Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaalittoimitsijoina ei ole työttömiä, vaan hyvätuloisia?

Vierailija
22.01.2012 |

Kävinpä äänestämässä ja siellä istui pöydän takana rehtori, hammaslääkäri, 2 maisteria ja insinööri. Miksi työssäkäyville ja hyvin toimeentuleville aina tarjotaan niitä paikkoja, miksei voida ottaa työttömiä ja vähän koulutettuja?

Joo ja en ole katkera, olen itsekin hyvätuloinen.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään lain mukaan lautakunnan jäsenen ei tarvitse olla puolueen jäsen, mutta jonkun puolueen mandaatilla siellä aina toimitaan. Rautalankaa:

1) puolueille jaetaan vaalilautakuntapaikat

2) puolueorganisaatiot keräävät henkilöt lautakuntiin, mutta jos esim on vaikea saada porukkaa (alueellisesti pieni puolue tms), voi lautakuntaan päätyä hyvinkin esim. rkp:n mandaatilla henkilö, joka ei ikänä rkp:ta äänestä, mutta ei myöskään koe kynnyskysymyksenä lautakuntaan tulemiseksi sitä, että on kyseisen puolueen "pallilla".

Joku asiasta enempi tietävä voi toki oikaista. Näin kuvittelen homman menevän.

Vierailija
22/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne, joilla on, saavat kaiken ja muiden on erittäin vaikea luikerrella ovenraosta sisään. .

Homma menee niin, että asetut vaaleissa ehdolle. Ja se käy helposti ilmoittamalla halukkuudesta puolueen kunnallisjaostoon. Sen jälkeen sulla on suora baana auki vaalilautakunnan jäseneksi.

Viime eduskuntavaaleissa jotkut puolueet hakivat ehdokkaita netissäkin - sun tarvitsi vain täyttää nettilomake, jolla ilmoitit halukkuutesi ehdokkuuteen.

Ei tuossa mitään erittäin vaikeaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne valitaan puolueaktiiveista samoin kuin esimerkiksi käräjäoikeuksien lautamiehet. Tämä on fakta.

Jos et kuulu mihinkään puolueeseen, et voi tulla valituksi vaalitoimitsijaksi. Itse en kuulu mihinkään puolueeseen, joten en voisi varmaan olla toimitsijanakaan.

Vierailija
24/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne mitenkään valita, kuka tahansa voi ilmoittaa kiinnostuksensa ja todennäköisesti vuoro löytyy.

Vierailija
25/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne valitaan puolueaktiiveista samoin kuin esimerkiksi käräjäoikeuksien lautamiehet. Tämä on fakta. Jos et kuulu mihinkään puolueeseen, et voi tulla valituksi vaalitoimitsijaksi. Itse en kuulu mihinkään puolueeseen, joten en voisi varmaan olla toimitsijanakaan.

että täytyisi kuulua johonkin puolueeseen.

Mieheni on vaalitoimitsijana, eikä ole koskaan kuulunut mihinkään puolueeseen. On aktiivinen kansalainen, muttei politiikan saralla. Lisäksi on arvostettu omalla paikkakunnalla, luulen että siksi on kysytty toimitsijaksi.

Vierailija
26/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten ne ääntenlaskijat? Pääseekö ääntenlaskijaksi kuka tahansa, vai hoitaako nuo vaalitoimitsijat senkin homman? Luulisi että niitä tarvitaan hiukka enemmän.

Sorry että oon vähän pihalla tästä asiasta. Aktiivisuus on ylettynyt pelkkään äänestämiseen, ei muuhun oheistoimintaan, mutta nyt alkoi tämä kiinnostaa...

Vierailija
27/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne jotka tsekkaa niitä listoja on jotenkin puoluesidonnaisia, niin ainakin silloin.

Vierailija
28/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voisin kyllä lähteä tuonne äänenlaskentaan. Olisin ainakin puolueeton.

Vierailija
29/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalilautakuntiin (=vaalitoimitsijoiksi) valitaan puolueiden mandaatilla jäsenet. Kaikki toimitsijat eivät suinkaan ole minkään puolueen jäseniä, mutta pyydettyinä kuitenkin jonkun puolueen "kiintiöön".

Mitä tulee palkkioon, niin kukin voi kadehtia ihan vapaasti. N. sata euroa yli 10 tunnin työstä sunnuntaina ei minun laskuoppini mukaan ole paljon.

t. Tauolla oleva vaalitoimitsija, joka aloitti aamulla klo 8 ja lopettaa kun viimeinenkin ääni on laskettu (äänten lasku alkaa heti vaalihuoneistojen sulkeuduttua klo 20), toivon mukaan ennen klo 23:a

Mites sitten ne ääntenlaskijat? Pääseekö ääntenlaskijaksi kuka tahansa, vai hoitaako nuo vaalitoimitsijat senkin homman? Luulisi että niitä tarvitaan hiukka enemmän.

