Ihanaa! 1v Yökyläily sujui hienosti!
Ihanaa kun meidän 1v 2kk vanhan yökyläily meni hyvin! Ei edes ollut kovasti perääni kun hain pois! Todella vapauttava tunne, voi oikeasti jättää lapsen myös muiden hoitoon ja se viihtyy siellä!
Kaiken lisäksi vielä imetänkin pari kertaa päivässä, silti ei ollut mitään ongelmia, söi, nukkui ja leikki kuten kotonakin :)
Onpas hyvä fiilis!
Kommentit (60)
yökyläilyn tuomitsija kertoa mulle miksi se on niin äärimmäisen kamalaa jos 1-vuotias on satunnaisesti tai vaikka kerran kuukaudessa yhden yön kerrallaan hoidossa? Kun tässäkin ketjussa moni tuomitsi ap:n vaikka ilmeisesti nyt oli vienyt lapsensa ensimmäisen kerran yökylään, eli ei ole kyse mistään jokaviikkoisesta kyläilystä. Mikä siinä siis on niin kauheaa?
kun kukaan ei kyllä koskaan ole pyytänyt vauvaa tai taaperoa yöksi kylään ilman vanhempiaan. Jotkut kyllä vievät lapsensa hoitoon joillekin, mutta se lähtee aina vanhempien tarpeesta, ei lapsen tai kyläpaikan halusta.
Meidän vauveli on ollut yökylässä eka kerran kuusiviikkoisena (juu, en juuri imettänyt) ja siitä eteenpäin vaihtelevasti. Välillä tosi usein ja sitten taas tosi pitkään aikaan ei. On tasapainoinen 7-vuotias nykyään. Ja syyt yökyliin on aina olleet pelkkää hömppää, ei mitään tärkeää. Enkä ole koskaan ajatellut, että lapsi niitä yökyläilyjä tarvitsisi, mutta me olemme yhdesä mieheni kanssa halunneet mennä ja kun se on onnistunut helposti ja ilman sen suurempia järjestelyjä, niin en käsitä, että miksi emme olisi menneet. Minä en nää mitään arvoa siinä uhrautumismentaliteetissa, mitä aika moni täällä viljelee.
Meidän vauveli on ollut yökylässä eka kerran kuusiviikkoisena (juu, en juuri imettänyt) ja siitä eteenpäin vaihtelevasti. Välillä tosi usein ja sitten taas tosi pitkään aikaan ei. On tasapainoinen 7-vuotias nykyään. Ja syyt yökyliin on aina olleet pelkkää hömppää, ei mitään tärkeää. Enkä ole koskaan ajatellut, että lapsi niitä yökyläilyjä tarvitsisi, mutta me olemme yhdesä mieheni kanssa halunneet mennä ja kun se on onnistunut helposti ja ilman sen suurempia järjestelyjä, niin en käsitä, että miksi emme olisi menneet. Minä en nää mitään arvoa siinä uhrautumismentaliteetissa, mitä aika moni täällä viljelee.
kun voi pitää miehen kanssa kivaa. Minusta lapsiin ei kannata satsata yhtään, jokainen hetki kanssaan on elämänsä uhraamista turhuuteen. Kamala ajatella, että joutuisi olemaan lapsensa kanssa vaikka kokonaisen viikonlopun, oksettavaa! Meneeköhän nämä mammat armeijaankin lastensa kanssa, kun eivät kykene edes 3 vko ikäistä antamaan tutuille ja turvallisille yökylään?
Niin meidän eka yökyläily oli 2 kk, koska poika huusi yöt läpi ja emme saaneet nukutuksi. Itselläni on pitkäaikaissairaus, joten voimat oli vähissä. Nukuimme toisessa huoneessa. Isovanhemmat hoitivat.
Ottivat pari kertaa yökylään,jotta saimme nukuttua.
