Olemme paluumuuttajia ja olen pistänyt merkille oudon jutun. Korjatkaa jos olen väärässä
Suomessa kouluruokailun aikana lapset, eivät saa jutella keskenään. Ihan tavallinen ja viatonkin keskustelu vaiennetaan aggressiivisesti. Mistä moinen?
Kommentit (27)
Mulla on hoitolapsia ja jos antaisin niiden lärpättää ruokapöydässä, aikaa menisi noin tunti per ateria/välipala. Siis ne on ihan helvetin hitaita syömään, ärsyttää joutua koko ajan muistuttamaan että jugurtti on kesken ja että leipää on vielä jäljellä ja että pitää syödä perunoita myös, ei pelkkiä nakkeja keitosta. En oo ikinä tavannut lapsia jotka olis noin hitaita mutta tänäänkin yksi niistä oli yksikseen lounaalla ja sai kulholliseen keittoa menemään 55 minuuttia. Jos jatkuvasti hoputan ja muistutan, aikaa menee ehkä se 20-25min ja ehditään muutakin. Silti niin hidasta että joka päivä vituttaa.
Ymmärrän tosi hyvin että koulussa ei anneta jutella ruokatauolla, eihän ne ehtis siinä vartissa syömään mitään.
Anna lasten syödä rauhassa! Sivistyneissä maissa ruokailu kestää aika kauan ei siellä hotkita, vaan syödään ja jutellaan samalla.
Sinä olet muuten niitä lapsia varten, eivätkä he sinua palvelemassa. Sinun velvollisuutesi on järjestää mukava kodinomainen ilmapiiri.
Aika törkeitä mietteitä sulla lapsia kohtaan.
järjestetään koulun ruokalaan "mukava kodinomainen ilmapiiri" 400 ruokailijalle? Valista, kun osaat sen parhaiten.
Anna lasten syödä rauhassa! Sivistyneissä maissa ruokailu kestää aika kauan ei siellä hotkita, vaan syödään ja jutellaan samalla. Sinä olet muuten niitä lapsia varten, eivätkä he sinua palvelemassa. Sinun velvollisuutesi on järjestää mukava kodinomainen ilmapiiri. Aika törkeitä mietteitä sulla lapsia kohtaan.
järjestetään koulun ruokalaan "mukava kodinomainen ilmapiiri" 400 ruokailijalle? Valista, kun osaat sen parhaiten.
Eh. Mä vastasin tuolle, jolla on hoitolapsia en puhunut koulusta...
Eh. Mä vastasin tuolle, jolla on hoitolapsia en puhunut koulusta...
Auts-töks-töks! Turo on Helkama...:D
Olin harjoittelijana avustajan töissä ja huomasin sen.
Jututin erästä poikaa, joka käyttäytyi aina tosi huonosti muita lapsia kohtaan.
Sain häneen yhteyden ja hän yhtä-äkkiä tämä lapsi käyttäytyikin hyvin, kun olin samassa pöydässä.
Huomasin toisen avustajan mulkoilun, ettei keskustelu ole sopivaa.
Olin siis erityiskoulussa töissä ja paljon raskampaa on oli se kieltäminen ja sättiminen.
totta. Mun siskot oli aikanaan ala-asteella, jossa ei saanut jutella ruokailun aikana ollenkaan. Samoin joissakin muissa kouluissa. Sitten kotitalousopettaja oli repimässä hiuksiaan yläasteella, kun kaikki söivät nopeasti ruuat. Ope yritti opettaa, että ruokaillessa SAA keskustella ja on kivakin jutella ja tehdä ruokailusta mukava seurusteluhetki.
Kyllä mun mielestä kohtuullinen juttelu pitäisi sallia. Muuten lapsille tulee ihan outo kuva ruokailusta vain "mättötapahtumana", jolla ei ole mitään muuta arvoa kuin nälän tyydyttäminen.
Jutella saa ihan rauhassa, kunhan ei äidy kailottamaan. Pitää muistaa, että ruokala on joidenkin työpaikka: he ovat melussa joka päivä.