Suurin osa niistä, jotka ovat jättäneet imetyksen lyhyeen, ovat ihan suoraan
sanoneet syyksi imetyksen lopettamiseen/korvikkeisiin siirtymiseen sen, että eivät jaksa imetyksen sitovuutta. On kuulemma paljon helpompaa jättää korvikevauva isälle/mummulle/muulle hoitajalle hoitoon siksi aikaa, että pääsee itse pidemmäksi ajaksi harrastuksiin/shoppailemaan/baariin/tms.
Tottahan se on, mutta ihmetyttää miten itsekkäitä nämä tällä tavoin ajattelevat ovat. Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi? :O
Kommentit (41)
Ap:llä ei itsellään ole tainnut imetys ihan onnistua, jos on muka sen vuoksi joutunut luopumaan shoppailusta ja harrastuksista. Mä en ole antanut lapsilleni tippaakaan korviketta ja imettänyt 1 v - 1 v 2 kk ja silti mä olen voinut harrastaa ja shoppailla. Baariinkin olen päässyt. Pakastimessa on ollut pumpattua äidinmaitoa, jota isä tai muu hoitaja on lapselle antanut. Ei konsti eikä mikään.
Sama on onnistunut myös muilla äideillä lähipiirissäni (yksi antoi korviketta, kun sektion jälkeen ei maito kunnolla noussut ja pikkuinen vauva tottui pullolle. Hän onkin sitten muutoin ollut se "sitoututunein" äiti lähipiirissä.)
Just tällaiset aloitukset luo imetyksestä ihan kummallisen käsityksen. Ei ihme, että tuoreet äidit helposti turvautuu korvikkeeseen ja imetyksen kannattajat leimataan hörhöiksi.
avausta?
Omasta imetyksestäni en ole sanonut mitään. Mielestäni en ole sanonut kenestäkään mitään ilkeää, olen vain kirjoittanut mitä mulle on _suoraan sanottu_.
Eli siis että imetys on lopetettu/vähennetty ja/tai vaihdettu korvikkeeseen koska on koettu että imetys sitoo liikaa.
Ja siis kyllähän se on osaksi totta, eihän sitä oikein voi lähteä esim. 2 päivän harrastusreissulle ilman vauvaa, kuten eräs näistä sanojista, jos imettää.
ap
Tuttavani on arkkitehtitoimistossa töissä ja siellä on kolme naista pyöräyttäny vauvan. Ovat kuulema erittäin tuhdissa kunnossa. Epäili, että kun yksikään näistä ei ole halunnut imettää vauvaansa, niin siksi ei raskauskilot katoa minnekään. Todennäköisesti.
henkilökohtaisia asioita kerrotaan työkavereille. Onkohan tuttavasi kuitenkin tehnyt omia päätelmiään? Kaikki eivät laihdu imetysaikana, osa lihoo.
Minulla ei imetys oikein sujunut, kuitenkin tein sen eteen kaikkeni. Paino nousi kymmenen kiloa kymmenessä viikossa, vaikka joka päivä kävin tunnin parin vaunulenkillä ja imetin tunteja.
Ap:lle sen verran, että tyhmiin kysymyksiin saa tyhmiä vastauksia. Minäkin vastaan joskus ihan älytöntä, jos kysyjä uteliaisuuttaan ja ylemmydentunnossaan kyselee liian henkilökohtaisia tai arkoja asioita.
Ap:lle sen verran, että tyhmiin kysymyksiin saa tyhmiä vastauksia. Minäkin vastaan joskus ihan älytöntä, jos kysyjä uteliaisuuttaan ja ylemmydentunnossaan kyselee liian henkilökohtaisia tai arkoja asioita.
avausta?
Omasta imetyksestäni en ole sanonut mitään. Mielestäni en ole sanonut kenestäkään mitään ilkeää, olen vain kirjoittanut mitä mulle on _suoraan sanottu_.
Eli siis että imetys on lopetettu/vähennetty ja/tai vaihdettu korvikkeeseen koska on koettu että imetys sitoo liikaa.