On ollut vajaa 3 v 2 vkoa kesälomalla mummolassa maalla ilman vanhempia. Hyvin on mennyt. Nykyään on 1 vko talvella ja pari kesällä. Ikää 5 v ja viihtyy.
miksi on niin kamalaa jos 1-vuotias on satunnaisesti yökylässä vaikkapa isovanhemmillaan? Ei siis jatkuvasti ja joka viikko vaan satunnaisesti harvakseltaan. Mikä siinä on niin pahaa? Onko se haitallista lapselle? Ei. Onko se haitallista vanhemmille? Ei. Onko se haitallista isovanhemmille? Ei. Kuitenkin monet täälläkin sitä pitävät niin pahana, niin mikä on se syy? Ymmärrän tuomitsevuuden sen suhteen jos lapsi on todella usein yökylässä ja pitkiä aikoja kerrallaan ja vanhemmat ei muutenkaan oikein välitä olla lapsen kanssa. Mutta esim. ap:n tapauksessa sellaisesta ei todellakaan ainakaan tekstin perusteella ole kyse, mutta silti monet olivat heti tuomitsemassa.
on taitolaji, terveisin vain sille, joka kommentoi kirjoitustani, jossa kerroin lapseni olleen kuusiviikkoisena eka kertaa yön yli hoidossa.
Mä en vain ymmärrä tätä mustavalkoista maailmaa, jota täällä palstalla viljellään. Vaikka lapseni on ollut yöhoidossa enkä ole väheksynyt omia menojani, ei se tarkoita samaa kuin, että olisin igmoroinut lapseni ja lapseni tarpeet. Mutta minulle lapsi ei ole elämäni täyttymys eikä äitiys ole ollut minulle mikään maali. Minä olen ihan sama ihminen kuin aiemminkin ja olen iloinen siitä, että sellaisena säilyminen ei ole vaatinut mitään uhrauksia minulta. Tiedän toki, että tämän palstan sääntöjen mukaan vain sellainen äitiys, jossa on luovuttu kaikesta muusta elämästä on hyväksytty.
miksi ei voi vain reilusti sanoa, että vie vauvansa isovanhemmille hoidettavaksi, jotta saa itse viettää vapaata.
Täällä saa ainakin jatkuvasti lukea ihan hassuja kommetteja siitä, kuinka lapsesta ei voi tulla normaali tai sosiaalinen, jos ei jo vauvan ole öitä pois kotoa, tai miten jo jotkut puolivuotiaat haluavat itse mummolaan ja osaavat sitä jo pyytääkin jatkuvasti.
ainakaan puolustellut, vaan sanoin, että takana olivat tarpeettomat ja itsekkäät syyt. Ei mulla ole edes mitään tarvetta puolustella sitä :-).
on taitolaji, terveisin vain sille, joka kommentoi kirjoitustani, jossa kerroin lapseni olleen kuusiviikkoisena eka kertaa yön yli hoidossa. Mä en vain ymmärrä tätä mustavalkoista maailmaa, jota täällä palstalla viljellään. Vaikka lapseni on ollut yöhoidossa enkä ole väheksynyt omia menojani, ei se tarkoita samaa kuin, että olisin igmoroinut lapseni ja lapseni tarpeet. Mutta minulle lapsi ei ole elämäni täyttymys eikä äitiys ole ollut minulle mikään maali. Minä olen ihan sama ihminen kuin aiemminkin ja olen iloinen siitä, että sellaisena säilyminen ei ole vaatinut mitään uhrauksia minulta. Tiedän toki, että tämän palstan sääntöjen mukaan vain sellainen äitiys, jossa on luovuttu kaikesta muusta elämästä on hyväksytty.
Ei lapsen syntymän jälkeen tarvitse luopua kaikesta muusta elämästä. Riittää, että luopuu lapsesta ja kas - maailma on taas kuin ennen, saa tulla ja mennä ihan miten tahtoo. Miksi siis uhrautua lapsen vuoksi, kun ei ole pakko?
edelleen tämän palstan äideille on ihan mahdotonta ymmärtää elämää, johon kuuluu muutakin kuin se lapsi ilman, että se lapsi on mitenkään laiminlyöty tms.
Me elämme eri maailmassa ja puhumme eri kieltä :-).
edelleen tämän palstan äideille on ihan mahdotonta ymmärtää elämää, johon kuuluu muutakin kuin se lapsi ilman, että se lapsi on mitenkään laiminlyöty tms.
