Miksi vaalittoimitsijoina ei ole työttömiä, vaan hyvätuloisia?
Kävinpä äänestämässä ja siellä istui pöydän takana rehtori, hammaslääkäri, 2 maisteria ja insinööri. Miksi työssäkäyville ja hyvin toimeentuleville aina tarjotaan niitä paikkoja, miksei voida ottaa työttömiä ja vähän koulutettuja?
Joo ja en ole katkera, olen itsekin hyvätuloinen.
Kommentit (43)
Ja edelliseen vielä lisätäkseni, olen nuori opiskelija ja vaalipiiri Helsinki.
Meille ainakin pukkas sähköpostit täyteen niitä vaalitoimitsija kutsuja.
Vaan kun ne työttömät ei tuppaa olemaan yhteiskunnallisesti aktiivisia.
osaavat käyttäytyä.
No joo.
Olen jotenkin kuvitellut, että nuo hommat on enempi tai vähempi vapaaehtoispohjalta toimivia. Jos siitä jotain maksetaan, työtön ei voi ottaa hommaa vastaan koska menettäisi tukia paljon suuremmalla summalla yhden päivän takia.
krapulaa potemassa ja äänestäminen olisi ollut mahdotonta. Ei vastuullista tehtävää voi työttömille antaa.
krapulaa potemassa ja äänestäminen olisi ollut mahdotonta. Ei vastuullista tehtävää voi työttömille antaa.
Toki hehän juovat pääasiassa viikolla, että viikonloput ovat sitten skarppeina :D
vaalitoimitsijat ovat täysin puolueiden valitsemia. Yleensä siellä istuu vanhempien puolueaktiivien lapsia ja näitä vähän "nuorempia" puolueen aktiivisia jäseniä. Siitä hommasta muuten maksetaan ihan kivasti...
Vaalilautakunnan jäsenet valitaan samaan aikaan kuin muidenkin toimielinten, eli kunnallisvaalien jälkeen. Paikat jaetaan äänien mukaan puolueille. Lautakuntiin ja muihin elimiin valitaan yleensä ainoastaan puolueen listoilla vaaleissa ehdoilla olleita henkilöitä. Paikka voidaan antaa myös täysin ulkopuoliselle, mutta se on aika harvinaista.
Nykyisin on n. 50-90€/ h.
Sunnuntailisät nääs ;-)
Ilmankos sinne on tunkua.
mutta samalla tavalla nuo vaalitoimitsijan paikatkin menevät kuin kaikki muukin yhteiskunnassa: ne, joilla on, saavat kaiken ja muiden on erittäin vaikea luikerrella ovenraosta sisään.
Itse yritin useissa vaaleissa selvittää, että miten noihin toimitsijoiksi pääsee, kun muutama ei-puolueeseen kuuluva tuttuni niissä oli. Mutta ei siihen ollut muuta reittiä kuin tuntea joku, joka haluaisi auttaa.
että se kannattaisi ainakin peruspäivärahalla oleville työttömillekin jo.
kun kerjäsivät toimitsijoita noihin äänestyspaikkoihin. Mutta ehkä Oulu lasketaan pieneksi paikaksi :)
että se kannattaisi ainakin peruspäivärahalla oleville työttömillekin jo.
Minulla on 12 vuoden kokemus vaalitoimitsijana olemisesta ja kollegani ovat olleet lähinnä OPISKELIJOITA yliopistolta, ei lääkäreitä tms.
Helsingissä toimitsijoista on ollut oikein pulaa välillä, joten olenkin ihmetellyt miksi työttömät eivät töihin ole hakeutuneet. Ei vissiin työ kiinnosta?
Tämä on työ, johon ei tarvitse kuin osata hakea, joten ap:n poru on aika turha. Taidat itse olla laiska työtön?
Nykyisin on n. 50-90€/ h. Sunnuntailisät nääs ;-) Ilmankos sinne on tunkua.
Just joo, ei todellakaan ole tuommoisia korvauksia. Koko sunnuntailta sai muutaman vuoden takaisissa eduskuntavaaleissa reilu sata euroa, oiskohan 115 tai jotain. Ja koko päivä meni siihen, illalla kymmenen maissa oli ääntenlaskua katsomassa. Että se siitä.
Itse päädyin silloin lautakuntaan, kun kaveripiirissä oli aktiivihenkilö jonka tehtävänä oli kerätä vapaaehtoisia tietyn puolueen mandaatilla. Nehän on jaettu niin, että lautakunnan jäsenet edustaa mahdollisimman tasaisesti kaikkia puolueita.
vaalitoimitsijoita, ihan mol.fi-sivulta ja kaupungin omalta nettisivulta.
vaalitoimitsijat ovat täysin puolueiden valitsemia. Yleensä siellä istuu vanhempien puolueaktiivien lapsia ja näitä vähän "nuorempia" puolueen aktiivisia jäseniä. Siitä hommasta muuten maksetaan ihan kivasti...
Olen ollut työssä vuosia eikä väite pidä paikkaansa. Koskaan emme ole työkamujen kesken puhuneet ehdokkaista saati olleet puolueen jäseniä.
Tämä on kyllä yleinen uskomus, joka monella on. Täällä moni on yhteiskunnan menettelytavoista aika pihalla. Säälittävää. :( Aika paljon työssä olevat ovat opiskelijoita, jotka haluavat vähän rahaa taskun pohjalle, heitä ei välttämättä edes kiinnosta politiikka.
Ne ovat ne mitkä vaikuttavat toimitsijoihin äänestyspaikoilla. Harvoin siellä on ketään tupakoitsijaa, joka haisee pahalle. Myös liika hajuveden käyttö on kiellettyä toimitsijoiden suhteen.
ei sinne pääse. Mikään ei estä työtöntä liittymästä puolueeseen ja pyrkimästä vaalutoimitsijaksi.
Omakohtainen kokemus tulevista eduskuntavaaleista 2015:
Törmäsin syksyllä netissä sattumalta ilmoitukseen, jossa haettiin vaalivirkailijoita vaalilautakuntaan. En ole koskaan toiminut ko. tehtävässä. En ole koskaan kuulunut mihinkään puolueeseen eikä aktiiveja löydy lähipiiristäkään. Täytin sähköisen lomakkeen. Kuukausia myöhemmin sain kirjekuoren, jossa oli ilmoitus tehtävään valinnasta.