Ja siis kyllähän se on osaksi totta, eihän sitä oikein voi lähteä esim. 2 päivän harrastusreissulle ilman vauvaa, kuten eräs näistä sanojista, jos imettää.
ap
Sinua suoraan siteeraten:
"Tottahan se on, mutta ihmetyttää miten itsekkäitä nämä tällä tavoin ajattelevat ovat. Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi? :O"
Itse ainakin teen tuosta tekstistäsi sen tulkinnan, että sinä hyvänä äitinä olet imettänyt ja sen vuoksi muka joutunut luopumaan ainakin puoleksi vuodeksi harrastuksista ja shoppailuista (toisin kuin korvikkeen antajat).
17
Edelleen korostan, että sinunkaltaisillesi en kertoisi elämäni ongelmakohdista sanaakaan! Tunnen kaltaisesi äidit. Kaikki pyörii vain oman navan ympärillä ja omat tavat ovat ainoat oikeat. Muiden tapoja arvostellaan, niille nauretaan ja niitä tuomitaan. Onko sitten ihme, jos sinulle annetaan tuo tyypillinen fraasi imettämättömyyden syistä? Tuota syytä nimittäin viljellään vain niille, jotka eivät oikeasti koko totuutta ansaitse. Tietäisit sen, jos oikeasti olisi läheinen jonkun imettämättä jättäneen kanssa.
avausta?
ap
Sinua suoraan siteeraten:
"Tottahan se on, mutta ihmetyttää miten itsekkäitä nämä tällä tavoin ajattelevat ovat. Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi? :O"
Itse ainakin teen tuosta tekstistäsi sen tulkinnan, että sinä hyvänä äitinä olet imettänyt ja sen vuoksi muka joutunut luopumaan ainakin puoleksi vuodeksi harrastuksista ja shoppailuista (toisin kuin korvikkeen antajat).
17
1. Minä en sanonut omasta imetyksestäni tai kokemuksistani mitään.
2. Minulle on sanottu, että imetys on lopetettu, koska se on sitonut liikaa eikä ole päässyt shoppailemaan tai harrastamaan niinkuin ennen.
3. Minä sitten ihmettelen, miksi näistä em. harrasteista (parin päivän harrastusreissuista yms.*) ei ole voitu luopua edes puolen vuoden ajaksi, jos kerran on koettu että näitä harrasteita ei ole voinut imetyksen kanssa toteuttaa.
Joten mistä ihmeestä sä väänsit tollasen, että MUN imetys ei olis onnistunut tai että mä olisin joutunut luopumaan harrastuksistani?
ap
*) itse en harrasta mitään, mikä vaatisi parin päivän reissuja. (selvyyden vuoksi)
mulla oli jumpbokokoiset kovat pallotissit ja olemattomat nännit. Yksikään vauva mulla ei ole saanut kunnon otetta ja 2kk yrittämisen jälkeen ne vaan itse lopettivat totaalisesti. Ensin olimme sietäneet 2kk mielettömiä rintaraivareita...minkäs teet ap!
et niin hyvä tappelulietsontaaloitus menikin sen itsensä arvostelemiseksi, eikä tappeluksi.
Välillä av yllättää positiivisesti ja nää provoilijat saa takaisin samalla mitalla :)
Edelleen korostan, että sinunkaltaisillesi en kertoisi elämäni ongelmakohdista sanaakaan! Tunnen kaltaisesi äidit. Kaikki pyörii vain oman navan ympärillä ja omat tavat ovat ainoat oikeat. Muiden tapoja arvostellaan, niille nauretaan ja niitä tuomitaan. Onko sitten ihme, jos sinulle annetaan tuo tyypillinen fraasi imettämättömyyden syistä? Tuota syytä nimittäin viljellään vain niille, jotka eivät oikeasti koko totuutta ansaitse. Tietäisit sen, jos oikeasti olisi läheinen jonkun imettämättä jättäneen kanssa.