Me elämme eri maailmassa ja puhumme eri kieltä :-).
miksi on niin kamalaa jos 1-vuotias on satunnaisesti yökylässä vaikkapa isovanhemmillaan? Ei siis jatkuvasti ja joka viikko vaan satunnaisesti harvakseltaan. Mikä siinä on niin pahaa? Onko se haitallista lapselle? Ei. Onko se haitallista vanhemmille? Ei. Onko se haitallista isovanhemmille? Ei. Kuitenkin monet täälläkin sitä pitävät niin pahana, niin mikä on se syy? Ymmärrän tuomitsevuuden sen suhteen jos lapsi on todella usein yökylässä ja pitkiä aikoja kerrallaan ja vanhemmat ei muutenkaan oikein välitä olla lapsen kanssa. Mutta esim. ap:n tapauksessa sellaisesta ei todellakaan ainakaan tekstin perusteella ole kyse, mutta silti monet olivat heti tuomitsemassa.
vieläkään saanut selitystä tuohon kysymykseen, eli miksi esim. tuossa ap:n tapauksessa on niin hirveän kamalaa että se lapsi oli yhden yön hoidossa? Voisiko joku tuomitsijoista vastata?
enpä arvannutkaan että aihe on näin tunteita herättävä.
Uskon kyllä että lapsesta näkisi jos hän olisi kärsinyt kyläilystä.
Minä uskon siihen, että vanhemman tai vanhempien hyvinvointiin pitää panostaa, että lapsen kanssa jaksetaan olla. Ja oli todella ihanaa nukkua kokonainen yö! Tuo meidän pieni herättää minut 2-3 tunnin välein joka yö. Mutta vaikka ei näin olisikaan, ei ole jatkossa kyllä ongelmaa viedä joskus yökylään, kun lapsi siellä viihtyy.
ap
mummolla n. kerran kuussa 1-vuotiaasta (nyt 2-vuotias) lähtien, mummon pyynnöstä. Nyt mummi ehdotti, että voisi ottaa pojan ensi viikonloppuna yökylään. Kysyin pojalta, että haluuako mennä niin poika iloisena huusi "JOO" ja alkoi kertomaan, mitä kaikkea mummin kanssa touhuilee.
voi kertoa myös siitä, että on "loukkaantunut" siitä kun jätit hänet.
Hienoahan se toki on, että hyvin muuten mennyt.
Jos noin yksivuotias on yökylässä tai tuttujen hoitajien kanssa kotona. Hyvä ap! Kiva kun sait nukkua. Pienemmille yökyläilystä voi aiheutua haittaa, jotka ilmenevät myöhemmin tunne-elämän häiriöinä. Kannattaa myös muistaa, että kokonaisuus ratkaisee. Onko lapsella muuten turvallinen ja hyvä olo? Jos on, sitä ei varmaan yksi tai useampikaan yökyläily romuta.
http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/mink…
vieläkään saanut selitystä tuohon kysymykseen, eli miksi esim. tuossa ap:n tapauksessa on niin hirveän kamalaa että se lapsi oli yhden yön hoidossa? Voisiko joku tuomitsijoista vastata?
tähän haluaisin minäkin vastauksen!
kun voi pitää miehen kanssa kivaa. Minusta lapsiin ei kannata satsata yhtään, jokainen hetki kanssaan on elämänsä uhraamista turhuuteen. Kamala ajatella, että joutuisi olemaan lapsensa kanssa vaikka kokonaisen viikonlopun, oksettavaa! Meneeköhän nämä mammat armeijaankin lastensa kanssa, kun eivät kykene edes 3 vko ikäistä antamaan tutuille ja turvallisille yökylään?
Hakeudu hoitoon, oikeasti. Kukaan täyspäinen ihminen ei vaan voi olla noin säälittävä ja katkera. Yöks.
nyt 12v tyttö on elänyt suunnilleen noin koko ikänsä. Vaihtuvia isä- ja äitipuolia on ollut melkoinen liuta eli tärkeitä aikuiskontakteja ei ole puuttunut. Tyttö lintsaa koulusta, polttaa tupakkaa, varastelee, luuhaa yöt pois kotoa jne. Tietenkin kyse voi olla siitä, että tyttö nyt vain on tuollainen, mutta toisaalta voi olla, että jotain on perusturvallisuudessa pahasti vialla.