Kenen vika? Opettajassa vai oppilaassa? Vaiko kenties vanhemmassa?
Kotitalousopettaja antoi seiskaluokkalaisille tehtäväksi kirjoittaa kuvitellun päivän ruokailut, jotka ovat perinteisiä lapsen kotiseudulla/synnyinmaassa.
Lapseni ehdotti aamiaiseksi kaurapuuroa, lounaaksi lihakeittoa, välipalaksi vispipuuroa, päivälliseksi karjalapaistia ja iltapalaksi karjalanpiirakkaa. Lisäksi lisukkeet (puikulaperunaa, porkkanaraastetta, maitoa jne)
Opettaja hylkäsi lapseni tuotoksen. Hyvät ovat ateriat kuulemma muuten, mutta ei ole lapseni synnyinmaasta. Lapseni isä on kotoisin Aasiasta, mutta lapseni puhuu äidinkielenään suomea (jonkin verran myös ruotsia), ei ole vielä käynyt isänsä kotimaassa eikä ole nähnyt kuin muutaman isän puoleisen sukulaisen ja lapsellani ei ole muuta kansalaisuutta kuin Suomen kansalaisuus. Ei myöskään puhu isänsä äidinkieltä. Uskonto on ev.lut. Meillä kotona on suomalainen ruokakultuuri.
Vaikka selitin Wilmassa opettajalle tilanteen, niin hänen mielestään lapseni ei olisi saanut tehdä suomalaista ateriakokonaisuutta, koska lapseni ei ole suomalainen. Nelonen on ja pysyy.
Kyselin, että saivatko siis kahden syntyperältään suomalaisen vanhemman lapset tehdä suomalaisen ruokapäivän. Vastauksena oli, että tottakai. Nämä kun ovat suomalaisia lapsia. Kyselin vielä, että mihin tällainen tehdävänanto perustuu. Vastaus: Siihen, että lapsi oppisi arvostamaan omaa kulttuuriaan. Kuulemma minun lapseni kulttuuri ei voi olla suomalainen, koska lapsi ei ole suomalainen.
Onko tämä mielestäsi oikein?
Kommentit (22)
Tuolla tuo "provoilijan" Lapsi suree yhä omassa huoneessa saamaansa kohtelua ja numeroa. Rehtorille olen kirjoittanut ja yrittänyt vielä soittaakin. Sain kuulla, että on pari viikkoa poissa. olisikohan sairaslomalla? 2
tuollaista tehtävää tuollaisessa muodossaan ei seiskalla teetetä, tai jos teetetään, se tehdään vähän eri tavalla... hyvä provo, mut ens kerralla perehdy faktoihin ensin!
tuollaista tehtävää tuollaisessa muodossaan ei seiskalla teetetä, tai jos teetetään, se tehdään vähän eri tavalla... hyvä provo, mut ens kerralla perehdy faktoihin ensin!
Kuka ope luulee, että kaikki tehdään eri kunnissa ja eri kouluissa samalla tavalla? Käytänteet vaihtelee ja lisäksi melkein joka koulussa on joku tosi outo maikka, joka tekee mitä lystää - todella outojakin juttuja. Joten tämä voi ihan hyvin olla totta.
Opettajia kun ei Suomessa juuri valvota. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.
Jos mun lapselle kävisi noin, tekisin siitä todennäköisesti tosi ison jutun. Veisin sen vähintään kunnanvaltuustoon... Koulutoimenjohtajaan yhteys. Opelle huomautus rasistisesta toiminnasta.
Entä uskaltaako noita valituksia tehdä, kun itse samaan aikaan hakee kunnalta töitä? Vaikka aiheesta valitus olisikin, niin saako helposti itse hankalan maineen?
ap
Kuka ope luulee, että kaikki tehdään eri kunnissa ja eri kouluissa samalla tavalla? Käytänteet vaihtelee ja lisäksi melkein joka koulussa on joku tosi outo maikka, joka tekee mitä lystää - todella outojakin juttuja. Joten tämä voi ihan hyvin olla totta.
Opettajia kun ei Suomessa juuri valvota. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.
Jos mun lapselle kävisi noin, tekisin siitä todennäköisesti tosi ison jutun. Veisin sen vähintään kunnanvaltuustoon... Koulutoimenjohtajaan yhteys. Opelle huomautus rasistisesta toiminnasta.
oleva opettaja sua on palkkaamassa, joten senkun teet vaan.
Minä järjestäisin keskustelun opettajan kanssa - ihan oikeasti on ihmisiä, jotka kuvittelee, että esim. aasialaisen näköinen ihminen _EI VOI_ olla suomalainen..
Opettaja toiminut väärin. No tyttösi olisi ansainnut kokeesta kympin.
Hyvät oli ateriat.
Minä järjestäisin keskustelun opettajan kanssa - ihan oikeasti on ihmisiä, jotka kuvittelee, että esim. aasialaisen näköinen ihminen _EI VOI_ olla suomalainen..
Minusta tuollaista ei tarvitse ymmärtää. Jos opettajan koulutuksen saanut toimii noin, se on huomautuksen paikka.
