Nykyinen vs. entinen työpaikka
Entinen: pitkiä päiviä, ylitöistä ei maksettu. Pomo ihmetteli että minne olen menossa, kun 10h päivän jälkeen olin lähdössä kotiin. Väki vaihtui kuukausittain, halvimmat mahdolliset työskentelytarvikkeet käytössä, palkanlaskennassa oli joka kerta jotain mokailua ja 9% veroprosentilla 1600€ jäi käteen vajaa 1200€. Kukaan ei tiennyt mistään mitään jne. Asiakkaina ns. eliittiä, joille tarjottiin skeidalaatua. Parin kuukauden kuluttua vaihdoin maisemaa.
Nykyinen: suositus pitää ylityöt minimissä, ylitöistä maksetaan, palkankorotus säännöllisesti. Tauolle pääsemistä suorastaan vahditaan, palkataan lisää väkeä jos entiset eivät pärjää, ihmisten vaihtuvuus pientä. Huippulaatua niin työskentelyvälineissä kuin yhtiön vaatimuksissakin; asiakkaalle ei tehdä sekundaa, vaikka iso osa heistä on ihan taviksia. Palkka tulee ajallaan, on joka kerta laskettu oikein ja ennakkopidätys, maksut jne. vastaavat veroprosenttia.
Sopii vaan arvata kumpi onkaan monikansallinen, paheksuttu firma ja kumpi taas symppis perheyritys..? :)
Kommentit (3)
Nykyinen työpaikkani on siis tuo monikansallinen "kauhistus", entinen se symppis perhefirma.
ap
Perheyrityksissä ei millään meinata ymmärtää, että muut duunarit EIVÄT kuulu perheeseen ja eivät siten ole valmiita tekemään 24/7. Muutenkin oikeuksiaan saa hakea ja kukaan ei ole vastuussa mistään, vaikka "kaikki tekevät kaikkea".
Isompien yritysten etuna on organisoitunut toiminta, eli henksuasioista tiedetään HR:ssä ja talousasioista talousosastolla. Näin siis useimmiten - nykyinen monikansallinen paskatyönantajani ei ole vastuussa yhtään mistään vaikka talosta löytyy 20 ihmistä HR:ssä ja melkein saman verran talouspuolelta.
Mutta periaatteessa joo, mieluummin isoon firmaan duuniin.
Olen saanut huudot kun keitin aina liikaa kahvia tai tuuletin väärin. Pidin siis ikkunaluukkuja liian pitkään auki, kun olis pitänyt avata ulko-ovi hetkeks.
Nyt olen kans monikansallisessa yrityksessä, olen talonkin sisällä vaihtanut paikkaa kolmesti ja nyt on ilo mennä töihin joka aamu!