Herätkää sieltä pumpulistanne. Mikä siinä on niin vaikeaa kestää, ettei voida ymmärtää, että on oikeasti olemassa sellaisia äitejä, jotka eivät imetä, ihan _puhtaasti_ sellaisista syistä etteivät halua luopua harrastuksistaan tai kiinteistä rinnoistaan tms.
Kattelkaa nyt vähän muutenkin tätä maailmanmenoa, voi äly hoi, älä jätä.
Ja selvyydeksi, mä tulin aloituksessani puhumaan vain näistä äideistä, jotka ovat itse sanoneet syyksi imettämättömyyteensä tuon, mitä ovat sanoneet. Tiedän toki niitäkin äitejä, joiden imetys ei ole muista syistä onnistunut, vaikka olisivat halunneet ja ovat yrittäneet, mutta HEISTÄ EN TÄSSÄ KETJUSSA SANONUTKAAN MITÄÄN!
Opetelkaa lukemaan!
ap
mulla oli jumpbokokoiset kovat pallotissit ja olemattomat nännit. Yksikään vauva mulla ei ole saanut kunnon otetta ja 2kk yrittämisen jälkeen ne vaan itse lopettivat totaalisesti. Ensin olimme sietäneet 2kk mielettömiä rintaraivareita...minkäs teet ap!
ap
Herätkää sieltä pumpulistanne. Mikä siinä on niin vaikeaa kestää, ettei voida ymmärtää, että on oikeasti olemassa sellaisia äitejä, jotka eivät imetä, ihan _puhtaasti_ sellaisista syistä etteivät halua luopua harrastuksistaan tai kiinteistä rinnoistaan tms.
Kattelkaa nyt vähän muutenkin tätä maailmanmenoa, voi äly hoi, älä jätä.Ja selvyydeksi, mä tulin aloituksessani puhumaan vain näistä äideistä, jotka ovat itse sanoneet syyksi imettämättömyyteensä tuon, mitä ovat sanoneet. Tiedän toki niitäkin äitejä, joiden imetys ei ole muista syistä onnistunut, vaikka olisivat halunneet ja ovat yrittäneet, mutta HEISTÄ EN TÄSSÄ KETJUSSA SANONUTKAAN MITÄÄN!
Opetelkaa lukemaan!
ap
joille ei totuutta haluta kertoa. Näin minäkin olen tehnyt.
Kattelkaa nyt vähän muutenkin tätä maailmanmenoa, voi äly hoi, älä jätä.Ja selvyydeksi, mä tulin aloituksessani puhumaan vain näistä äideistä, jotka ovat itse sanoneet syyksi imettämättömyyteensä tuon, mitä ovat sanoneet. Tiedän toki niitäkin äitejä, joiden imetys ei ole muista syistä onnistunut, vaikka olisivat halunneet ja ovat yrittäneet, mutta HEISTÄ EN TÄSSÄ KETJUSSA SANONUTKAAN MITÄÄN!
Opetelkaa lukemaan!
ap
joille ei totuutta haluta kertoa. Näin minäkin olen tehnyt.
mä kun oon ihan omin silmin saanut todeta, että näinhän se menee kuten ovat sanoneet. Esimerkkinä nyt just yks noista tuolla tavoin sanoneista, joka lähti 2 päivän harrastusreissuun, kun vauvansa oli kuukauden ikäinen.
ap
eikä laaja.. tuon väitteesi pohjana.
Kertoo paljon tuttavapiiristäsi.verrattuna kaikkien muiden lähipiireihin, mutta otokseni käsittää muutaman viime vuoden ajalta n. 15 äitiä, joista 6 on suoraan sanonut lopettaneensa imetyksen em. syyn vuoksi.
- ap
Minun laskutaidolla ei kyllä 6 ole mitenkään suurin osa 15:sta.
joten en tiedä et lukeeko tämä jo jossain, mutta mun imetyskokemus päättyi sairaalaan osastolle alipainoisen vauvan kanssa.