Ei koulutettu opettaja saa luulla, että aasialaisen näköinen on suoraan jostain Kiinasta tänne tippunut...
läksynään perehtyä juuriinsa? Siten minä ainakin tuon käsittäisin, enkä tosiaan olisi ryhtynyt kinaamaan vaan olisin sanonut, että no käännypä iskän puoleen. Miksi ette muuten ole antaneet lapsellenne madollisuutta tutustua myös isän suvun ruokakulttuuriin? Kyllä se on mahdollista myös täällä.
pitäisi silloin niiden suomalaistenkin juurien kelvata, eikä opettaja missään nimessä saisi väittää, että lapsi ei ole ollenkaan suomalainen. Ei ulkonäön perusteella voi synnyinpaikkaa tai kulttuuriperimää tietää.
valitettavan tavallinen, ei kylläkään (ainakaan toivottavasti) kouluissa. Todellisessa elämässä nämä kahden kulttuurin lapset saavat aivan liian usein kuulla olevansa ulkomaalaisia, joiden pitäisi lähteä sinne mistä tulivatkin...
Opettajatkin ovat vain ihmisiä, joten kyllä on valitettavasti täysin mahdollista, ettei opettajan päähän mene se yksin kertainen totuus, että suomessa kasvanut lapsi (jopa kahden mamuvanhemman lapsi joskus) voi kulttuurisesti olla täysin suomalainen. Ulkomaalaista näistä lapsista ei saa tekemälläkään, eikä edes adoptoituja lapsia saisi milloinkaan vastaavassa tilanteessa pitää maahanmuuttajana. Toki omien juurien tunteminen on hyväski, mutta tämä asia ei kuulu opettajan päätettäväksi.
Minkä ikäisestä ihmisestäon kyse? Ei sillä että se mikään puolustus olisi mutta monet vanhat köksänopet on " hiukan" persuja. Lapsesi on tehnyt hyvän ateriasuunnitelman jase ope pitää saada selittämään tekonsa. T: Kolleegan puolesta pahoitellen köksänope
Jos ei ole rehtori paikalla, on vararehtori. Jos ei ole vararehtorikaan, on sovittu rehtorin tehtäviä hoitava henkilö - usein virkaiältään vanhin opettaja. Tämän sairastuessa seuraava ja sitten seuraava jne. Sellaista tilannetta ei siis ole, ettetkö saisi tuota asiaa selvitettyä koulun kanssa, jos haluaisit.
Minä ottaisin yhteyttä oppilaan luokanvalvojaan ja sopisin, millaisen palaverin aiheesta voisimme pitää. Pitäisikö rehtorin olla paikalla köksänopettajan ja oman opettajan lisäksi? Paikalle myös lapsi ja molemmat vanhemmat. Sitten selvitetään tehtävä ja lapsen kulttuuritausta yhdessä keskustellen. Köksänope saa mahdollisuuden pyytää noloa töppäystään anteeksi.
Eikä tarvitse siis mitään valituksia koulutoimenjohtajille ryhtyä laatimaan.
terveisin opettaja
Ota yhteyttä koulun rehtoriin.
Ai niin, paitsi tämä on av-palsta. Eli oikea vastaus olisi se, että mitäs teit lapsen kyseisen miehen kanssa :)
kuulostaa, että opettaja on epäoikeudenmukainen. Olisi mukava kuulla tehtävänanto hänen omasta suustaan. Näkökulmia on niin monta kuin on puhujiakin.
Ottaisin asian vielä puheeksi opettajan kanssa, seuraavaksi yhteys rehtoriin. Niin, ja tulosta Wilman keskustelut talteen, niin sinulla on perustelut mustaa valkoisella. En tiedä, pystyykö Wilmasta poistamaan juttuja, mutta kannattaa varalta toimia näin.
Ei noin pimeitä opettajia pitäisi olla ja jos on, niin kyllä se asia selvitetään jollakin muulla tavalla kuin av-palstalla ja Wilmassa.
Lapsen kansalaisuudesta todistus opettajalla ja oikaisupyyntö, molemmat kirjallisena jos olis totta.
Täällä on tarpeeksi tosi juttujakin siitä kuinta yksinkertaisia ihmiset nykyjään on!
lapsesi oma kulttuuri on suomalainen. Jos ei ole edes käynyt ulkomailla ikinä. Naurettavaa. Eihän lapsi luultavasti osaisi edes tehdä tehtävää kun ei tiedä mitä siellä syödään.
Mitä pelkäät? Kaappausta vai jotain muuta? Ihmettelen ettet ole antanut mahdollisuutta tutustua sukulaisiinsa.
Niin ja olen av-mamma ja pakko kirjoittaa, että itse olet paskaasi astunut.
opiskellessaan. Laitonta hänen maassaan kääntyä pois islamin uskosta. Riski kuolemantuomiolle tai laittomalle murhalle on erittäin todennäköinen. muutamat sukulaiset ovat tavanneet meitä jossain toisessa maassa, niin että olemme kaikki turisteja siellä. Heidän taas olisi liian vaarallista pitää näkyvällä tavalla (esim tulla meille kylään) yhteyttä mieheeni.
Mitä pelkäät? Kaappausta vai jotain muuta? Ihmettelen ettet ole antanut mahdollisuutta tutustua sukulaisiinsa.
Niin ja olen av-mamma ja pakko kirjoittaa, että itse olet paskaasi astunut.