Ulkosuomalaiset, miten vahvistaa lapsen suomen kieltä?
Puhun lapselleni suurimmaksi osaksi suomea. Joissain tilanteissa on tosin pakko puhua maan kieltä, jos tilanteessa on osallisena ihmisiä, jotka eivät osaa suomea.
Silti koulua käyvä lapseni mieluiten käyttää maan kieltä kommunikoidessaan kanssani. Onko kenelläkään antaa vinkkejä, miten saisin lapseni käyttämään enemmän suomen kieltä? Ymmärtää kyllä suomea, mutta on jostain syystä haluton puhumaan sitä.
Kommentit (26)
Minä puhun lasten kanssa vain suomea, mutta aikaisemmin vastasivat minulle vain saksaksi. Lasten isä on saksalainen, ja puhumme kotona keskenämme saksaa, ja minä lapsille aina suomea. siitä lähtien kun perheessä asuu suomenkielinen au pair, on lasten suomen kielen taito kohentunut huomattavasti, ja ovat alkaneet vastaamaan minullekin suomeksi.
onhan niitä lapsia jotka ei haluaisi palata Suomeen vaikka äiti niin kaipaa saunaa ja makkaraa. Lapsetkin saa itse valita on heillä omakin persoonallisuus.
4v lapsi ei voi millään tietää missä hän tulee asumaan aikuisena. 16 vuotiaskaan sitä ei voi varmaksi tietää.
Kielitaito on aina hyväksi, varsinkin kun sen niin helposti oppii.
tuli paljon hyviä ehdotuksia!
Ja lohduttavaa kuulla, että on samassa tilanteessa olevia.
Paikallinen "lastenneuvolan" terveydenhoitaja sanoi meille, että hän on 30 vuotta ollut alalla ja että tämä on todella yleistä maahanmuuttajien keskuudessa, enemmän sääntö kuin poikkeus.
Silti en haluaisi lasten luopuvan suomen kielestään...
En tiedä, uskoisiko 7v. lapseni, etten ymmärrä hänen puhettaan, mutta voisihan sitä jotenkin yrittää, se olisi muuten hyvä tapa saada lapsi puhumaan suomea.
Täytyy hankkia enemmän suomalaisia kirjoja, dvd:tä, ja etsiä muita suomalaisia lapsia ystäviksi. Suomikoulu löytyy täältäkin, mutta matka on sinne todella pitkä, n.2-3 h yhteen suuntaan autolla. Koulupäivät ovat muutenkin aika rasittavia lapselle niin hän mieluiten haluaisi viikonloput vaan "olla" ja leikkiä :).
ap
suomalaisen kulttuurin vahvistamista kuin kielen oppimista, mutta hyva puoli siina on etta sielta voi loytaa suomenkielisia kavereita. Mielestani kavereiden kanssa leikkiessa kielta oppii nopeammin kuin missaan kouluissa.
Mukavaa oli saada asiallisiakin vastauksia, kiitos!
onhan niitä lapsia jotka ei haluaisi palata Suomeen vaikka äiti niin kaipaa saunaa ja makkaraa. Lapsetkin saa itse valita on heillä omakin persoonallisuus.
4v lapsi ei voi millään tietää missä hän tulee asumaan aikuisena. 16 vuotiaskaan sitä ei voi varmaksi tietää.
Kielitaito on aina hyväksi, varsinkin kun sen niin helposti oppii.
onko teillä Muumi-astioita ja Marimekon kankaita? :p
Teillä ap ilmeisesti isä ei suomenkielinen. Asia aina vähän hankalampi kun vanhemmat erikielisiä.
Mutta, helpoin tapa laittaa lapsi puhumaan suomea on tosiaan olla ymmärtämättä muuta kieltä. Voi tuntua aluksi rankalta, mutta aika nopeasti ne lapset sen hyväksyy.
Ja jo pienelle lapsellekkin kannattaa puhua oman äidin (tai isän) kielestä. Mikä rikkaus se on ja kiva käydä suomessa kun pystyy kommunikoimaan muiden kanssa.
Olen myös törmännyt usein nuoriin ja aikuisiin jotka ovat erittäin harmissaan, että eivät ole oppineet toisen vanhemman kieltä. Ja miten helppoa se on "maidon" mukana oppia.
Useamman kielen oppiminen ei ole mikään ongelma normaalille lapselle. 3 kieltä pystyy lapsi oppimaan rinnakkain ilman ongelmia, moni enemmänkin.
Meillä molemmat vanhemmat suomalaisia ja näin ollen kotona aina puhuttu suomea ja lapset puhuu meille vain suomea ja olen siitä tosi tiukka. Ainoastaan joitain kouluasioita käydään läpi englanniksi, koska ne ei vaan luonnistu suomeksi. Tosin käsittelen asiaa myös suomeksi sen jälkeen kun se on muuten selvitetty.
Kaikki lapset osaavat erinomaisesti suomea, akateeminen kieli tosin on kyllä englanti. Jokainen oppinut myös paikallisten maiden kieliä. Olemme muuttaneet usein maasta toiseen.
Kuopus nyt 1v ja ymmärtää yhtä hyvin (ja todella hyvin) kolmea kieltä.
On hienoa seurata perheitä joissa lapset sujuvsti vaihtavat kielestä toiseen.