Millainen uimataito vaaditaan koululaiselta, että
hän voi uida koulun liikuntatunnilla isossa altaassa?
Meillä lapsi osaa uida yhteenmenoon 150 m ja kuulemma joutui uimaan matalassa altaassa.
Kommentit (10)
koululaisella oli pari viikkoa sitten koulussa uintiviikko.
Ensimmäiset päivät kaikki joutuivat uimaan lastenaltaassa. Loppuviikosta uimataitoiset saivat itse valita missä altaassa haluavat uida.
Ja muuten lapsi on mitä epäurheilullisin, mutta uinti on ainut laji jossa pärjää. Ehkä opettaja siksi luuli, ettei osaa sitten sitäkään.
t. ap
Ja muuten lapsi on mitä epäurheilullisin, mutta uinti on ainut laji jossa pärjää. Ehkä opettaja siksi luuli, ettei osaa sitten sitäkään.
t. ap
Viestitä opettajalle tästä niin jospa ensi kerralla sitten pääsee isoon altaaseen. Jos 150m ui yhteen menoon niin se on jo tosi hyvin.
Poika osasi uida ainakin 100 m kun meni kouluun, mutta vasta kolmannella luokalla sai mennä isoon altaaseen. Siihen asti kaikki uivat 90 cm altaassa joka on n. 10*15 m. Huolimatta siitä että saattoivat olla isompien kanssa samaan aikaan uimahallissa ja siis valvontaa oli myös isossa altaassa. Tosi pöljää... Ei nimittäin uimataito siellä mietenkään kehittynyt.
Altaan koosta. Uimahallien opasteet lähtevät siitä, että 25 m riittää, mutta itse en päästäisi 50 metrin altaaseen lasta, joka ei ui selvästi enemmän. 150 m uivan päästäisin mihin altaaseen tahansa.
Sinänsä kurjaa tuo opettajan suhtautuminen. Itsekin olen huomannut, että liikunnanopettajilla on helposti käsitys, että jos olet hyvä liikunnassa, olet hyvä kaikissa lajeissa ja jos huono, niin olet huono kaikissa lajeissa. Tämä on omiaan nujertaman juuri niiden itsetunnon, joiden liikunnallisuutta pitäisi tukea.
Mun lapsen luokalla (ekaluokka) lapset saivat itse valita menevätkö syvään päähän vai matalaan.
Syvään menevien piti uida sinne toiseen päähän. Joku hyvin uiva oli halunnut jäädä kaverin vuoksi matalaan päähän, vanhemmat oli luulleet open päättäneen.
Vaikka olisi kuinka hyvä uimari, niin kaikki aloittaa alkeista. Näin Tampereella.
Meillä lapsi osaa uida yhteenmenoon 150 m ja kuulemma joutui uimaan matalassa altaassa.
Vaatii tietysti sen, että on useampi ope.
Mutta ovat huomanneet että juuri tuossa iässä erot on valtavia.
Vaikka olisi kuinka hyvä uimari, niin kaikki aloittaa alkeista. Näin Tampereella.
pääsi joka kerralla pieni otos (valvottavissa oleva määrä, ei parhaimmat) uimataitoisia isoon altaaseen osaksi aikaa ja sitten toinen otos lapsia jne. Viimeisillä parilla kerralla sitten riittävän uimataidon omaavat uivat koko ajan isossa.
Itse menin silloin isoon altaaseen kun osasin uida sen 25 m.