Imetin ja imetin, mutta maito ei vaan riittäny. Se on niin pirun kipeä asia mulle että en kyllä vauvan sairaalahoidosta viitti puhua kellekkään. Mieluummin kerron naureskellen et "saahan isäkin nyt hoitaa vauvaa kunnolla kun jumpan jälkeen ei ole kiire kotiin"
Itken mieluummin yksin kotona kun jonkun ap:n kaltaisen ihmisen edessä!
Joten mistä ihmeestä sä väänsit tollasen, että MUN imetys ei olis onnistunut tai että mä olisin joutunut luopumaan harrastuksistani?
Ihan itse kirjoitit, että: "Tottahan se on", viitaten siihen, imetys on sitovaa ja on "paljon helpompaa jättää korvikevauva isälle/mummulle/muulle hoitajalle hoitoon siksi aikaa, että pääsee itse pidemmäksi ajaksi harrastuksiin/shoppailemaan/baariin/tms."
Heti tämän perään kirjoitit, että "Eikö niistä harrastuksista ja shoppailuista voi todellakaan, oman lapsen hyväksi, luopua edes puoleksi vuodeksi?"
Ihan siis sinun tekstistäsi luin näitä ajatuksiasi. Kannattaisi ehkä hioa ilmaisuaan, jos me kaikki tulkitaan tekstiäsi mielestäsi väärin.
Ja onhan sekin harhaanjohtavaa, että aloituksessasi ensin väität, että suurimmalla osalla imetyksen lopettamisen syynä on ollut sen liiallinen sitovuus. Sen jälkeen, kun sinun väitteesi on useammassa kommentissa teilattu, alat pakittaa tältäkin osin ja tarkoitatkin muka ihan jotain muuta kuin mitä aloitukseen kirjoitit.
17
Syy on useammin ollut joku ihan muu. Vanhemmissa ihmisissä (yli 50v) on enemmän sitten niitä, jotka ovat sanoneet sen olleen yksinkertaisesti vastenmielistä ja inhottavaa.
ap ilmoittautua ensi syksyksi peruskoulun ensimmäiselle luokalle, että oppisit käsitteen suurin osa.
Se EI ole 6 / 15.
eikä laaja.. tuon väitteesi pohjana.
Kertoo paljon tuttavapiiristäsi.verrattuna kaikkien muiden lähipiireihin, mutta otokseni käsittää muutaman viime vuoden ajalta n. 15 äitiä, joista 6 on suoraan sanonut lopettaneensa imetyksen em. syyn vuoksi.
- ap
Herätkää sieltä pumpulistanne. Mikä siinä on niin vaikeaa kestää, ettei voida ymmärtää, että on oikeasti olemassa sellaisia äitejä, jotka eivät imetä, ihan _puhtaasti_ sellaisista syistä etteivät halua luopua harrastuksistaan tai kiinteistä rinnoistaan tms. Kattelkaa nyt vähän muutenkin tätä maailmanmenoa, voi äly hoi, älä jätä. Ja selvyydeksi, mä tulin aloituksessani puhumaan vain näistä äideistä, jotka ovat itse sanoneet syyksi imettämättömyyteensä tuon, mitä ovat sanoneet. Tiedän toki niitäkin äitejä, joiden imetys ei ole muista syistä onnistunut, vaikka olisivat halunneet ja ovat yrittäneet, mutta HEISTÄ EN TÄSSÄ KETJUSSA SANONUTKAAN MITÄÄN! Opetelkaa lukemaan! ap
miten tama asia sinulle kuuluu. Mita aiot tehda taman kauheuden korjaamiseksi?
mitä minulle on _suoraan sanottu_?
Ilkeät toivotuksesi kaipaavat kyllä nyt todellakin perusteluita. Jos niitä ei kuulu (tai ovat tosi heppoiset) niin saat sanasi ja toivotuksesi kolme kertaa pahempina takaisin, toivon totisesti sinulle kärsimystä, vaivaa, tuskaa, sairautta ja kaikkea muuta kurjuutta.
ap