailija
24/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tutustut yrittäjiin ja yrittäjien vaimoihin eli haet vertaistukea.

Enkä tajua noita juttujasi perheen asioiden hoitamisista tai yhtään mistään muustakaan. Ei yrittäjyys ole sairaus, joka estäisi kuulustelemasta lasten läksyjä, tiskaamasta tiskejä tai laittamasta ruokaa...

2

Vierailija
25/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaista terapiaa jota antaa vapaaehtoiset. Käy juttelemassa niin saat asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Juttele miehesi kanssa ja anna hänelle myös kodistanne vastuuta! ÄLÄ TAPA TÄMÄN TAKIA ITSEÄSI ÄLÄKÄ SUHDETTANNE! Anteeksi kun huudan, mutta nyt teet asioille jotain, tuo ei ole normaalia elämää...

Vierailija
26/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakin tajusin sen, etteivät muut ilmeisesti revi näin kauheaa stressiä... Eli se ei ole normaalia, jonka kanssa pitäisi vaan oppia tulemaan toimeen.

Miehelle en ole koskaan halunnut puhua tästä mitään, koska en halua stressata häntä millään tavalla. Haluan, että miehellä on mahdollisimman vähän huolta perheen takia, jotta hänellä riittäisi energia yrityksestä huolehtimiseen. Ehkä tämäkin on ollut väärä ajatus. Olen kai ajatellut, että miehellä on samanlainen kuilun partaalla -olo kuin minullakin.

ap

Vierailija
27/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoitovapaalla tällä hetkellä, mutten työssänikään tienaa suuria summia. Niillä tuloilla ei siis perhettä elätettäisi, jos miehen firma kaatuisi tai tapahtuisi jotain muuta.

Siltikään elämää ei voi elää asenteella -jos - niin mitä sitten - sillä menettää todellakin elämänvalonsa, puhumattakaan unesta ja terveydestä.

Miehesi täytyy ehdottomasti antaa paperihommat ulkoistukseen, jos hän on niissä leväperäinen. Paperihommat hyvin tehtynä on kuitenkin kaiken a ja o.

Tsemppiä ap! Yritä relata. On meillä muillakin stressinaihetta, muttei sille kannata antaa pikkusormea, se veisi kuitenkin koko käden :)

Vierailija
28/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin aikoinani johonkin kriisikeskukseen epämääräisen ahdistuksen takia. Se auttoi paljon ja nopeasti, muutaman kerran kävin ja ahdistus oli poissa. Tietysti mun tilanne oli ihan eri. Mutta älä suoralta kädeltä sulje pois keskusteluavun mahdollisuutta rahapulan vuoksi :)

Meillä itse siirryin vastikään yrittäjäksi, ja stressi katosi kuin tuhka tuuleen :) Töissä stressasin tosi kovasti, mutta kotona on ihana ajatella, että teen itse omia päätöksiä, kannan vastuun niistä ja seuraukset ovat lähinnä tulonmenetyksiä, jos jotain seurauksia tulee. Voin itse vaikuttaa työmäärääni ja mikäs sen mukavampaa. Elämä kantaa.

Vierailija
29/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle en ole koskaan halunnut puhua tästä mitään, koska en halua stressata häntä millään tavalla. Haluan, että miehellä on mahdollisimman vähän huolta perheen takia, jotta hänellä riittäisi energia yrityksestä huolehtimiseen. Ehkä tämäkin on ollut väärä ajatus. Olen kai ajatellut, että miehellä on samanlainen kuilun partaalla -olo kuin minullakin. ap

että olet miehesi yrittäjyyden vuoksi ulkoistanut hänet perheestänne. Millainen suhde teillä on jos tämmöisistä tuntemuksista ei puhuta. Meidän elämästä ei tulisi mitään jos minä en puhuisi omista tuntemuksista ja mieheni ei omistaan. Puhukaa puhukaa ja kerran vielä puhukaa. ja jos ette osaa puhua asioista, opetelkaa! Toivon sinulle jaksamista asioiden käsittelyyn ja mieheesi luottamiseen...

T. edelleen se 6- vuotta yrittäjän vaimona

Vierailija
30/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi liittyisi vaikka yrittäjien työttömyyskassaan?

Vierailija
31/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle en ole koskaan halunnut puhua tästä mitään, koska en halua stressata häntä millään tavalla. Haluan, että miehellä on mahdollisimman vähän huolta perheen takia, jotta hänellä riittäisi energia yrityksestä huolehtimiseen. Ehkä tämäkin on ollut väärä ajatus. Olen kai ajatellut, että miehellä on samanlainen kuilun partaalla -olo kuin minullakin. ap

että olet miehesi yrittäjyyden vuoksi ulkoistanut hänet perheestänne. Millainen suhde teillä on jos tämmöisistä tuntemuksista ei puhuta. Meidän elämästä ei tulisi mitään jos minä en puhuisi omista tuntemuksista ja mieheni ei omistaan. Puhukaa puhukaa ja kerran vielä puhukaa. ja jos ette osaa puhua asioista, opetelkaa! Toivon sinulle jaksamista asioiden käsittelyyn ja mieheesi luottamiseen...

En halua kuulla, että häntä pelottaa tai että hän on epävarma. Romahdan täysin ja olen monta päivää aivan poissa tolaltani, seurauksena riita, koska miehen mielestä minulla ei ole mitään syytä stressata, hänellä on. Ja näinhän se onkin.

ap

Vierailija
32/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä stressataan kyllä enemmän mieheni tuloista, vaikka hän on ns. vakituisissa töissä. Tulot vaan vaihtelevat ja koska on eri projekteissa töissä, koskaan ei tiedä mistä palkka maksetaan vai maksetaanko ollenkaan. Ja siis kyseessä virassa oleva tutkija. Meidän huushollissa minä eli se yrittäjä on aina kuitenkin tienannut jotain, vaikka tulot vaihtelevatkin tosi paljon. Viime vuonna tienasin 10k vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta ei haittaa mitään, koska silläkin rahalla selvitään.

Koeta ap rauhoittua, ota murhe kerrallaan. Jos miehesi sotkee asiansa tai työt loppuvat, murehdi sitten, älä etukäteen. Cheer up, it might never happen!

Vierailija
33/33 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuulla, että häntä pelottaa tai että hän on epävarma. Romahdan täysin ja olen monta päivää aivan poissa tolaltani, seurauksena riita, koska miehen mielestä minulla ei ole mitään syytä stressata, hänellä on. Ja näinhän se onkin. ap

hakemaan apua miten ristiriitatilanteissa toimitaan. Sinulla on oikeus stressata teidän yhteistä taloutta, johon myös miehesikin pitäisi osallistua. Älkää riidelkö! Muista teidän perhe on Oy PERHE Ab jossa osakkaana on sinä ja miehesi ja lapset. Miehesi yritys on siinä mielessä osakkaana Oy Perhe Ab:ssa, että siitä pitäisi tulla taloudellista panostusta perheeseenne. Ja sinulla on sen takia oikeus tietää miehesi yrityksen asioista ja kantaa ja jakaa yhdessä miehesi kanssa stressi. Jos sinulla ei ole oikeutta stressata niin ei ole oikeutta myös miehelläsikään.