Sorry että oon vähän pihalla tästä asiasta. Aktiivisuus on ylettynyt pelkkään äänestämiseen, ei muuhun oheistoimintaan, mutta nyt alkoi tämä kiinnostaa...

Vierailija
30/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalilautakuntiin (=vaalitoimitsijoiksi) valitaan puolueiden mandaatilla jäsenet. Kaikki toimitsijat eivät suinkaan ole minkään puolueen jäseniä, mutta pyydettyinä kuitenkin jonkun puolueen "kiintiöön".

Mitä tulee palkkioon, niin kukin voi kadehtia ihan vapaasti. N. sata euroa yli 10 tunnin työstä sunnuntaina ei minun laskuoppini mukaan ole paljon.

t. Tauolla oleva vaalitoimitsija, joka aloitti aamulla klo 8 ja lopettaa kun viimeinenkin ääni on laskettu (äänten lasku alkaa heti vaalihuoneistojen sulkeuduttua klo 20), toivon mukaan ennen klo 23:a

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

T. nro 27

Vierailija
31/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelija tai työssäkäyvä, niin tuon satasen voi hyvin tienata ilman, että se vaikuttaa mihinkään. Mutta, jos olet työtön, niin kaikki tuet katkeavat kunnes tuosta satasesta on saatu palkkakuitti, sen on toimittanut kassaan ja kassa on sen käsitellyt. On aivan sama, vaikka siitä jäisi muutama kymppi plussallekin, jos pitää elää kuukausi tai kaksi täysin tulottomana. Tämä on se syy, miksi työttömät on niin arkoja ottamaan yhden tai kahden päivän töitä vastaan.

Vierailija
32/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työnantajani Tuusula haki ainakin toimitsijoita vaaleihin ihan yleisellä kaikille kunnan työntekijöille lähetetyllä spostilla tänä vuonna.

Vierailija
33/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työnantajani Tuusula haki ainakin toimitsijoita vaaleihin ihan yleisellä kaikille kunnan työntekijöille lähetetyllä spostilla tänä vuonna.

Ennakkoäänestyksen virkailijat ovat esimerkiksi kaupunkien tai Itellan (yleensä tuntipalkkaisia) työntekijöitä. Näitä epäilemättä etsitään monilla tavoin. Sen sijaan vaalipäivänä äänestyspaikoilla on puolueiden esitysten perusteella nimitetyt luottamushenkilöpohjaiset vaalilautakunnat. Vaalilautakunnan jäsenille maksetaan vakiopalkkio, joka ei sunnuntain työtunneille jaettuna ole useimmiten kovin kummoinen. Nimim. tänään jo kahdeksan tuntia tiskin takana ja ääntenlasku on vielä edessä.

Vierailija
34/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee, itse en vaivautuisi sillä onnettomalla korvauksella käyttämään sunnuntaipäivääni istumalla vaalivirkailijana. Reilu satanen maksetaan, mikäli koko päivän (siis 11h) siellä istuu. Mieheni on kyseisessä toimessa, ei kuulu mihinkään puolueeseen, on vissiin muuten vain luotettavan henkilön maineessa.

Vierailija
35/43 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 € saa.

Vierailija
36/43 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne:  Ennakkoäänestyksessä vaalitoimitsijan palkka on noin 10-11 euroa / tunti.  Vaalitoimitsijalta vaaditaan erinomaista vastuunottoa, 100 % rehellisyyttä ja luotettavuutta.  Äänestyksen kulku ja oikeellisuus on vaaltoimitsijan vastuulla. 

Varsinaisena vaalipäivänä (sunnuntai) toimivat paikkakunnan vaalilautakunnat.  Voit olla siellä toimitsijana, jos Sinut on valittu vaalilautakuntaan.  Valinnan tekevät poliittiset puolueet.  Palkkasi on kutakuinkin sama, noin 10-11 euro / tunti * 2 (sunnuntailisä) eli noin 20-22 euroa / tunti. 

Puhun noin 10 vuoden vaalitoimitsijakokemuksella.  Ja missään vaaleissa ei minulle ole maksettu 50-90 euron tuntipalkkoja!

Vierailija
37/43 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassa aktiiviset ovat vapaaehtoisia vaalitoimitsijoita. Ne sohvalla makaavat eivät jaksa vaivautua vaalitoimitsijoiksikaan. Työssäkäyvät hoitavat vapaaehtoisduunitkin. 

terv. Yhdistyksessämme talkoolainen

Vierailija
38/43 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 27.1 klo: 20:51 julkaistu viesti pitää paikkansa. Itse olin myös vaalitoimitsijana Europarlamenttivaaleissa ja palkkaa sain 11 euroa tunnilta. Olen opiskelija ja osa-aikatyöläinen. Ihan kivasti tienasin neljän päivän hommista. Ei edellytetty mitään puoluesidonnaisuuksia tai muuta vastaavaa. Minusta työ edellyttää vielä tuossa aiemmassa viestissä mainittujen ominaisuuksien lisäksi sosiaalisia kykyjä ja palvelualttiutta. Ei silti tarvitse olla kauhea supliikki, rento ja kohtelias riittää.

