Hahah toi oli muuten totta :D (kuivaksi opettelusta toisessa ketjussa)
Joku kertoi että ne lapset, jotka ovat "pieninä oppineet kuivaksi" kas kummaa kastelevat usein housunsa ja myös lakanoita vaihdetaan sänkyihin tiuhaa tahtia.
Tuli heti sellainen välähdys, että näin se on ollu munkin kaveripiirissä :D
Omat lapset (3 kpl) oli "myöhään" vaipoissa joka ikinen, mutta sitten kun vaippa jäi, ei tullut yhtä ainutta pissavahinkoa kenellekään.
Ja tosiaan, hyvin moni (oikeastaan kaikki) kaveripiirin lapsista, jotka on "olleet kuivia" 1,5 - 2 vuotiaina, ovat pissanneet täällä meilläkin lattialle, muutama useammankin kerran.
Myös kakkoja on tullut housuun.
Ja yksi näistä kavereista valitti monet kerrat sitä, kuinka joutui taaaaas pyykkäämään niin peitot, patjat kuin tyynytkin, kun lapsi pissasi sänkyyn.
Tulee tosiaan mieleen, että joillakin on niin kova paine saada lapset äkkiä kuivaksi, että lapset "päätetään" kuivaksi äidin päätöksen mukaan, eikä sen mukaan että lapset itse olisivat siihen valmiita.
Kommentit (23)
kaverin touhuja, kun hän on päättänyt, että lapsi jättää nyt kaksivuotiaana vaipan pois. Lapsi on pissannut kangassohvan (jota ei voi pestä) ja sängyn niin, että ne haisevat pinttynelle pissalle. Mä tiedän tän mun kaverin niin hyvin, että aivan varmasti hän ei ole kuivaillut sitä sohvaa lempeä hymy naamallaan, vaan siinä on huudettu ja kirottu. Mä en tajua, miksi tahallaan tehdä koko elämä sellaiseksi, että se pyörii lapsen pissan ympärillä; koko ajan kytätään, että joko on pissahätä, ja kun se pissahätä on, niin hirveällä stressillä ja kiireellä se lapsireppana kiikutetaan vessaan.
Minun mielestäni tuollainen on ihan järjetöntä touhua, suorastaan lapsen kiusaamista. Äitimammat vois itse opetella jonkun haastavan, uuden taidon, jos on kerran luppoaikaa ja puuhaamisen tarve, ja antaa lapsille kasvurauhan.
Eikä todellakaan saa syyllistää lasta kun pissa tulee! Sehän nyt on selvää!
Mutta silti sitä pottailua voi harrastaa jo hyvin pienen kanssa. Meillä jokainen lapsista on päässyt potalle 8kk iästä lähtien. Aina kun minä menin pissalle, oli minulla seuralainen pyttyä vastapäätä.
Adjutanttini istui vain sen pienen hetken potalla kun mitä itsekin olin. Hyvin usein pienelläkin oli se pissa potassa. Yksikään kolmestani ei ole kakannut vaippaan enää vuoden vanhana, koska halusivat mielummin tehdä sen kyykkyasennossa pottaan.
Pitää aloittaa pehmeästi ja jos lapsella on vaipat jalassa vielä 3v niin ei siitä saa otta stressiä. Niinkuin sanottu, jokainen oppii omaan tahtiin. Kunhan jotkut äiditkin vaan vaivautuisivat antamaan sen pottailumahdollisuuden ajoissa.
Meillä jätettiin vaipat sitten, kun lapsi oli ollut jo melkein viikon verran sekä päivisin että öisin kuivana (ikää oli hiukan alle 2,5v). Poika oppi päiväkuivaksi juuri ennen joululomaa (oli ollut yökuiva jo jonkin aikaa), joten siinä oli loman aikana hyvin aikaa testata, että uskaltaako viedä loman jälkeen tarhaan ilman vaippoja (olisi ollut kurja, jos olisi tullut pissat ulkovaatteisiin pakkasella).
Kyllä meilläkin sattui muutama pieni vahinko vaipoista luopumisen jälkeen, mutta nuo vahingot osuivat pääasiassa vasta kolmen-neljän vuoden ikään. Silloin poika tiesi osaavansa pidättää pissaa jo aika pitkään ja venytti ja venytti vessaan lähtemistä, ettei olisi tarvinnut lähteä kesken leikkien vessaan käymään.