Opiskelujen tässä vielä hetken ainakin jatkuessa aion hakea jatkossa samoihin hommiin. Toivottavasti pääsen. Ottavat muuten usein sellaisia tyyppejä, jotka ovat aiemminkin olleet. Tietävät, että homma luistaa. Jos joku haluaa siis vaalitoimitsijaksi, niin rohkeasti hakemaan. Pääseminen riippuu sitten varmaan monista asioista, vaihdellen ehkä paikkakunnittain ym.

Omalla paikkakunnallani suuri osa vaalitoimitsijoista oli opiskelijoita + iäkkäämpiä kaikinpuolin aktiivisia ihmisiä.

Vierailija
39/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiva sekoittaa kaikki asiat keskenään? Ehkä juuri tämän takia siellä on niitä vähän skarpeimpia tyyppejä, jos some-yliopistosta oppinsa saavat sekoittaa jo ihan perusasiat. Kerrataanpas nyt.

Vaalilautakunnissa on vaalivirkailijoita. Paikat jaetaan puolueiden voimasuhteiden mukaan kunnissa. Mutta mikään ei edelleenkään estä puolueita nimeämästä vaalivirkailijoiksi henkilöitä, joilla ei ole puolueen jäsenkirjaa. Joissain pienissä paikoissa voi esimerkiksi olla pienillä puolueilla pula ihmisistä vaalivirkailijoiksi. Vaalilautakuntien vaalivirkailijat toimivat vaalityössä siis varsinaisena äänestyspäivänä. Vaalivirkailijat saavat vaalipäivästä kokouspalkkion ja yleensä edellytetään tietyn tuntimäärän läsnäoloa vaalilautakunnassa. Myös matka- ja muita ansionmenetyskorvauksia on mahdollista lautakunnan jäsenten saada.

Sitten on erikseen vaalitoimikunnat, joissa toimii vaalitoimitsijoita. Ne hoitavat ennakkoäänestystä ja koti- sekä laitosäänestystä. Ja ovat eri asioita, kuin vaalivirkailijat. Vaalitoimitsijoille maksetaan yleensä työstään tuntipalkkaa. Myös päiväkohtaisesta tai könttämaksusta voidaan lienee sopia. Joissain kunnissa vaalitoimitsijoiden tehtäviä voi hoitaa kunnan työntekijät, ns. omantoimensa ohella, esimerkiksi jollain palkkiolla. Noita vaalitoimitsijoita voidaan hakea eri foorumeilla, myös puolueiden kautta, mutta näitä ei jaeta puolueiden valtuustopaikkamäärien mukaisessa suhteessa! Puoluekirjaa ei siis välttämättä tarvita, eikä puolueet aseta vaalitoimitsijoita, toisin kuin vaalivirkailijat (jotka nekään ei tarvitse puoluekirjaa välttämättä, mutta usein paikallisyhdistykset edellyttävät vaalivirkailijoilta, että he suostuvat palkkiostaan maksamaan puolueveron paikallisyhdstykselle, joka on noin 10-15% palkkiosta yhdistyksestä riippuen, mutta tähän ei ole pakko suostua, eikä puolueiden ole pakko kerätä puolueveroa mutta jostainhan paikallisyhdistystenkin on rahansa saatava). Keskusvaalilautakunta asettaa virkamiehen esityksestä vaalitoimikunnat. Joten esimerkiksi halunsa ja pätevyytensä vaalitoimitsijaksi kannattaa osoittaa vaikkapa keskusvaalilautakunnan sähköpostiin.

On helppoa rahaa ehkä joo olla vaalivirkailijana. Mutta toivottavasti kunnat vähän katsovat ketä ottavat siine vaalitoimitsijoiksi esim. kotiäänestyksiin. Ja jos olet nähnyt siis ihmisiä rivissä, jossa on siis rehtoria ja hammaslääkäriä ja maisteria niin ne on vaalilautakunnan jäseniä, ei vaalitoimitsijoita. Ja ovat todennäköisesti puoluepoliittisesti sinne pöydän taakse valittuja.. Mutta siis ihan työttömätkin voi liittyä puolueisiin :) (Huokaus)

Vierailija
40/43 |
14.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pressanvaaleissa ennakkoäänestyksessä vaalitoimitsijana molemmilla kierroksilla, enkä ole niin korkeasti koultettu. pelkkä ylioppilas, ja tällä hetkellä työtön tyhjäntoimittaja. Silti kelpuutettiin leimaamaan äänestyslippuja.